Минимаркетите могат да спечелят от COVID-19, ако се адаптират
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Минимаркетите могат да спечелят от COVID-19, ако се адаптират

Reuters

Минимаркетите могат да спечелят от COVID-19, ако се адаптират

Малките магазини позволяват на хората да пазаруват по малко, често и наблизо – перфектно по време на пандемия

The Economist
3167 прочитания

Reuters

© Reuters


Малките магазини са на пешеходно разстояние от много домове, имат дълго работно време и са достатъчно тесни, че клиентите да не се мотаят дълго време в тях. Те вече не продават само стоки от първа необходимост като мляко, бира и бонбони, а предлагат други услуги като зареждане на електрически колела в Южна Корея до плащане за онлайн доставки в Мексико. На теория това ги прави перфектно приспособени към пандемията. А на практика?

Разнообразни резултати

В началото на пандемията от COVID-19 супермаркетите предлагаха разнообразен асортимент. Някои спечелиха от това, защото фактори като забързания начин на живот, по-малките домакинства и застаряващото население принудиха хората да пазаруват по-малко, често и наблизо. Те са единствените физически магазини в Южна Корея, чиито продажби се увеличиха през 2019 г. Мексиканската верига OXXO, която има над 20 хил. обекта в Латинска Америка, отчете 8.7 млрд. долара продажби през 2019 г., или с 10% повече в сравнение с предходната година. Минимаркетите, които предимно функционират под формата на франчайз, биват отваряни в Китай, Индия и Тайланд.

На други места те се борят за оцеляване. В Япония, която е дом на три от най-големите вериги в бранша, супермаркетите са в упадък. Цените на акциите на гиганта Seven & i Holdings, който е собственик на веригата 7-Eleven и който носи една трета от общо 360 млрд. долара приходи в индустрията, са се е понижили с 30% през последните две години, тъй като инвеститорите на наситения вътрешен пазар се успокоиха. Ценните книжа на двата ѝ японски конкурента - FamilyMart и Lawson, също са понижили цените си. В много страни супермаркетите навлизат на чужда територия, а именно на главните улици в градовете. През септември британската верига супермаркети Asda представи веригата Asda on the Move, като се присъедини към Tesco Express и Sainsbury's Local.

Автор: Капитал

Въпреки потенциалния тласък, предизвикан от пандемията, представянето им през годината е неравномерно. Средната стойност на транзакция, направена в магазин в Китай, се е увеличила със 120% в разгара на пандемията и остава висока. Във Великобритания Co-operative Group обяви, че продажбите на годишна база са нараснали с 8% през първата половина и са достигнали 5.8 млрд. паунда благодарение на минимаркетите Co-op и Nisa. В същото време Seven & i отчита 12% спад на оперативните продажби през трите месеца до август. FamilyMart претърпя загуби по време на третото тримесечие на годината. Компанията, майка на OXXO - Femsa, също търпи загуби.

Пренастройване

Въпреки че някои навици за пазаруване по време на пандемията са от полза за супермаркетите, други не са. Конкурентите предлагат същите стоки на по-ниски цени, както и да ги доставят до вратата на клиента най-често след час или два. Британската компания за доставка на храна Deliveroo, частично притежавана от Amazon, доставя алкохол от супермаркетите. През август американската DoorDash, която си партнира със 7-Eleven в началото на пандемията, стартира собствен виртуален DashMart.

Според Аманда Бурлие от изследователската компания Euromonitor International магазините трябва да се развиват заедно с променящите се идеи за удобство на купувачите, за да отблъснат конкурентите си.

Американската верига Wawa отвори магазини, които предлагат опция за пазаруване с автомобил. Друга верига, Casey's, отчете ръст на онлайн продажбите. Магазините в Южна Корея и Япония, които имат недостиг на персонал, си помагат с автоматични плащания. В Америка 7-Eleven вече доставя онлайн поръчки по домовете, както и на обществени места като паркове. Но компанията майка също така купи веригата бензиностанции Speedway за 21 млрд. долара. Това прибавя 3900 търговски обекта към деветте хиляди обекта на 7-Eleven в САЩ (или 70 хил. в световен мащаб). На бас, че колите с двигател няма да изчезнат скоро - така, както няма да изчезнат и малките хранителни магазинчета.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Малките магазини са на пешеходно разстояние от много домове, имат дълго работно време и са достатъчно тесни, че клиентите да не се мотаят дълго време в тях. Те вече не продават само стоки от първа необходимост като мляко, бира и бонбони, а предлагат други услуги като зареждане на електрически колела в Южна Корея до плащане за онлайн доставки в Мексико. На теория това ги прави перфектно приспособени към пандемията. А на практика?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK