Софийският дом на BIC
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софийският дом на BIC

Всеки ден в света се продават около 32 млн. химикалки, самобръсначки и запалки на BIC

Софийският дом на BIC

Френската компания избра България за първия си център за бизнес услуги в света

6083 прочитания

Всеки ден в света се продават около 32 млн. химикалки, самобръсначки и запалки на BIC

© Надежда Чипева


България, изглежда, започва да си изгражда име на добро място за бизнес услуги. След като административни дейности към София изнесоха Coca-Cola, Cargill, Световната банка, AES, Sandvik, Cargotec, сега това направи и френската компания BIC, известна по целия свят с емблематичните си химикалки, самобръсначки и запалки.

От новия й български център за споделени услуги вече се обслужват голяма част от административните дейности на групата в Европа, а плановете са обхватът да се разшири и с нови ключови за BIC пазари. До края на следващата година в софийския офис ще работят 230 души.

По-евтино за Европа, по-организирано за Африка

Центърът за споделени услуги на BIC в София ще обедини административните дейности на компанията в областите финанси, счетоводство и отчет, транзакции и снабдяване, обслужване на клиенти и други корпоративни функции. Голяма част от звената вече оперират, а в момента се подготвят и услугите в сферата на снабдяването, които ще бъдат въведени догодина. "Гледаме напред и за разширяване в сферата на логистиката - доставки, движение на стоки, прогнозиране на търсенето, но бъдещата ни експанзия до голяма степен ще зависи от представянето ни. Ако докажем, че сме можещи и че услугата, която доставяме, е на достъпна цена и качеството е високо, компанията ще търси нови възможности", каза управителят на "БИК сървисис София" Георги Менев.

За момента софийският център обслужва територията на Европа - Франция (където BIC има 6 фабрики и централен офис), Великобритания, Бенелюкс, Германия, Италия, Испания, скандинавските страни и др., а на глобално ниво предоставя услуги по управленска отчетност. В плановете са дейността да се разшири и към ключови пазари като Украйна и Русия, както и в редица африкански страни, където BIC е добре представена. "Докато в обслужването на Европа се търси икономически ефект, мотивите за Африка са други - да се направи централизация, стандартизация и проследимост на процесите, тъй като операциите там се контролират доста трудно", обясни Менев.

Y-служители

В "БИК сървисис София" вече работят 148 души, като до края на следващата година броят им трябва да достигне 230. Сега, в епидемията, логично, работят комбинирано - частично от офиса, останалите от вкъщи.

По думите на Менев фактът, че за половин година компанията е успяла да привлече толкова служители, показва, че центърът отговаря на очакванията на хората. "Средната възраст при нас е 31 години, това са хора от поколението Y, за които съвпадението на техните лични ценности с тези на мястото, където работят, е от особено значение", каза той и добави, че компанията залага на гъвкаво управление, а не на вертикален мениджмънт.

За център, който предлага професионални услуги, очаквано основната част от служителите са с висше образование в различни специалности. Владеенето на езици също е важно, като се търсят и хора с по-екзотични езици като холандски, шведски и гръцки.

Досега в София са инвестирани 1.5 млн. евро, най-вече в оборудване, като до края на тази година сумата трябва да достигне 2.5 млн. евро. По-важното е, че компанията планира годишни разходи от 9 млн. евро, а основното перо в един такъв център са заплатите и осигуровките. "Това са пари, които идват от цял свят, но остават тук", подчерта Менев.

Глобална трансформация

Създаването на център за споделени услуги е част от започналата преди две години трансформация на BIC (наречена Invent the Future), целяща да подобри продуктивността и да гарантира дългосрочния растеж на компанията. През последните години компанията предприе и сериозни стъпки за експазния, като купи голяма фабрика в Нигерия, както и в Кения и Индия. В момента групата има 25 производствени бази в света, над 13 хил. служители, а продуктите й се предлагат в повече от 160 държави. Оборотът й за 2019 г. е близо 2 млрд. евро.

Всеки ден в света се продават около 32 млн. продукта BIC. "Това прави бизнеса ни значително устойчив на икономически влияния, дори и сега покрай пандемията. Имаме намаление на продажбите с около 15%, но сме далеч от това, което компании в други сфери изпитват", коментира Менев. Очакванията са, че изнасянето на административните дейности в България ще направи работата на групата още по-ефективна.

Фотограф: Надежда Чипева

Наличието на много центрове за услуги е предимство за България

Георги Менев, управител на "БИК сървисис София"

Защо BIC реши да направи център в София при силната конкуренция тук и какви други дестинации са били обсъждани?

- Разглеждани са обичайните няколко държави в региона, които са били оценявани по дълъг списък с критерии. Окончателното решение за избора на София е взето в края на лятото миналата година, като тогава са натежали икономическата стабилност, ниските данъци и не на последно място талантът в страната. Тук говорим не само за изпълнителските кадри, но и за управленския персонал, който също се състои от българи. Според мен конкуренцията е не толкова предизвикателство, колкото предимство. Ще ви дам един пример. Когато говорим за Австрия, хората я свързват със ски курортите. Това, че в България вече има доста такива организации, прави бизнес услугите индустрия. Когато една компания тръгне да решава къде да си направи център за споделени услуги, в нейното съзнание трябва да изникне България. За мен това е положително.

Вие сте ръководили подобни центрове в "Сандвик" и "Кока-кола". Защо решихте да приемете тази работа, какви възможности очаквате да ви даде тя?

- Привърженик съм на теорията на Маслоу за йерархията на нуждите на човека. Всеки от нас има своя мотив защо да вземе или да не вземе определено решение. За моите по-млади колеги в офиса непосредствената нужда е да си осигурят добро заплащане. Впоследствие това прераства в желание да имат сигурна работа и да бъдат оценени. За мен тези етапи вече са отминали и моят мотив да започна тази работа са т.нар. leave-behinds, това, което оставяме след себе си. В този смисъл това е един нов център за споделени услуги, ние започваме буквално от нула. В центровете, където съм работил досега, винаги е имало търговско представителство или офис, нещо, на което да стъпиш. Тук започнахме от самата основа. За мен това е предизвикателство на фона на моя досегашен опит и моята цел е да създадем устойчива организация, която да дава работа на много млади хора.

Как ви избраха за тази позиция?

- Процесът на подбор беше много сложен, както и в повечето случаи за позиции от такъв ранк. Продължи няколко месеца, като през това време минах през различни тестове - за време, за боравене с данни, също и бихевиористичен тест, за да се види как бих се вписал в организацията. Първият ми работен ден беше на 27 януари 2020 г. По това време бяхме трима души в един временен офис и всички правехме всичко. След това започнахме постепенно да набираме персонал.

При вас работят квалифицирани кадри, необходимо ли е някакво специфично допълнително обучение?

- Естествено. Много е важно правилата да бъдат разписани за всяка една позиция, така че ако човек иска да расте в компанията, да знае какви знания и умения трябва да притежава. Имаме т.нар. performance evaluation cycle, като всеки получава задачите, които трябва да изпълни през годината, и накрая се прави оценка на представянето му и съответно на кариерното му развитие. На базата на това кой какви качества трябва да изгради, за да израсне в организацията, се прави индивидуален план за развитие, който е подчинен на философията 70:20:10. Това означава, че 70% от усилията за повишаване на качествата трябва да са личен принос на служителя - да се самоусъвършенства, да чете, да търси информация в своята област. Другите 20% са помощта, която получава от мениджъри, т.нар. коучинг или менторство. Последните 10% са за структурирани обучения. Ние например организираме такива обучения, а също и покриваме магистърската програма по управление на бизнес услуги в Софийския университет на трима служители. Имаме намерение и да стимулираме професионални сертификации, като възстановяваме разходите на служителите, например в областта на счетоводството и финансите или управлението на проекти.

България, изглежда, започва да си изгражда име на добро място за бизнес услуги. След като административни дейности към София изнесоха Coca-Cola, Cargill, Световната банка, AES, Sandvik, Cargotec, сега това направи и френската компания BIC, известна по целия свят с емблематичните си химикалки, самобръсначки и запалки.

От новия й български център за споделени услуги вече се обслужват голяма част от административните дейности на групата в Европа, а плановете са обхватът да се разшири и с нови ключови за BIC пазари. До края на следващата година в софийския офис ще работят 230 души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK