Точно преди концесията летище София вдига драстично летищните такси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Точно преди концесията летище София вдига драстично летищните такси

Точно преди концесията летище София вдига драстично летищните такси

Увеличението ще се плати от пътниците, а рискът е някои от авиопревозвачите да напуснат софийския пазар

Калина Горанова
9232 прочитания

© Анелия Николова


В месеци на безпрецедентна криза за авиацията летище София вдига драстично летищните такси. Това се случва в момент, в който в международен план авиокомпаниите призовават за точно обратното - за свиването им с цел по-лесното съживяване на пазара и на редицата сектори, свързани с него.

Заповедта, подписана от изпълнителния директор на столичната аерогара Владимир Рапонджиев, за таксите за догодина е публикувана на сайта на летището и е от края на октомври. От нея става ясно, че такса пътник например по международна линия се увеличава от 7.27 евро на 11.66 евро, което е над 60.3%. За дете тя става от 3.64 евро на 5.83 евро. Такса сигурност, която също се изчислява на пътник, пък се увеличава с цели 94.6%, като списъкът с увеличенията не свършва дотук.

Завишените такси от аерогарата, разбира се, ще бъдат платени от пътниците, като те се калкулират в цената на билетите, което ще забави допълнително възстановяването на авиационния пазар. Остава рискът какво ще се случи с бизнеса на авиокомпаниите, като опасенията са, че това може да доведе до промяна на част от операциите на някои авиокомпании в София. Това на свой ред създава риск и за самото летище, като през последните години то се развиваше добре само благодарение на полетите на няколко авиопревозвача, основно лоу-кост.

Със сигурност много от сметките, заложени за тази година, не излизат на летище София, (което иначе губи дела за десетки милиони лева неплатени такси от "България ер" назад във времето). Сривът на авиобизнеса е в пъти, а възстановяването ще е дълго, но вдигането на цените създава още рискове по веригата.

Държавата в полза на концесионера?

Промените в таксите се правят малко преди влизането във владение на новия концесионер на летище София, което трябва да стане до средата на следващата година. По време на надпреварата негови представители изказаха уверенията, че таксите ще започнат да се вдигат 10 години след началото на концесията, като тогава трябва да стане факт и инвестицията в нов терминал.

Това беше и един от аргументите да се избере най-ниската инвестиционна оферта, което предполага по-малък натиск върху таксите и оттам и върху цената на билетите. От авиационния бранш изказаха предположението, че явно сега държавата прави това вместо концесионера.

Договорът с фонда Meridiam, който си партнира със строителя Strabag, беше подписан това лято. По отношение на таксите от Meridiam казваха, че ще са изключително внимателни, а вдигането ще е умерено, за да не пострада развитието на летището. "Причината за това, че сме успешни, е, че за нас винаги е било много важно да има добър баланс между инвестирания капитал, таксите, които ще плащат авиокомпаниите, броя на пътниците и концесионните такси, които ще плащаме на държавата. Всичко е свързано. Ако инвестираш 3 млрд. в някакви фенси златни съоръжения, ще трябва да таксуваш по-скъпо авиокомпаниите, което ще се отрази на цените на билетите, броя на пътниците и това няма да е добре за концесионните такси. Всичко да е в добър баланс беше много важно за нас", заяви пред "Капитал" Щефан Верман говорител на Meridiam, малко след като беше избран за победител от Министерството на транспорта.

Какво още се вдига

Такса пътник не е единствената такса, която е коригирана нагоре. Досега такса сигурност е 3.36 евро на пътник. По новото решение на директора на летището тя става 6.54 евро. Увеличението е почти двойно, като тази такса също директно се начислява в билетите.

Списъкът продължава със сериозен скок на таксите за ползване на ръкав, като до момента те са 117 евро за период от 60 минути, а от догодина ще са 173 евро. Досега за всеки последващи 15 минути на ръкав авиокомпанията заплаща по 44 евро, като това вече ще струва 66 евро. Или и тук има увеличения с над 40%.

Корекции нагоре има и при такса "шум", която се изчислява на тон спрямо шумовата категория и времето на кацане. Например, кацането на самолет от категория 5 (над 100 тона) през нощта ще струва вече 3.37 евро на тон при 2.12 евро преди. Същата категория през деня (от 7 до 22:59 часа) ще плаща 2.27 евро на тон вместо 1.42 евро на тон.

При такса кацане има минимални корекции надолу, като при категория 5 например цената става от 6.90 евро на тон - 6.80 евро на тон. Намаляват се и таксите за паркиране на въздухоплавателно средство, като за оперативна местостоянка "ден" таксата пада от 0.318 евро на тон на 0.164 евро, а за през нощта пада от 0.104 евро на 0.057 евро. За дълговременен престой таксата пада от 0.032 през дена на 0.023, а за през нощта остава същата - 0.023 евро на тон.

Това обаче трудно би могло да компенсира авиокомпаниите, които се надяват през следващата година да стоят по-малко на паркинг и да започнат да пълнят самолетите си с повече пътници. В най-черния сценарий авиопревозвачите напускат софийското летище и за пътниците остават малко и скъпи опции за предвижване по въздух. Защото, по неразбираеми причини, държавата е решила на сбогуване с актива, да натовари ползващите го.

В месеци на безпрецедентна криза за авиацията летище София вдига драстично летищните такси. Това се случва в момент, в който в международен план авиокомпаниите призовават за точно обратното - за свиването им с цел по-лесното съживяване на пазара и на редицата сектори, свързани с него.

Заповедта, подписана от изпълнителния директор на столичната аерогара Владимир Рапонджиев, за таксите за догодина е публикувана на сайта на летището и е от края на октомври. От нея става ясно, че такса пътник например по международна линия се увеличава от 7.27 евро на 11.66 евро, което е над 60.3%. За дете тя става от 3.64 евро на 5.83 евро. Такса сигурност, която също се изчислява на пътник, пък се увеличава с цели 94.6%, като списъкът с увеличенията не свършва дотук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Съмненията за корупция и нагласен победител започнах още от началото на процедурата. Няма как иначе утвърдени летищни оператори като Фрапорт и Aеroports de Paris, които бяха и с по-добри финансови предложения, да загубят от консорциум с водещ партньор инвестиционна компания.
    А и всички знаем #КОЙ интерес в България стои зад Щрабаг.

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Жалко, че само Капитал отделя внимание на такива тънки и тихомълком извършени действия, защото точно тук ясно се вижда корупцията. Няма логика държавата да вдига таксите, след като концесионерът няма да има възможност да го прави в следващите 10 години.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Тук корупционните практики сме ги издигнали на световно ниво. А пък нагласената концесия е върха на сладоледа в случая.

  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Беше избран най-неподходящият и съмнителен кандидат за концесионер на Летище София. Вече започва да става кристално ясно защо. Мафиотска държава, та чак свят да ти се завие!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK