Бирата създава общности и свързва култури
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бирата създава общности и свързва култури

Shutterstock

Бирата създава общности и свързва култури

Защо пивото ни сплотява и ни прави щастливи?

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
2945 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Ако сте имали удоволствието да бъдете част от най-голямото бирено събитие в света - "Октоберфест" в Мюнхен, сигурно няколко неща са ви направили впечатление. Храната е била в изобилие и сте се смесили с шумните компании от посетители, облечени в традиционни костюми - къси кожени панталони за мъжете и тиролски рокли за жените. И най-важното: насладили сте се на различни видове качествена бира. Защото именно пивото привлича и обединява хиляди хора в този впечатляващ празник, в който веселието и забавлението сякаш бликат от всяка халба.

В България си нямаме "Октоберфест", но пък си имаме Национална бирена академия, която ни просвещава за полезните качества на бирата и ни разкрива какви са тънкостите и тайните на производството на кехлибарената напитка. Всички знаем, че българите обичаме да се събираме в приятелски групи и да се наслаждаваме на любимото си пиво, макар и не в мащабите на "Октоберфест", но все пак достатъчно, за да се възпроизведе

"ефектът на сплотяването".

От древни времена хората са се събирали, за да почетат свежия вкус на бирата. Вече повече от 8 хилядолетия пивото влияе върху начина, по който хората общуват помежду си, празнуват и се веселят в рамките на своята група или социум.

Когато археолозите проследяват произхода на човешката цивилизация, те откриват, че алкохолът играе съществена роля във функционирането на различните общества. Находки в археологическия комплекс "Гьобекли тепе" в днешна Югоизточна Турция, който е на над 10 000 години, сочат, че хората там са варили бира по време на различни празници.

Източник: Shutterstock

"Производството и консумацията на алкохолни напитки е важен фактор по време на празненствата. Той подпомага сплотеността на социалните групи. В случая с "Гьобекли тепе" пивото служи и като фактор за организацията на колективен труд," обяснява пред "ЛайвСайънс" (LiveScience) археологът от Германския археологически институт Оливер Дитрих.

Когато хората се събират, за да вдигнат наздравица, те се свързват помежду си в група, което на свой ред може да е

благоприятно за духа и здравето.

Според проучване, проведено неотдавна от организацията "Кампания за истински ейл" (Campaign for Real Ale/CAMRA), редовната консумация на бира подобрява социалните умения и така увеличава удовлетвореността на хората от техния живот. Същото изследване сочи, че хората, които посещават местен пъб или бар, имат по-голям кръг от приятели, а това означава, че те се отнасят с по-голямо доверие към околните и са по-ангажирани в своята социална среда в сравнение с хората, които не го правят.

Затова и приятелството и общността са важни фактори за здравето и благополучието. Редица проучвания доказват пряката връзка между силните социални контакти и по-доброто здраве. "Създаването и поддържането на приятелства, обаче, е нещо, което се случва лице в лице - дигиталният свят просто не може да замести този процес", твърди почетният професор от Оксфордския университет Робин Дънбар - еволюционен психолог, ръководил едно от изследванията за социализацията на съвременния човек. "Като се има предвид засилената тенденция за водене на социален живот в интернет вместо лице в лице, наличието на леснодостъпни места, където хората могат да срещат старите си приятели и да се запознават с нови хора, става изключително важно". Е, ако не взимаме предвид настоящата пандемична ситуация, когато се налага да не се срещаме често с хора.

Защо обаче бирата се възприема като толкова социална напитка? На първо място тя съдържа много по-малко алкохол и дори се предлага в безалкохолни варианти, което ни дава възможност да консумираме умерено. От друга страна, различните видове алкохол стимулират емоциите по различен начин. Чувствата, които предизвиква пивото, могат да донесат далеч по-позитивно преживяване, докато се забавляваме.

Според проучване, публикувано през 2017 г. в изданието "Би Ем Джей Оупън" (BMJ Open) на "Британското медицинско списание" (British Medical Journal), бирата е

добър избор по време на социални събития,

не само поради факта, че е най-популярната напитка в света след водата. Пивото е предпочитано от господата, но все повече и от дамите, защото бирата е с по-лек вкус и по-ниско алкохолно съдържание. Дори кралица Елизабет I е известна с това, че е запален любител на традиционния английски ейл.

"Няма нищо друго, създадено от човека, което да носи толкова много щастие като едно добро заведение". Самюел Джаксън очевидно е знаел за какво говори, когато е написал тези думи през 1776 година. Събирането за ,,по бира" е извор не само на чувство за общност - то помага и за поддържането на физически контакти.

Дори експертите по благоустройство на градската среда са единодушни, че местните барове и пъбове са уникална социална придобивка в кварталите, в които се намират. Важен елемент на устойчивите общности е наличието на "трето пространство". Терминът, създаден от социолога Рей Олденбург, обозначава "място, където се заражда дружба и веселие, където можем да се насладим на компанията си извън дома ("първото" пространство) и работата ("второто" пространство). Тези места изравняват социалната йерархия и ни помагат да завързваме контакти.

Източник: Shutterstock

"Това е място, където човек не е роднина или колега и все пак там се пресичат ценностите, интересите, клюките, оплакванията и вдъхновенията на останалите две сфери. Това е място, което е отдалечено поне с една стъпка от структурите на работното място и дома - по-произволно, но и достатъчно познато, за да създаде усещане за идентичност и свързаност. Това е място за възможности и комфорт, където неочакваното и рутинното се сливат," пише консултантът по общностно развитие Майк Хики в статията си "Възхвала за (шумните) барове" за американското издание "Шелтърфорс" (Shelterforce).

Различни изводи в друга посока правят експертите в програмата "Лидерство в енергийния и екологичен дизайн" (Leadership in Energy and Environmental Design/LEEDS) - най-масово използваната система за сертифициране на зелени сгради. Те също са съгласни, че барът като трето пространство е ,,обществен актив". В същата посока са и вижданията на съоснователят на LEED-ND и директор на американския Съвет за защита на природните ресурси Кайд Бенфийлд, според когото "колкото по-завършени са нашите квартали, толкова по-малко ни се налага да пътуваме, за да търсим стоки, услуги и удобства." В същото време по-ограниченото пътуване означава по-малко вредни емисии - ключов фактор за устойчивостта. "Хората обичат да посещават барове, особено ако те са на пешеходно разстояние от дома им. Така бихме могли да намалим изключително сериозните рискове, свързани с шофирането в нетрезво състояние," пише Бенфийлд в своя статия по темата.

Да отидем на бар с приятели е вече лукс в трудните времена, в които живеем днес. Вярваме, че предишното "нормално" отново ще тържествува и ще заформяме с удоволствие нови бирени общества. Само можем да благодарим на нашите древни предшественици, че са ни посветили в магията, която превръща малкото ечемичено зрънце в пенливата кехлибарена напитка. Може би за това името на едно от най-старите видове пиво - ейл-а, произлиза от староанглийската дума ealu. Тя означава "магия" или "вълшебство", така както нашата дума ,,мая", идва от гръцката magia. Затова независимо дали се срещаме на чаша пиво с приятели или пък се наслаждаваме на кехлибарената напитка в модерна биротека, събирането на по бира отдавна играе магическа роля за свързването на културите, изграждането на общности и дори на държави.

"Не можеш да си истинска държава, ако нямаш бира и авиокомпания," пише в мемоарите си Франк Запа, и добавя: "Полезно е и да имаш някакъв футболен отбор или пък ядрено оръжие, но като минимум ти трябва бира." Наздраве с усмивка за тази симпатична мисъл!

Ако сте имали удоволствието да бъдете част от най-голямото бирено събитие в света - "Октоберфест" в Мюнхен, сигурно няколко неща са ви направили впечатление. Храната е била в изобилие и сте се смесили с шумните компании от посетители, облечени в традиционни костюми - къси кожени панталони за мъжете и тиролски рокли за жените. И най-важното: насладили сте се на различни видове качествена бира. Защото именно пивото привлича и обединява хиляди хора в този впечатляващ празник, в който веселието и забавлението сякаш бликат от всяка халба.

В България си нямаме "Октоберфест", но пък си имаме Национална бирена академия, която ни просвещава за полезните качества на бирата и ни разкрива какви са тънкостите и тайните на производството на кехлибарената напитка. Всички знаем, че българите обичаме да се събираме в приятелски групи и да се наслаждаваме на любимото си пиво, макар и не в мащабите на "Октоберфест", но все пак достатъчно, за да се възпроизведе


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK