Софийският дом на BIC

Всеки ден в света се продават около 32 млн. химикалки, самобръсначки и запалки на BIC

Софийският дом на BIC

Френската компания избра България за първия си център за бизнес услуги в света

8838 прочитания

Всеки ден в света се продават около 32 млн. химикалки, самобръсначки и запалки на BIC

© Надежда Чипева


България, изглежда, започва да си изгражда име на добро място за бизнес услуги. След като административни дейности към София изнесоха Coca-Cola, Cargill, Световната банка, AES, Sandvik, Cargotec, сега това направи и френската компания BIC, известна по целия свят с емблематичните си химикалки, самобръсначки и запалки.

От новия й български център за споделени услуги вече се обслужват голяма част от административните дейности на групата в Европа, а плановете са обхватът да се разшири и с нови ключови за BIC пазари. До края на следващата година в софийския офис ще работят 230 души.

По-евтино за Европа, по-организирано за Африка

Центърът за споделени услуги на BIC в София ще обедини административните дейности на компанията в областите финанси, счетоводство и отчет, транзакции и снабдяване, обслужване на клиенти и други корпоративни функции. Голяма част от звената вече оперират, а в момента се подготвят и услугите в сферата на снабдяването, които ще бъдат въведени догодина. "Гледаме напред и за разширяване в сферата на логистиката - доставки, движение на стоки, прогнозиране на търсенето, но бъдещата ни експанзия до голяма степен ще зависи от представянето ни. Ако докажем, че сме можещи и че услугата, която доставяме, е на достъпна цена и качеството е високо, компанията ще търси нови възможности", каза управителят на "БИК сървисис София" Георги Менев.

За момента софийският център обслужва територията на Европа - Франция (където BIC има 6 фабрики и централен офис), Великобритания, Бенелюкс, Германия, Италия, Испания, скандинавските страни и др., а на глобално ниво предоставя услуги по управленска отчетност. В плановете са дейността да се разшири и към ключови пазари като Украйна и Русия, както и в редица африкански страни, където BIC е добре представена. "Докато в обслужването на Европа се търси икономически ефект, мотивите за Африка са други - да се направи централизация, стандартизация и проследимост на процесите, тъй като операциите там се контролират доста трудно", обясни Менев.

Y-служители

В "БИК сървисис София" вече работят 148 души, като до края на следващата година броят им трябва да достигне 230. Сега, в епидемията, логично, работят комбинирано - частично от офиса, останалите от вкъщи.

По думите на Менев фактът, че за половин година компанията е успяла да привлече толкова служители, показва, че центърът отговаря на очакванията на хората. "Средната възраст при нас е 31 години, това са хора от поколението Y, за които съвпадението на техните лични ценности с тези на мястото, където работят, е от особено значение", каза той и добави, че компанията залага на гъвкаво управление, а не на вертикален мениджмънт.

За център, който предлага професионални услуги, очаквано основната част от служителите са с висше образование в различни специалности. Владеенето на езици също е важно, като се търсят и хора с по-екзотични езици като холандски, шведски и гръцки.

Досега в София са инвестирани 1.5 млн. евро, най-вече в оборудване, като до края на тази година сумата трябва да достигне 2.5 млн. евро. По-важното е, че компанията планира годишни разходи от 9 млн. евро, а основното перо в един такъв център са заплатите и осигуровките. "Това са пари, които идват от цял свят, но остават тук", подчерта Менев.

Глобална трансформация

Създаването на център за споделени услуги е част от започналата преди две години трансформация на BIC (наречена Invent the Future), целяща да подобри продуктивността и да гарантира дългосрочния растеж на компанията. През последните години компанията предприе и сериозни стъпки за експазния, като купи голяма фабрика в Нигерия, както и в Кения и Индия. В момента групата има 25 производствени бази в света, над 13 хил. служители, а продуктите й се предлагат в повече от 160 държави. Оборотът й за 2019 г. е близо 2 млрд. евро.

Всеки ден в света се продават около 32 млн. продукта BIC. "Това прави бизнеса ни значително устойчив на икономически влияния, дори и сега покрай пандемията. Имаме намаление на продажбите с около 15%, но сме далеч от това, което компании в други сфери изпитват", коментира Менев. Очакванията са, че изнасянето на административните дейности в България ще направи работата на групата още по-ефективна.

Наличието на много центрове за услуги е предимство за България

Георги Менев, управител на "БИК сървисис София"

Защо BIC реши да направи център в София при силната конкуренция тук и какви други дестинации са били обсъждани?

- Разглеждани са обичайните няколко държави в региона, които са били оценявани по дълъг списък с критерии. Окончателното решение за избора на София е взето в края на лятото миналата година, като тогава са натежали икономическата стабилност, ниските данъци и не на последно място талантът в страната. Тук говорим не само за изпълнителските кадри, но и за управленския персонал, който също се състои от българи. Според мен конкуренцията е не толкова предизвикателство, колкото предимство. Ще ви дам един пример. Когато говорим за Австрия, хората я свързват със ски курортите. Това, че в България вече има доста такива организации, прави бизнес услугите индустрия. Когато една компания тръгне да решава къде да си направи център за споделени услуги, в нейното съзнание трябва да изникне България. За мен това е положително.

Вие сте ръководили подобни центрове в "Сандвик" и "Кока-кола". Защо решихте да приемете тази работа, какви възможности очаквате да ви даде тя?

- Привърженик съм на теорията на Маслоу за йерархията на нуждите на човека. Всеки от нас има своя мотив защо да вземе или да не вземе определено решение. За моите по-млади колеги в офиса непосредствената нужда е да си осигурят добро заплащане. Впоследствие това прераства в желание да имат сигурна работа и да бъдат оценени. За мен тези етапи вече са отминали и моят мотив да започна тази работа са т.нар. leave-behinds, това, което оставяме след себе си. В този смисъл това е един нов център за споделени услуги, ние започваме буквално от нула. В центровете, където съм работил досега, винаги е имало търговско представителство или офис, нещо, на което да стъпиш. Тук започнахме от самата основа. За мен това е предизвикателство на фона на моя досегашен опит и моята цел е да създадем устойчива организация, която да дава работа на много млади хора.

Как ви избраха за тази позиция?

- Процесът на подбор беше много сложен, както и в повечето случаи за позиции от такъв ранк. Продължи няколко месеца, като през това време минах през различни тестове - за време, за боравене с данни, също и бихевиористичен тест, за да се види как бих се вписал в организацията. Първият ми работен ден беше на 27 януари 2020 г. По това време бяхме трима души в един временен офис и всички правехме всичко. След това започнахме постепенно да набираме персонал.

При вас работят квалифицирани кадри, необходимо ли е някакво специфично допълнително обучение?

- Естествено. Много е важно правилата да бъдат разписани за всяка една позиция, така че ако човек иска да расте в компанията, да знае какви знания и умения трябва да притежава. Имаме т.нар. performance evaluation cycle, като всеки получава задачите, които трябва да изпълни през годината, и накрая се прави оценка на представянето му и съответно на кариерното му развитие. На базата на това кой какви качества трябва да изгради, за да израсне в организацията, се прави индивидуален план за развитие, който е подчинен на философията 70:20:10. Това означава, че 70% от усилията за повишаване на качествата трябва да са личен принос на служителя - да се самоусъвършенства, да чете, да търси информация в своята област. Другите 20% са помощта, която получава от мениджъри, т.нар. коучинг или менторство. Последните 10% са за структурирани обучения. Ние например организираме такива обучения, а също и покриваме магистърската програма по управление на бизнес услуги в Софийския университет на трима служители. Имаме намерение и да стимулираме професионални сертификации, като възстановяваме разходите на служителите, например в областта на счетоводството и финансите или управлението на проекти.

България, изглежда, започва да си изгражда име на добро място за бизнес услуги. След като административни дейности към София изнесоха Coca-Cola, Cargill, Световната банка, AES, Sandvik, Cargotec, сега това направи и френската компания BIC, известна по целия свят с емблематичните си химикалки, самобръсначки и запалки.

От новия й български център за споделени услуги вече се обслужват голяма част от административните дейности на групата в Европа, а плановете са обхватът да се разшири и с нови ключови за BIC пазари. До края на следващата година в софийския офис ще работят 230 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход