КЗК разреши на бъдещия концесионер да оперира летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК разреши на бъдещия концесионер да оперира летище София

КЗК разреши на бъдещия концесионер да оперира летище София

Той ще придобие правата на "Летище София" по всички договори, свързани с експлоатацията или услуги

Калина Горанова
3794 прочитания

© Цветелина Белутова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на бъдещия концесионер "СОФ Кънект" да придобие изключително право на опериране на летище София. Това ще стане на база концесионния договор за строителство на обекта.

Процедурата по одобрение на концентрацията от КЗК беше част от процеса по влизането на концесионера във владение, което се очаква да стане най-късно до средата на следващата година.

Новият оператор ще придобие правата на "Летище София" по всички договори, по които аерогарата е страна и са свързани с експлоатацията или услуги.

Кой ще взима решенията

Учредителното събрание на акционерното дружество "Соф кънект" е било в началото на юли 2020 г. Дружеството е с капитал от 50 хил. лв. С 49 490 акции е фондът Meridiam Eastern Europe Investments, със седалище в Париж. С 1% от капитала или 500 акции е Strabag, Австрия. А с по 0.01% и 5 акции са Meridiam Investments, Париж, и Meridiam Infrastructure Europe III, и двете регистрирани в Париж. Съветът на директорите се състои от Гив Сардари, Франция, Давид Ромеро от Испания и Марко Росо, Италия.

Както беше вече обявено, летище Мюнхен (Flughafen München GmbH) не е част от дружеството концесионер, а победителят ще ползва опита на германския авиопорт, като то ще бъде доставчик на технически услуги за срок от 12 години.

Съгласно устава на "СОФ Кънект" АД, решенията на общото събрание на акционерите се приемат при кворум от присъстващи акционери с най-малко 51% от акциите в капитала на дружеството. Общото събрание на акционерите приема решения с обикновено мнозинство, с изключение на приемането на решения за изменение и допълнение на устава, увеличаване или намаляване на капитала на "СОФ Кънект" и ликвидация на дружеството, които се приемат с мнозинство 2/3 от капитала. Или акционерно дружество Meridiam има възможност да взема всички стратегически решения за търговската политика на дружеството и упражнява едноличен контрол върху него.

Какво предстои

Концесионният договор беше сключен на 22 юли 2020 г. Концесионерът ще плати еднократно 550 млн. лв., а после ще дава на държавата концесионна такса от 24.5 млн. евро годишно. Инвестиционната програма по офертата на концесионера е в размер на 608 млн. евро за целия 35-годишен срок на концесията (срокът има възможност да бъде удължен). Задължителните строителни работи включват: изграждане на нов терминал 3 не по-късно от 10-ата година, а след допълнителен анализ на трафика и при необходимост - строителство на нова писта.

Изграждането на нов терминал 3 на летище София ще се случи със съдействието на Щрабаг. "Когато този етап бъде достигнат, ще е налице обикновено отношение на доставка между независими предприятия, където строителни услуги ще бъдат предоставени на СОФ Кънект срещу възнаграждение", пише в документа на КЗК.

Концесионерът ще придобие (по силата на цесия) правата на "Летище София" по всички договори, по които "Летище София" е страна и които са свързани с експлоатацията и предоставянето на услуги.

По отношение на летищните такси "съгласно годишния доклад за дейността на "Летище София" за 2019 г., оборотът от услуги възлиза на 120.6 млн. лв. През същия период, "Летище София" реализира 109.7 млн. лв. приходи от летищни такси, които са преведени на Министерството на транспорта. Доколкото след началната дата на концесията, летищните такси следва да бъдат събирани от концесионера като част от собствените му приходи, същите трябва да бъдат добавени към оборота. Следователно, общият оборот на обекта на концесията - летище София, за финансовата 2019 г. в България, възлиза на 230.3 млн. лв.", пише в документа на КЗК.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на бъдещия концесионер "СОФ Кънект" да придобие изключително право на опериране на летище София. Това ще стане на база концесионния договор за строителство на обекта.

Процедурата по одобрение на концентрацията от КЗК беше част от процеса по влизането на концесионера във владение, което се очаква да стане най-късно до средата на следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Така нареченото "мюнхенско летище" вече изглежда, че ще има само символична/фасадна роля в театъра с концесията на Летище София. Нещо като милиционерската сценка "Рупърт Мърдок в bTV", който най-накрая се оказа, че не бил ти бай Руперт, а най си ми бил милиционера от ДС, бай Красимир Гергов! Сега нещо подобно ни се претопля и тук.

  • 2
    xyl1462697396496341 avatar :-|
    Lubomir Gavrilov

    да му е яко дупетото на емигрантския пътнико-поток: има доста такси да изплаща. И честито на печелившите.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Поредната сделка тип БТК, Булгартабак и много други. Гладни милиционери.

  • 5
    telqk avatar :-P
    telqk

    КЗК разреши ?! КЗК нищо не разрешава - тя само изпълнява волята на Барба Ганьос. Още един бесполезен гумен печат!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK