30 години iRobot - 30 милиона продадени домакински роботи в световен мащаб
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

30 години iRobot - 30 милиона продадени домакински роботи в световен мащаб

30 години iRobot - 30 милиона продадени домакински роботи в световен мащаб

Доньо Иванов, управител на "Цертус Меркатус БГ" ЕООД, официалният вносител на iROBOT за България, за пазарния дял и целите на компанията

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
3473 прочитания

Доньо Иванов е управител на "Цертус Меркатус БГ" ЕООД, официалният вносител на iROBOT за България. От 1998 г. работи в различни компании в сферата на продажбите на домакински уреди.

Компанията iRobot е основана преди 30 години с убеждението на създателите й, че роботиката ще промени начина, по който работим, учим, лекуваме и почистваме. Каква е равносметката от дейността на компанията 30 години по-късно в глобален мащаб като пазарно постижение и реализирани продажби, но и като променени нагласи на потребителите?

- Компанията е основана преди 30 години от трима учени от Масачузетския университет, които се занимават с роботика и решават да направят нещо реално и практично. Започват с разработването на роботи за изследване на Космоса в сътрудничество с НАСА, както и на военни роботи в сътрудничество с Пентагона. Постепенно се насочват към домакински роботи и още през 1997 г. започват да разработват роботи за дома, но им отнема почти 5 години, докато постигнат задоволителен за тях резултат. През 2002 г. е пусната на пазара първата прахосмукачка робот ROOMBA. За няколко години, до 2013 г. продажбите достигат 15 милиона робота. Тази година, 30 години от основаването на компанията, равносметката е 30 милиона продадени домакински роботи в световен мащаб. Потребителите се научиха, че домакинските уреди вече могат да вършат сами работа. В много държави роботизираните изместват стандартните класически прахосмукачки от първенството в продажбите. В Испания, Полша, САЩ, Япония количеството на продадените за година роботизирани прахосмукачки, които са основно iRobot, е по-голямо в сравнение със стандартните. За много домакинства стандартната прахосмукачка става подпомагащ уред, а основният е роботизираната.

Какви продукти предлага iRobot? Какви са техните предимства пред нероботизираните уреди?

- iRobot на пазара на домакинските продукти предлага две категории роботи в момента - прахосмукачка робот, която е най-популярната категория за всичките производители, и подочистачка, или роботизиран моп. Основните предимства на всички роботизирани прахосмукачки и мопове е, че те вършат работата вместо нас. Като качествено почистване вече конкурират стандартните прахосмукачки, но най-същественото предимство е, че спестяват от свободното ни време. Още Сенека е казал, че времето е единственият дар, който природата ни е дала и това е единственото нещо, което не можем да върнем.

Какви иновации са вложени във вашите продукти? Колко патента притежава компанията? Кои са най-новите фирмени предложения на пазара?

- iRobot има много иновации. Компанията има 1500 патента. От гледна точка на прахосмукачките и предимствата пред конкурентите е системата за почистване с две насрещно въртящи се ролки, което не предлага нито един от конкурентите, защото е наш патент. Това се отнася също и за патента за DirtDetect - сензор за откриване на замърсени участъци. Сред иновациите са още интелигентно картографиране, запаметяване до 10 жилищни плана и комуникация между прахосмукачки роботи и роботи мопове. Съвременната навигация в симбиоза със смартфона вече дава възможност за тотално менажиране на процеса на почистване - както дистанционно през телефона, така и насочено към конкретни зони от жилището, които да се почистват, с указания по кое време на деня да се направи. Комбинацията между двата робота - прахосмукачка и подочистачка, може да се програмира така, че след като се почисти с прахосмукачката, автоматично мопът да започне да забърсва след това. Съществуват много комбинации и възможности как да се оптимизира почистването на дома чрез нашите роботи.

Как се развива категорията в България? Какъв е пазарният й дял, какъв е трендът на продажбите?

- Пазарът се развива главоломно. През 2018 г. сме продали 5000 робота, 2019 г. - малко над 7000, тази година се очертава да продадем в България над 9000 робота. За пазарен дял, ако говорим само при роботизираните роботи за почистване, държим над 60% в България. До преди няколко години бяхме почти 100%, защото нямахме сериозна конкуренция, но в последните години се появиха и други производители. Движим се между 30 и 40% ръст като тренд на продажбите.

Какви са предизвикателствата за компанията на българския пазар?

- Категорията се развива много бързо, вече в някои от търговските вериги iRobot влиза в Топ 3 на най-продаваните прахосмукачки като тежест в оборота на търговците. Нашето предизвикателство е като цяло на българския пазар да влезем в Топ 3 при прахосмукачките.

Защо е добре българският потребител да се довери на роботите в ежедневието си? И как може да направи своя информиран избор за техническите данни, цената, подръжката и умните възможности на вашите продукти?

- Роботите осигуряват свободно време. Това е голямото им предимство пред всички останали уреди за домакинството. Българският потребител постепенно вече го разбра и започва да търси такъв тип продукти. Начините, по които може да се информира, са както в търговските мрежи продуктите да се видят на живо, така и чрез безкрайните възможности на интернет. Нашият сайт www.irobot.bg представя всичките ни актуални модели с описани цени и технически възможности, както и видео информация.

Какви цели си поставя компанията в средносрочен план? Какви са прогнозите ви за развитие на категорията?

- Целта ни е да влезем в Топ 3 по продажби на прахосмукачки на целия пазар. Сега сме в челната тройка, но само в някои от най-иновативните вериги. Като цяло за българския пазар все още сме далече от тази цел. Все пак iRobot е уред, който все още масовият потребител в България трудно си позволява. Нашата стратегическа цел е да влезем в съзнанието на българския потребител, че това не е екзотичен уред, а е от първа необходимост както пералня, миялна и другите уреди в домакинството. Ако се преодолее тази психологическа бариера, ще влезем в Топ 3 на продаваните прахосмукачки като цяло. Моята прогноза, че това може да се случи съвсем скоро, в близките две, три до пет години. Според мен това е тенденцията да се промени потреблението на роботизираните уреди за почистване в България.

Доньо Иванов е управител на "Цертус Меркатус БГ" ЕООД, официалният вносител на iROBOT за България. От 1998 г. работи в различни компании в сферата на продажбите на домакински уреди.

Компанията iRobot е основана преди 30 години с убеждението на създателите й, че роботиката ще промени начина, по който работим, учим, лекуваме и почистваме. Каква е равносметката от дейността на компанията 30 години по-късно в глобален мащаб като пазарно постижение и реализирани продажби, но и като променени нагласи на потребителите?

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK