Минимаркетите могат да спечелят от COVID-19, ако се адаптират

Малките магазини позволяват на хората да пазаруват по малко, често и наблизо – перфектно по време на пандемия

Малките магазини са на пешеходно разстояние от много домове, имат дълго работно време и са достатъчно тесни, че клиентите да не се мотаят дълго време в тях. Те вече не продават само стоки от първа необходимост като мляко, бира и бонбони, а предлагат други услуги като зареждане на електрически колела в Южна Корея до плащане за онлайн доставки в Мексико. На теория това ги прави перфектно приспособени към пандемията. А на практика?

Разнообразни резултати

В началото на пандемията от COVID-19 супермаркетите предлагаха разнообразен асортимент. Някои спечелиха от това, защото фактори като забързания начин на живот, по-малките домакинства и застаряващото население принудиха хората да пазаруват по-малко, често и наблизо. Те са единствените физически магазини в Южна Корея, чиито продажби се увеличиха през 2019 г. Мексиканската верига OXXO, която има над 20 хил. обекта в Латинска Америка, отчете 8.7 млрд. долара продажби през 2019 г., или с 10% повече в сравнение с предходната година. Минимаркетите, които предимно функционират под формата на франчайз, биват отваряни в Китай, Индия и Тайланд.

На други места те се борят за оцеляване. В Япония, която е дом на три от най-големите вериги в бранша, супермаркетите са в упадък. Цените на акциите на гиганта Seven & i Holdings, който е собственик на веригата 7-Eleven и който носи една трета от общо 360 млрд. долара приходи в индустрията, са се е понижили с 30% през последните две години, тъй като инвеститорите на наситения вътрешен пазар се успокоиха. Ценните книжа на двата ѝ японски конкурента - FamilyMart и Lawson, също са понижили цените си. В много страни супермаркетите навлизат на чужда територия, а именно на главните улици в градовете. През септември британската верига супермаркети Asda представи веригата Asda on the Move, като се присъедини към Tesco Express и Sainsbury's Local.

Въпреки потенциалния тласък, предизвикан от пандемията, представянето им през годината е неравномерно. Средната стойност на транзакция, направена в магазин в Китай, се е увеличила със 120% в разгара на пандемията и остава висока. Във Великобритания Co-operative Group обяви, че продажбите на годишна база са нараснали с 8% през първата половина и са достигнали 5.8 млрд. паунда благодарение на минимаркетите Co-op и Nisa. В същото време Seven & i отчита 12% спад на оперативните продажби през трите месеца до август. FamilyMart претърпя загуби по време на третото тримесечие на годината. Компанията, майка на OXXO - Femsa, също търпи загуби.

Пренастройване

Въпреки че някои навици за пазаруване по време на пандемията са от полза за супермаркетите, други не са. Конкурентите предлагат същите стоки на по-ниски цени, както и да ги доставят до вратата на клиента най-често след час или два. Британската компания за доставка на храна Deliveroo, частично притежавана от Amazon, доставя алкохол от супермаркетите. През август американската DoorDash, която си партнира със 7-Eleven в началото на пандемията, стартира собствен виртуален DashMart.

Според Аманда Бурлие от изследователската компания Euromonitor International магазините трябва да се развиват заедно с променящите се идеи за удобство на купувачите, за да отблъснат конкурентите си.

Американската верига Wawa отвори магазини, които предлагат опция за пазаруване с автомобил. Друга верига, Casey's, отчете ръст на онлайн продажбите. Магазините в Южна Корея и Япония, които имат недостиг на персонал, си помагат с автоматични плащания. В Америка 7-Eleven вече доставя онлайн поръчки по домовете, както и на обществени места като паркове. Но компанията майка също така купи веригата бензиностанции Speedway за 21 млрд. долара. Това прибавя 3900 търговски обекта към деветте хиляди обекта на 7-Eleven в САЩ (или 70 хил. в световен мащаб). На бас, че колите с двигател няма да изчезнат скоро - така, както няма да изчезнат и малките хранителни магазинчета.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved