НКЖИ - да заложиш на фалирал строител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НКЖИ - да заложиш на фалирал строител

НКЖИ - да заложиш на фалирал строител

Държавната компания даде търг за 380 млн. лв. на неизвестно българско дружество в консорциум с испанска фирма с опит. Година по-късно испанската фирма фалира

Калина Горанова
16558 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Държавната компания даде търг за 380 млн. лв. на неизвестно българско дружество в консорциум с испанска фирма с опит.
  • Година по-късно испанската фирма фалира, но въпреки това НКЖИ подписва договор с обединението.
  • Българският участник ще наема турската компания, стояща друг голям жп проект за подизпълнител.

Неизвестна българска фирма с 3 млн. лв. оборот и 5 хил. лв. капитал спечели в консорциум поръчка за 380 млн. лв. за строителство на жп линия. Новината дойде в края на 2018 г., а въпросната поръчка е за ремонта на жп отсечката Костенец - Септември.

Проектът е ключов по линията София - Бургас - основната задача по европрограмите, поверена на Национална компания "Железопътна инфраструктура". Включва двойна електрифицирана линия от 24.5 км, три нови тунела, дълги общо 4.6 км, 23 мостове и виадукти от 2.49 км, нова жп гара Костенец и реконструкция на гара Белово, както и нови системи за управление на железопътно движение.

Търгът привлече шест кандидата, но само два минаха напред. Сложният проект беше спечелен от българската "Транс логистика", която тогава беше непозната за строителния сектор. Първото ѝ място нямаше да бъде възможно без ракетата носител в консорциума от трите - испанската Contratas Iglesias (с 30% в обединението), която има референциите за опит и се очакваше да се справи със сложните неща, като тежкото тунелно строителство. Третият участник в консорциума с 5% участие е румънската Arcada Company.

На 30 юли НКЖИ съвместно с министъра на транспорта Росен Желязков се похвали, че модернизацията на ключовия жп проект започва. Това, с което пропуснаха да се похвалят, е, че испанската фирма с опита е фалирала година по-рано. Само шест месеца след спечелването на търга и преди подписването на договора с НКЖИ. Това, изглежда, не е спряло инфраструктурното дружество.

Един фалирал опит

По данни в международната корпоративна база данни Amadeus испанската Contratas Iglesias е фалирала и не съществува от 25 юли 2019 г. Най-силната ѝ година по отношение на оборота на база информацията в Amadeus е 2010 г., когато компанията има 56 млн. евро приходи и над 200 служители. Следващата 2011 г. също е добра за дружеството, като след това приходите започват да падат и през 2017 г. те са 22 млн. евро, загубата - 1.87 млн. евро, а служителите 46.

Собственици на семейната компания на финала са били Леополдо Иглесиас Суарес и Мануел Франсиско Иглесиас Суарес. Според информация за нея в испанските медии в чужбина тя развива дейности в България, Ангола и Панама.

НКЖИ - ни чул, ни видял

НКЖИ, изглежда, последна разбира за фалиралия си строител, въпреки че в сектора тази информация се върти отдавна и дори явно подписва договор с фалирал участник.

"Към датата на сключване на договора с ДЗЗД "Костенец - Септември 2018" от избрания изпълнител са представени всички законово изискуеми документи за подписване на договора и същият е сключен на 12.08.2019 г.", отговарят от държавната компания на въпросите на "Капитал". Данните в международните регистри обаче сигнализират за проблемите още през юли 2019 г.

"При рутинна вътрешна проверка в НКЖИ от ДЗЗД "Костенец - Септември 2018" е изискана информация относно готовността на съдружника Contratas Iglesias да пристъпи към изпълнение на задълженията си по договор, свързани с изпълнение на дейностите по тунелно строителство. От постъпилата в НКЖИ информация става ясно, че испанската фирма е в процес на ликвидация", продължават от НКЖИ.

Вследствие на това са предприети действия от страна на ДЗЗД "Костенец - Септември 2018" и на 08.09.2020 г. е вписана промяна в официалните публични регистри, като испанското дружество Contratas Iglesias е заличено като съдружник в консорциум ДЗЗД "Костенец - Септември 2018" и същата информация е представена в НКЖИ.

И все пак кой ще работи

Фалирането на участник в консорциум не е правен проблем, като според регламентите при ДЗЗД всички участници са солидарно отговорни и при фалита на един от тях другите трябва да поемат задълженията. "На база представено удостоверение от регистър Булстат дяловото разпределение на участниците в консорциума е, както следва: "Транс Логистика" ЕООД - 94.975%, "Аркада къмпани" чуждестранно лице, нерегистрирано в България - 5.025 %", коментират от НКЖИ.

Проблемът обаче кой ще извърши реално строителството остава. От държавната инфраструктурна компания не отговориха на въпроса какви дейности ще извършва пряко всеки от двата участника в консорциума. А на въпроса кои са подизпълнителите по проекта дадоха само името на новия такъв, който се очаква да поеме тунелите.

"След установяване на фактите около невъзможността на испанския участник да изпълни поетите ангажименти по тунелното строителство на 31.07.2020 г. консорциумът е сключил договор с подизпълнител турското дружество "Дуйгу мюхендислик", специализирано в изграждането на тунели и други пътни съоръжения", обясняват от НКЖИ, като посочват членове от ЗОП, на база на които е допустимо привличането на подизпълнител по време на изпълнението на договора.

Всъщност компанията, която сега ще се включи към т.нар. лот 4 Костенец - Септември, е част от турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин" (съставено от две турски фирми), спечелило най-скъпия и труден лот 1 на Елин Пелин - Костенец (мега търга на НКЖИ).

Българската следа

Решението на НКЖИ за избор на строител на отсечката Костенец - Септември озадачи в края на 2018 г. голяма част от строителния сектор, който не разпозна българската "Транс логистика" като активна на пазара. Фирмата е еднолична собственост на Тони Тодоров, който я купува през 2016 г. от Тома Митаков.

При спечелването на търга тя имаше 3 млн. лв. проходи. Година по-късно те падат на около 1 млн., а за изминалата 2019 г. вече са едва 300 хил. лв., ако се съди по непълния отчет в Търговския регистър. Броят на заетите според данните в "Апис" в повечето месеци на 2017 и 2018 г. са 1 човек, а наемане започва декември на миналата година, като и сега броят осигурени се движи около 40. Компанията обаче явно се опитва да подобри имиджа си, като при победата си в търга тя не разполагаше със сайт, а пощата ѝ беше в abv.bg. Сега вече има сайт, фейсбук страница с няколко снимки на нает офис и нов е-mail адрес.

За себе си компанията пише, че е строителна форма "с 14-годишен опит и от основаването ѝ през 2005г. до сега има изпълнени десетки обекти на територията на страната и чужбина". Списъкът с изпълнени обекти на сайта на компанията гласи: "1-ва линия участъка Септември - Пловдив; 2-ра линия участъка Курило - Мездра - Плевен; 3-та линия участъка от гара Макоцево до Пирдоп; 4-та линия Самоводене до Дъбово".

В началото на септември името на компанията се появи в разследване на Mediapool за това как фирми на бодигардове са спечелили поръчки за стотици милиони на НКЖИ. В разследването се твърди, че "Транс логистика" е работила през годините основно като подизпълнител, а настоящият ѝ собственик Тони Тодоров бил бивш охранител от Лом. Връзка е направена с друга компания сред любимците на НКЖИ - "Инфраструктурно строителство" АД, която според материала първоначално е давала работа на "Транс логистика". Това, което е видно от Търговския регистър, е, че един и същ адвокат прави различни вписвания и за "Транс логистика", и за "Инфраструктурно строителство".

"Инфраструктурно строителство" изпълнява ремонта на гара Подуяне в София и е влизала в консорциум по поне две поръчки с "Водстрой 98" през 2012 и 2013 г. (когато тя беше близка до депутата от ДПС Делян Пеевски) - за воден и транспортен проект в Стара Загора. В края на 2019 г. НКЖИ подписа договор с нея в обединение с испанската "Марко Обра публика" за модернизацията на отсечката между Оризово и Михайлово за 217.9 млн. лв.

Собствеността на "Инфраструктурно строителство" АД се мени през годините, като до скоро собственик е Дарио Стоев, който си партнира в други фирми с Васил Василев. За тях Mediapool твърди, че са също бивши охранители и също от Лом. За Васил Василев информацията на медията стига още по-далеч, като изданието твърди, че е бил охранител в НСО, като първо е охранявал президента Георги Първанов, впоследствие е в екипа на премиера Бойко Борисов, като в даден момент напуска охранителния бизнес и започва да се занимава със строителство.

"Капитал" не успя да се свърже с Тони Тодоров по въпросите какво ще се случи с проекта след фалита на големия испански партньор, както и как ще коментира информацията в Мediapool, касаеща компанията му.

За третия НКЖИ пак не знае

Колкото до третия участник в обединението - румънската Arcada Company, нещата и там не се разминаха без скандал. Според информация на "Биволъ" от преди година и половина тя е била обвинена от антикорупционната прокуратура за кражба на евросредства от рехабилитация на жп линия. На въпроса дали са правили проверка по казуса и как ще коментират информацията от НКЖИ отговориха така: "При провеждане на обществената поръчка изпълнителят е отговарял на изискванията на Възложителя. Преди подписване на договора се представят доказателствата, че не са налице основанията за отстраняване, както са посочени в закона и документацията за участие. За румънския съдружник - "Аркада къмпъни", са представени изискуемите документи".

"Във връзка с публикуваната на сайта "Биволъ" информация - тя съвпада с датата на Решението за определяне на изпълнител - Решение № 67 от 10.12.2018 г. В НКЖИ няма представени данни и документи, че към датата на подписване на договора за изпълнение на обществената поръчка са налице основанията за отстраняване, включително осъдителни окончателни присъди на лица от ръководството на "Аркада къмпъни", нито за доказана вина за неизпълнение на договор за обществена поръчка или злоупотреба с европейски средства".

Докъде сме

Това, което от НКЖИ обясниха неофициално, е, че предстои комисия да реши дали да се приеме турската компания като подизпълнител.

Въпреки че е минала година от подписването на договора, от НКЖИ твърдят, че към момента няма закъснение по изпълнението на договора.

Изготвени са технически и работен проект. В процес на изпълнение са отчуждителни процедури. Съгласуват се работните чертежи и детайли по всички части на техническия проект, която процедура включва допълнения и ревизия на проектните разработки.

Изпълняват се подготвителни дейности за стартиране на строително-монтажни работи, като одобрение на доставчици и производители на материали, мобилизиране на персонал и механизация, изграждане на пътища за достъп, изграден е обектов офис, монтирани са билбордове, казват от НКЖИ. Така се е превъртяла първата година от петте, в които трябва да стане строителството. А въпросът с уменията на държавния фаворит остават, както рискът да се загуби част от поредно еврофинансиране.

Темата накратко
  • Държавната компания даде търг за 380 млн. лв. на неизвестно българско дружество в консорциум с испанска фирма с опит.
  • Година по-късно испанската фирма фалира, но въпреки това НКЖИ подписва договор с обединението.
  • Българският участник ще наема турската компания, стояща друг голям жп проект за подизпълнител.

Неизвестна българска фирма с 3 млн. лв. оборот и 5 хил. лв. капитал спечели в консорциум поръчка за 380 млн. лв. за строителство на жп линия. Новината дойде в края на 2018 г., а въпросната поръчка е за ремонта на жп отсечката Костенец - Септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    Не знам, не чух, не видях.

  • 3
    plamenss avatar :-(
    plamenss

    Типичен пример за корупция.

  • 4
    aceton avatar :-|
    асен георгиев

    росен желязков е виден участник в далаверите на мафиански. сега продължава бодро напред. браво! а каскета чопли семки в бояна.

  • 5
    abuser avatar :-|
    abuser

    Колко пари потънаха и ще потъват, заради този малоумен проект. Този влак, отново няма да бъде използван и няма да бъде предпочетен от хората, обаче парите ще са потънали.

    А по-големият проблем е, че съсипват огромни площи гори. Най-ясният пример за това е изсичането на лесопарк Побит Камък, който е на 5км от Нови Хай, който уж е защитен, а едни "наши" фирми бързо дойдоха и изсякоха за нула време голяма част от него. Сече се поголовно на място, където на 10 метра него, от десетилетия се празнува съединението на България е много други местни празници.

    Точни координати на вече липсващата гора - 42.594956, 23.637332

  • evpetra

    Всеки ден, всеки ден кражби! Всеки ден не, всеки час на това мафиотско управление съсипва държавата!

  • 7
    aussie avatar :-|
    aussie

    Трябва да си или абсолютно неграмотен или корумпиран за да подпишеш такъв договор. Средно положение няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK