Хотелите в София: Петзвездна трагедия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хотелите в София: Петзвездна трагедия

Hyatt Regency Sofia е първият обект от веригата на българския пазар и първият въобще, който отваря врати след началото на пандемията. Той разполага със 183 стаи и апартаменти и работи от септември

Хотелите в София: Петзвездна трагедия

Пандемията изтри над 70% от приходите на хотелите в столицата, като прогнозите са за съживяване чак след 2-3 години

Деница Ватева, Калина Горанова
17126 прочитания

Hyatt Regency Sofia е първият обект от веригата на българския пазар и първият въобще, който отваря врати след началото на пандемията. Той разполага със 183 стаи и апартаменти и работи от септември

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Пандемията изтри над 70% от приходите на хотелите в столицата, като прогнозите са за съживяване чак след 2-3 години.
  • Към изчезналото търсене се добавят нови луксозни играчи - Hyatt Regency и "Гранд хотел Милениум".
  • Орязани услуги, свит персонал, предоговаряне на заеми, резервации в последната минута са в дневния ред на хотелските мениджъри тази година.

Коронавирус пандемията буквално смаза международните пътувания - през тази година световната организация по туризъм към ООН очаква космически загуби до 1.2 трлн. долара, което би било исторически антирекорд. Дотук кризата в България дава жертви: пролетният сезон беше без ваканции и конференции, лятото завърши с драматичен спад на приходите от 60 - 70% в големите морски курорти, а в момента секторът наблюдава с тревога новото затягане на мерките в много европейски държави, което ще зачеркне и есенния и зимния сезон.

2020 г. ще е най-черната и за иначе набиращия през последните години скорост софийски хотелски пазар. Сега, в началото на новия сезон за бизнес и конферентен туризъм, прогнозите продължават да бъдат все така резервирани - макар да има леко раздвижване, по-скоро няма причини за оптимизъм. А новата нормалност е свързана с планиране в рамките на дни, несигурност дори за няколко седмици напред и страх, че е възможно да се стигне до ново затваряне.

За капак в София има и нова конкуренция. Тя е в най-доходоносния сегмент на петзвездните хотели и идва с отварянето на два от трите най-големи проекта в центъра на столицата за последното десетилетие. Общата черта в софийския пазар обаче остава - обектите са собственост на местни бизнесмени, а тенденцията дори се задълбочава. Последните седмици чуждият собственик на Holiday Inn го продаде на местен инвеститор, а гръцкият стопанин на бившия "Шератон" се оглежда за сделка.

Сигурно е, че струващите десетки милиони активи тази година ще донесат загуби. И ако кредитната ваканция за половин година временно е свила риска от неплащане на заеми по строителство, ремонт или придобиване на скъпия хотел, то предстоящите месеци и тази тежест ще е актуална за собствениците.

Така на пазара вече има "стресирани" активи, доходността е критично ниска и вероятно в кризата ще има жертви. Иначе накратко, ясна прогноза няма, а съживяване се чака най-рано след 2-3 години.

Ново начало в нова ситуация

В последните 5-6 години софийският хотелски пазар беше във видим подем: заетостта и цените се повишиха, на пазара се сключиха доста сделки, направиха се инвестиции в реновация на базите. Сред движещите сили за хотелиерите бяха българското председателство на ЕС през 2018 г. и активността на нискоратифните авиокомпании. Нивата останаха добри след пиковата 2018 г. и през 2019 г. приходите от нощувки в София са били 167.4 млн. лв., сочат данните на националната статистика.

Именно в тази среда започна и усилено работата по голямата "тройка" нови хотелски проекти във високия клас в центъра на столицата. "Гранд хотел Милениум" до НДК, Hyatt Regency Sofia в района на паметника "Левски" и Marriott до площад "Македония" по план трябва да осигурят нови над 810 стаи в петзвездния сегмент, което е силно увеличение на капацитета за настаняване в него (в момента стаите са около 1300).

Фотогалерия: Новите два петзвездни хотела на София

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Цялата галерия

В края на лятото първите два хотела заработиха. "Гранд хотел Милениум", който е с 400 стаи и апартаменти и е инвестиция на строителната група НИКМИ, която управлява в столицата още хотелите "Гранд хотел София" и "Суит хотел София", започна да отваря поетапно от края на юли. През септември отвори и Hyatt Rеgency Sofia, който е първи за веригата в България, като инвеститорът в хотела на паметника "Левски" е "Тера тур сервиз", компанията, оперираща хотелски бизнес на бившия генерален директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Хотелът е със 183 стаи, включително 22 апартамента и един президентски апартамент.

Колкото до третия очакван хотел - Marriott, той ще се забави и ще изпусне предварителния план за откриване до края на 2020 г. Строежът на обекта, който трябва да разполага с над 230 стаи и ще бъде първи за бранда в страната, в момента е спрян от ДНСК след странна акция на прокуратурата.

Затова пък промени има в друг петзвезден хотел извън центъра: намиращия се до "Бизнес парк София" Holiday Inn скоро ще смени собствеността си и ще мине под контрола на компанията, която стои зад търговските вериги "Технополис" и "Практикер" - "Видеолукс холдинг", която няма други туристически инвестиции.

Необичайно празно

Сериозното раздвижване на софийска почва се случва на фона на безпрецедентна криза за столичните градски хотели. Те се оказаха в една от най-незавидните ситуации като за разлика от колегите си хотелиери от други български градове, както и град като Берлин, трудно могат да разчитат на вътрешен туризъм.

Огромна част от хотелите бяха изцяло затворени през най-трудния период от средата на март до края на май. Поетапно обектите започнаха да отварят през лятото, но резултатите са много далеч от нивата от предходните години, като от бранша окачествяват случващото се като "необичайно ниска стартова заетост".

"Март-април почти всички затвориха, а през лятото средната заетост беше 15 - 20%", коментира председателят на софийската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Бранимир Миланов. Най-драматична е била ситуацията през август, който е класически слаб за софийските хотели, които зависят основно от бизнес пътувания и чуждестранни гости.

Изследване на Forton показа, че хотелите в София са със 70% спад на приходите през първото шестмесечие. А повечето анкетирани мениджъри на 4- и 5-звездни обекти очакват сравнително бавно възстановяване - до 2-3 години.

Точно число за минуса се вижда при бившия "Шератон", тъй като дружеството е на борсата. Отчетът за първите шест месеца на "София хотел Балкан" показва, че приходите са се свили почти три пъти: от над 16 млн. за полугодието на миналата година на 5.6 млн. лв. за шестте месеца на тази. При постъпленията от нощувки спадът е почти 70%, а в бизнеса с напитки и храна свиването е 64%. И логично шестмесечието е произвело загуба 4.7 млн. лв.

Сходно затъване се споменава и в отчета на хотела от групата "Рослин" - "Централ парк София" до НДК. Там към средата на тази година корона кризата е свила приходите с 67%. Споменава се и съкращение на персонал и държавна помощ по мярката 60:40.

От групата, която държи №1 и №2 столични хотели по приходи - InterContinental и Hilton, които са под контрола на основателите на "Винпром Пещера", не отговориха на въпроси на медиата. Но в отчетите им за миналата година се споменава, че заради пандемията е имало месеци, в които не работят, свивали са разходи за персонал и са разсрочвали заеми. За InterContinental се обявява, че в месеците март и април свиването в заетостта на хотела е било над 80%.

Автор: Капитал

Работа от части

Уравнението е сложно за хотелиерите, като към липсата на гости се прибавят усложнените здравни изисквания. Това не само свива мащаба на събитията, но и директно изтрива някои услуги, като СПА продукта например, което на свой ред пък свива приходите. Оставането на повърхността за месеците от началото на кризата досега е възможно основно с цената на оптимизации.

"Започнахме юни буквално от нулата и успяхме да се задържим на повърхността и да си плащаме разходите", обрисува мрачната настоящата ситуация Елица Величкова, генерален мениджър на столичния Sense Hotel. Хотелът, които разчита основно на чуждестранни туристи, не работи два месеца и половина и отваря отново на 1 юни. Някои от услугите са отпаднали заради пандемията, като СПА центърът на хотела отваря отново едва наскоро, а roof top бара е работил само вечер. Свиването на пълния пакет от услуги пък е довело до намаляването на стартовите цени. Според Величкова обаче самоцелното намаляване на цените няма смисъл и няма да е от полза на хотелиерите, като не цените са причина за планиране или отказ на пътуване в настоящата безпрецедентна ситуация.

Работа в непълен капацитет има и при другите. В "Гранд хотел Милениум" работи конферентният център с 15 зали, СПА центъра, както и три от планираните 10 заведения - два бара и един средиземноморски ресторант. "Предстои да отворим лоби бара и ресторант "Галерия", който е в най-високия клас", съобщи Магдалена Георгиева, която е корпоративен търговски директор на групата хотели на НИКМИ. По думите й скоро ще заработи и казиното в хотела, което е един от много малкото обекти с външен оператор - то ще се управлява от хазартната верига Palms bet, свързвана с Мило Борисов. За останалите заведения засега срокът е неясен, като всичко зависи от развитието на ситуацията в сектора.

Hyatt разполага с 10 зали за събития с обща площ 1468 кв.м. Най-голямата от тях - балната зала на хотела, по принцип може да побере събитие за 600 души. "Заради COVID-19 капацитетите на ивент пространствата се намаляват на 50% от 200 до 250 души, които са сега от така наречените големи събития", казва Димитрина Терзиева, директор маркетинг и продажби в Hyatt Regency Sofia. Заради пандемията SPA центърът на хотела пък ще отвори на 1 януари.

Затворените звена в голямата част от хотелите са съкратили персонала. Осезаема промяна е и "аутсорсването" на дейности към външни изпълнители по заявка - такива са например почистване, кетъринг и други.

Минисъбуждане

Леко раздвижване се наблюдава през септември, който се очертава като най-добрия месец за последната половин година. Или поне по отношение на събитията, които носят около 30% от приходите на основните играчи и оборотите в заведенията. "По отношение на приходите от събития към 17-ия ден от отварянето вече сме надминали прогнозата си за този месец", казва Димитрина Терзиева от Hyatt. "В първата седмица имахме ден, в който абсолютно всички зали и пространства за срещи бяха пълни. Хората очевидно има нужда да се срещат и да посещават нови места и да се събират", смята още тя. По думите й активни са фармацевтичните, автомобилните и консултантските компании, както и т.нар. соушъл събития като рождени дни и партита.

Терзиева дава пример и с ресторанта и бара на новия хотел. "Тръгнаха изключително успешно. Очевидно такива пространства са липсвали и като дизайн, и като храна, и като обслужване. В rooftop бара трябва да се направи резервация една седмица напред. Там на вечер минават между 120 - 160 души. За обяд между 40 и 50 души минават всеки ден. Имаме по 70 посетители на този етап за вечеря. Като все пак много от гостите решават в самия ден дали да дойдат. Страхотен интерес", казва тя. Висок интерес към бара на покрива отчитат и в другия нов хотел - "Гранд хотел Милениум".

За други обаче няма смисъл от гледане през розови очила, когато става въпрос за "раздвижване по новата нормалност". "Това, че има някакво събитие, не означава, че има бум на пазара", казват хотелиери, като част от събитията, случващи се сега, според тях са такива, предплатени в началото на годината, но отложени заради пандемията.

"Конферентният туризъм ще се възстанови по-бавно", смята Магдалена Георгиева, допълвайки, че в момента събития се провеждат, но при новите санитарни условия и с доста по-малко гости. Всъщност именно големите международни конференции, насрочени за тази година, са изгубени почти 100% за целия сектор. А сред тях бяха някои от мегасъбитията в определени сектори, като например финансовият конгрес European Microfinance Week или здравният Europe Biobank Week, в които обикновено се включват делегати от 40 - 50 държави. Сега част от събитията преминават онлайн, други са пренасочени за следващите 2021 г. и 2022 г., без да е ясно дали плановете няма да бъдат сменени в движение.

32- етажният "Гранд хотел Милениум" отвори врати през юли след продължило около три години строителство, като предлага настаняване в 400 стаи и апартаменти
Фотограф: Надежда Чипева

Бизнес в последната минута

Друга особеност на новата нормалност са резервациите, които често сa буквално в последната минута, като клиентите търсят гъвкави условия за анулации, а планирането на дейността е доста краткосрочно.

"Една от основните тенденции сега, с която трябва да свикнем на всички оперативни нива в хотелите, е увеличаването на заетостта в последния момент, което прави планирането на работата на всички звена трудно", казва Антония Писленска, която е генерален мениджър на двата софийския хотела на веригата "Рослин"- "Централ парк София" и "Тракия". По думите й в момента и бизнес, и туристически пътувания се планират с хоризонт от 1-2 дни до седмица - две напред.

"Нещата са от днес за утре, казва и Елица Величкова от Sense Hotel. Ако преди можеше да се види поне за един месец каква ще бъде картината, сега има прозорец между пет и един ден и като настанявания, и като събития", потвърждават и от Hyatt.

Пост-COVID бизнес

В ситуацията на безпрецедентна несигурност е трудно да се прогнозира кога и как въобще би се случило възстановяването на сектора, който се очаква за 2020 г. да загуби поне 50 - 60% от обичайните си приходи. Според Бранимир Миланов следващите месеци ще бъдат трудни и прогнозите като цяло са "мрачни" на фона на мерките, които започват да се затягат в различни държави. Само за няколко седмици над 10 европейски държави, както и страни като Израел например, поеха курс към различни ограничения, а опасенията са, че с наближаването на зимата този процес ще се ускори. Не е ясно и какво ще бъде поведението на самите потребители - например в момента обичайните резервации за зимните празници като Коледа, Нова година и други на практика не се случват.

Но извън текущата дейност под въпрос е и кога въобще ще започне да се случва и с какъв темп възстановяването от кризата. Очакванията са този процес да започне следващата пролет с много неизвестни и да отнеме поне 2-3 години. "Ако действително прогнозите, че до 2021 г. ще се появи ваксина, се окажат верни, то ще ни трябва още година, за да може да се върнем при нормалните условия", смята Миланов. Или нивата от 2019 г. от бранша очакват да се достигнат през 2023 г.

Темата накратко
  • Пандемията изтри над 70% от приходите на хотелите в столицата, като прогнозите са за съживяване чак след 2-3 години.
  • Към изчезналото търсене се добавят нови луксозни играчи - Hyatt Regency и "Гранд хотел Милениум".
  • Орязани услуги, свит персонал, предоговаряне на заеми, резервации в последната минута са в дневния ред на хотелските мениджъри тази година.

Коронавирус пандемията буквално смаза международните пътувания - през тази година световната организация по туризъм към ООН очаква космически загуби до 1.2 трлн. долара, което би било исторически антирекорд. Дотук кризата в България дава жертви: пролетният сезон беше без ваканции и конференции, лятото завърши с драматичен спад на приходите от 60 - 70% в големите морски курорти, а в момента секторът наблюдава с тревога новото затягане на мерките в много европейски държави, което ще зачеркне и есенния и зимния сезон.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    В София все още няма ИСТИНСКИ петзвезден хотел.

  • 2
    deo25598025 avatar :-|
    deo25598025

    Да ги ожали човек. Бог дал бог взел. Особено за г-н Златев.

  • wpo34378687

    До коментар [#2] от "deo25598025":

    Део,каквато анкетата такива са и ответниците.Цитираните обекти явно служат за препиране на пари,поне видно кои са стопаните. Не съм сигурен колко данъци плащат,но явно не им дреме особено. Сериозния въпрос е в за малките обекти.Там обикновено е препитанието на една фамилия,а останат ли без поминък 5-15 човека умножено по хилядите малки обекти картината става страшна.И къде е сега изрода Ангелкова която до толкова съсипа бранша с полицейщината си,че сега не могат и на борста да идат......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смелото IPO на Airbnb

Смелото IPO на Airbnb

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK