Емил Вагенщайн: Онлайн звеното на ozone.bg е с 60% ръст, но офлайн магазините са 40% надолу
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Емил Вагенщайн: Онлайн звеното на ozone.bg е с 60% ръст, но офлайн магазините са 40% надолу

Емил Вагенщайн: Онлайн звеното на ozone.bg е с 60% ръст, но офлайн магазините са 40% надолу

Ръководителят на маркетинга на електронния магазин е сред панелистите на форума Ecommerce Retail Summit на "Капитал"

Силвия Радославова
4701 прочитания

© Капитал


Визитка

Емил Вагенщайн ръководи маркетинга на ozone.bg от 2017 г. Той е вторият служител, нает в компанията в началото на 2008 г., като независимо от формалната си позиция, която се променя през годините, остава активен участник в изграждането на уебсайта, оперативните процеси и технологичните разработки на групата. Отговорен е за създаването и интеграцията на ERP системата на компанията - вътрешен проект, който е изграден изцяло по процесите и нуждите на интернет търговеца.

На настоящата си длъжност, той управлява цялостната стратегия на Ozone и неговите проявления в онлайн и офлайн пространството, както и другите два бранда на групата - Pulsar Games и PCstore.bg.

Емил Вагенщайн е сред панелистите на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в условията на новата COVID реалност. Ръководителят на маркетинга на ozone.bg ще вземе участие в дискусия за локалния пазар и успешните стратегии за растеж.

Оказа ли коронавирус пандемията ефект върху търсенето на стоки онлайн и какво показва опитът на ozonе.bg? Какъв е ръстът на продажбите ви от месец март насам?

Винаги сме се стремели да асоциираме бранда си с продукти за свободно време и забавление. Затова един от първите търговци, за който клиентите се сетиха в началото на локдауна, беше точно Ozone.bg. С времето сме доказали, че можем да се справим дори и с изненадващи покачвания в обема на поръчките, което ни позволи със сравнително ниско влошаване на услугата да посрещнем търсенето. Нормалните ни очаквания за Ozone бяха да растем около 50% година към година. В тримесечието на локдауна (март, април, май) постигнахме доста по-сериозни ръстове. В летните месеци оборотите започнаха да влизат в по-нормален ритъм и към момента сайта е с малко над 60% ръст година към година. Другата страна на монетата е "Пулсар" - физическата ни верига за гейминг продукти. Всичките ни магазини са в големи търговски центрове и за това бяха напълно затворени за над 2 месеца. В момента тази бизнес единица е с 40% надолу година, спрямо миналата година.

Изпитвахте ли затруднения, свързани с прекъснатите вериги на доставки? Кога забелязахте първи признаци на нормализация и как изглеждат нещата днес?

Продължаваме да имаме проблеми с доставките и наличностите в определени вертикали (Пъзели, Електроника, CE, част от гейминг сегмента). Търговският ни екип обаче направи навременни и бързи зареждания и поръчки много по-рано тази година, затова сме в добра позиция да посрещнем най-силния сезон.

Кои са най-търсените категории стоки и промениха ли се спрямо времето преди старта на пандемията? Кои категории се сринаха?

Предвид нишовата специфика на Ozone.bg нямаме големи промени в разпределението на категориите. Най-големите ни вертикали остават гейминг и книжарница, като тази година книжарницата ще стане най-голямата ни категория. Това беше очаквано, така че съотношението не се е променило. Нямаме и категории, които се представят много по-зле от очакваното.

Промени ли COVID-19 вашите операции? Наложи ли се ускорено интегриране на нови технологични решения за онлайн магазина?

Предвид това, че нашият онлайн магазин е основната ни бизнес единица и фокусът и вниманието ни винаги са били съсредоточени точно в него - не, не се наложи да интегрираме нови технологични решения. Онлайн ритейла в сърцевината си е логистичен и технологичен бизнес повече от търговски такъв. Затова и винаги сме обръщали особено внимание на дебита на логистичния ни център и технологичната ни обезпеченост. Този фокус ни дава и възможността да издължаваме възможно най-бързо и с минимални грешки, максимален брой поръчки. В една стандартна година между 20.11 и 20.12 генерираме над 30% от годишния си оборот - обемът по времето на локдауна не достигна такива нива, затова и успяхме да запазим сравнително високо ниво на услугата си.

Планирате ли обичайно провеждане на кампанията "Черен петък"? Кои са големите предизвикателства тази година?

Както вече споменах, фокусът на Ozone.bg е в продукти за забавление и свободно време. Оборотът ни е много изкривен в Q4 и конкретно в периода между Черния петък и Коледа. Този период е от изключителна важност за годишните ни резултати и прекарваме по-голямата част от годината да планираме точно него (и като търговия, и като маркетинг, и като операции). Големите предизвикателства идват с влошаването на епидемиологичната обстановка в страната и това, че ни се налага да преминем към режим на работа, в който трябва да върнем още по-голяма част от процедурите, които имахме през март, април и май.

Каква е прогнозата Ви за сектора и компанията за 2021 г.?

Онлайн търговията е от малкото сектори, които ще продължат да растат и в сравнително лошата икономическа ситуация. Българският пазар е доста назад като средни показатели за онлайн потребление и в момента с доста бързи темпове наваксваме към много по-развити пазари като Румъния, Чехия и Западна Европа.
Конференцията Ecommerce and Retail Summit се организира от "Капитал" и е наследник на предходните успешни формати Retail in Detail и Strategies for Ecommerce Success. Тя ще се проведе на 5 ноември в дигитална среда.

Участниците ще могат да гледат срещата онлайн в реално време или по-късно, на запис, в зависимост от типа на билета си. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Визитка

Емил Вагенщайн ръководи маркетинга на ozone.bg от 2017 г. Той е вторият служител, нает в компанията в началото на 2008 г., като независимо от формалната си позиция, която се променя през годините, остава активен участник в изграждането на уебсайта, оперативните процеси и технологичните разработки на групата. Отговорен е за създаването и интеграцията на ERP системата на компанията - вътрешен проект, който е изграден изцяло по процесите и нуждите на интернет търговеца.

На настоящата си длъжност, той управлява цялостната стратегия на Ozone и неговите проявления в онлайн и офлайн пространството, както и другите два бранда на групата - Pulsar Games и PCstore.bg.

Емил Вагенщайн е сред панелистите на конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в условията на новата COVID реалност. Ръководителят на маркетинга на ozone.bg ще вземе участие в дискусия за локалния пазар и успешните стратегии за растеж.

Оказа ли коронавирус пандемията ефект върху търсенето на стоки онлайн и какво показва опитът на ozonе.bg? Какъв е ръстът на продажбите ви от месец март насам?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK