Търговия с автомобили, части и сервиз: Работа има(ше) за всички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговия с автомобили, части и сервиз: Работа има(ше) за всички

Shutterstock

Търговия с автомобили, части и сервиз: Работа има(ше) за всички

Приходите на водещите 20 дружества са скочили с близо 42% до 285 млн. лв.

Константин Николов
8502 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Броят на автомобилите в България продължи да расте и през миналата година. Което пък означава основно едно: че е имало работа за многото работещи в сектора компании по веригата - от дилърства, през сервизи до търговци на авточасти на дребно и едро. Такива са и основните участници в класацията на "Гепард" за най-динамичните дружества в този сегмент за 2019 г. Приходите на водещите 20 компании в него са скочили с близо 42% до 285 млн. лв. Официални данни за целия пазар няма, но според хора от бранша той продължава да се увеличава, макар голяма част от него да е в сивия сектор.

Лидерът

Номер едно в тазгодишното подреждане е "Ратола лизинг". Компанията е от групата на "Ратола", която е официален вносител на южнокорейския производител SSangYong и BRABUS, както и няколко марки за резервни части, аксесоари и консумативи. Приходите на дружеството са нараснали със 103% до 4.47 млн. лв. Едноличен собственик на компаниите от групата е Васил Баров, който през 90-те години пое вноса на SsangYong от Томас Лафчис.

Автор: Капитал

На втора позиция е "Исубус", представител за България на лекотоварни и тежкотоварни превозни средства Isuzu. Дружеството е контролирано и управлявано от един от най-опитните хора в българския автобизнес - Стоян Желев, който преди години създава "София Франс ауто". През миналата година е имало ръст в продажбите на Isuzu в България, като според данните на Пътна полиция новорегистрираните МПС от марката са 250, от които 137 са нови. Една от поръчките на компанията през миналата година беше за доставка на 14 автобуса за град Враца на обща стойност 2.85 млн. лв. без ДДС. Общо за година приходите на дружеството са нараснали с 82% до 22.1 млн. лв.

На трето място е компанията "Кордекс Латам" от Горна Оряховица. Тя се занимава с търговия на едро на гуми, които внася от Русия и продава в други държави. Акционери в дружеството са двама руски граждани, а приходите за миналата година са скочили с над 66% до 17.6 млн. лв.

Само три от компании в топ 20 са на малка загуба, а почти всичките увеличават и служителите си. В класацията преобладават основно търговци на авточасти и регионални дилърства на автомобили, както и автокъщи. С най-високи приходи са "Волво груп България", която продава товарните автомобили на Volvo. Основната част от приходите идва от пласирането на камиони, но немалък дял имат и сервизните услуги, тъй като компанията има пет центъра, обслужващи товарните автомобили на Volvo и Renault в пет различни локации. Оборотът на компанията е скочил с 34% до 72.2 млн. лв. "Волво груп България" има и най-много служители от всички в подреждането - 118 от общо 436.

В класацията има още две компании на Стоян Желев - "София Франс ауто - Търговски и сервизен комплекс София 1" и "София Франс ауто Варна". Първата е оторизиран сервиз на Peugeot, а втората е регионален дилър на френския автопроизводител в морския град.

Автор: Капитал

Ние пак сме тук

Три от компаниите в тазгодишното подреждане повтарят участието си от миналата година, а една от тях е сред най-динамичните в сектора дори за трета поредна година. Става дума за "Тарос трейд БГ", която е един от известните търговци на едрогабаритни части за автомобили. След като през 2018 г. приходите й пораснаха с над 40%, сега пловдивското дружество е нагоре с още 37% до 17.6 млн. лв.

Друг повторен участник е "Темелков авто", която продава камиони и влекачи, а основната й автокъща е в Казанлък. Дублирала представянето си от миналата година е и пловдивската "Анжел-Е", която се занимава както с търговия с авточасти, така и с козметични продукти.

Най-рентабилният представител в Топ 20 е "Омнифак" от София, която се занимава с търговия и регенериране на гуми за тежкотоварни превозни средства. Печалбата й за миналата година е 2 млн. лв. при приходи 6.8 млн. лв., които пък са скочили с 40%.

Все още не е ясно какво ще е отражението на тазгодишната глобална пандемия върху сектора. Дори и по време на извънредното положение дилърствата и сервизите работеха за разлика от много европейски държави. В същото време повечето потребители отложиха покупките и ремонтите през този период, макар според източници от сектора през лятото пазарът да е успял да възстанови част от позициите си. Най-пострадал беше пазарът на камиони, който се срина до юни, но пък продажбите на употребявани тежкотоварни автомобили донякъде компенсираха спада при новите.

Броят на автомобилите в България продължи да расте и през миналата година. Което пък означава основно едно: че е имало работа за многото работещи в сектора компании по веригата - от дилърства, през сервизи до търговци на авточасти на дребно и едро. Такива са и основните участници в класацията на "Гепард" за най-динамичните дружества в този сегмент за 2019 г. Приходите на водещите 20 компании в него са скочили с близо 42% до 285 млн. лв. Официални данни за целия пазар няма, но според хора от бранша той продължава да се увеличава, макар голяма част от него да е в сивия сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Ще е интересна статистиката след няколко години, когато нявлязат електромобилите:)

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Куцо, кьораво и сакато се е захванало с бизнеса с авточасти - най-бърза печалба, много сиво-черна икономика, възможност за далавера, ей това са причините за хаоса на този пазар. А държавата е с широко затворени очи и нищичко не вижда, както винаги...

  • 4
    deaf avatar :-|
    deaf

    Автомобилният сектор у нас дава най-много работа за българите. Над 500 000 българи работят в него.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK