Спорът за субсидиите между Boeing и Airbus може и да приключи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спорът за субсидиите между Boeing и Airbus може и да приключи

Reuters

Спорът за субсидиите между Boeing и Airbus може и да приключи

Битката се води от 16 години в Световната търговска организация, която отсъди в полза и на САЩ, и на ЕС

Кирил Кирчев
2034 прочитания

Reuters

© Reuters


Шестнадесетгодишният спор в Световната търговска организация (СТО) между американския авиопроизводител Boeing и европейския му конкурент Airbus заради незаконни субсидии прилича на тежък боксов мач, в чийто край всеки се смята за победител. Така беше и във вторник, на 13 октомври, когато СТО постанови, че ЕС може да налага мита върху американски стоки на стойност 4 млрд. долара годишно.

"Наградата" за Брюксел е по-малка от миналогодишното решение на СТО, че на САЩ е разрешено да наложат мита за 7.5 млрд. долара за европейски стоки. Но беше много по-висока, отколкото американците са се надявали. По-важното е, че и двата аерокосмически гиганта изглеждат съкрушени, отбелязва сп. Economist.

Началото - в далечната 2004 г.

Противопоставянето в СТО започна през 2004 г. След като Airbus за пръв път изпревари американския си конкурент в доставките на самолети, Boeing се оплака, че европейската компания получава правителствената подкрепа, която е достигнала 22 млрд. долара. Малко по-късно Airbus се отказа от собственото си твърдение, че Boeing се е възползвал от 24 млрд. долара данъчни облекчения, както и подкрепа за научноизследователска и развойна дейност от НАСА и Пентагона.

В крайна сметка СТО установи, че и двете компании са получили незаконни субсидии. САЩ използваха решението миналата година да наложат мита на редица стоки - от шотландско уиски до френско сирене. Airbus вече е изправена пред американски мита от 15%. Сега СТО разреши на ЕС да наложи мита след 27 октомври.

Последното решение на международната организация най-вероятно няма да доведе до окончателно решение на спора. Boeing смята, че задаващите се мита от Брюксел са неоправдани, защото полученото преди време данъчно облекчение от щата Вашингтон е отменено.

Airbus смята, че решението е в пълно съответствие с правилата и отбелязва, че арбитражната комисия на СТО, която решава подобни въпроси, не е в пълен състав. До това положение се стигна, след като САЩ наложиха вето за назначения на арбитри заради претенции към международната организация.

Спорът между двете страни може да завърши със споразумение. САЩ е възможно и да се съгласят, макар че засега няма такива сигнали, заради размера на митата и несигурното състояние на Boeing. Американският гигант се опасява повече от съкрушителния ефект от пандемията върху авиопревозите по света. Продължаващото заземяване на модела 737 MAX след две фатални катастрофи означава, че превозвачите отменят поръчки, без да плащат санкции за това.

Airbus също търпи щети от кризата - миналия месец компанията обяви, че ще съкрати повече работни места от обявените през юни 15 хил. (в групата работят 130 хил. души). Производството беше намалено до 40% от капацитета. Подобно на Boeing тази година европейският производител е загубил около половината от пазарната си оценка. Все пак европейската компания изглежда по-голям оптимист - излязоха информации, че планира да увеличи производството на своя модел A320 в началото на следващата година, може би с надеждата да спечели разочаровани от 737 MAX клиенти. Airbus разполага и с по-широк спектър от самолети и завод в Алабама, което позволява на компанията да избяга от митата за самолети, продавани на американски клиенти, докато Boeing сглобява всичките си самолети у дома. Освен това обяви и планове до 2035 г. да създаде самолет, задвижван от водород.

Шестнадесетгодишният спор в Световната търговска организация (СТО) между американския авиопроизводител Boeing и европейския му конкурент Airbus заради незаконни субсидии прилича на тежък боксов мач, в чийто край всеки се смята за победител. Така беше и във вторник, на 13 октомври, когато СТО постанови, че ЕС може да налага мита върху американски стоки на стойност 4 млрд. долара годишно.

"Наградата" за Брюксел е по-малка от миналогодишното решение на СТО, че на САЩ е разрешено да наложат мита за 7.5 млрд. долара за европейски стоки. Но беше много по-висока, отколкото американците са се надявали. По-важното е, че и двата аерокосмически гиганта изглеждат съкрушени, отбелязва сп. Economist.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK