Такситата пак ще протестират за по-високи цени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Такситата пак ще протестират за по-високи цени

Такситата пак ще протестират за по-високи цени

От бранша искат община София да фиксира начална цена 2.10 лв. и цена на километър 1.30 лв.

Калина Горанова
3256 прочитания

© Георги Кожухаров


Таксиметрови водачи организират протест утре с искания за по-високи цени. Това съобщиха от Федерация на таксиметровите водачи и превозвачи в България.

От сектора реално искат държавата и общините (най-вече София) да им определят много по-високи цени, и то без никакви аргументи, да спрат "споделената" конкуренция, да не плащат изобщо патентен данък. Новите тарифи да се спуснат административно, за да не заприлича на картел и да не се състезават компаниите помежду си. Вероятно пандемията е намалила клиентите на жълтите коли, но увеличение в пъти в цените в никой случай няма да подобри ситуацията, особено при очертаваща се криза в доходите на хиляди потребители.

Държавата вече направи два реверанса към сектора, затова повече отстъпки нямат икономическа логика. Те могат да дойдат по линия на политически страх от протести, но клиентите на такситата всъщност са по-многобройна група избиратели.

Дългата опашка от искания

Основното им желание е за вдигане на цените, като според федерацията началната цена трябва да стане 2.10 лв., за километър през деня да се плаща по 1.30 лв., а през нощта - 1.50 лв., повикването - 2.10 лв., а престоят - 0.42 лв./мин. Сред другите искания са премахване на патентния им данък изцяло за 2021 г. "Премахване на приложенията "Максим", "Споделено пътуване" и други подобни". Приравняване към обществения градски транспорт. Камери на всяка таксиметрова стоянка, както и промяна на знака пред тях от забранено паркиране на забранено спиране. Годишният им технически преглед да важи една година, като за такситата той е на шест месеца. Обезопасяване с паникбутон. И насрочване на заседание на общинския съвет на София най-късно до 15 декември, на което да се гласуват исканията им.

"НИЕ - таксиметровите водачи и превозвачи, сме една голяма част от обществото ни и няма да позволим никой повече да не се съобразява с исканията ни", се казва в съобщението. Водачите планират 3 лъча шествие и сборен пункт пред сградата на Столичната община в 12 часа.

Частично обещано

Държавата вече декларира, че ще уважи една част от исканията на таксиметровите водачи. През октомври от Министерство на транспорта съобщиха, че държавата ще покрие част от патентния данък на такситата за следващата година като мярка, компенсираща трудностите около COVID кризата. Той е различен в различните градове, като беше съобщено, че те ще платят 300 лв., а горницата ще се покрие от бюджета, като той е най-висок в София, където е 850 лв. Около 20 дни по-късно по предложение на общинските съветници Карлос Контрера от ВМРО и Зафир Зарков от ГЕРБ в София бе решено от следващата година превозвачите да плащат само 300 лева от патентния данък за 2021 г. Това обаче явно не е достатъчно и шофьорите на таксита искат техният принос да е нула, като по неофициални данни браншът плаща на година 16 млн. лв. патентен данък.

По отношение на тарифите също вече имаше пробив от страна на сектора. Министерство на транспорта разписа промени в Наредбата за таксиметров превоз на пътници, които вече минаха през обществено обсъждане и остава да бъдат одобрена финално. В нея беше разписано първоначалната цена на таксиметровите превози от 1 януари да бъде в размер от двоен до троен на цената на километър пробег. Според сега действащите текстове в наредбата първоначалната цена не може да надвишава с повече от 50% тарифата на километър.

Пазар не значи нищо

Увеличаването на първоначалната цена е стара цел на таксиметровите организации и компании, които често заплашват и прибягват до протести. Това беше прокарано в края на 42-рото Народно събрание от бившия транспортен министър Петър Мутафчиев през възможност общините да определят минимални цени на такситата, което е намеса в принципа на свободния пазар.

Зад фиксирането на минимални прагове от години прозират желанията да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел, а на пазара ще има и по-малка ценова конкуренция, от което в крайна сметка страда клиентът. Една от теориите е, че протестът ще бъде подкрепен от отделни таксиметрови водачи, които виждат във вдигането на цените възможност да излязат наравно с по-големите фирми.

Таксиметрови водачи организират протест утре с искания за по-високи цени. Това съобщиха от Федерация на таксиметровите водачи и превозвачи в България.

От сектора реално искат държавата и общините (най-вече София) да им определят много по-високи цени, и то без никакви аргументи, да спрат "споделената" конкуренция, да не плащат изобщо патентен данък. Новите тарифи да се спуснат административно, за да не заприлича на картел и да не се състезават компаниите помежду си. Вероятно пандемията е намалила клиентите на жълтите коли, но увеличение в пъти в цените в никой случай няма да подобри ситуацията, особено при очертаваща се криза в доходите на хиляди потребители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Айде марш от тука, бе, наглеци такива! Държавата ще ви дава, ще определя, ще ви опрощава... Кои сте вие, бе, кои точно? Нагли, мързеливи, арогантни шофьори с каруцарски навици, на които им се иска да се завърне комунизма. Къде ви е пазарната логика? Къде ви е конкуренцията? Всички "бакшиши" изглеждате еднакво, мислите еднакво и сте еднакво глупави. Не заслужавате нищо, никакви отстъпки и най-вече никакви клиенти, пожелавам ви го. И да си го знаете - през 2021-ва ще е голям глад за вас (и не само, за съжаление), но пък е хубаво също така да знаете, че вие и само вие сте си виновни хората да не ви харесват...

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Аз пък ще продължавам да се возя на всякакъв транспорт, само не и на такси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK