Новото бъдеще на "Женския пазар"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото бъдеще на "Женския пазар"

"Работим върху марката "Женски паар", казва Драгомир Димитров, изпълнителен директор на Пазари "Възрждане"

Новото бъдеще на "Женския пазар"

Изпълнителният директор на "Пазари Възраждане" Драгомир Димитров работи по проекти за електрозарядни станции и нулев отпадък

Анина Сантова
6029 прочитания

"Работим върху марката "Женски паар", казва Драгомир Димитров, изпълнителен директор на Пазари "Възрждане"

© Надежда Чипева


Бързащи възрастни жени, подвиквания за "домати за салати" или пък евтини дънки, миризма на пържено. Това е следобедният дух на Женския пазар - най-старото тържище в столицата. Макар че преди пет години мястото бе изцяло модернизирано, трудно може да се каже, че това успя да подобри имиджа му. Сега обаче се подготвя нова, по-голяма промяна, плавно и отвътре.

От години управляващото го дружество "Пазари Възраждане" иска да промени репутацията на мястото, да достигне до по-младите и да го популяризира като активен градски център, където може дори да се провеждат различни събития. Тази задача, разбира се, е твърде амбициозна и изисква цялостна реорганизация на градската среда около пазара - нещо, което обаче зависи от Столичната община.

Засега "Пазари Възраждане" прави малки стъпки в тази посока - именно на Женския пазар се провежда ежегодният уличен фестивал "Бакхус", а в началото на месеца там се състоя и седмото издание на Sofia Vinyl Fest. През лятото пък стартира платформа за доставки по домовете на продукти от пазара. Вече има и безплатен високоскоростен Wi-Fi, както и видеонаблюдение за по-голяма сигурност. А в бъдеще се планират още и по-значими иновативни проекти. За тях разказва пред "Капитал" изпълнителният директор на "Пазари Възраждане" Драгомир Димитров.

Какво представлява новата платформа за доставки от "Женския пазар"? Покрай затварянето заради коронавируса ли дойде идеята за създаването ѝ?

- Идеята за създаването на онлайн търговия в българския пазар чрез "Женски пазар" е част от цялостната промяна на пазара. Проектът е мой и е част от концепцията, с която кандидатствах преди четири години в конкурса за изпълнителен директор на "Пазари Възраждане".

Неговата реализация започна още през 2019 г., но заради пандемията не можахме да го осъществим по-рано. Така вместо през март платформата стартира на 20 юли. Идеята е чрез нея стоките и пазарските услуги само на български производители и фермери да могат да стигнат до всеки. Аудиторията, към която е насочена, е тази на младите, работещи и заети хора, които в този голям и забързан град нямат време да стигнат до пазарите. От друга страна, платформата разработва имиджа и името на мястото.

Какво представлява самата платформа и кой я създаде?

- В нея вие виждате списъка на всеки един производител или фермер, всички негови продукти със снимки и цени, неговото кратко представяне и може да поръчвате директно от него. Ние взимаме стоката от производителя, пакетираме я в хартиен плик, прикрепяме касов бон, слагаме я в дървена щайга и в този вид тя пристига при крайния клиент. За доставката отговаря наета от нас логистична фирма, с която имаме договор. Тя следи всяка поръчка да стигне в определения часови пояс.

Платформата е достъпна за всяко устройство на https://www.e-pazar.bg/. Но ще разработим и мобилно приложение, което да може да работи директно с платформата.

За платформата платихме на външна фирма 1980 лв., като за месечна поддръжка плащаме още по 180 лв, които са напълно допустим за дружеството разход. Платформата още не е в крайния си вид, ще продължава да бъде оптимизирана технически, както и оперативно, с повече производители. В момента работим с общо 25 производителя.

Фотограф: Велко Ангелов

Колко поръчки са направени чрез платформата? Има ли интерес?

- Към момента имаме към 30 - 40 поръчки на седмица, което означава 120 - 160 поръчки на месец. Те не са равномерно разположени, но ръстът, който бележат доставките, показва, че проектът е успешен, развива се и ние скоро трябва да се адаптираме към новите изисквания. Имаме и лоялни клиенти, които пазаруват редовно. Най-търсени са сезонните плодове и зеленчуци, месните и млечни продукти. Но предлагаме и много качествени продукти, подходящи за есенно-зимния сезон, така че ще има промяна в търсенето.

Споменахте, че пускането на тази платформа е част от цялостната модернизация на пазара. Може ли да обясните какви са целите ви в тази посока?

- Имаме напълно нова концепция, при която пазарът не е само източник на приходи и стопанско работещ обект, но и е мощен генератор на отношения. В зависимост как се развива той се развива и градската среда около него. Ние гледаме на пазара като на една част от градската среда, която искаме да модернизираме, да направим привлекателна за по-различна аудитория с по-различни покупателни възможности. Тази аудитория, включително и туристи, пък привлича други инвеститори и наематели, които пък ще предлагат по-висококачествени услуги.

Искаме да развиваме пазара, но в същото време запазвайки неговия дух и специфика.

В тази връзка провеждаме много фестивали, имаме галерия на открито, поетически срещи... Това ще промени трайно средата. Трябва време, но бих казал, че промяната вече се вижда

Готвите ли още подобни иновативни проекти?

- Да. Засега ще споделя два от тях. Единият е за изграждане на електрозарядни станции за автомобили, които ще дадат възможност на хора, които имат модерно отношение към транспорта, градската среда, екологията, да преоткрият Женския пазар. Както знаем, според наредбата на общината паркирането за такъв тип автомобили навсякъде е безплатно.

Колко електрозарядни станции предвижда проектът?

- Пилотно ще поставим три станции и според интереса най-вероятно ще ги увеличим в бъдеще. Ще мислим и за други преференции за хора с електромобили.

Фотограф: Велко Ангелов

А с какво е свързан другият проект?

- Той е за дългосрочна политика - zero waste, или безотпадъчен пазар. Ние вече работим по нея, имаме среща с няколко производителя на разградими или рециклируеми опаковки - това са всички торбички за продуктите, чинийките, сламки, чаши в заведенията за хранене. Надявам се още в началото на пролетта да успеем да стигнем до реализацията на този проект.

Ще се опитваме със съдействието на много неправителствени организации по време на фермерския пазар да изнасяме например лекции, да организираме игри и други мероприятия, в които да ограмотяваме хората как да не се презапасяват с храна, защото това води или до нейното изхвърляне, или до преяждане, което не е здравословно. Ще се опитаме да създадем култура към храната. Наред с това ще развиваме българската кухня и традиции. Ще се получи комбинация между модерно и старо.

Да, но все пак сигурно е трудно да промените старите убеждения на хората - че тук е мръсно и опасно например?

- Заложихме нов стандарт. Изградихме високоскоростен Wi-Fi и последно поколение камери за видеонаблюдение, СДВР откриха свой офис тук. Мога да кажа, че сега това е едно от най-сигурните места, няма такава престъпност, както преди. През последните четири години работихме именно върху изчистване на имиджа на мястото. Считам, че това се случи вече и хората го свързват с положителни емоции. Затова сега започваме да работим по марката "Женски пазар", за да привличаме повече хора и инвестиции, и всички събития, които се случват тук, започват да носят това име. Така е и с новия фермерски магазин тук - той се казва "Фермерски магазин Женски пазар", така ще бъде и с фермерски пазар, с всички приложения, услуги.

Казвате, че цялостната градска среда трябва да се подобри. Защо тогава в началото на пазара, откъм ул. "Пиротска", едно от първите неща, които виждат хората, е рушаща се сграда?

- Те не е част от пазара, затова казвам, че се опитваме да партнираме със Столичната община в тези процеси. Защото, ако ние гледаме да си оправим пазара, а градската среда е лоша, няма да има ефект. По време на извънредното положение също се казваше, че не се носят маски тук, но те не носеха на съседните улици, докато антропологията "Женски пазар" означава "Лъвов мост", включва и градинките, които обаче не са наша територия. Ние нямаше как да упражняваме контрол там, те са извън нашата територия.

А има ли как да се разшири пазарът, така че да се разминават по-лесно хората, особено предвид сегашните условия?

- Не може. Ние нямаме право да влезем в публична общинска собственост, нямаме право да извършваме търговска дейност там, можем само да се ограничим до възможностите на нашия парцел. Оградили сме го с огради, което, честно казано, пречи понякога, но за съжаление заповедта изисква да влезеш от един край трябва да излезеш от другия. Ако имаше няколко изхода щеше да е по-добре, но нямаме никаква възможност за това.

Фотограф: Велко Ангелов

Какви са последствията от корона кризата върху финансовите резултати на дружеството? Какво е финансовото му състояние в момента?

- Неочакваната ситуация застраши функционирането на пазара, имаше моменти, в които бяха затворени за два или три дни. Сега пазарът още е заграден с огради за сигурност и това се отразява негативно на търговците. Изпълнихме и решението на Столичния общински съвет от 16 април, което позволи да облекчим всички наши наематели. Така в зависимост от подадените от тях декларации за щетите от тези мерки ние ги овъзмездявавахме всеки месец с някакъв процент от наема и по този начин съхраняваме пазара, така че да не го напуснат търговците.

В момента пазарът се развива добре и сега негативите през онези три месеца по време на извънредното положение вече са преодолени. "Женски пазар" е едно от най-успешно развиващите се и във финансово отношение общински дружества. Наемната цена за една маса е в пъти по-висока, отколкото на други пазари, и това значи, че търговците имат достатъчно клиенти.

Бързащи възрастни жени, подвиквания за "домати за салати" или пък евтини дънки, миризма на пържено. Това е следобедният дух на Женския пазар - най-старото тържище в столицата. Макар че преди пет години мястото бе изцяло модернизирано, трудно може да се каже, че това успя да подобри имиджа му. Сега обаче се подготвя нова, по-голяма промяна, плавно и отвътре.

От години управляващото го дружество "Пазари Възраждане" иска да промени репутацията на мястото, да достигне до по-младите и да го популяризира като активен градски център, където може дори да се провеждат различни събития. Тази задача, разбира се, е твърде амбициозна и изисква цялостна реорганизация на градската среда около пазара - нещо, което обаче зависи от Столичната община.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 3
    vasill avatar :-|
    vasill

    Мястото е с потенциал за модерно градско средище, но като човек който живее наблизо, не забелязвам напредък..Прекупвачи измамници, цигани и клошари около, ул. Кирил и Метотий, нищо модно и нестандартно като услуги, на места окаяна среда в съседство. Осветлението работи на 50%, полицаи не съм виждал...Е - платформата добре, но на живо фермерски продукти само в събота...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK