Удобно и в пандемията

От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите си. В момента в компанията работят 550 служители, а още 150 се търсят в производството

От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите    ©  Надежда Чипева
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • В корона годината "ТЕД-бед" очакват рекорден оборот - около 60 млн. лв., и печалба 1.5 млн. лв.
  • Пловдивският производител държи над една трета от продадените в страната матраци, а клиентите вече предпочитат по-висок клас.
  • Компанията планира 10 млн. лв. инвестиции през 2021 г. и ръст в износа.

Да препоръчам матрак? Не мога да се наема - ние прекарваме в почивка една трета от живота си и изборът е личен - за всяко тяло и за всяка душа. Думите са на Петър Паяков, главен оперативен директор на производителя на матраци "ТЕД-бед". За компанията годината, горчива за много бизнеси заради пандемията, се оказва изключително успешна - търсенето не спира, продажбите и приходите вървят нагоре, а плановете за инвестиции стават все по-големи. А на фона на растящата безработица от пловдивската "ТЕД-бед" търсят и хора.

В България в момента има над 130 търговци и производители на матраци - местни и чужди фирми, което звучи като солидно струпване на играчи и голяма конкуренция. "Българският пазар е може би най-трудният, на който оперираме, а ние работим на над 50 пазара", казва Паяков и посочва, че основният проблем е нелоялната конкуренция. Но числата на ТЕД звучат повече от комфортно: над една трета от пазарен дял в страната, над половината от оборота от износ и клиенти, които напоследък купуват по-скъпи модели напук на по-мрачното икономическо бъдеще.

Бърз кошмар, последван от бум

"През първите два месеца от пандемията имаше осезаем спад на търсенето. В периода април-май тази година работихме на около 60% от капацитета си, но през останалата част от годината наваксахме изоставането", разказва Паяков. От ТЕД очакват да завършат 2020 г. с оборот около 60 млн. лв. при 54 млн. лв. година по-рано. Печалбата също се очаква номинално да е по-голяма - прогнозата е за 1.5 млн. лв. през 2020 г. в сравнение с 1.35 млн. лв. през 2019 г.

Ръстът в продажбите е обясним - от една страна, хората все по-често сменят матраците си, а от друга - ТЕД са успели да привлекат повече клиенти, които до скоро са пазарували от другаде. "Ние нямаме естествени конкуренти в България, защото държим над една трета от пазара. Всички останали компании, които се представят добре, са далеч зад нас и няма някой, с който спорим директно", обяснява Паяков.

Компанията продава средно по 200 000 матрака годишно в България, но за средна цена е трудно да се говори - например двулицевият двоен матрак струва около 600 лв., но фирмата произвежда и еднолицеви, топ матраци, легла, завивки и др. с различни цени, които е трудно да бъдат обобщени.

Българите все още трудно се разделят с матраците си - средно на около седем години, докато в Западна Европа това се случва на всеки три-четири години. "Смятаме, че скоро това ще се промени и потребителите ще започнат още по-често да сменят матраците си най-вече заради това, че започнаха да придобиват ясна представа за важността на продукта и че той е една неделима част от техния комфорт, здраве и битие.

Още повече че фразата "Моят дом е моята крепост" изведнъж се материализира", казва оперативният директор на ТЕД. А дали кризата е накарала клиентите да търсят по-евтините варианти? "Тъкмо обратното - наблюдаваме търсене на по-скъпи продукти, защото все повече се търси качеството", казват от компанията.

"В началото на пандемията имаше крайно песимистични очаквания за индустрията и ние трябваше да взимаме трудни решения, но в крайна сметка решихме да рискуваме. Така в условия на абсолютна несигурност решихме да продължим по план и запазихме работниците си, като дори започнахме активен подбор на нови. Оказа се, че това е бил печелившият ход за нас", казва още главният оперативен директор.

В компанията работят 550 души, като и в момента се търсят 150 работници при брутна заплата в производството над 1600 лв. Липсата на хора е голям проблем в последните години - няма квалифицирана работна ръка, не се намират и хора като цяло - затова от ТЕД търсят работници от околните на Пловдив селища с организиран от компанията транспорт.

"Нашият път за справяне със ситуацията е, като се превърнем в предпочитан работодател. Стремежът ни е да създаваме и поддържаме приятна работна среда и да предоставяме възможност на работниците ни да си спечелят високи заплати - казвам умишлено спечелят, защото искаме хората ни да са мотивирани", казва още Петър Паяков.

На меко или на твърдо

През годините в ТЕД са получавали куп интересни запитвания, най-запомнящите се от които било желанието на някои от клиентите матраците да бъдат в определена форма - кръг, сърце или звезда. Други пък държали те да са изработени от техни материали. Затова от ТЕД решили проблема и създали "ТЕД бутик" - отделна фирма, която работи по желание на потребителите.

Като цяло обаче пандемията не е променила профила на клиентите на ТЕД - и в по-ниския ценови клас, но и в по-високата категория. "Силата ни е в среден, среден-висок клас", казват от дружеството. Домакинствата пък остават ключовият клиент и именно при тях е най-големият ръст в потреблението. Но това е обяснимо - кризата, последствията от нея и преминаването на много хора на работа от дома и дори дистанционното обучение накараха хората да се обърнат към нещата, които са им най-ценни - здравето и домашния уют.

Целият сектор "Направи си сам" е в подем, тъй като хората вече обръщат значително повече внимание на дома и изобщо на спокойствието си, отбелязват от бранша.

Най-търсеният продукт са матраците с хибридна технология - пружинен пакет в комбинация с полиуретанова пяна. "Това е похвално, защото показва, че ние сме си свършили работата, защото технологично е доказано, че това са най-комфортните, най-благонадеждните и качествени продукти в нашия бизнес", казва Паяков.

Самите потребители пък все повече търсят качество. "Хората започнаха да се образоват и да стават все по-взискателни още преди пандемията, но това донякъде е, защото България също следва световните тенденции, свързани с подобряването на качеството на живот и на триъгълника добра почивка - хранене - активност. Е, ние сме от страната на почивката", казва още той.

Инвестиции на квадрат

Тази пролет ТЕД откри новия си проект - цех за профилиране на различни видове полиуретанова пяна, който е ключов материал за матрачната индустрия. Проектът е за общо 8.5 млн. лв., като производствената база е с разгъната площ 15 хил. кв.м и е първата изцяло автоматизирана линия за изрязване на полиуретанова пяна на Балканите, и с капацитет за профилиране над 30 тона дневно.

Планираните вложения за следващата година са 10 млн. лв., като фокусът ще бъде насочен към складовата база за суровини и материали.

"Виждаме 2021 г. като трамплин за преминаване към драстично по-високи нива на приходите и полагане на основите за развитието на компанията през следващите 5 - 10 години. Очакваме резултатите от годината да ни позволят да увеличим мащаба на инвестициите си, за да сме в състояние да подкрепяме нуждите на растежа, както и да имаме ресурс за още по-силен фокус върху развитието на бранда в чужбина", казва Паяков и допълва, че стоките се търсят еднакво както на място, в магазините, така и онлайн.

ТЕД е експортно ориентирана компания и продава над 50% от продукцията си на чужди пазари. Най-добре вървят продажбите в САЩ, Германия, Унгария, Румъния и Гърция. От компанията си обясняват успеха с това, че са се утвърдили на тези пазари с продуктите си. "Заслуга" имат и международните изложения, в които ТЕД често участва. "Успяхме да създадем добри контакти с партньори, които се убедиха в качеството на продуктите ни.

огато се докажеш веднъж, партньорите и клиентите ти се отблагодаряват с лоялност", казва Петър Паяков. Има обаче и друго. "Оттеглянето на доверието на Запада от Китай ни постави в много изгодна позиция, която ни дава възможност да увеличим присъствието си в съществуващите европейски пазари, от една страна, а от друга - да навлезем в САЩ. Фокусът ни през идните години ще е да развием присъствието си на тези пазари и да проучим възможностите за по-сериозна експанзия там", казва Петър Паяков.

Семейство ТЕД - Тодор, Елин и Димитър

Името на компанията идва от първите три букви на Тодор Тодоров и неговите двама синове - Елин и Димитър, като преди да започнат бизнеса си с матраци, са се занимавали със строителство. Съсобственикът и управител на компанията Елин Тодоров попада в сектора почти случайно. Разказва, че тримата забелязват нова пазарна ниша - търсенето на матраци е голямо, а в магазините се предлага просто обвит в плат дунапрен. Компанията започва да произвежда матраци през 1995 г. През 2000 г. фирмата вече има собствена фабрика с 6000 кв.м площ. В групата има около 15 фирми от различни сектори - транспорт, строителство, керамика и санитария, производство и продажба на пружинни пакети и др. Част от компаниите в холдинга са "ТЕД керамика", "Виа логистик", "ТЕД инвест", "Бенефит трейд" и др.

Още от Капитал