Проф. Йорий Абрахам: Електронната търговия в България може да скочи и с 80% през 2020 г.

Следващата голяма вълна ще са колите и къщите, смята управляващият директор на Ecommerce Foundation, който ще говори за бъдещето на пазаруването на Ecommerce and Retail Summit на "Капитал"

Визитка

Проф. Йорий Абрахам е управляващ директор на Ecommerce Foundation. Бил е мениджър електронна търговия на веригата супермаркети Bijenkorf, най-големият европейски туроператор TUI и онлайн издател в Sanoma Media. Заемал е и поста директор консултиране в Unic - европейска фирма за внедряване и стратегическо планиране на електронна търговия. Заедно с това Абрахам е и съосновател на компаниите eVentures Europe и vZine. Между 2013 и 2017 г. е директор "Проучване и консултиране" в нидерландската асоциация за електронна търговия Thuiswinkel.org и Ecommerce Europe, която има над 25 хил. членове от 20 държави. Към момента управлява Ecommerce Foundation, чиято мисия е да насърчава глобалната електронна търговия. Той е и професор по електронна търговия в Университета за приложни науки TIO.

Йорий Абрахам ще бъде лектор на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Лекцията на проф. Абрахам е с фокус върху бъдещето на пазаруването.

Какъв е ефектът от COVID-19 върху електронните продажби в Европа от март до сега? Кои държави регистрират най-голям скок на онлайн търговията?

Като цяло в повечето европейски страни електронната търговия процъфтява както никога досега. Белгия, Полша, Турция и Испания са пазарите, на които онлайн продажбите са нараснали най-много - между 50 и 100%. Изненадващо обаче някои пазари пострадаха силно, тъй като изпълнението на доставки до дома беше временно преустановено. Това засегна най-вече Португалия и няколко източноевропейски страни. Сега вече всички държави позволиха доставките и виждаме силен ръст в електронната търговия в цяла Европа.

Какъв е очакваният ръст на електронните продажби в ЕС през 2020 г.? Какви са числата за България?

България има сравнително малко онлайн купувачи (31%), така че има огромна възможност за растеж. Ние оценяваме пазара в България на 900 млн. евро с ръст от 30%, но за 2020 г. не бих бил изненадан, ако е осъществим и скок от 80%.

Какви са тенденциите в сектора в сегашната постпандемична реалност?

В краткосрочен план в много страни мрежите на доставки все още догонват огромния пик на търсене. Виждаме и промяна към "регионализация". Докато трансграничната електронна търговия от САЩ и Китай нарастваше бързо, това сега се променя. Повече продукти са продукти на същия континент, държава или дори регион.

Ускоряват се и някои технологични разработки. Възходът на marketplace платформите, въвеждането на AI, виртуалната реалност и социалната търговия са тенденции, които се развиват от няколко години, но темповете сега се забързват.

Промени ли COVID-19 поведението на потребителите и бизнес операциите в ритейла? Смятате ли, че някои от тези промени ще са перманентни?

Да, в много държави достигнахме повратна точка. Електронната търговия може да пробие бариерата от 50% в продажбите на дребно в няколко страни, защото физическите магазини пострадаха сериозно. И не само заради факта, че имат по-малко посетители, но и защото всичките им предимства като забавления, развлечения и преживяване буквално потънаха. Хората вече не се чувстват добре дошли заради наложените от COVID-19 ограничения. В резултат на това виждаме търговски улици с 20 до 30% затворени магазини. Това ще повлияе и на привлекателността на други магазини. По-малките търговски центрове ще пострадат особено много. И с по-малкото физически магазини наблизо онлайн пазаруването ще стане още по-атрактивно... самоподсилващ се ефект.

Кои са най-бързо растящите категории продукти в електронната търговия? И има ли нови "звезди"?

Това зависи много от държавата. Виждаме, че нещата се случват на вълни. Изведнъж потребителите осъзнават, че закупуването на определена категория продукти онлайн е много по-лесно от това да отидат в магазина. Следващата голяма вълна ще са колите и къщите.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Тя ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Още от Капитал