Визитка
Милена Драгийска е главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя започва работа в Lidl през 2002 г. като регионален мениджър по продажбите за регионите на Щутгарт и Карлсруе, Германия. Продължава развитието си в компанията в централата в Некарсулм с работа по международни проекти за Lidl International, а впоследствие трупа опит и в австрийското поделение на Lidl.Тя поема управлението на "Лидл България" през 2007 г., когато търговската верига стъпва на българския пазар. Оттогава досега оглавява българското дружество в групата и работи в посока утвърждаване на компанията като една от водещите на пазара.
Завършила е право в Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Притежава магистърска степен по право LL.M от Университета в Тюбинген, Германия, и MBA диплома по международен маркетинг в Business School, Ройтлинген. Член е на управителния съвет на Германо-българската индустриално-търговска камара.
Милена Драгийска ще вземе участие в конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Лекцията й е за "Бъдещето на ритейла: Ефективността".
Какво се промени след коронавирус пандемията за операциите на "Лидл България"? Пострадаха ли веригите на доставки и как успяхте да преодолеете тези затруднения?
- COVID-19 безспорно ни постави в екстремни обстоятелства и ще продължи да го прави и през следващите месеци. Именно в такива ситуации обаче се учим да бъдем по-гъвкави, виждаме уязвимите места, които трябва да подобрим, и процесите, които можем да оптимизираме още по-добре. В началото на пандемията обезпечаването на доставките наистина беше поставено под сериозен риск - заради усложнената транспортна обстановка в цял свят и свръхповишеното търсене и презапасяването на хората. Мобилизирахме целия си ресурс, за да осигурим всички стоки от първа необходимост и клиентите ни да не усетят липси. Фактът, че нямахме спрени доставки, е позакателен, че сме се справили успешно.
Със същия силен приоритет и фокус въведохме и редица мерки за безопасност - дезинфектанти, маски, предпазни прегради на касите във всичките ни магазини, включително осигуряване на имуностимуланти за всичките ни над 3000 служители. Реагирахме максимално бързо и гъвкаво в двете най-важни направления в условията на COVID-19 - безопасността на хората и сигурността на доставките.
Разбира се, трябваше да адаптираме и предлагането спрямо новата ситуация и промените в потребителското поведение - вкарахме нови артикули в асортимента, променихме маркетинговите и рекламни кампании. Преструктурирахме множество работни процеси, логистика и цялостното планиране. Но това беше единственият възможен начин, за да се адаптираме към тази извънредна обстановка и да отговорим успешно на всички промени, случващи се около нас.
Кои са основните тенденции в потребителското поведение след март месец?
- След март месец потребителското поведение стана доста променлива величина и премина през различни фази. В рамките на целия период условно мога да разгранича два подпериода. Първият беше паниката в самото начало и презапасяването с продукти от първа необходимост. Вторият настъпи веднага след това, когато хората се успокоиха, защото видяха, че доставките са овладени и магазините няма да останат празни. Появи се обаче икономическата несигурност, намалените доходи, безпокойството за утрешния ден и не на последно място - съвсем човешкото притеснение от това да бъдеш с повече хора на едно място. Това неизбежно рефлектира върху потребителите - те разредиха пазаруванията си, започнаха да ходят до магазина по-рядко, фокусираха се върху най-необходимите продукти и ограничиха високосегментните артикули. Практичността в избора и ценовата достъпност много силно излязоха на преден план.
Тези промени в потребителското поведение ясно се очертаха и ние трябваше да им отговорим много бързо. Въведохме нови артикули в асортимента, за да отговорим на семейното търсене, предвид че повечето хора останаха вкъщи - пуснахме по-големи XXL опаковки, индивидуално опаковани продукти от "Фурната на Lidl", обогатихме bake-off асортимента ни и с много замразени продукти, които хората можеха да изпекат у дома, за да се чувстват по-спокойни и сигурни. Адаптирахме и нехранителните промоции, така че да бъдат релевантни за ситуацията и завишеното търсене на хигиенни и почистващи стоки.
И днес повечето хора продължават да правят един голям пазар веднъж в седмицата вместо доскорошния си навик да напазаруват на връщане от работа. По всичко личи, че тези тенденции в потребителското поведение ще се разгръщат по-активно през следващите месеци, когато очакваме втората вълна на пандемията.
Наложи лиCOVID-19 корекции в плановете за развитие на компанията през 2020 г. и 2021 г.? От кои цели се отказахте и кои ще реализирате?
- Всеки бизнес и дори домакинство промени плановете си след COVID-19. Бяха засегнати много сектори - като например ресторантьорството и туризмът, където бе отчетен сериозен спад на туристи през летния сезон. В "Лидл България" също преструктурирахме всеки един процес - предефинираха се приоритети и се оптимизираха бюджети. Инвестирахме над 600 хил. евро непланирани разходи с цел да подсигурим безопасността за нашите клиенти и служители - като започнем от задължителното осигуряване на предпазни средства за всичките ни служители и стигнем до плексигласовите прегради във всичките ни вече 104 магазина. Да не забравяме и трудностите, пред които беше изправена голяма част от българската продукция. В отговор на това надградихме подкрепата си за българските производители - разширихме асортимента си и въведохме над 90 нови продукта от родни производители. Потърсихме нови доставчици, с които започнахме работа. Реализирахме редица акции с български продукти. Предложихме и различни форми на подкрепа за нашите български партньори - от скъсени срокове за плащане до провеждането на мащабна рекламна кампания, с която да представим нашите български партньори и тяхното производство. Продължихме експанзията си - открихме нови магазини, като вече в страната има 104 Lidl магазина. Добавихме и нови градове - само преди дни открихме най-новия си филиал в гр. Раковски, където Lidl стъпва за първи път. Неизбежно някои по-големи стратегически проекти са в режим "на изчакване" заради несигурната обстановка и многото неизвестни. Това обаче, което запазихме като свой основен фокус и което, като отговорна компания, нямаше как да променим, беше именно максимално обезпечаване сигурността на нашите клиенти и служители, подкрепата ни за българското производство - както сме го правили винаги досега, и ангажимента ни да бъдем близо до клиентите, като разширяваме магазинната си мрежа.Работите ли в посока онлайн продажби и кога ще е факт електронният магазин наLIDLв България?
Наскоро компанията пусна мобилно приложение за лоялност. Какъв е интересът към него и какви цели си поставяте?
- Първото ни мобилно приложение за лоялност - Lidl Plus, е своеобразен подарък за нашите клиенти по повод 10-та ни годишнина. Изключително се радваме, че само за първата седмица след старта му - и то без активна комуникация, имахме 203 000 регистрации. За нас това е знак, че сме дали на хората нещо полезно и практично, от което имат реална полза и което наистина ще им носи множество предимства. А именно това е и целта на Lidl Plus - да предложи на клиентите ни още възможности да спестяват. Ако един потребител се възползва от всички предложения с отстъпка, които приложението предлага под формата на купони и оферти, той може да спести средно по около 10 лв. на седмична база. Затова вярвам, че именно в този период, когато хората търсят различни начини да оптимизират семейните бюджети, Lidl Plus ще бъде точното решение за тях.Как се подготвя компанията за следващите вълни на пандемията?
- Както вече споменах, още при първата вълна през март месец реорганизирахме голяма част от процесите си и въведохме нужните мерки за сигурност и безопасност. Междувременно станахме първата хранителна верига в страната със сертификат COVID Shield - най-високото ниво "Отлично", връчен ни от представителите на TÜV AUSTRIA за България. Той гарантира, че сме предприели и продължаваме да прилагаме всички необходими мерки за осигуряване на безопасна среда за нашите служители и клиенти. Разбира се, продължаваме изключително внимателно да следим развитието на пандемията и случващото се в цял свят и да бъдем в готовност за реакция. Редовно провеждаме обучения и инструктираме служителите си за настъпващите промени и заповеди от съответните органи. Следим търсенето и реагираме с нужните промени в стоковите наличности. Това, което мога да кажа, е, че доставките са подсигурени и клиентите не трябва да се притесняват. В магазините ни и във всички наши обекти - офиси и складови бази, сме осигурили необходимите мерки за безопасност, за да бъдат клиентите и служителите ни спокойни. Напълно следваме и всички заповеди и инструкции от Министерството на здравеопазването. Всички се надяваме, че ще посрещнем втората вълна на пандемията по-подготвени и по-отговорни един към друг.Участниците ще могат да гледат срещата онлайн. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание от лекторите и спонсорите, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.
Повече информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на събитието и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.
Визитка
Милена Драгийска е главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя започва работа в Lidl през 2002 г. като регионален мениджър по продажбите за регионите на Щутгарт и Карлсруе, Германия. Продължава развитието си в компанията в централата в Некарсулм с работа по международни проекти за Lidl International, а впоследствие трупа опит и в австрийското поделение на Lidl.Тя поема управлението на "Лидл България" през 2007 г., когато търговската верига стъпва на българския пазар. Оттогава досега оглавява българското дружество в групата и работи в посока утвърждаване на компанията като една от водещите на пазара.
Завършила е право в Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Притежава магистърска степен по право LL.M от Университета в Тюбинген, Германия, и MBA диплома по международен маркетинг в Business School, Ройтлинген. Член е на управителния съвет на Германо-българската индустриално-търговска камара.
Милена Драгийска ще вземе участие в конференцията Ecommerce and Retail Summit: Restart, Reconnect, Rechain, която ще се проведе онлайн на 5 ноември. Събитието се организира от "Капитал" и ще постави акцент върху предизвикателствата, адаптацията и развитието на ритейла в един постпандемичен свят. Лекцията й е за "Бъдещето на ритейла: Ефективността".
1 коментар