Европейски технологични компании ускоряват плановете си за IPO

Целта им е да спечелят от листването си на борсата, както правят конкурентите им в САЩ

Експертите са на мнение, че онлайн доставчикът на храни Deliveroo е една от компаниите, които желаят да станат публични догодина.
Експертите са на мнение, че онлайн доставчикът на храни Deliveroo е една от компаниите, които желаят да станат публични догодина.    ©  Reuters
Експертите са на мнение, че онлайн доставчикът на храни Deliveroo е една от компаниите, които желаят да станат публични догодина.
Експертите са на мнение, че онлайн доставчикът на храни Deliveroo е една от компаниите, които желаят да станат публични догодина.    ©  Reuters

Някои от европейските технологични компании се готвят да ускорят плановете си за листване на борсата в началото на следващата година. Целта им е да използват възможностите за сериозни инвестиции, които се очертават след рекорда първични публични предлагания на технологични компании в САЩ тази година, съобщава Reuters. Инвеститорите залагат, че тенденции като онлайн пазаруването и доставките на храна ще надживеят кризата заради пандемията от коронавирус.

САЩ привлякоха по-голямата част от операциите, като досега за годината са вложени рекордните 81 млрд. долара в първични публични предлагания (IPO), според данни на Refinitiv. Акциите на стартъпа за доставка на храна DoorDash и платформата за наемане на жилища AirBnB нараснаха между 70% и 115% в първия си ден на борсата в Ню Йорк миналата седмица.

За сравнение - европейските първични публични предлагания са събрали едва 19 млрд. долара през тази година. Това са най-ниските резултати от поне десетилетие насам, отчасти защото се предлагат по-привлекателни алтернативи като сделки с частен капитал например.

Но банкер заяви пред агенцията, че екипът му е получил около 50 искания от компании в цяла Европа да разгледа възможностите за листване. Повече от 60% от тях са от областта на технологиите.

"Има значителен брой частни компании в сектора, намиращи се в късната си фаза на развитие, за които IPO е реалистична перспектива в краткосрочен и средносрочен план", твърди Клер Кист-Бътлър, партньор в адвокатската кантора Cooley.

Експертите са на мнение, че онлайн доставчикът на храни Deliveroo, фирмата за киберсигурност Darktrace, уебсайтът за електронна търговия musicMagpie, електронният търговец Moonpig и сайтът за отзиви Trustpilot от Великобритания са сред желаещите да станат публични догодина. В Германия дигиталната платформа за търговия с употребявани автомобили Auto1 и онлайн търговецът About You планират да излязат на борсата във Франкфурт. Във Франция няколко компании "еднорози", които и в миналото са говорили за пускане на акции на борсата, може да ускорят плановете си.

У дома или зад океана?

Няма гаранция обаче, че европейските фондови борси ще бъдат желани от всички потенциални кандидати за IPO. Някои може да изберат Европа за своя дебют на пазара, но други обмислят да направят това в Съединените щати, където повече инвеститори влагат в технологиите и където правилата са по-леки. Други кандидати могат да бъдат закупени от някоя от 100-те SPAC-компании, които са листвани тази година. Това са компании, които използват приходите от първичното си публично предлагане за закупуване на друга компания.

"Факторът, който най-вероятно ще засегне европейските обеми на IPO, са алтернативи на първичното публично предлагане, като SPAC компании и частен капитал", твърди Дарел Уден, глобален съпредседател на ECM Europe в RBC Capital Markets.

Мичел Котинг, партньор във фирмата за рисков капитал Northzone, която има дялове в много европейски технологични фирми, заяви, че някои европейски борси все още ще останат търсени от компании, които са привлекателни специфично за региона. Той посочи Kahoot, норвежка компания за образователни игри, регистрирана на борсата в Осло, в която Northzone беше ранен инвеститор, като пример за такава, която е листната на местно ниво, но въпреки това привлича глобални институционални инвеститори. "Разбира се, повечето компании в този сектор ще разгледат и опцията за SPAC", добави той.

Някои европейски фондови борси планират да направят правилата за листване по-привлекателни. Великобритания преразглежда правилата за листване на борсата в Лондон, за да я направи по-търсена от технологичните компании. Понастоящем компаниите, които искат да излязат на борсата в Лондон, трябва да пуснат поне 25% от акциите си за търговия, което затруднява собствениците да поддържат контрола върху фирмата. Технологичните компании обикновено са ръководени от основателите си, стартират със среден капитал и искат да запазят възможността си за свободно гласуване.

Други европейски борси като тази в Амстердам вече облекчиха правилата си и това кара Лондон да изглежда сякаш не е в крак с други юрисдикции, смята Кист-Бътлър.