ВАС отмени изискването имитиращите млечни продукти да се продават само опаковани

Основание за решението е липса на нотификация на разпоредбата

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отмени изискването имитиращите продукти да се продават "само предварително опаковани в потребителски опаковки от производителя". Задължението произтича от промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти от 2018 г.

Делото е образувано по жалба на седем търговски дружества: "Рамарис", "Лактен", "Ю Е С - Комерс", "Хаддад Милк", "Мандра Сарая", "Милк 3" и СД "Лаф - Велизаров и сие".

Решението може да се обжалва пред петчленен съдебен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Не е спазена процедурата

Нормативните промени са опит да се реши проблемът със "сиренето" с палмово масло. Затова наредбата забранява използване на думите "млечен" за имитиращи продукти, въвежда допълнителни изисквания за етикетирането им и изисква продажбата им на обособените места в търговските обекти.

Съдът обаче определя изискването за предварително опаковане на имитиращите продукти като "технически регламент", за който държавата е била длъжна да поиска нотификация от Европейската комисия. Тъй като това не е направено, според ВАС е налице "съществено нарушение на процесуалните правила", което прави разпоредбата незаконосъобразна.

"Става въпрос не за същността на мерките, а за нарушена процедура. Вярвам, че администрацията ще нотифицира изискването, за да не се спъне за втори път в един и същ камък", коментира за "Капитал" Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".

Седемте компании атакуват и други текстове в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, но съдът ги отхвърля.

Проблемът с растителните мазнини е стар

Продажбата на "сирене" без мляко е стар, но нерешен проблем на пазара, а производството на уж млечни продукти с растителни мазнини расте. Според данните на агростатистиката от нaчaлoтo нa 2018 г. дo aвгycт същата година в cтpaнaтa ca пpoизвeдeни 7904 тона имитиращи продукти, през следващата година те достигат 8338 тона за cъщия пepиoд, а за първите девет месеца на тази година - 10 391 тона.

"В бранша навлязоха нови технологии за производство на бяло саламурено сирене, които разрешават да бъдат прибавени различни реагенти и субстанти, за да зрее по-бързо, да бъде намалявана цената, да се търси бърза печалба...Натискът е огромен, за да се произвеждат сирена с високо водно съдържание, в които се влага трансглутаминаза и други реагенти. Отново и отново се променя нормативната уредба и битката за надмощие е голяма. Скандалът е голям, защото определени фирми не желаят да има нормативна база. Те търсят бърза печалба и желаят да произвеждат сирене с високо водно съдържание, да влагат влагозадържатели - ензими и химикали, които са вредни за здравето", обобщава ситуацията в сектора Асоциацията на млекопреработвателите в България.

Според Симеон Присадашки, собственик на фирма "Жоси", пазарът на млечни продукти е сринат тотално заради пандемията от коронавирус. "Няма банкети, сватби, хотели, туризъм. Спадът е над 30%, а износът е невъзможен. Италия например е затворена изцяло", коментира за "Капитал" Присадашки.

Богомил Николов открива и добрата страна на ситуацията. "За мен е по-важен принципният разговор за качеството на млечните продукти. Важно е, че голяма част от фирмите в бранша си дават сметка как имитиращите продукти и всякакви "нововъдения" и различия от традиционните технологии за млечни продукти сриват имиджа на бранша", обобщава Николов. По настояване на асоциацията земеделското министерство готви нови промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, които трябва да определят съдържанието на сухо вещество и масленост в сиренето, тъй като евтината вода е на път да измести скъпата палмова мазнина при изработката на имитации.

"Ако не бъде сложен ред и няма уеднаквяване на критериите за качество на произвежданите млечни продукти, потребителите ще бъдат потърпевши, животновъдите няма да има къде да реализират своето сурово мляко, износът още повече, особено в тази ситуация на пандемия, ще намалява. Може да се окаже, че ако сектор "Мляко" не бъде регулиран с разумни и полезни критерии за качество, нашите млечни продукти ще останат една легенда", обобщава официално становище на Асоциацията на млекопреработвателите в България.