Ozone.bg: Нова година, нов склад и нов бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Ozone.bg: Нова година, нов склад и нов бизнес

Ozone.bg: Нова година, нов склад и нов бизнес

Онлайн търговецът отвори нов логистичен център за 4 млн. евро и купи сайта за бебешки стоки Baby.bg

Йоан Запрянов
24002 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Онлайн търговецът Ozone.bg започна работа от току-що построения логистичен център в Елин Пелин, в който са инвестирани 4 млн. евро.
  • След като купи Pulsar и пое бизнеса на PCStore.bg, отскоро компанията е собственик и на сайта за бебешки стоки Baby.bg.
  • Продажбите растат, но има и проблеми: дефицит при новите конзоли за игри и бавни доставки до купувачите.

В новия логистичен център на Ozone.bg цари организиран хаос. Въпреки че всеки от десетките служители в него знае какво точно трябва да прави и за кой процес отговаря, промени с цел оптимизация се правят на крак, защото, както казва основателят на компанията Иво Джоков, "това, което мислим на теория, невинаги се получава и на практика". Натоварването около празниците продължава да бъде високо. Десет дни преди Коледа Ozone.bg обслужва по шест хиляди поръчки на ден - и заради традиционно силния край на годината, и заради пандемията. Но според Джоков най-тежкият период е отминал с кампанията около Черния петък в края на ноември и тя вече може да диша поне малко по-спокойно.

Логистичният център в Елин Пелин, който работи от началото на ноември, показва отчасти трансформацията на Ozone.bg през последните няколко години от нишов електронен търговец на видеоигри до един от най-големите онлайн магазини в страната. (Фотогалерия от него може да намерите тук.) До този момент в него са инвестирани 4 млн. евро с финансиране от Уникредит Булбанк, като тази сума по всяка вероятност ще расте, защото дори сегашният склад не е напълно завършен, а компанията вече има планове и за втора сграда в съседство. Старият склад в Студентски град пък се превръща в хъб за разпределение на поръчките. Новият логистичен център преминава от идея към реалност в рамките на под година, като самият строеж започва през юли.

Подреждането на стоки в него обаче се случва в особено натоварен период, което води до постоянно изникващи проблеми, които изискват и постоянно внимание. Началникът на центъра Стоян Иванов например е прекарал немалко дни от последните седмици, без да напуска склада, за да може да бъдат обработени възможно най-много поръчки преди празниците, докато подреждането на продукти по рафтовете и нагласянето на процеси върви паралелно. Налага се и ударното назначаване на около 50 души допълнителен персонал заради огромния брой поръчки.

Компанията казва, че заради новата логистична база, която е с разгъната площ 8000 кв.м и частична автоматизация, "вече се вижда 60% подобрение в производителността". Този процент ще расте заедно с времето, прекарано в нея. Не само заради допълнителните инвестиции в автоматизация, но и заради постоянните оптимизации, които би трябвало да станат по-лесни след празниците, когато броят на поръчките неминуемо ще спадне и екипът ще има достатъчно време да организира и работата си, и къде трябва да се намира всичко.

Фотограф: Надежда Чипева

Бебета и компютри

Новата база не е единственото развитие в компанията. Продължава и на сайтове в нови ниши. От октомври Ozone.bg е собственик на сайта за бебешки стоки Baby.bg, който бе закупен от основателя му Илиан Илков. Това е и една от причините за организирания хаос - интеграцията на екипа се оказва много по-лесна, отколкото интеграцията на продуктите в логистичния център. Не помага и фактът, че продуктите са, меко казано, доста различни от всичко останало, което продава Ozone.bg. Традиционно компанията търгува със стоки за забавление - конзоли, видеоигри, пъзели, книги, играчки и т.н., нито една от които не може да се сравнява като обем с една бебешка количка например.

Майките на бебета също се оказват много различен тип клиенти спрямо геймърите. Джоков и екипът му се сблъскват с проблеми, с които досега не са се срещали. Някои от тях са дори комични - като този, че всички гъби за баня, без значение в какъв цвят, са с един и същ баркод, което води до объркани поръчки, макар според системата те да са напълно правилни. Решението, поне за момента, е всяка поръчка да бъде проверявана няколко пъти - и особено тези, които включват рискови продукти като лигавници, които също са с различни разцветки, но еднакви баркодове.

"Baby.bg е интернет магазин, силен във вертикала, в която ние искаме да се развиваме, и освен това имат стабилен сайт и силна клиентела. Ние приемаме Baby.bg като добро допълнение към нашето портфолио, защото те продават стоки за деца до 3-годишна възраст, а продуктите при нас започват точно оттам", казва Емил Вагенщайн, маркетинг директор в Ozone.bg. Но времето се оказва особено натоварено за подобна придобивка, защото тя се случва точно преди Черния петък и се налага интеграция в движение.

Baby.bg е поредна придобивка за търговеца, който расте и органично, и неорганично. Миналата година Ozone.bg купи най-голямата физическа верига магазини за видеоигри в България, Pulsar. Бизнесът на Pulsar обаче е напълно блокиран за втори път през тази година, защото всички магазини се намират в молове в големите градове, които са затворени заради локдауна. В началото на 2020 г. Ozone.bg пое и дейността на онлайн магазина за компютърни продукти PCStore.bg, без да придобива дружеството зад него, което фалира.

Дружеството "Бейби.бг" отчита 1.9 млн. лв. приходи за 2019 г., докато придобиващото дружество "Озон ентъртейнмънт" има 32 млн. лв. приходи към края на миналата година.

Общата картина изглежда оптимистично. Ръстът в броя на поръчките по време на кампанията за Черния петък (която въпреки името си продължава много повече от ден) за компанията е над 110%, а ръстът на приходите - над 50%. Значителни увеличения има и при кампанията на Baby.bg - броят на поръчките там се е повишил със 120% на годишна база, а на приходите - с 80%. Ръстът на приходите при PCStore.bg от кампанията пък е над 200%.

Предвид новите придобивки към бизнеса и въпреки блокирането на Pulsar заради пандемията към края на 2020 г. общите приходи на компанията вероятно ще са над 50 млн. лв. - цел, поставена през миналата година при придобиването на веригата за видеоигри.

Фотограф: Надежда Чипева

Проблеми извън контрол

Въпреки скока в приходите и новия логистичен център не всичко е перфектно. Натоварването през ноември и декември обичайно е високо, но през тази година е още по-тежко заради пандемията. Това води до проблеми, които са извън контрола на компанията - например с доставките. Ozone.bg има собствена мрежа за доставки в София, но за доставките извън столицата разчита на "Спиди" и "Еконт", които са претоварени заради коктейла от все повече пазаруване онлайн, традиционно тежкия коледен период и наложения в края на ноември локдаун.

Джоков, който стои до автоматизирана машина, която насочва готовите пратки към три отделни коша според това кой ще ги доставя, казва, че в някои случаи забавянето е от около седмица. "Деветдесет и пет процента от пратките пристигат навреме. Въпросът е в останалите пет процента", казва той.

Другият голям проблем е още по-невъзможен за контролиране. Въпреки цялата си диверсификация през последните години Ozone.bg остава предимно геймърски търговец. Конзолите и видеоигрите вдигат сериозно стойността на поръчките, но в случая новите модели на Sony и Microsoft - PlayStation 5 и Xbox Series S/X, просто липсват. Не само в Ozone.bg, но и навсякъде по света произведените бройки се оказват крайно недостатъчни. Само по себе си това води до допълнителни проблеми, защото при наличието на ново поколение конзоли потребителите отбягват да купуват по-старите модели, които са в наличност. Това е и причината ръстът в броя на поръчките по време на Черния петък да не кореспондира с увеличението в приходите - една поръчка на пет книги не може да се сравнява с поръчката на един PlayStation или дори с една нова игра за конзола.

За сравнение - при миналогодишната кампания около Черния петък конзолите и видеоигрите са донесли 35% от всички приходи. През тази година спадът в тази категория е с над 80%. Компенсацията идва от категориите компютърна периферия, играчки, телевизори и монитори, както и настолни игри и пъзели - всички с между 80% и 140% ръст година спрямо година.

Джоков казва, че доставка на нови конзоли се очаква през идните дни, но признава, че липсата им по време на коледната кампания се е отразила значително на приходите от нея. Остава отворен въпросът и доколко новата доставка ще покрие търсенето, след като при първите си опити Sony и Microsoft, меко казано, се провалиха на глобално ниво и дори малкото налични бройки бяха изкупени от хора, които след това продаваха на неколкократно по-висока цена, възползвайки се от недостига на пазара.

Най-натовареният период за Ozone.bg може да върви към своя край, но и първите месеци на новата година едва ли ще бъдат леки. Дори рестриктивните мерки в страната да бъдат вдигнати на 21 декември и моловете да отворят, вероятността за нов, дори по-строг, локдаун след празниците е висока. Голяма част от ръста в електронната търговия и без това, изглежда, ще бъде за постоянно. Същевременно компанията ще търпи и немалки загуби заради затварянето на магазините на Pulsar.

Дори така обаче заради онлайн бума Ozone.bg се очертава ясно като един от най-големите победители в кризата. Предвид плановете за разширение на капацитета на новопостроения склад плюс почти сигурния строеж на втори такъв в съседство компанията със сигурност няма планове да прави крачка назад, дори при по-нормална ситуация.

Темата накратко
  • Онлайн търговецът Ozone.bg започна работа от току-що построения логистичен център в Елин Пелин, в който са инвестирани 4 млн. евро.
  • След като купи Pulsar и пое бизнеса на PCStore.bg, отскоро компанията е собственик и на сайта за бебешки стоки Baby.bg.
  • Продажбите растат, но има и проблеми: дефицит при новите конзоли за игри и бавни доставки до купувачите.

В новия логистичен център на Ozone.bg цари организиран хаос. Въпреки че всеки от десетките служители в него знае какво точно трябва да прави и за кой процес отговаря, промени с цел оптимизация се правят на крак, защото, както казва основателят на компанията Иво Джоков, "това, което мислим на теория, невинаги се получава и на практика". Натоварването около празниците продължава да бъде високо. Десет дни преди Коледа Ozone.bg обслужва по шест хиляди поръчки на ден - и заради традиционно силния край на годината, и заради пандемията. Но според Джоков най-тежкият период е отминал с кампанията около Черния петък в края на ноември и тя вече може да диша поне малко по-спокойно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    btn1602138393687771 avatar :-|
    Дмитрий Карпов

    На сегодняшний день, не все букмекерские конторы доступны через официальные сайта. Но актуальные ВильямХилл зеркала https://superbet.guru/william-hill-mirror/ функционируют 24/, чтобы клиент имел возможность постоянно сделать любой прогноз или ставку на спорт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK