Проф. Йорий Абрахам: Електронната търговия в България може да скочи и с 80% през 2020 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проф. Йорий Абрахам: Електронната търговия в България може да скочи и с 80% през 2020 г.

Проф. Йорий Абрахам: Електронната търговия в България може да скочи и с 80% през 2020 г.

Следващата голяма вълна ще са колите и къщите, смята управляващият директор на Ecommerce Foundation, който ще говори за бъдещето на пазаруването на Ecommerce and Retail Summit на "Капитал"

Силвия Радославова
3078 прочитания

© Капитал


Визитка

Проф. Йорий Абрахам е управляващ директор на Ecommerce Foundation. Бил е мениджър електронна търговия на веригата супермаркети Bijenkorf, най-големият европейски туроператор TUI и онлайн издател в Sanoma Media. Заемал е и поста директор консултиране в Unic - европейска фирма за внедряване и стратегическо планиране на електронна търговия. Заедно с това Абрахам е и съосновател на компаниите eVentures Europe и vZine. Между 2013 и 2017 г. е директор "Проучване и консултиране" в нидерландската асоциация за електронна търговия Thuiswinkel.org и Ecommerce Europe, която има над 25 хил. членове от 20 държави. Към момента управлява Ecommerce Foundation, чиято мисия е да насърчава глобалната електронна търговия. Той е и професор по електронна търговия в Университета за приложни науки TIO.

Йорий Абрахам ще бъде лектор на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Лекцията на проф. Абрахам е с фокус върху бъдещето на пазаруването.

Какъв е ефектът от COVID-19 върху електронните продажби в Европа от март до сега? Кои държави регистрират най-голям скок на онлайн търговията?

Като цяло в повечето европейски страни електронната търговия процъфтява както никога досега. Белгия, Полша, Турция и Испания са пазарите, на които онлайн продажбите са нараснали най-много - между 50 и 100%. Изненадващо обаче някои пазари пострадаха силно, тъй като изпълнението на доставки до дома беше временно преустановено. Това засегна най-вече Португалия и няколко източноевропейски страни. Сега вече всички държави позволиха доставките и виждаме силен ръст в електронната търговия в цяла Европа.

Какъв е очакваният ръст на електронните продажби в ЕС през 2020 г.? Какви са числата за България?

България има сравнително малко онлайн купувачи (31%), така че има огромна възможност за растеж. Ние оценяваме пазара в България на 900 млн. евро с ръст от 30%, но за 2020 г. не бих бил изненадан, ако е осъществим и скок от 80%.

Какви са тенденциите в сектора в сегашната постпандемична реалност?

В краткосрочен план в много страни мрежите на доставки все още догонват огромния пик на търсене. Виждаме и промяна към "регионализация". Докато трансграничната електронна търговия от САЩ и Китай нарастваше бързо, това сега се променя. Повече продукти са продукти на същия континент, държава или дори регион.

Ускоряват се и някои технологични разработки. Възходът на marketplace платформите, въвеждането на AI, виртуалната реалност и социалната търговия са тенденции, които се развиват от няколко години, но темповете сега се забързват.

Промени ли COVID-19 поведението на потребителите и бизнес операциите в ритейла? Смятате ли, че някои от тези промени ще са перманентни?

Да, в много държави достигнахме повратна точка. Електронната търговия може да пробие бариерата от 50% в продажбите на дребно в няколко страни, защото физическите магазини пострадаха сериозно. И не само заради факта, че имат по-малко посетители, но и защото всичките им предимства като забавления, развлечения и преживяване буквално потънаха. Хората вече не се чувстват добре дошли заради наложените от COVID-19 ограничения. В резултат на това виждаме търговски улици с 20 до 30% затворени магазини. Това ще повлияе и на привлекателността на други магазини. По-малките търговски центрове ще пострадат особено много. И с по-малкото физически магазини наблизо онлайн пазаруването ще стане още по-атрактивно... самоподсилващ се ефект.

Кои са най-бързо растящите категории продукти в електронната търговия? И има ли нови "звезди"?

Това зависи много от държавата. Виждаме, че нещата се случват на вълни. Изведнъж потребителите осъзнават, че закупуването на определена категория продукти онлайн е много по-лесно от това да отидат в магазина. Следващата голяма вълна ще са колите и къщите.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Тя ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Визитка

Проф. Йорий Абрахам е управляващ директор на Ecommerce Foundation. Бил е мениджър електронна търговия на веригата супермаркети Bijenkorf, най-големият европейски туроператор TUI и онлайн издател в Sanoma Media. Заемал е и поста директор консултиране в Unic - европейска фирма за внедряване и стратегическо планиране на електронна търговия. Заедно с това Абрахам е и съосновател на компаниите eVentures Europe и vZine. Между 2013 и 2017 г. е директор "Проучване и консултиране" в нидерландската асоциация за електронна търговия Thuiswinkel.org и Ecommerce Europe, която има над 25 хил. членове от 20 държави. Към момента управлява Ecommerce Foundation, чиято мисия е да насърчава глобалната електронна търговия. Той е и професор по електронна търговия в Университета за приложни науки TIO.

Йорий Абрахам ще бъде лектор на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Лекцията на проф. Абрахам е с фокус върху бъдещето на пазаруването.

Какъв е ефектът от COVID-19 върху електронните продажби в Европа от март до сега? Кои държави регистрират най-голям скок на онлайн търговията?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK