Коравирусът наду платната на търговския флот

Въпреки забавянето на световната търговия шипинг индустрията процъфтява

Болестите и корабоплаването имат дълга обща история. Думата карантина идва от венецианска практика от XIV век за изолиране на кораби на котва за 40 дни, ако има съмнение за чума на борда. Последният подобен случай е пандемията, която уби вече над 1 млн. души и сложи прът в колелата на световната икономика и глобалната търговия. Всичко това може би се очакваше да забави индустрия, която доставя 90% от търгуваните стоки - 11.9 млрд. тона миналата година, или 1.6 тона за всеки човек - и в която приходите често са били имагинерни. Последния път когато световната търговия намаля, след финансовата криза 2007 - 2009 г. доставките по море пострадаха. Брокерската корабна компания Clarksons очаква през тази година спадът на обема на превозените товари да е 4.4%.

И все пак, изглежда, Нептун е решил да се усмихне на търговския флот. Петролните танкери и плавателните съдове за насипни товари като желязо, въглища и жито ще са на печалба през 2020 г. Операторите на кораби, превозващи контейнери с потребителски стоки или компоненти, изглежда, ще имат страхотна година. Морските доставки са бизнес, чрез който по думите на Мартин Стопфорд от Clarcksons "се издържаш и понякога правиш голям удар". Тази година, изглежда, принадлежи към втората категория. Какво се случва?


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове