Кината се сблъскват с нов проблем, докато публиката се завръща
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кината се сблъскват с нов проблем, докато публиката се завръща

Reuters

Кината се сблъскват с нов проблем, докато публиката се завръща

Ако Холивуд продължи да отлага премиерите на големи заглавия, много киносалони ще се започнат да се борят за оцеляване

The Economist
2725 прочитания

Reuters

© Reuters


Изглежда, че паузата ще бъде дълга. Кината на Запад затвориха през март и въпреки опитите да отворят отново през лятото боксофисът не се възстанови. От 9 октомври втората най-голяма киноверига в света - Cineworld, временно ще затвори своите 536 салона от бранда Regal в Америка и 127-те си обекта във Великобритания. AMC ще намали работните часове на някои кина от веригата Odeon във Великобритания.

Няма какво да се дава в кината

В началото на пандемията проблемът беше в аудиторията. Премиерата на филма на Disney Onward ("Напред") се провали, защото зрителите отказаха да дишат въздух, макар и рециркулиран, сред тълпа от непознати. Положението за бизнеса стана още по-трудно, когато правителствата наредиха затварянето на кината или наложиха мерки за затваряне на гишетата за храни и напитки и ограничаване на капацитета, които намалиха печалбата.

С разхлабването на мерките и готовността на публиката да се завърне кината няма какво да излъчват. В Китай, където пандемията изглежда под контрол, студиата възобновиха прожекциите на хитове. Но Холивуд няма да рискува премиерите на скъпи блокбастъри, докато много пазари, сред които Ню Йорк и Калифорния, са затворени, а зрителите - предпазливи. Премиерите на повечето големи заглавия са отложени. Последната капка, която преля чашата на търпението на Cineworld, беше решението на MGM и Universal Pictures от 2 октомври да отложат най-новата част от поредицата за Джеймс Бонд - No Time To Die ("Смъртта може да почака"), от ноември до април 2021 г. Не е планирана голяма филмова премиера до Коледа, когато филмът на Warner Bros Wonder Woman 1984 ("Жената-чудо 1984") ще се притече на помощ.

Закъснели премиери - по-високи дългове

Но премиерата може да е закъсняла. Посещаемостта намаляваше преди COVID-19. За да отличат киновечерите от филмовите вечери у дома с Netflix, киносалоните изградиха шикозни комплекси със сервитьори, които поднасят бургери на зрителите, докато са на седалките си. Това помогна за увеличаването на дълга: натрупаният дълг на AMC от 10 млрд. долара е шест пъти повече в сравнение с брутната му оперативна печалба за миналата година. Този на Cineworld е също толкова висок.

Източник: Reuters

Девет месеца без приходи от големи заглавия биха били катастрофални. Американската национална асоциация на собствениците на театри (National Association of Theatre Owners) прогнозира, че седем от десет средно големи кинокомпании ще фалират, без да имат шанс за спасение, което принуди Конгреса да отпусне спасителни грантове. Според агенцията за кредитен рейтинг Moody's както AMC, така и Cineworld е вероятно да обявят фалит. AMC може да остане без пари до януари. Цените на акциите на западните оператори се сринаха през годината и сега струват една пета от това преди пет години. (Китайските оператори се справят по-добре.)

Директорите на киносалоните призоваха студиата да продължат да правят филми. Ерик Уолд от инвестиционната банка B. Riley казва, че Холивуд може да "понесе загуби, за да нахрани индустрията" и да я опази от "това да се срине напълно". Warner Bros понесе една, като пусна филма Tenet ("Тенет") през лятото. С приходи 45 млн. долара на американския боксофис екшън трилърът може да не излезе на печалба. А студиата не могат да си позволят благотворителност. Наскоро Disney освободи 28 хил. работници от своите популярни тематични паркове заради пандемията.

Един ден блокбастърите ще се завърнат. Дори тогава кината ще трябва да отложат инвестициите, да увеличат цените и да затворят обекти, за да укрепят финансите си - също както зрителите имат дори повече причини да си останат у дома. Според консултантската компания Deloitte средното американско домакинство се абонира за 4 стрийминг услуги. Филмовите студиа намаляват времето, в което филмите ще бъдат излъчвани единствено в кината. Наскоро AMC позволи на Universal да публикува бъдещи издания онлайн след само три седмици в кината в замяна на част от печалбата. Дори ако COVID-19 не успее напълно да счупи големия екран, най-вероятно той ще стане много по-малък.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Изглежда, че паузата ще бъде дълга. Кината на Запад затвориха през март и въпреки опитите да отворят отново през лятото боксофисът не се възстанови. От 9 октомври втората най-голяма киноверига в света - Cineworld, временно ще затвори своите 536 салона от бранда Regal в Америка и 127-те си обекта във Великобритания. AMC ще намали работните часове на някои кина от веригата Odeon във Великобритания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK