Джейсън Кинг: Телекомите ще продължат да бъдат ключов фактор в процеса на иновации

Джейсън Кинг: Телекомите ще продължат да бъдат ключов фактор в процеса на иновации

Главният изпълнителeн директор на "Теленор България" за предизвикателствата пред индустрията

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
3644 прочитания

Как ще се промени ролята на телекомите след тази необикновена 2020 година?

2020 г. напомни на бизнеса и клиентите, че телекомуникационните компании са гръбнакът на свързаността и фасилитатори на дигиталния живот днес, но показа и че индустрията гледа отвъд ролята си да осигурява свързаност.

Повече от десетилетие телекомите се справят с предизвикателствата в индустрията. Днес се справяме с предизвикателствата, които поставят иновациите, инвестиционните заплахи и най-новото - вълната от трансформации на бизнеса и живота на клиентите ни заради пандемията.

Свидетели сме как правителства и политици по цял свят дават възможност телекомуникационната индустрия да развива и стимулира цифровизацията за постигането на социален и национален растеж - от освобождаване на спектърни честоти до премахване на таксите за роуминг.

През 2021 г. и след това телекомите ще продължат да бъдат базата и ключов фактор в процеса на иновации и виждаме, че правят стратегическа промяна към това да станат истински хоризонтални доставчици на услуги и да насърчават възможностите, които технологиите предоставят, за да стимулират растеж отвъд комуникационната инфраструктура.

Телекомите разширяват своя бизнес, като се трансформират в дигитални телеком компании и търсят нови възможности за генериране на приходи в свързани сектори като финансови услуги, cloud computing, видео, интелигентни домове, както и софтуерни приложения.

С повсеместното навлизане на устройства в домовете ни и компаниите и необходимостта от по-ефективни платформи за тяхното и на многобройните налични технологии управление телекомите ще имат ключова роля в осигуряването на усъвършенствано и персонализирано изживяване, като по този начин осъществяват връзката между пазарните предложения и реалните нужди на клиентите.

Какви са предизвикателствата пред телекомуникационните компании занапред?

- Основните приоритети в управлението на телекомите ще продължат да бъдат свързани със здравето и безопасността на техните екипи и предоставянето на ключова инфраструктура и мрежови услуги. Това няма да се промени. Но непредвидимият характер на кризата и нейните последствия, както и по-динамичният от всякога пазар, тук включвам 5G, изкуствения интелект, машинно обучение, интернет на нещата и други технологични постижения, разкриха реалната възможност телекомите да излязат от руслото си, както и да развиват по-предсказуем бизнес, с повече перспективи за растеж, като се възползват максимално от своите активи.

Готови ли са телекомите, и в частност "Теленор България", да превърнат тези промени в предимства?

- В световен мащаб бавният растеж, натискът на конкуренцията от страна на дигиталните и технологични компании, традиционно ниските резултати на индустрията по показатели като net promoter score в сравнение с други сектори, намаляващият среден приход от краен потребител и нарастващият отлив на абонати, добавени към очакването за осигуряване на възвръщаемост на инвестициите от 5G и технологиите, изискват телекомите повече от всякога да заложат на по-интелигентни стратегии за растеж.

От стратегическа гледна точка, ключово за мен e да се отнасяме към клиента като към дългосрочен актив. Това означава да разбираме в дълбочина нуждите на клиента и да имаме точна представа за ценността на всяка група клиенти за бизнеса. От практическа гледна точка трябва да оползотворим по най-добър начин огромното количество данни за потребителското поведение и да се фокусираме върху следващото ниво на персонализация на клиентското изживяване и стратегиите за ангажиране.

В "Теленор" отдавна гледаме на нашата мрежа като на стратегически актив, инвестирайки в нея с визия занапред. "Теленор" е известен в България със забележителна мрежа, която непрекъснато усъвършенстваме, и това се потвърждава от трите поредни сертификата Best in Test на международна консултантска компания за измерване качеството на мобилни мрежи, с които бяхме отличени през последните две години.

Чрез целенасочен подход към изграждане на по-ценна клиентска база, посредством подобряване на изживяването, интелигентни инвестиции в мрежата и внедряване на нови дигитални услуги, ние управляваме по-предсказуем и устойчив бизнес, с по-добри перспективи за растеж.

Клиентската удовлетвореност ли е отговорът на голяма част от натиска върху телекомите днес?

- Значението на клиентското изживяване и удовлетвореността на клиента са безспорни за телекомуникационната индустрия. Водещите оператори се насочват към внедряване на решения за дигитална интеграция, за да доставят в реално време подходящо и персонализирано изживяване във всички канали, за да увеличат дългосрочната стойност за клиентите и за да обосноват инвестициите в нови технологии, като 5G например.

За "Теленор" клиентското изживяване, а именно персонализирани взаимоотношения с клиента и подобряването на цялостното преживяване, е най-важният диференциращ фактор на пазара, както и придобиването на пазарен дял в сектори, несвързани директно с комуникационни технологии и традиционно доминиран от дигиталните (ритейл) играчи.

Нашето разбиране е, че за много клиенти дигиталните канали сега са предпочитаната платформа за взаимодействие, и това е именно дългосрочният фокус на нашата стратегия. Традиционните канали за търговия на дребно остават и имат роля, особено на българския пазар, но значението им ще намалява все повече.

Да, за нас на първо място по важност е клиентското изживяване и разбирането, че клиентите ни са наш ключов актив. Развитието на мобилната ни мрежа, както и впрягането на съществуващите технологии и големи масиви от данни, са другият ключов елемент от нашата стратегия за задоволяване нуждите и желанията на частните клиенти и бизнеса.

Споменахте технологии и тяхното използване за подобряване на клиентското изживяване. Какво ще кажете за 5G? Успя ли индустрията да намери бизнес моделите зад технологията?

- Определено наблюдаваме надпревара за внедряване на 5G и за достигане с новата технология до крайните клиенти. Операторите по цял свят се съревновават да бъдат първите, които представят 5G на своите пазари. Всички обмисляме стратегии с оглед на въпроса кои са случаите, при които предимствата на 5G ще генерират най-голяма стойност и търсене.

Понастоящем 5G е от съществено значение само за определени случаи на приложение. 5G ще позволи техническо надграждане на таблети и смартфони, но освен по-добрия стрийминг на HD видео и други приложения, генериращи висок трафик, потребителите няма да забележат много разлики.

Фиксираният безжичен достъп (FWA) ще бъде едно от първите приложения на 5G. В България около 25% от домакинствата нямат достъп до интернет, 64% от домакинствата употребяват мобилни мрежи и 57.8% използват фиксирана широколентова връзка. Предвид настоящата скорост и капацитет на мобилните мрежи с LTE и развитието им в 5G има възможности за операторите да предоставят широколентови услуги за дома и за малките и средните предприятия, използвайки FWA. 5G/FWA също така дава възможност на операторите да осигурят свръхвисокоскоростен широколентов достъп до крайградски и селски райони, като поддържат домашни и бизнес приложения, където оптиката е изключително скъпа за внедряване и поддръжка.

Говорейки за предстоящи приложения на 5G, услугата 5G/FWA позволява подобрен пренос на данни към дома и изграждане на широколентова мрежа в дадена конкретна сграда, услуги за добавена реалност, за AR, услуги в гъсто населени зони, като стадиони например, стрийминг на облачни игри с висока разделителна способност, услуги за защита на населението и реагиране при бедствия, услуги за стрийминг на масивни обеми съдържание, хирургия от дистанция и медицински прегледи.

Секторните анализи показват, че 5G/FWA може да промени играта както в развиващите се страни, където фиксираната широколентова мрежа не е широко разпространена, така и в развитите пазари, превръщайки се в конкурент на по-бавните и по-скъпи алтернативи на кабелната мрежа. В допълнение 5G/FWA има голям пазарен потенциал за свързаността на корпоративните клиенти. В този смисъл мобилните оператори с мрежова инфраструктура от най-високо качество като "Теленор" са в добра позиция да се възползват от тези предимства, като се насочат към 5G.

Как ще се промени ролята на телекомите след тази необикновена 2020 година?

2020 г. напомни на бизнеса и клиентите, че телекомуникационните компании са гръбнакът на свързаността и фасилитатори на дигиталния живот днес, но показа и че индустрията гледа отвъд ролята си да осигурява свързаност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал