Най-динамичните компании за търговия с автомобили, части и сервиз: Работа има(ше) за всички

Приходите на водещите 20 дружества са скочили с близо 42% до 285 млн. лв.

Броят на автомобилите в България продължи да расте и през миналата година. Което пък означава основно едно: че е имало работа за многото работещи в сектора компании по веригата - от дилърства, през сервизи до търговци на авточасти на дребно и едро. Такива са и основните участници в класацията на "Гепард" за най-динамичните дружества в този сегмент за 2019 г. Приходите на водещите 20 компании в него са скочили с близо 42% до 285 млн. лв. Официални данни за целия пазар няма, но според хора от бранша той продължава да се увеличава, макар голяма част от него да е в сивия сектор.

Лидерът

Номер едно в тазгодишното подреждане е "Ратола лизинг". Компанията е от групата на "Ратола", която е официален вносител на южнокорейския производител SSangYong и BRABUS, както и няколко марки за резервни части, аксесоари и консумативи. Приходите на дружеството са нараснали със 103% до 4.47 млн. лв. Едноличен собственик на компаниите от групата е Васил Баров, който през 90-те години пое вноса на SsangYong от Томас Лафчис.

На втора позиция е "Исубус", представител за България на лекотоварни и тежкотоварни превозни средства Isuzu. Дружеството е контролирано и управлявано от един от най-опитните хора в българския автобизнес - Стоян Желев, който преди години създава "София Франс ауто". През миналата година е имало ръст в продажбите на Isuzu в България, като според данните на Пътна полиция новорегистрираните МПС от марката са 250, от които 137 са нови. Една от поръчките на компанията през миналата година беше за доставка на 14 автобуса за град Враца на обща стойност 2.85 млн. лв. без ДДС. Общо за година приходите на дружеството са нараснали с 82% до 22.1 млн. лв.

На трето място е компанията "Кордекс Латам" от Горна Оряховица. Тя се занимава с търговия на едро на гуми, които внася от Русия и продава в други държави. Акционери в дружеството са двама руски граждани, а приходите за миналата година са скочили с над 66% до 17.6 млн. лв.

Само три от компании в топ 20 са на малка загуба, а почти всичките увеличават и служителите си. В класацията преобладават основно търговци на авточасти и регионални дилърства на автомобили, както и автокъщи. С най-високи приходи са "Волво груп България", която продава товарните автомобили на Volvo. Основната част от приходите идва от пласирането на камиони, но немалък дял имат и сервизните услуги, тъй като компанията има пет центъра, обслужващи товарните автомобили на Volvo и Renault в пет различни локации. Оборотът на компанията е скочил с 34% до 72.2 млн. лв. "Волво груп България" има и най-много служители от всички в подреждането - 118 от общо 436.

В класацията има още две компании на Стоян Желев - "София Франс ауто - Търговски и сервизен комплекс София 1" и "София Франс ауто Варна". Първата е оторизиран сервиз на Peugeot, а втората е регионален дилър на френския автопроизводител в морския град.

Ние пак сме тук

Три от компаниите в тазгодишното подреждане повтарят участието си от миналата година, а една от тях е сред най-динамичните в сектора дори за трета поредна година. Става дума за "Тарос трейд БГ", която е един от известните търговци на едрогабаритни части за автомобили. След като през 2018 г. приходите й пораснаха с над 40%, сега пловдивското дружество е нагоре с още 37% до 17.6 млн. лв.

Друг повторен участник е "Темелков авто", която продава камиони и влекачи, а основната й автокъща е в Казанлък. Дублирала представянето си от миналата година е и пловдивската "Анжел-Е", която се занимава както с търговия с авточасти, така и с козметични продукти.

Най-рентабилният представител в Топ 20 е "Омнифак" от София, която се занимава с търговия и регенериране на гуми за тежкотоварни превозни средства. Печалбата й за миналата година е 2 млн. лв. при приходи 6.8 млн. лв., които пък са скочили с 40%.

Все още не е ясно какво ще е отражението на тазгодишната глобална пандемия върху сектора. Дори и по време на извънредното положение дилърствата и сервизите работеха за разлика от много европейски държави. В същото време повечето потребители отложиха покупките и ремонтите през този период, макар според източници от сектора през лятото пазарът да е успял да възстанови част от позициите си. Най-пострадал беше пазарът на камиони, който се срина до юни, но пък продажбите на употребявани тежкотоварни автомобили донякъде компенсираха спада при новите.

Още от Капитал