"Когато започна пандемията през март, както навсякъде по света, кризата ни удари много. Няколко месеца поред спадът на продажбите ни беше 60% спрямо предходната година." Изпълнителният директор на "БТЛ индъстрийз" Георги Петков казва, че за кратко се е наложило дори част от хората да бъдат съкратени. Историята обаче има щастлив край. Няколко месеца и два нови продукта по-късно предприятието продължава да работи, а екипът отново е попълнен. И макар че няма да отбележи двуцифрените ръстове, които имаше последните години, компанията очаква да постигне продажбите си от 2019 г., които бяха 244 млн. лв. Със същата стратегия ще продължи и догодина, като в същото време не спира разработката и на нови изделия.
Пренастройване
Макар че "БТЛ индъстрийз" произвежда електронна медицинска апаратура, традиционната ѝ листа трудно може да се свърже с пандемичните нужди - компанията прави оборудване за физиотерапия, кардиология и естетична медицина. Освен предприятието в Пловдив, което е единственото производствено звено на чешката група BTL, дружеството има и развоен център в София.
С масовите локдауни през пролетта и страха от зараза хората рязко ограничават посещенията си в центрове за красота и клиники по рехабилитация и търсенето на такива машини се срива. Огромна нужда обаче има от медицински маски и респиратори. И там "БТЛ индъстрийз" бързо намира своята ниша. "Преценихме, че имаме нужда от нови продукти, за да може да продължим да съществуваме като компания. Освен това от държавата поискаха съдействие и ни предложиха да направим подобни разработки", казва Петков.
От разработка до пазара
Основната развойна дейност е поета от чешкия R&D център. "Всичко трябваше да стане много бързо, а това е най-голямото ни звено", обяснява Петков. Останалите развойни центрове на групата, включително софийският, имат спомагателна роля в процеса. Към тях са прехвърлени и останалите продукти, които BTL разработва.
Първи до пазара стигат маските. В рамките на 3-4 месеца компанията успява да намери материали, да инсталира машини, да тества и сертифицира маските в европейски лаборатории, което всъщност се оказва и най-сложната част. Сега обаче "БТЛ индъстрийз" е един от малкото производители в Европа и единственият в България, които имат СЕ марка за маските си. По думите на Петков те са най-високият клас, който се използва в медицината - FFP2, или N95 по американския стандарт.
Макар и да звучи лесно, разработката на маските не минава без спънки. "Едно от най-големите ни предизвикателства беше да намерим качествен материал. Бяхме поръчали мостри от над 100 доставчика, но 80% от тях не минаха тестовете в лаборатория", разказва Петков. В същото време свитото предлагане на нетъкан текстил, от който се правят маските, в един момент вдига цените до небето, но след това пазарът се нормализира. В момента компанията си доставя материала от Централна Европа.
По-лесно се оказва снабдяването с части за респираторите, тъй като при тях се използват стандартни електронни компоненти. Очаквано обаче разработката им отнема по-дълго. Все пак 6 месеца по-късно компанията успява да ги сертифицира и да започне производство. Докато крайната цена на маските е от порядъка на 1-2 евро за брой, респираторите струват по 18 хил. евро.
Продажби
А пазар за новите продукти има. "В момента има обявени много държавни търгове и за респиратори, и за маски и на много места ги печелим, продаваме доста и на частния сектор", обясни Петков. По думите му производството на маски е организирано на три смени 7 дни в седмицата, като работят 6 линии. Основните продажби на продуктите са в Европейския съюз, големи пазари са също Азия и Латинска Америка. "Истината е, че в България нямаме бизнес с тези стоки, не знам да има обявени поръчки тук, но пък в световен мащаб продажбите вървят много стабилно", каза Петков.
За сметка на това в страната компанията вече е дарила 16 респиратора на болниците в Пловдив и Казанлък и около 100 хил. маски на поликлиники, общинските болници и здравни и социални центрове.
Към ноември "БТЛ индъстрийз" е на 80 - 90% от миналогодишните си продажби, като до края на декември очаква да достигне оборота си от 2019 г. В момента персоналът е възстановен на нивата от март - 350 - 360 души, наемат се и нови хора. През следващата година компанията продължава с производството на маски и респиратори, както и на другите изделия от портфейла си, подготвя разработката и на нови продукти.
Успоредно с това не спира работа и по проекта за собствена сграда (в момента работи в помещения под наем), като инвестицията се оценява на 20 млн. лв. "Сега сме в средата на проектирането, надяваме се през февруари да пуснем търга за главен изпълнител и пролетта да започнем строителството. В края на 2022 г. трябва да работим вече в новата сграда", каза Петков.
"Когато започна пандемията през март, както навсякъде по света, кризата ни удари много. Няколко месеца поред спадът на продажбите ни беше 60% спрямо предходната година." Изпълнителният директор на "БТЛ индъстрийз" Георги Петков казва, че за кратко се е наложило дори част от хората да бъдат съкратени. Историята обаче има щастлив край. Няколко месеца и два нови продукта по-късно предприятието продължава да работи, а екипът отново е попълнен. И макар че няма да отбележи двуцифрените ръстове, които имаше последните години, компанията очаква да постигне продажбите си от 2019 г., които бяха 244 млн. лв. Със същата стратегия ще продължи и догодина, като в същото време не спира разработката и на нови изделия.
0 коментара