КЗК: Френската Geopost може да стане мажоритарен собственик на "Спиди"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК: Френската Geopost може да стане мажоритарен собственик на "Спиди"

"Спиди" държи 29.3% от пазара на неуниверсални пощенски услуги, като основният й бизнес е куриерският.

КЗК: Френската Geopost може да стане мажоритарен собственик на "Спиди"

След сделката догодина чуждата компания ще държи 70% от куриера и ще трябва да отправи търгово предложение

2996 прочитания

"Спиди" държи 29.3% от пазара на неуниверсални пощенски услуги, като основният й бизнес е куриерският.

© Надежда Чипева


Френската компания Geopost може да стане мажоритарен собственик на куриерската компания "Спиди". Това реши Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Geopost, която в момента държи около четвърт от акциите на българското дружество, ще придобие още 45%, с което делът й ще нарасне до 70% от капитала. Това означава, че новият собственик ще трябва да отправи търгово предложение към миноритарните акционери на "Спиди".

По договор отпреди шест години

По силата на рамков инвестиционен договор, подписан между двете компании през 2014 г., Geopost придоби близо 25% от "Спиди" и получи опция да увеличи дела си до 70% през 2020 г. Заради пандемията срокът, в който това може да стане, беше удължен по-рано тази година, но в крайна сметка френската компания реши да упражни правото си. Като част от сделката тогава "Спиди" пък стана 100% собственик на дъщерните дружества на Geopost "Геопост България" и DPD - Румъния.

В момента мажоритарен собственик на "Спиди" е контролираната от Валери Мектупчиян "Спиди груп" (65.09%), а останалите малко над 10% се притежават от множество физически и юридически лица. След приключването на сделката, което се очаква да стане в началото на следващата година, Geopost ще трябва да отправи търгово предложение към миноритарните акционери да закупи техните акции. В случай че след търговото достигне дял от 95% или повече, компанията ще трябва да направи предложение още веднъж.

КЗК: няма пазарен проблем

Проучването на КЗК е показало, че и двете страни по сделката оперират на пазара на доставка на малки пакети, като "Спиди" държи 29.3% от пазара на т.нар. неуниверсални пощенски услуги в България за 2019 г. Те обаче не работят на един и същ географски пазар. Докато "Спиди" е активно почти само в България, Geopost нито събира, нито доставя самостоятелно малки пакети в страната. Затова и концентрацията няма да доведе до хоризонтално припокриване.

Сделката ще има ефект на пазара на международни доставки на малки пакети, но там двете компании имат вертикални отношения, като Geopost е доставчик и клиент на "Спиди" при извършването на международни куриерски услуги. Тези отношения съществуват и преди планираната концентрация. Затова не може да се очаква, че сделката ще доведе до промяна в пазарните дялове на "Спиди", заключава КЗК. Самото решение може да бъде обжалвано пред Административен съд - София, в 14-дневен срок.

Цел: международно по-силни

Според мотивите за сделката, представени в КЗК, концентрацията ще позволи на Geopost да интегрира напълно "Спиди" в рамките на DPD мрежата, да приложи своите собствени процеси и най-добри практики и така да направи оперирането на мрежата по-безпроблемно и по-ефективно, особено по отношение на услугите по международна доставка. Наред с това компанията ще може по-ефективно да се конкурира с другите големи на пазара като UPS, DHL и FedEx/TNT.

Икономически пък сделката е обоснована от това, че България е растящ и динамичен пазар, който ще позволи на Geopost да диверсифицира услугите си географски и да намери допълнителни двигатели за растеж на дейностите си в Европа. Предвид големия ръст на електронната търговия Geopost ще подпомогне "Спиди" в прехода към един ориентиран повече към крайния клиент и международно фокусиран модел, казват от френската компания.

Френската компания Geopost може да стане мажоритарен собственик на куриерската компания "Спиди". Това реши Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Geopost, която в момента държи около четвърт от акциите на българското дружество, ще придобие още 45%, с което делът й ще нарасне до 70% от капитала. Това означава, че новият собственик ще трябва да отправи търгово предложение към миноритарните акционери на "Спиди".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK