Съдбата на официалния костюм виси на конец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съдбата на официалния костюм виси на конец

Поръчките на костюми от търговците на дребно буквално изчезват

Съдбата на официалния костюм виси на конец

Работата от вкъщи свива силно бизнеса на производители на вълна, ателиета за официално облекло, луксозни вериги

3634 прочитания

Поръчките на костюми от търговците на дребно буквално изчезват

© Надежда Чипева


Италианският дизайнер Брунело Кочинели прави луксозни мъжки костюми, които се продават за до 7000 евро. Но дори той - както повечето хора по света - не е носил костюм от месеци, камо ли да си е купил нов.

"Всички сме затворени вкъщи, така че това е първото сако, което облякох от март насам", каза Кочинели пред Reuters в Милано, когато през септември представи най-новата си колекция, облечен в светлосив блейзър.

Повечето хора в момента работят от вкъщи, с новооткрита любов към спортните дрехи - тенденция, която някои експерти очакват да надживее пандемията. И се организират малко - ако въобще е позволено - сватби и официални тържества.

Тази разтърсваща промяна в поведението има дълбоки последици в цялата верига на доставки за костюми и официално облекло. Секторът е преобърнат нагоре с краката на всеки континент.

В Австралия, най-големият производител на мериносова вълна в света, цените са в свободно падане към най-ниските стойности за последното десетилетие. Много овцевъди са в тежко положение и трупат вълната под всеки наличен навес с надежда за възстановяване на пазара.

В северната част на Италия фабриките за вълна, които купуват от фермерите и тъкат плат за костюми от висок клас, са свидетели как поръчките от търговците на дребно буквално изчезват.

В САЩ и Европа няколко търговски вериги, специализирани в бизнес облекло, като Men's Wearhouse, Brooks Brothers и TM Lewin, са затворили магазините си или са подали документи за обявяване в несъстоятелност. Това се случи през последните няколко месеца и се очаква да ги последват и други.

Участници на всички нива в индустрията споделят пред Reuters, че са принудени да се адаптират, за да оцелеят - от фермерите, които се насочват към други форми на земеделие, до фабриките за платове, преминаващи към по-разтегаеми тъкани за нова порода костюми, които не се мачкат лесно и са по-устойчиви на петна.

"Хората искат да им е по-удобно и са по-малко склонни да носят официален костюм", каза Силвио Бото Поала, управляващ директор на Lanificio Botto Giuseppe, фабрика за платове в италианския текстилен център Биела, която обслужва Armani, Max Mara, Ralph Lauren и Hermes.

Доменико Спано-Мимо, базиран в Манхатън италиански шивач, който прави костюми, започващи от 5400 долара, казва, че прави 3 до 5 костюма на месец в сравнение с 10 или 15 преди.

Фермерите не могат да чакат

Цените на фината вълна в Австралия са намалели с повече от 50% през последните 18 месеца, тъй като покупките на мериносова вълна от италианските фабрики са почти спрени.

Бланш споделя, че Китай, който заедно с Италия купува по-голямата част от австралийския износ на вълна за над 3 млрд. австралийски долара годишно, сега е "единственото шоу в града", въпреки че китайските купувачи също вземат по-малко вълна.

Много фермери на мериносови овце съхраняват вълната си в навеси или складове; въпреки че някои, които все още се съвземат след тригодишната суша, продават продукцията си на слабия пазар, за да оцелеят.

"Не всеки е достатъчно голям, за да съхранява вълната си и да изчака цената да се промени", казва Дейв Йънг, фермер близо до град Яс в Нов Южен Уелс. "Ние сме в положението, при което трябва да излезем на пазара за относително кратко време след стригането на овцете."

Йънг, който има около 4500 овце, каза, че е пренасочил и продава агнешко месо вместо вълна.

Малко по-нагоре по веригата за доставки, в Северна Италия, Бото Поала очаква продажбите на текстилната му фабрика да спаднат с 25% от 63 млн. евро миналата година и че ще отнеме 2-3 години, за да се възстановят.

Бизнесът му обаче е изолиран до известна степен, защото най-вече произвежда дамско облекло; други са по-песимистично настроени.

Поала казва, че повече от 50% от оборота на фабриката му сега идва от вълна, която е направена по-разтегаема чрез специална обработка или добавяне на ликра.

Това е така, защото каквото и търсене да има за костюми в бъдеще, по-вероятно е да е за тъкани, които са по-устойчиви на петна и не се мачкат лесно, а такъв плат може да се използва и за всекидневно облекло, смятат производителите.

Италианският луксозен лейбъл Etro например току-що пусна "24-часово сако", изработено от трико и смес от вълна и памук.

"Клиентите ми са по пижами"

Постепенното преминаване към ежедневно облекло продължава от години. През 2019 г. дори Goldman Sachs - бастион на костюмите по поръчка - отпусна дрескода за своя персонал. Да не говорим за възхода на хипстърската традиция в Силициевата долина.

Но COVID-19 главоломно увеличи продажбите на комфортни и спортни облекла за сметка на бизнес облеклото.

През второто тримесечие на тази година, когато голяма част от света беше блокирана, Nike е била най-продаваната марка според Lyst, глобална платформа за мода, която анализира поведението на повече от девет милиона онлайн купувачи на месец. Това е първият път от началото на индекса на Lyst, когато луксозна модна марка не заема първото място. Отделът Athleta на Gap, който продава спортни дрехи, е бил най-добре представящата се модна линия през трите месеца до 1 август. Продажбите са нараснали с 6% в сравнение с 52% спад в Banana Republic, известен с по-стилните си дрехи.

Костюмите се нареждат сред най-намаляваните и най-ниско продаваните артикули във Франция, Италия и Германия през септември според данни, събрани от StyleSage, която анализира цени от уебсайтове.

Марки от средата на пазара, включително Asos, Topman, Guess и Hugo Boss, са имали най-големите намаления - до 50%.

Сривът в търсенето на офис облекло накара американски търговци на дребно, включително Jos. A. Bank и J. Crew, да подадат документи за защита от кредитори през лятото, а много други търговци са изправени пред несигурно бъдеще.

"Признавам, че тази година не съм купил никакво офис облекло. Мога да ви кажа, че на разходка из Ситито може да видите много малко костюми", каза Джеймс Уитакър, партньор в адвокатска кантора Mayer Brown в Лондон.

Бизнесът е "изключително бавен" дори след края на карантинните мерки за Джаспър Литман, шивач, обучен в "Савил Роу", лондонската улица, известна с костюмите си за мъже. Литман споделя, че неговите клиенти, предимно адвокати и банкери, "седят вкъщи по пижама". Обикновено прави около 200 костюма годишно, но досега е направил само 63 през 2020 г.

Клиентите не са склонни да рискуват да се качат на влака, за да вземат дори костюмите, които вече са направени и предплатени. "Няма смисъл да го правят, защото ще получат костюм, който не могат да носят."

Италианският дизайнер Брунело Кочинели прави луксозни мъжки костюми, които се продават за до 7000 евро. Но дори той - както повечето хора по света - не е носил костюм от месеци, камо ли да си е купил нов.

"Всички сме затворени вкъщи, така че това е първото сако, което облякох от март насам", каза Кочинели пред Reuters в Милано, когато през септември представи най-новата си колекция, облечен в светлосив блейзър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK