Два продукта, които лекуват завод
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два продукта, които лекуват завод

Новите продукти се доставят основно за клиенти в Европейския съюз, но големи пазари са също Азия и Латинска Америка

Два продукта, които лекуват завод

С новото производство на медицински маски и респиратори "БТЛ индъстрийз" очаква да достигне миналогодишните си продажби

5463 прочитания

Новите продукти се доставят основно за клиенти в Европейския съюз, но големи пазари са също Азия и Латинска Америка

© Надежда Чипева


"Когато започна пандемията през март, както навсякъде по света, кризата ни удари много. Няколко месеца поред спадът на продажбите ни беше 60% спрямо предходната година." Изпълнителният директор на "БТЛ индъстрийз" Георги Петков казва, че за кратко се е наложило дори част от хората да бъдат съкратени. Историята обаче има щастлив край. Няколко месеца и два нови продукта по-късно предприятието продължава да работи, а екипът отново е попълнен. И макар че няма да отбележи двуцифрените ръстове, които имаше последните години, компанията очаква да постигне продажбите си от 2019 г., които бяха 244 млн. лв. Със същата стратегия ще продължи и догодина, като в същото време не спира разработката и на нови изделия.

Пренастройване

Макар че "БТЛ индъстрийз" произвежда електронна медицинска апаратура, традиционната ѝ листа трудно може да се свърже с пандемичните нужди - компанията прави оборудване за физиотерапия, кардиология и естетична медицина. Освен предприятието в Пловдив, което е единственото производствено звено на чешката група BTL, дружеството има и развоен център в София.

С масовите локдауни през пролетта и страха от зараза хората рязко ограничават посещенията си в центрове за красота и клиники по рехабилитация и търсенето на такива машини се срива. Огромна нужда обаче има от медицински маски и респиратори. И там "БТЛ индъстрийз" бързо намира своята ниша. "Преценихме, че имаме нужда от нови продукти, за да може да продължим да съществуваме като компания. Освен това от държавата поискаха съдействие и ни предложиха да направим подобни разработки", казва Петков.

От разработка до пазара

Основната развойна дейност е поета от чешкия R&D център. "Всичко трябваше да стане много бързо, а това е най-голямото ни звено", обяснява Петков. Останалите развойни центрове на групата, включително софийският, имат спомагателна роля в процеса. Към тях са прехвърлени и останалите продукти, които BTL разработва.

Първи до пазара стигат маските. В рамките на 3-4 месеца компанията успява да намери материали, да инсталира машини, да тества и сертифицира маските в европейски лаборатории, което всъщност се оказва и най-сложната част. Сега обаче "БТЛ индъстрийз" е един от малкото производители в Европа и единственият в България, които имат СЕ марка за маските си. По думите на Петков те са най-високият клас, който се използва в медицината - FFP2, или N95 по американския стандарт.

Макар и да звучи лесно, разработката на маските не минава без спънки. "Едно от най-големите ни предизвикателства беше да намерим качествен материал. Бяхме поръчали мостри от над 100 доставчика, но 80% от тях не минаха тестовете в лаборатория", разказва Петков. В същото време свитото предлагане на нетъкан текстил, от който се правят маските, в един момент вдига цените до небето, но след това пазарът се нормализира. В момента компанията си доставя материала от Централна Европа.

По-лесно се оказва снабдяването с части за респираторите, тъй като при тях се използват стандартни електронни компоненти. Очаквано обаче разработката им отнема по-дълго. Все пак 6 месеца по-късно компанията успява да ги сертифицира и да започне производство. Докато крайната цена на маските е от порядъка на 1-2 евро за брой, респираторите струват по 18 хил. евро.

Продажби

А пазар за новите продукти има. "В момента има обявени много държавни търгове и за респиратори, и за маски и на много места ги печелим, продаваме доста и на частния сектор", обясни Петков. По думите му производството на маски е организирано на три смени 7 дни в седмицата, като работят 6 линии. Основните продажби на продуктите са в Европейския съюз, големи пазари са също Азия и Латинска Америка. "Истината е, че в България нямаме бизнес с тези стоки, не знам да има обявени поръчки тук, но пък в световен мащаб продажбите вървят много стабилно", каза Петков.

За сметка на това в страната компанията вече е дарила 16 респиратора на болниците в Пловдив и Казанлък и около 100 хил. маски на поликлиники, общинските болници и здравни и социални центрове.

Към ноември "БТЛ индъстрийз" е на 80 - 90% от миналогодишните си продажби, като до края на декември очаква да достигне оборота си от 2019 г. В момента персоналът е възстановен на нивата от март - 350 - 360 души, наемат се и нови хора. През следващата година компанията продължава с производството на маски и респиратори, както и на другите изделия от портфейла си, подготвя разработката и на нови продукти.

Успоредно с това не спира работа и по проекта за собствена сграда (в момента работи в помещения под наем), като инвестицията се оценява на 20 млн. лв. "Сега сме в средата на проектирането, надяваме се през февруари да пуснем търга за главен изпълнител и пролетта да започнем строителството. В края на 2022 г. трябва да работим вече в новата сграда", каза Петков.

"Когато започна пандемията през март, както навсякъде по света, кризата ни удари много. Няколко месеца поред спадът на продажбите ни беше 60% спрямо предходната година." Изпълнителният директор на "БТЛ индъстрийз" Георги Петков казва, че за кратко се е наложило дори част от хората да бъдат съкратени. Историята обаче има щастлив край. Няколко месеца и два нови продукта по-късно предприятието продължава да работи, а екипът отново е попълнен. И макар че няма да отбележи двуцифрените ръстове, които имаше последните години, компанията очаква да постигне продажбите си от 2019 г., които бяха 244 млн. лв. Със същата стратегия ще продължи и догодина, като в същото време не спира разработката и на нови изделия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK