Първото аквалято на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Първото аквалято на София

"Бяхме готови още в началото на годината, но точно тогава се разрази пандемията. Първоначално беше доста несигурно, но тъй като всеки ден се променяха мерки, изчакахме, защото безопасността е на първо място", обяснява Ангел Калмаков, управител на комплекс "Възраждане": .

Първото аквалято на София

Моделът на управлението на първия общински аквапарк чрез общинското "Софийски имоти" е необичаен и крие притеснения

Анина Сантова
5085 прочитания

"Бяхме готови още в началото на годината, но точно тогава се разрази пандемията. Първоначално беше доста несигурно, но тъй като всеки ден се променяха мерки, изчакахме, защото безопасността е на първо място", обяснява Ангел Калмаков, управител на комплекс "Възраждане": .

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Това лято отвори врати първият общински аквапарк в столицата.
  • Моделът на управлението му чрез общинското "Софийски имоти" е необичаен и крие притеснения.
  • Комплексът се радва на силен интерес, но резултатите на новото дружество догодина ще са по-показателни за възможностите на този пазар.

От тази година и София си има аквапарк. Най-големият български град не може да се похвали с особено голям воден парк - дори и този е без много пързалки и големи басейни, но е подходящ за деца и почивка. По-интересното в него обаче не е големината му, а начинът на управление. След десетилетия на агресивно продаване на активи, като например къпалнята в Борисова градина и лифта на Симеоново, и след раздаването на общински паркинги на частници под наем, този път общината е решила лично да управлява не друго, а аквапарк. И по-точно общинското дружество "Софийски имоти", в чиито активи се намира в момента.

За изграждането на аквапарка "Софийски имоти" подписа договор в началото на 2019 г. със строителната "Калистратов груп" на стойност 9.54 млн. лв. Близо половината от средствата - малко над 4 млн. лв., бяха осигурени от самото дружество, а останалите 5.3 млн. лв. представляват заем от Фонда за развитие на градската среда към оперативна програма "Региони в растеж". От тях 3.127 млн. лв. са съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие по програмата.

Общинското СПА

Инвестицията от 9.5 млн. лв. покрива и вътрешната част на комплекса, която всъщност работи от края на юни. Тя се състои от закрит 25-метров плувен басейн с шест коридора, сауна парк и релакс зона. Отвън пък има основен развлекателен басейн, дълбок 140 см, хидромасажен и бебешки басейн. В центъра му има детски пързалки, които свършват в басейн с дълбочина 15 см, а в другата му част се намират три големи пързалки. Интересното при тях е, че не свършват в басейн, а са направени така, че съпротивлението на водата да спира само пускащия се.

За използването на вътрешния басейн ръководството е сключило договори за наем с три спортни клуба, регистрирани в Министерството на спорта, и е в преговори с още няколко, след което ще запълни капацитета си. "Нашите спасители не могат да водят треньорска дейност и ако някой иска да се учи, работи с тях (клубовете - бел. ред.), като си записва часове", разказва управителят на аквапарк "Възраждане" Андрей Калмаков. Коридорите за свободно плуващи пък винаги са три. Цената за посещение е 9 лв., като с абонаментни карти и други отстъпки стига до 5-6 лв. "Тази цена вече е много добра за центъра на София, защото идеята ни беше да предложим много високо качество на услугата, изцяло насочена към гражданите", казва Калмаков. Работното време е от 7 сутринта до 11 вечерта, за да могат да бъдат обхванати максимален брой хора. Въпреки това понякога се формират опашки от чакащи за свободно плуване в пиковите часове.

Комплексът работи със системата на Multisport за услугите на закрито.

За сауна парка се минава през съблекалните в близост до басейна. Шкафчетата там се отварят единствено с гривни, които всеки получава на рецепцията. Механизмът им е направен така, че да помни за какви услуги е платено и да не позволява например влизането на хора, които са платили само една услуга, да ползват и други. Самият сауна парк съдържа инфрачервена и финландска сауна, солна стая и шокова вана. "Преди тук имахме сепарета, но сега сложихме столчета заради спазването на дистанция", обяснява Калмаков. Заради мерките е намален и броят на шезлонгите в релакс зоната, от която се открива зелена гледка.

Вътрешният басейн е с дължина 25 м
Фотограф: Надежда Чипева

Успех под въпрос

Всъщност пандемията е една от причините да не може да се каже дали избраният от общината модел на управление е добър засега. Този сезон беше къс и странен и очевидно не може да служи за отправна точка или за сравнение. Другата причина обаче е показателна - "Софийски имоти" отказват да споделят финансова информация.

Общината на този етап не е разкрила сумата на генерираните разходи, но предоставиха стойността на приходите. Аргументът е, че финансовите резултати от скоро приключилия сезон още се събират и анализират. "Няма как да доставим още такава информация, защото все още я събираме, обработваме... То не става толкова лесно. Сега предстои да анализираме всички данни, но държа да отбележа, че всичко това е реализирано в условията на пандемия - не означава, че другата година няма да сме още по-добре", коментира пред "Капитал" Андрей Калмаков. По неговите уверения комплексът е реализирал "положителен резултат" и е натрупал опит.

"Капитал" все пак поиска информацията и по Закона за достъп до обществена информация. В информацията се вижда, че приходите в периода от отварянето на аквапарка до 31 август са 173 хил. лв., а разходите - 169 хил. лв. Огромна част от приходите всъщност са дошли именно от външната част на комплекса - 118 хил. лв., докато най-голямото разходно перо е за външни услуги на стойност 84.5 хил. лв., от които 54 хил. са за спасители. Това се разминава с данните, предоставени ни от пресцентъра на Столична община, където приходите, генерирани от продажба на билети в периода от 21 юли до 8 септември, възлизат на общо 240 хил. лв., като посетителите са били общо 12 хил. Така излиза, че за 8-те дни на септември аквапаркът е направил 70 хил. лв.

Според Калмаков, макар и с наполовина намален капацитет и същите разходи, аквапаркът се радва на силен интерес и много положителни отзиви. "Бяхме нов екип и много се радвам, че изцяло се справихме с всичко въпреки големия наплив. Всеки, който идваше, казваше, че сме единствените, които спазват мерките. Частниците предпочитат да платят една глоба на РЗИ и да я избият с клиенти, докато ние бяхме стриктни. Нито едно чадърче не трябваше да се мести, всеки трябваше да бъде на разстояние от другия", разказва Калмаков.

Приходи и разходи на комплекс "Възраждане"

Един успешен, един провален

София дълги години нямаше никакви аквапаркове, въпреки че такива започнаха да се появяват навсякъде в страната. Една от възможните причини е липсата на частен интерес заради скъпата земя и късия сезон. Благоевград е тъжен пример за това какво се случва, когато има неправилни очаквания. Аквапаркът там е построен още през 2005 г., но не работи от две години, а причината за окаяното му състояние е неправилно случила се концесия между общината и дружеството "Аквапарк" ЕАД, която е за срок от 30 години. То се съгласило да изпълни инвестиционна програма на три етапа. Първоначално исканата инвестиция за първата година се равнява на 1.1 млн. лв. тогавашни средства и включва изграждането на олимпийски басейн, басейн с воден бар и пързалки, такъв с вълни и придружаващото го оборудване. От 2005 до 2012 г. концесионерът пък е трябвало да добави и закрит плувен басейн с трибуни за зрители, детски басейн, SPA и Wellness център, зали за фитнес, джакузи, сауни, солариуми, масажни и рехабилитационни отделения, заведения, детски център и основна сграда - всичко на стойност 2.37 млн. лв. До изтичането на договора "Аквапарк" е трябвало да построи и комплекс за обслужващи и рекреационни дейности за 6.65 млн. лв.

Изпълненото е стигнало някъде до втория етап. После, през 2018 г., аквапаркът спира да функционира. Чак една година по-късно концесионерът изпраща искане до общината за прекратяване на договора заради "променените икономически условия в страната, довели до невъзможност дружеството да експлоатира обекта, предмет на концесия", обясняват от община Благоевград. Впоследствие кметът на общината е сезирал Софийска градска прокуратура, а през февруари 2020 г. Софийският градски съд взима решение да прекрати търговската дейност на дружеството и открива производство по ликвидация. Така след години процедурни борби едва този август общинският съвет в Благоевград предлага да бъде започната процедура по прекратяването на договора за концесия, но през септември го отлага за следващото заседание. Това е причината към момента общината да няма отговор за бъдещето на аквапарка.

По-успешен е изцяло частният модел, приложен например в Пловдив. В сравнение със софийския аквапарк този в Града под тепетата е три пъти по-голям, с повече екстремни съоръжения и по-големи басейни. Инвестицията в него прави бизнесменът Ангел Куков, собственик и управител на фирмата инвеститор "ЕСОЕС БГ". Тя купува отделно земята и първоначално влага 4 млн. лв. през 2006 г. за откриването на аквапарка. Пресметнато в днешни пари, общата стойност на инвестицията възлиза на 6 млн. лв., при положение че се добави и земята, която е струвала 750 хил. лв. Впоследствие към аквапарка е построен и хотел, а финансовите резултати за 2018 г. сочат, че фирмата излиза на печалба. Основната разлика с този в София е, че е заложено предимно на увеселителни съоръжения (с изключение на хотела), които през годините стават все повече, а основната разлика с Благоевград е, че фирмата е свободна сама да преценява как да отговори на икономическите цикли и на пазара, без да е задължена да инвестира.

Куков обаче намира за удачен модела общината да управлява аквапарк чрез нейно дружество. "Не съм ходил лично в софийския аквапарк, но по това, което съм видял, инвестицията е добра, но е хубаво да има и партньорство", коментира той за "Капитал". И поясни, че за аквапарка в Пловдив тази година е била с около 20% по-слаба от обичайно, най-вероятно заради късното отваряне.

Затова резултатите на новото дружество в София догодина ще са по-показателни за възможностите на този пазар в най-големия град в страната. Интересно е, че за дейности, които искат много по-малко инвестиции и разходи - например управление на паркинги, общински дружества като ЦГМ подбират частници с мотива "приходите не покриват разходите". Така другата година, ако в нея няма пандемия, ще покаже дали общината няма да субсидира дългосрочно аквапарка във "Възраждане".

Без минерална вода този сезон

Този сезон водата в басейните не е била минерална, защото още се чака финално разрешение за използването ѝ от близкото находище "Баталова воденица". Ако се случи, внедряването на софийския минерален извор ще е революционно за града, тъй като общината от години не може да открие начин да се възползва от термалното му богатство. Любопитна е и идеята за използване на соларни панели, които да топлят водата и по този начин да удължават сезона и до края на септември. По думите на управителя тази възможност се осмисля в момента и е на база събраната информация и наблюденията за този сезон, които да се използват за предлагането на по-добра услуга през следващия.

Въпреки затварянето преди две седмици външните басейни към аквапарка още са пълни с вода и така ще бъдат зазимени. "Водата е като предпазен слой, но е опасно, когато стигне високо. Тогава ние трябва да я свалим с толкова, така че да не се върти във филтрите. Като е малко по-надолу и се замрази горният слой, тя се разширява и с цел да не разбие плочките слагаме плавъци. Отстрани те са с въздух и обират напрежението", обяснява мениджърът на комплекса.
Темата накратко
  • Това лято отвори врати първият общински аквапарк в столицата.
  • Моделът на управлението му чрез общинското "Софийски имоти" е необичаен и крие притеснения.
  • Комплексът се радва на силен интерес, но резултатите на новото дружество догодина ще са по-показателни за възможностите на този пазар.

От тази година и София си има аквапарк. Най-големият български град не може да се похвали с особено голям воден парк - дори и този е без много пързалки и големи басейни, но е подходящ за деца и почивка. По-интересното в него обаче не е големината му, а начинът на управление. След десетилетия на агресивно продаване на активи, като например къпалнята в Борисова градина и лифта на Симеоново, и след раздаването на общински паркинги на частници под наем, този път общината е решила лично да управлява не друго, а аквапарк. И по-точно общинското дружество "Софийски имоти", в чиито активи се намира в момента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Всяко нещо стопанисвано от държавата/общината в България с парите на българския данъкоплатец, крие притеснения. От какъв зор се прави "общински аквапарк" при положение, че вече има частни такива, които са много по-добри? Не се накрадоха!

  • kiro1234

    Капитал оправете текста. Какъв е тоя басейн дълбок 140 метра.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK