Държавата удължи срока за концесия на летище Пловдив за трети път

Отново никой не поиска пловдивската аерогара

Срокът за подаване на оферти за летище Пловдив се отлага за пореден път. Той е удължен с три месеца, като кандидатите ще могат да подават предложенията си до 25 февруари 2021 г. Предишният срок изтече на 26 ноември, като решението за удължаване на процедурата е от ден по-рано и е публикувано на сайта на транспортното министерство.

Това е третото удължаване на втората безкрайна процедура, която започна в края на февруари 2020 г. Първият срок изтече през април, вторият през юли, а третият в края на ноември. Явно за летището няма кандидати, след като по неизвестни причини министерството изпусна възможността да даде аерогарата на концесия през 2018 г. на местни пловдивски кандидати, а преди това китайският победител се отказа. Сега, в разгара на пандемията, шансовете на летището да привлече кандидати изглеждат незначителни. За обекта се търси концесионер, тъй като остана с доста малко полети и трудно покрива разходите си.

Какво търси държавата

Държавата търси да получи еднократно плащане от 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Победителят ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Да построи карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Прогнозната стойност, или всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро за 35 години, като с възможните удължавания тя може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент.

От кандидатите се изисква да са оперирали поне едно международно летище с минимум 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да са с регистриран капитал поне 1 млн. лв., а балансовата стойност на дълготрайните активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Кой го искаше

През лятото на 2018 г. летище Пловдив беше близо до намирането на концесионер. За него наддаваха китайската HNA Airport Group и пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта беше за 79 млн. евро, което ги постави преди българското инвестиционно предложение за 65.5 млн. евро. Отделно се предвиждаха и полети от Китай, 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.

При китайската компания обаче се появиха проблеми на местна почва и компанията се отказа от подписването на договора. А до договор с втория кандидат така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедурата беше прекратена през октомври 2018 г.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България

Минало, настояще, бъдеще

Минало, настояще, бъдеще