BAT предлага увеличаване на акциза на цигарите, държавата не го приема
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BAT предлага увеличаване на акциза на цигарите, държавата не го приема

BAT предлага увеличаване на акциза на цигарите, държавата не го приема

В Европа се обсъжда бъдещо вдигане на минималните нива, но то още не е фиксирано като размер и срок

Десислава Николова
3086 прочитания

© Надежда Чипева


Пазарният лидер в цигарения сектор British American Tobacco (ВАТ) предложи въвеждане на акцизен календар за увеличаване на цените на цигарите през следващите три години с около 10 стотинки на кутия по време на заседание на парламентарната бюджетна комисия. Депутатите и финансовото министерство обаче отхвърлиха идеята и обясниха, че ако Европейската комисия предложи нови, по-високи минимални нива на акциза, биха променили сегашните ставки и ще искат по-дълъг период за въвеждане на новите нива.

През ноември миналата година отново имаше предложение през тогавашния депутат Емил Димитров-Ревизоро плавно увеличение на акциза през следващите три години. ГЕРБ не подкрепи проекта, тъй като над 50% от пушачите в България ползват продукти в най-ниската ценова категория от около 5-5.20 лв. на кутия и заради ангажимента си да не променя данъчната политика. Така дни, след като предложи проекта, Ревизоро го оттегли. През тази година ВАТ просто изразиха становище по време на заседанието, но нито една политическа сила не припозна идеята за увеличаване на акциза през изборна година. Последното увеличение на акцизи на цигари беше през 2018 г., когато беше достигнато минималното ниво в ЕС от 90 евро на 1000 къса. В момента Европейската комисия обсъжда евентуално увеличение на това ниво, но все още няма нито едно конкретно число какво би могло да бъде то.

Какво предлагат от компанията

Кирил Георгиев предложи по време на заседанието да бъде въведен нов акцизен календар, според който от средата на 2021 година през всяка следваща до 2023 г. акцизът на цигарите ще се увеличава с 3%, колкото е очакваната стойност на годишната инфлация. Пред комисията Георгиев изтъкна, че зад него стои 70% от индустрията. "Това, което изразих като коментар, е в посока предвидимост. В последните години нелегалната търговия падаше, но имаше една балансирана акцизна политика за стъпаловидно увеличение на акциза. На българския пазар трябва да има предвидимост, адекватна на пазара, която да следва европейските тенденции", смята Георгиев. Той допълва, че ако се направи класация в ЕС, България е на дъното на таблицата с най-ниско облагане от 90 евро на 1000 къса.

"Нивото на акцизно облагане трябва да отразява спецификата и конюнктурата на държавата. От друга страна България е част от ЕС и като такава трябва да следва практиките и тенденциите на другите страни членки, където облагането на тези регулирани продукти е над 100 евро на 1000 къса, при доста по-ниски ставки към момента в България. Един балансиран акцизен календар би подсигурил дългосрочно предвидимост и стабилност както на приходите на държавата, така и нормална бизнес среда", казва Георгиев. Той обяснява, че ако бъде въведен календар, съобразен с инфлацията, цигарите биха поскъпвали с 10 стотинки на кутия годишно.

Кой говори за акцизи и цени

Останалите цигарени компании обявиха пред "Капитал", че никога не са коментирали темата за увеличаването на акцизите и за цените на цигарите през следващите години, тъй като това е тема-табу и антиконкурентна практика.

Различни техни представители допълниха, че нямат официална позиция по предложението на ВАТ и са го чули за първи път на бюджетна комисия, както и че няма как 70% или 80% от индустрията да стои зад личното предложение на една от компаниите. Единствената допирна точка в сектора по традиция е искането за предвидимост в акцизната политика и акцизен календар. Компаниите казват, че са коментирали като подходящи или не внесените официално предложения от финансовото министерство или народните представители, но никога не са предлагали свои ставки.

"Предложението за календар е логично, за да не се увеличи рязко акцизът, което да доведе до сътресения на пазара", казва представител на бранша, пожелал анонимност. "Ако има предложение, както винаги ще поддържаме, принципа за дългосрочна стабилност и предвидимост, като календарът е логичен подход, но нямаме идеи за конкретни ставки", допълва друга компания от индустрията.

"В момента държавата няма проблем с акцизите от цигарения пазар. Въпреки усложненията, предизвикани от COVID, приходите от акциз от тютюневи продукти са повече от стабилни. За периода януари - август постъпленията са близо 1850 млн. лв. Това е с над 3% повече спрямо същия период на 2019 г.", посочва представител на индустрията.

В случая стои и още един особен момент. Досега акцизите на цигарите в България никога не са се определяли или индексирали с ръста на инфлацията. Това е практика в други европейски държави. До момента акцизът и структурата на облагане на късове са допринасяли за увеличаването на цените на цигарите - облагането е фиксирано и всяка от компаниите може да реши дали да увеличава, или намалява цените си за сметка на своята печалба, след като внесе акциза за своите продукти.

Част от участниците на пазара подозират зад предложението на ВАТ продължение на войната в най-ниския ценови сегмент с "КТ интернешънъл" и "Карелия". В момента ВАТ атакува с два свои продукта пазарното лидерство на "Карелия" в сегмента около 5 лева. В същото време през последната година от август 2019 до август 2020 г. пазарният дял на ВАТ е паднал от 37.5 на 34%, а този на "Карелия" е нараснал от 21.6 на 25%. Ръст, макар и по-малък, има и при "КТ интернешънъл".

Преди заседанието на бюджетна комисия станало ясно, че ще бъде артикулирано предложение за увеличение на акцизите, но депутати дали ясно да се разбере, че докато няма изрично изискване от ЕК, няма да разглеждат темата и да увеличават цигарите по време на корона криза и в година на избори.

Пазарният лидер в цигарения сектор British American Tobacco (ВАТ) предложи въвеждане на акцизен календар за увеличаване на цените на цигарите през следващите три години с около 10 стотинки на кутия по време на заседание на парламентарната бюджетна комисия. Депутатите и финансовото министерство обаче отхвърлиха идеята и обясниха, че ако Европейската комисия предложи нови, по-високи минимални нива на акциза, биха променили сегашните ставки и ще искат по-дълъг период за въвеждане на новите нива.

През ноември миналата година отново имаше предложение през тогавашния депутат Емил Димитров-Ревизоро плавно увеличение на акциза през следващите три години. ГЕРБ не подкрепи проекта, тъй като над 50% от пушачите в България ползват продукти в най-ниската ценова категория от около 5-5.20 лв. на кутия и заради ангажимента си да не променя данъчната политика. Така дни, след като предложи проекта, Ревизоро го оттегли. През тази година ВАТ просто изразиха становище по време на заседанието, но нито една политическа сила не припозна идеята за увеличаване на акциза през изборна година. Последното увеличение на акцизи на цигари беше през 2018 г., когато беше достигнато минималното ниво в ЕС от 90 евро на 1000 къса. В момента Европейската комисия обсъжда евентуално увеличение на това ниво, но все още няма нито едно конкретно число какво би могло да бъде то.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK