ВАС отмени изискването имитиращите млечни продукти да се продават само опаковани
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС отмени изискването имитиращите млечни продукти да се продават само опаковани

ВАС отмени изискването имитиращите млечни продукти да се продават само опаковани

Основание за решението е липса на нотификация на разпоредбата

Мара Георгиева
2549 прочитания

© Юлия Лазарова


Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отмени изискването имитиращите продукти да се продават "само предварително опаковани в потребителски опаковки от производителя". Задължението произтича от промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти от 2018 г.

Делото е образувано по жалба на седем търговски дружества: "Рамарис", "Лактен", "Ю Е С - Комерс", "Хаддад Милк", "Мандра Сарая", "Милк 3" и СД "Лаф - Велизаров и сие".

Решението може да се обжалва пред петчленен съдебен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Не е спазена процедурата

Нормативните промени са опит да се реши проблемът със "сиренето" с палмово масло. Затова наредбата забранява използване на думите "млечен" за имитиращи продукти, въвежда допълнителни изисквания за етикетирането им и изисква продажбата им на обособените места в търговските обекти.

Съдът обаче определя изискването за предварително опаковане на имитиращите продукти като "технически регламент", за който държавата е била длъжна да поиска нотификация от Европейската комисия. Тъй като това не е направено, според ВАС е налице "съществено нарушение на процесуалните правила", което прави разпоредбата незаконосъобразна.

"Става въпрос не за същността на мерките, а за нарушена процедура. Вярвам, че администрацията ще нотифицира изискването, за да не се спъне за втори път в един и същ камък", коментира за "Капитал" Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".

Седемте компании атакуват и други текстове в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, но съдът ги отхвърля.

Проблемът с растителните мазнини е стар

Продажбата на "сирене" без мляко е стар, но нерешен проблем на пазара, а производството на уж млечни продукти с растителни мазнини расте. Според данните на агростатистиката от нaчaлoтo нa 2018 г. дo aвгycт същата година в cтpaнaтa ca пpoизвeдeни 7904 тона имитиращи продукти, през следващата година те достигат 8338 тона за cъщия пepиoд, а за първите девет месеца на тази година - 10 391 тона.

"В бранша навлязоха нови технологии за производство на бяло саламурено сирене, които разрешават да бъдат прибавени различни реагенти и субстанти, за да зрее по-бързо, да бъде намалявана цената, да се търси бърза печалба...Натискът е огромен, за да се произвеждат сирена с високо водно съдържание, в които се влага трансглутаминаза и други реагенти. Отново и отново се променя нормативната уредба и битката за надмощие е голяма. Скандалът е голям, защото определени фирми не желаят да има нормативна база. Те търсят бърза печалба и желаят да произвеждат сирене с високо водно съдържание, да влагат влагозадържатели - ензими и химикали, които са вредни за здравето", обобщава ситуацията в сектора Асоциацията на млекопреработвателите в България.

Според Симеон Присадашки, собственик на фирма "Жоси", пазарът на млечни продукти е сринат тотално заради пандемията от коронавирус. "Няма банкети, сватби, хотели, туризъм. Спадът е над 30%, а износът е невъзможен. Италия например е затворена изцяло", коментира за "Капитал" Присадашки.

Богомил Николов открива и добрата страна на ситуацията. "За мен е по-важен принципният разговор за качеството на млечните продукти. Важно е, че голяма част от фирмите в бранша си дават сметка как имитиращите продукти и всякакви "нововъдения" и различия от традиционните технологии за млечни продукти сриват имиджа на бранша", обобщава Николов. По настояване на асоциацията земеделското министерство готви нови промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, които трябва да определят съдържанието на сухо вещество и масленост в сиренето, тъй като евтината вода е на път да измести скъпата палмова мазнина при изработката на имитации.

"Ако не бъде сложен ред и няма уеднаквяване на критериите за качество на произвежданите млечни продукти, потребителите ще бъдат потърпевши, животновъдите няма да има къде да реализират своето сурово мляко, износът още повече, особено в тази ситуация на пандемия, ще намалява. Може да се окаже, че ако сектор "Мляко" не бъде регулиран с разумни и полезни критерии за качество, нашите млечни продукти ще останат една легенда", обобщава официално становище на Асоциацията на млекопреработвателите в България.

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отмени изискването имитиращите продукти да се продават "само предварително опаковани в потребителски опаковки от производителя". Задължението произтича от промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти от 2018 г.

Делото е образувано по жалба на седем търговски дружества: "Рамарис", "Лактен", "Ю Е С - Комерс", "Хаддад Милк", "Мандра Сарая", "Милк 3" и СД "Лаф - Велизаров и сие".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK