От домакинското фолио до колите на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От домакинското фолио до колите на бъдещето

От домакинското фолио до колите на бъдещето

Шуменският лидер "Алкомет" започна нова инвестиция, която ще му позволи да прави части за електромобили

5235 прочитания

© Алкомет


"Мога да се обзаложа, че шаситата на BMW ще се правят в Шумен." Когато миналата пролет премиерът Бойко Борисов каза това в Стара Загора, ден след като преряза лентата на новата 2500-тонна преса в шуменския завод за алуминиеви изделия "Алкомет", изказването му звучеше по-скоро като пиар акция, която да рекламира успеха на правителството в осигуряването на добра среда за бизнес.

Година по-късно обаче Шумен наистина е на път да застане на картата на производителите на автомобилни компоненти в страната благодарение на поредната инвестиция на "Алкомет". Макар че засега клиентът не се съобщава, от компанията вече обявиха, че ще правят части за електромобили за германски автомобилен гигант, като масовото производство ще започне през 2022 г. Междувременно дружеството получи и сертификат по стандарта IATF 16949:2016, с който може да доставя на най-големите производители в автоиндустрията.

Нов проект за 7 млн. лв.

В началото на тази година "Алкомет" обяви, че подготвя проект за обособяване на цех за механична обработка на алуминиеви профили. Той ще бъде изпълнен на два етапа - първо ще бъдат инсталирани нови машини в съществуващи помещения на завода в Шумен, а след това ще бъде изградена и специална сграда с разгъната площ до 5000 кв.м, в която ще бъде преместено оборудването. Изпълнителният директор Хюсеин Йорюджю уточни за "Капитал", че цялата инвестиция ще бъде около 7 млн. лв. - 4.5 млн. лв. за оборудването и около 2.5 млн. лв. за сградата.

Автор: Капитал

Проектът идва, след като миналата година компанията приключи най-голямата си единична инвестиция в производството от приватизацията на завода преди повече от 20 години насам. В рамките на три години бяха вложени общо 40 млн. евро, с които бяха модернизирани и трите цеха на предприятието - пресов, валцов и леярна. Основната част от средствата беше използвана за покупката на 2500-тонна преса, с която заводът може да произвежда повече специални профили, както и на студеновалцов стан за валцовото производство, където компанията прави различни фолиа, листа и ленти.

Естествено развитие

Новата инвестиция сега е естествено продължение на тригодишния проект, а и на предишни решения на компанията. "Това, което по принцип правим в пресовия цех, са 6-метрови профили. Те се доставят на партньорите, които след това ги дават за допълнително нарязване и обработка, за да направят продукти за собственото си производство. Това обаче е много трудоемко и затова преди няколко години решихме да улесним клиентите, като купим машини с цифрово-програмно управление за рязане до определена дължина", разказва Йорюджю. Това се оказва ключов момент, тъй като се появява много силно търсене за това производство. "То е добро за клиента, тъй като той получава всичко готово, добро е и за нас, тъй като добавяме стойност към продукцията си", посочи той.

Следващата важна стъпка към производството за автоиндустрията е направена през миналата година, когато компанията инсталира новата преса в завода. "Тя е най-новата технология, най-доброто, което може да се купи, и когато клиентите научиха за нея, разбраха, че вече можем да правим по-сложни компоненти и т.нар. компоненти от критично значение и започнаха да се свързват с нас", разказва Йорюджю.

Първи клиенти и договори

По същия начин е осъществен контактът и с автомобилните компании. "Те се свързаха с нас, инспектираха завода, казаха, че можем да работим за автомобилния сектор, и ни дадоха насоки какви допълнителни машини да купим", уточни Йорюджю. Сега проектът вече е стартиран, като част от оборудването за допълнителна механична обработка вече е пристигнало, друга се очаква. Подготвено е и място за него. "Вече имаме и сертификат за съответствие със стандарта IATF 16949:2016 за автомобилната промишленост", добави той.

Компанията е сключила и първия си договор за доставка на автомобилни компоненти, като серийното производство ще започне през 2022 г. Името на клиента засега не се съобщава, но Йорюджю уточни, че "Алкомет" ще работи като доставчик първо ниво. "И в момента правим части за автомобилната индустрия, но това са различни аксесоари като релси за покриви, велосипедни поставки и т.н. Това, което ще произвеждаме сега, са по-прецизни продукти, а бройките са много по-големи", каза той.

На среща в Българско-турската търговско-индустриална камара в Шумен наскоро председателят на надзорния съвет и мажоритарен акционер в дружеството Фикрет Индже открехна допълнително завесата, като каза, че "Алкомет" ще произвежда части за електромобили. Продуктите, които шуменският завод ще доставя, включват детайли за ходовата част и за акумулаторите.

Антикризисно производство

Извън новия фокус върху автомобилната индустрия обаче "Алкомет" прави продукти и за много други сектори - машиностроене, хранително-вкусова индустрия, опаковки и т.н. Компанията държи една пета от европейския пазар на домакинско фолио, а все по-успешен продукт е и контейнерното фолио, което се използва за пакетиране на готова храна. Интересен факт е и че близо една трета от производството на валцови продукти е фолио за шоколадови изделия. "Хранително-вкусовата индустрия е един от сигурните сектори за нас, той никога не се колебае, защото хората трябва да се хранят", каза Йорюджю. Именно продуктите за хранително-вкусовата промишленост помогнаха на компанията да запази производството и продажбите си непроменени в пика на кризата, когато много други индустрии на практика спряха.

Независимо от неяснотите около развитието на епидемията и последиците за икономиката "Алкомет" запазва целите и инвестиционните си планове. "Две нови съоръжения с ширина 2200 мм, които ще обработват продуктите от новия студеновалцов стан, машина за надлъжно рязане (слитер) и машина за напречно рязане се очаква да бъдат доставени до една година. По този начин максималните ширини на нашите продукти ще се увеличат от сегашните 1600 мм до 2200 мм", каза Йорюджю. И добави: "Междувременно следим развитието и възможностите на пазарите и може да направим промени в инвестиционните си планове, за да се възползваме от тези нови възможности."

Фотограф: Цветелина Белутова


Ще правим части за следващото поколение коли

Хюсеин Йорюджю, изп. директор на "Алкомет"

Какво представлява сертификатът за съответствие със стандарта IATF 16949:2016, който "Алкомет" получи наскоро?

- Сертификатът определя как е организирано производството в завода, цялото управление, проверка и контрол на качеството. Той гарантира, че продуктите, които излизат от завода, са такива, каквито трябва да бъдат. За да отговорим на изискванията на стандарта, трябваше да направим известна реорганизация в завода, след което бяхме проверени и получихме сертификата. Това означава, че можем да доставяме продукти на автомобилните компании и на други компании, които използват стандартите на автоиндустрията.

Автомобилната индустрия беше силно засегната от пандемията. Това ще промени ли по някакъв начин вашите планове или тези на партньорите ви от сектора?

- COVID-19 ни засегна дотолкова, доколкото отложи пускането в експлоатация на последните две машини по проекта, тъй като епидемията започна и инженерите трябваше да се върнат в Германия. Не мисля обаче, че кризата ще се отрази на автомобилната индустрия. Може би ще засегне производството на съществуващите модели, но новите ще бъдат нещо съвсем различно. Не знаем колко време ще продължи епидемията, но тя ще промени начина, по който живеем - няма да пътуваме в препълнени автобуси или самолети, може би ще има повече индивидуален транспорт. Електрическите коли ще навлязат по-масово, до 10 години се очаква да се появят и водородните двигатели. Това, което ние ще правим, са части за следващото поколение коли. Догодина ще започнат доставките на части, тестовете и т.н. и може би до две години те ще се появят на пазара. Тези коли не са засегнати от кризата покрай епидемията.

Компанията

Някогашният Завод за обработка на алуминий в Шумен е приватизиран през 1999 г., когато е подписан договор за продажбата на основния пакет акции на турската FAF Metal. Година по-късно компанията е преименувана на "Алкомет". Оттогава инвестициите в предприятието на практика не са спирали. Компанията произвежда домакинско, обмазано, техническо и опаковъчно фолио, финсток (ленти за топлообменници), алуминиеви листи и ленти, стандартни и специални профили. Близо 95% от продажбите на "Алкомет" са от износ, като основните пазари са Германия, Италия, Полша и Испания. Основни собственици са Фикрет Индже (63.3%) и Фикрет Кузуджу (26.7%). "Алкомет" е най-голямата компания в Шумен и единствената от региона освен "Фикосота", която попада в класацията К100 на "Капитал". Оборотът за 2019 г. е близо 352 млн. лв. В предприятието работят около 1100 души, което го прави най-големият работодател в областта.

"Мога да се обзаложа, че шаситата на BMW ще се правят в Шумен." Когато миналата пролет премиерът Бойко Борисов каза това в Стара Загора, ден след като преряза лентата на новата 2500-тонна преса в шуменския завод за алуминиеви изделия "Алкомет", изказването му звучеше по-скоро като пиар акция, която да рекламира успеха на правителството в осигуряването на добра среда за бизнес.

Година по-късно обаче Шумен наистина е на път да застане на картата на производителите на автомобилни компоненти в страната благодарение на поредната инвестиция на "Алкомет". Макар че засега клиентът не се съобщава, от компанията вече обявиха, че ще правят части за електромобили за германски автомобилен гигант, като масовото производство ще започне през 2022 г. Междувременно дружеството получи и сертификат по стандарта IATF 16949:2016, с който може да доставя на най-големите производители в автоиндустрията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK