Предраг Милинчич: Mars има емблематични марки, които помагат на компанията да се открои

Предраг Милинчич: Mars има емблематични марки, които помагат на компанията да се открои

Директорът на Mars за България за позициите и приоритетите на дружеството

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
3668 прочитания

Господин Милинчич, светът, бизнесът, всички ние изпращаме много необичайна и трудна 2020-а заради пандемията от коронавируса. Каква беше годината за вас? Как се отрази на компанията възникналата криза?

2020 г. беше изпълнена с предизвикателства, тъй като пандемията изправи целия свят пред безпрецедентна ситуация. В Mars успяхме да вземем правилните решения и реорганизирахме дейностите си по такъв начин, че да бъдем по-ефективни и прагматични в тази нова реалност. Щастливи сме, че пандемията не предизвика значителни промени в работните ни процеси и дори в най-трудните периоди продължихме да сме фокусирани върху това да изпълняваме операциите си със същото високо качество и да доставяме стоките си до потребителите навреме. Справихме се със ситуацията и реализирахме повечето от плановете си за 2020 г. въпреки пандемията. Mars е семейна компания с повече от 1 век история, която е била свидетел на всички кризи, през които светът е преминал през последните 100 години. Имаме огромен опит във всякакви ситуации, но по-важното e, че имаме 5 ключови принципа, около които е изграден нашият бизнес - качество, отговорност, взаимодействие, ефективност и свобода. Те ни ръководеха, така че да реагираме адекватно на предизвикателствата и да сведем до минимум негативните последици от пандемията.

Вие продължавате да бъдете лидер на пазара в България в няколко ключови категории - дъвки, шоколадови изделия, храна за домашни любимци. Как успявате да запазите позициите си, особено в тазгодишната нестабилна икономическа среда?

- Mars има емблематични марки, които наистина помагат на компанията да се открои сред своите конкуренти и да поддържа стабилни позиции на пазара. Ние предлагаме не просто качествени и вкусни продукти, но радостни моменти и грижa. Въпреки ситуацията през 2020 г. продължихме да бъдем пазарен лидер в България в няколко ключови категории. Mars е с най-висок пазарен дял при дъвките - 85%, където нашата марка Orbit остава любим продукт на потребителите. Храната за домашни любимци е друга категория, в която брандовете ни се представят отлично. Имаме най-високия пазарен дял в сегмента за котешка мокра храна в опаковки с единични порции - 47.4%, както и в сегмента за лакомства и продукти за специална грижа за кучета - 38%. Освен това Mars има водещи позиции и при шоколадовите десерти и бонбоните тип "шоколадови хапки" (bitesize).

Нашите марки вече са се наложили на пазара и са обичани от потребителите, но е важно да се подчертае друг важен фактор за поддържането на силните ни позиции - хората. Нашите сътрудници са движещата сила, която прави Mars това, което е. Дори в тази нестабилна и предизвикателна ситуация те останаха мотивирани, отдадени на работния процес и ориентирани към резултатите. Не само в България, но и на всички пазари, в които оперира, Mars има много ефективна структура и добре развити канали за дистрибуция, които също са от ключово значение за успешното ни представяне.

Брандовете на Mars са добре известни на българските потребители. На кои от тях най-силно залагате в сегашния етап на развитие на компанията? С кои от тях търсите нови възможности да привлечете интереситe на купувачите?

- В България Mars е представена главно от марките си за дъвки, шоколадови изделия, лакомства и продукти за домашни любимци. Нашите най-продавани брандове на местния пазар са Orbit при дъвките, Snickers при шоколадовите десерти, M&Ms при бонбоните тип "шоколадови хапки" (bitesize), Skittles при бонбоните и Whiskas при храните за домашни любимци. Разчитаме на тях за генериране на ръст и поддържане на нашето положително развитие. Ето защо редовно представяме най-популярните ни марки в нови формати и вкусове и по този начин предлагаме разнообразие на потребителите. След началото на пандемията от коронавирус отчитаме ръст в сегмента за грижа за домашни любимци. Причината за това е, че повече хора остават вкъщи и искат да хранят любимците си с висококачествена и здравословна храна. Очакваме пазарът да продължава да расте през следващите години, независимо дали има пандемия, или не. Затова ще развиваме брандовете си за грижа за домашни любимци на местния пазар и занапред.

Въпреки трудностите, успяхте ли през тази година да излезете с нови продукти на българския пазар? Какво предвижда програмата ви за разнообразяване и обогатяване на търговската ви листа за 2021?

- През 2020 г. лансирахме успешно няколко продукта на българския пазар. Въпреки ситуацията това се случи навреме и според първоначалните ни планове. Mars пусна на пазара Snickers Crisp с хрупкав ориз и Super + 1 - оригиналният вкус в по-голям размер. Те се представиха на очакваните нива преди пандемията, така че, ако нямаше COVID-19, щяхме да отчетем по-висок двуцифрен ръст. Обогатихме и портфолиото си за домашни любимци с марката за котешка хигиена Catsan. В началото на 2021 г. ще имаме ново допълнение и при дъвките, където ще представим Orbit - Refresher.

Промяната в живота на хората под знака на коронавируса, ограничаването на социалните им контакти, намаляването на доходите им промени ли нагласите им за закупуване на вашите продукти?

- Новата реалност, пред която се изправихме през 2020 г., доведе до промени в потребителското поведение не само към нашите марки, но и към цели категории. Поради ограниченията в социалните контакти и локдауните импулсните покупки (дъвки, шоколад и сладкарски изделия) намаляха значително. Това е тенденция, валидна не само за нашите брандове, но и за целия пазар. Беше очаквано, тъй като по време на първия локдаун клиентският поток в магазините намаля и потребителите купуваха предимно стоки от първа необходимост и по-малко - лакомства. Категорията, която беше повлияна положително от пандемията, е грижата за домашни любимци. В тези тежки времена връзката между хората и техните четириноги приятели се засилва. Потребителите са по-загрижени за благосъстоянието на своите котки и кучета и искат да ги хранят с качествена и здравословна храна. Ето защо марките за грижа за домашни любимци на Mars в България - Whiskas, Pedigree, Sheba, Kitekat и Perfect fit - постигнаха двуцифрен ръст през 2020 г.

В международен план Mars Inc. е известна с корпоративната си програма за устойчиво развитие, т. нар. Sustainable in Generation Plan. Реализирахте ли предвидените в нея цели за 2020 г.?

- Въпреки пандемията не се отказахме от ангажимента си да се борим с глобални проблеми и продължихме да работим по нашия План за устойчиво развитие Sustainable in a Generation Plan. В рамките на този план инвестираме 1 милиард долара през следващите години, за да ускорим напредъка по отношение на сериозни глобални заплахи като климатичните промени и бедността. 2020 беше по-различна, така че бяхме фокусирани не само върху постигането на първоначалните си цели, но и върху това да отговорим адекватно на новите предизвикателства. Ето защо Mars се ангажира да дари 20 милиона долара за подпомагане на общностите, в които оперира, да се преборят с COVID-19, като ги подкрепи с парични и материални дарения. Вярваме, че е важно да мислим отвъд днешния ден и да се опитаме да създадем по-добро утре за бъдещите поколения. Като голяма компания имаме енергията и ресурсите, за да допринесем за решаването на сериозни проблеми, а последиците от пандемията определено са такива.

Заедно с това продължихме да работим, за да направим нашите дейности по-устойчиви и природосъобразни. Едно от най-важните постижения в плана ни за устойчиво развитие досега е, че намалихме потреблението на вода на глобално ниво с 19.8%. Смятам, че сме на прав път към постигането на голямата цел - елиминиране на неустойчивото използване на водни ресурси в нашите дейности с 50% до 2025 г. Освен това продължихме да използваме възобновяема енергия и да повишаваме енергийната ефективност и в резултат емисиите на парникови газове на компанията бяха намалени с 3.5% - отново една малка стъпка към голямата цел да направим директните ни операции въглеродно неутрални до 2040 г.

Една от целите бе до края на тази година да премахнете PVC-то като материал и да намалите с 25% употребата на първична пластмаса - какъв резултат можете да отчетете сега?

- Програмата за опаковките ни е проект, с който наистина се гордеем. Целта на Mars е до 2025 г. 100% от опаковките ѝ да са рециклируеми, компостируеми или да могат да се използват многократно и да се намали употребата на първична пластмаса с 25% в същия срок. Можем да отчетем, че една важна задача беше изпълнена успешно - през тази година PVC-то беше изцяло премахнато от опаковките на продуктите ни. В рамките на този план някои от най-емблематичните марки на Mars ще бъдат пуснати с нови опаковки на определени пазари през следващите месеци - например M&M's във Франция и Uncle Ben's във Великобритания.

Как пандемията промени самата работа на компанията, контактите със служители, сътрудници, партньори, доставчици? Приемате ли предизвикателството да въведете по-активно дистанционната работа (където това е възможно)?

- Здравето и благосъстоянието на нашите сътрудници и партньори винаги са били ключов приоритет за Mars. Едно от най-важните ни постижения в тези трудни времена беше фактът, че продължихме да поддържаме ползотворни отношения с всички наши заинтересовани страни. Трябваше да се адаптираме заедно към непрекъснато променящата се ситуация и да търсим решения на предизвикателствата, което определено засили нашето партньорство.

По отношение на сътрудниците - в нашата компания работата от вкъщи и гъвкавото работно време се практикуват поне от десетилетие, така че работният процес при нас не претърпя значителни промени по време на локдауните. Работата в отдалечени екипи е ежедневие, тъй като служителите в региона, към който принадлежи "Mars България", са разпределени в 15 страни. За нас е важно да дадем свобода на нашите сътрудници в ежедневните им задачи и гъвкавото работно време определено е правилният подход в това отношение. Пандемията допълнително ускори въвеждането на нови технологии в политиките ни към служителите. Дигитализирахме процеса за набиране на персонал и започнахме да наемаме дистанционно с онлайн интервюта. Освен това стартирахме нова дигитална платформа за въвеждане на новите служители. По този начин процесът се улеснява значително и всички задачи се възлагат онлайн.

Mars Inc. дари почти 1.5 тона хранителни продукти на нуждаещи се хора и така подкрепи битката срещу коронавируса в България. В какво още се изразява вашата корпоративна и социална отговорност в България?

- Като компания, работеща на местния пазар повече от 27 години, за нас беше важно да подкрепим борбата срещу коронавируса в България и да помогнем на най-засегнатите. Ето защо дарихме почти 1.5 тона хранителни продукти на социално слаби хора и на медицинския персонал на първа линия. Отговорността винаги е била заложена в нашето ДНК и през годините сме работили по редица социално отговорни проекти в България. Един от най-мащабните ни е Мисия "Подари усмивка", реализиран преди няколко години. В рамките на тази кампания повишихме информираността за денталното здраве на децата и организирахме безплатни прегледи в редица български градове, както и различни активности, за да учим най-малките как да поддържат по-добра устна хигиена. Mars подкрепя и местни неправителствени организации, за да образоват хората по отношение на храненето и здравословния начин на живот. Това е част от глобалния ни ангажимент към благоденствието и добрата храна чрез доставяне на продукти, които помагат на хората да живеят по-здравословно и по-щастливо. Mars инициира и няколко проекта, насочени към подобряване на здравето на домашните любимци и насърчаване на осиновяването им.

Господин Милинчич, светът, бизнесът, всички ние изпращаме много необичайна и трудна 2020-а заради пандемията от коронавируса. Каква беше годината за вас? Как се отрази на компанията възникналата криза?

2020 г. беше изпълнена с предизвикателства, тъй като пандемията изправи целия свят пред безпрецедентна ситуация. В Mars успяхме да вземем правилните решения и реорганизирахме дейностите си по такъв начин, че да бъдем по-ефективни и прагматични в тази нова реалност. Щастливи сме, че пандемията не предизвика значителни промени в работните ни процеси и дори в най-трудните периоди продължихме да сме фокусирани върху това да изпълняваме операциите си със същото високо качество и да доставяме стоките си до потребителите навреме. Справихме се със ситуацията и реализирахме повечето от плановете си за 2020 г. въпреки пандемията. Mars е семейна компания с повече от 1 век история, която е била свидетел на всички кризи, през които светът е преминал през последните 100 години. Имаме огромен опит във всякакви ситуации, но по-важното e, че имаме 5 ключови принципа, около които е изграден нашият бизнес - качество, отговорност, взаимодействие, ефективност и свобода. Те ни ръководеха, така че да реагираме адекватно на предизвикателствата и да сведем до минимум негативните последици от пандемията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал