Той доставяше щастие на другите, но сам остана нещастен

Той доставяше щастие на другите, но сам остана нещастен

Тони Шей едва ли е последният предприемач, умрял твърде млад. Но може би е най-известният

Константин Николов
7504 прочитания

© Reuters


Смъртта на един от най-ярките предприемачи на последните 20 години в САЩ показва, че и успешните бизнесмени като Тони Шей могат да поемат по пътя на саморазрушението. Съоснователят на платформата за доставка на обувки Zappos.com загина в края на ноември след получените наранявания от пожар в къща в Кънектикът. След себе си той оставя компания гигант (придобита от Аmazon за 1.2 млрд. долара през 2009 г.) и невиждана преди корпоративна култура, базирана на приятелското му отношение към света, приятели и колеги. Близките му сега казват, че единственото, което явно му е липсвало, е било щастието в собствения му живот.

До 46-годишната си възраст Шей постигна неща, до които повечето други мениджъри не могат и да мечтаят да се докоснат през целия си живот. Сред тях са няколко успешни бизнес начинания, бестселърът "Да доставяш щастие" (издадена като "Щастие в кутия" в България), богатство и уважението на безброй бизнесмени и колеги. Смъртта му предизвика съболезнования от хора като Джеф Безос, Иванка Тръмп, Кенет Коул, Андрю Янг, хилядите служители на Zappos, както и много други, показващи, че Шей е бил обичан не просто заради успехите си на корпоративния фронт, а и заради щедрия си дух.

В същото време обаче негови профили в The Wall Street Journal и Forbes рисуват картината на човек, който в последната година се е борил постоянно с депресия и е злоупотребявал с наркотични вещества, обграден от лакеи, несмеещи да му противоречат и покажат, че разрушава живота си. Според медиите ситуацията се е влошила особено в последните месеци заради изолацията в резултат на COVID-19.

Началото

Тони Шей е роден в Илинойс в семейство на имигранти от Тайван, преместили се в Сан Франциско, когато Тони е дете. Той израства в Долината, след което завършва компютърни науки в "Харвард" през 1995 г. Малко след това основава и онлайн рекламната мрежа LinkExchange с приятели от университета, която продава през 1998 г. на Microsoft за 265 млн. долара. С парите от сделката става рисков инвеститор и през 1999 г. финансира стартъпа ShoeSite.com, привлечен от основателя му Ник Суинмърн. Идеята е проста и кратка - продажба на обувки онлайн. В началото Шей има големи съмнения - години по-късно дори признава пред Harvard Business Review "първоначално мислех, че продажбата на обувки онлайн е върхът на лошите интернет идеи".

Но постепенно вижда големите възможности зад проекта. Тогава американският пазар на обувки се оценява на 40 млрд. долара, а 5% от продажбите се извършват чрез каталози по пощата. Шей постепенно поема ролята на изпълнителен директор и се заема със задачата да създаде изцяло нов модел. Името е променено на Zappos.com, идващо от испанското zapatos, т.е. обувки.

Компанията работи на невиждан дотогава пазар и сама създава правилата. Най-големият плюс на Шей е нюхът му да накара клиентите да изберат техните предложения и да се чувстват сигурни. За постигането на тази цел им предлага най-различни отстъпки - безплатна доставка за ден, колкото желаят смени на стоката, за да могат да пробват колкото чифтове искат, и т.н. Основна роля в тази стратегия изпълняват служителите в кол центровете, чието приятелско отношение предразполага повторното пазаруване и създава потребителска лоялност тогава. Историите как се постига това са многобройни - от изпращането на цветя на клиент заради смъртта на майка му до 8-часов разговор по телефона с купувач, който просто се чувствал самотен (този рекорд вече е подобрен в компанията). Над 75% от поръчките са от повторни клиенти. Така Zappos разширява бизнеса си и към дрехи и бижута и приходите нарастват от 1.6 млн. долара през 2000 г. до 1 млрд. долара през 2009 г.

Приятели, а не колеги

В същото време задача на Шей е да направи и компанията привлекателно място за работа, отговарящо на собствените му разбирания за търсене на щастие и удовлетворение. Така създава корпоративна култура, в която всеки да се чувства полезен. В началото мениджърът дори интервюира всеки кандидат за работа, като според него това е единственият начин да се гарантира запазването на културата в компанията. В един момент тази задача се оказва неустойчива, защото му се налага постоянно да говори с много хора и не може да управлява стартъпа. Както признава в "Да доставяш щастие", в интервютата Шей иска да научи две основни неща - естествено уменията и опита на кандидатите, но и какви са те в личния си живот. Ето защо той си задава сам въпроса "мога ли да пия бира с тях след работа - ако не, няма да ги наема". В лекция в Станфорд преди години предприемачът признава, че целта на този подбор не се е дължала на лични предпочитания, а просто хората в компанията да се чувстват добре. "В Zappos не се фокусираме върху баланса живот - работа, а върху интеграцията работа - живот, която в края на деня се оказва просто... живот. Ако прекарваш толкова време на работното място, по-добре е да се наслаждаваш на времето и на хората, с които си." Според Шей хората трябва да са същите в офиса, каквито са у дома си, защото "тогава се раждат добрите идеи и креативността, тогава се раждат и истинските приятелства, а не професионалните". Ето защо сред въпросите в интервюта има и такъв: "От 1 до 10 колко странни сте?" През годините Zappos наема само 1% от кандидатите за работа. Въвежда и невиждани дотогава практики като плащането на недоволни служители, за да напуснат. Инициативата, наречена от самия Шей "Офертата", предлагала 2000 долара на завършилите четириседмичната стажантска програма на Zappos, ако напуснат. Така се пресявали хората, които не били отдадени на случващото се в компанията.

През 2004 г. Шей изненадва Долината, като мести Zappos в Лас Вегас, където започва мащабен план за освежаване на града. Там той започва Downtown Project, чиято цел е освежаването на запусналия център и превръщането му в тех център и място, където служителите на Zappos да могат да живеят и да се забавляват. Проектът се разраства и привлича хиляди предприемачи и професионалисти, а самият Шей инвестира стотици милиони в него.

Тази корпоративна култура се запазва и след 2009 г., когато Zappos е купена от Amazon в сделка за 1.2 млрд. долара. Джеф Безос предлага на Шей да управлява компанията като автономно дружество със същия си мениджърски екип. Той продължава да залага на постоянните промени в културата. През 2013 г. въвежда нова холократична структура - компания без титли и шефове. Идеята не се харесва на всеки - около 14% от служителите приемат обезщетения и напускат. През този период Шей не е типичният СЕО. Той държи на годишна заплата от 36 000 долара и живее в караваната си Airstream от 20 кв.м.

...и краят

За мнозина не е ясно какво се е случило в последната година, но е факт, че обаятелният предприемач постепенно се оттегля от ежедневното управление на Zappos, за да напусне внезапно мениджмънта окончателно през тази година, и то без да посочи каквато и да е причина. Запознати твърдят, че той от години е имал проблем с алкохола, но пандемията и изолацията са влошили ситуацията. Преди месеци се мести в Парк сити, Юта, където за кратко време изкупува имоти за 50 млн. долара и се опитва да изгради общност от приятели, с които да прекарва времето си и "да бъде щастлив". За целта подарява къщи на кръг от нови хора, с които се е обградил, докато губи връзка с дългогодишни приятели като бившия финансов директор на Zappos Алфред Лин. Заради изолацията той започва и да пие все повече и да експериментира с различни наркотични вещества като гъби и екстази, както и райски газ. Според WSJ също така гладувал, отслабнал до 45 кг, опитвал се да не ходи до тоалетна и да ходи бос в планината. Списание Forbes разкрива писмо отпреди два месеца до него от певицата Джуъл, с която са приятели. След посещение при него в Юта тя му пише: "Тони, трябва да ти кажа, че не си добре. Смятам, че взимаш прекалено много наркотици и се обграждаш с хора, които са или невежи, или са готови да бъдат съучастници в самоубийството ти."

Няколко седмици по-късно пророчеството ѝ се сбъдва. Той умира в болница след пожар в къща в Кънектикът, която посещава за Деня на благодарността. Шей със сигурност не е първият предприемач с трагичен край, нито последният. Според проучване на Калифорнийския университет заради напрежението и постоянната работа основателите на компании имат 30% повече случаи на депресия от неоснователите, а пандемията само е влошила ситуацията. Тони Шей едва ли е последният предприемач, умрял твърде млад при трагични обстоятелства. Но може би е най-известният.

Смъртта на един от най-ярките предприемачи на последните 20 години в САЩ показва, че и успешните бизнесмени като Тони Шей могат да поемат по пътя на саморазрушението. Съоснователят на платформата за доставка на обувки Zappos.com загина в края на ноември след получените наранявания от пожар в къща в Кънектикът. След себе си той оставя компания гигант (придобита от Аmazon за 1.2 млрд. долара през 2009 г.) и невиждана преди корпоративна култура, базирана на приятелското му отношение към света, приятели и колеги. Близките му сега казват, че единственото, което явно му е липсвало, е било щастието в собствения му живот.

До 46-годишната си възраст Шей постигна неща, до които повечето други мениджъри не могат и да мечтаят да се докоснат през целия си живот. Сред тях са няколко успешни бизнес начинания, бестселърът "Да доставяш щастие" (издадена като "Щастие в кутия" в България), богатство и уважението на безброй бизнесмени и колеги. Смъртта му предизвика съболезнования от хора като Джеф Безос, Иванка Тръмп, Кенет Коул, Андрю Янг, хилядите служители на Zappos, както и много други, показващи, че Шей е бил обичан не просто заради успехите си на корпоративния фронт, а и заради щедрия си дух.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 3
    grigornikolov avatar :-|
    Grigor Nikolov

    За да не изпадате в депресивни състояния е добре да се консултирате с психолог. Препоръчвам velizarvangelov.com


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал