До изборите летищните такси в София може и да не се вдигат

До изборите летищните такси в София може и да не се вдигат

Министерство на транспорта има максимален срок до средата на май да излезе с финално решение

Калина Горанова
5209 прочитания

© Цветелина Белутова


Летищните такси на летище София няма да се вдигат поне до изборите. Това става ясно от временното решение на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерство на транспорта. Според него таксите остават същите като предходната година, като това ще е докато се чака окончателното решение на ГВА.

Решението за вдигането на таксите беше подписано от изпълнителния директор Владимир Рапонджиев на 30 октомври. С него той съобщи на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. А срещу решението в ГВА бяха подадени жалби от трите най-големи клиенти на аерогарата - Wizz Air, Ryanair и "България ер". А от ирландската авиокомпания дори обявиха, че това може да ги принуди да преразгледат полетите си от София като дестинации и честоти.

По закон администрацията има четири месеца да излезе с решение от входирането на жалбите, което се случи в средата на ноември. Като при определени обстоятелства има възможност този срок да се удължи с още два месеца. Или въпросът може да остане за след изборите. Едновременно с това се очаква във владение да влезе и новия концесионер. Драстичното вдигане на таксите по време на криза и малко преди влизането на концесионера, който нямаше да вдига таксите следващите десет години предизвикаха съмнението, че държавата ще свърши тази работа за новия мениджър предварително.

Мотиви на администрацията

Окончателното решение на ГВА подлежи на обжалване в съда за разлика от настоящото временно решение. "В областта на въздушния транспорт настъпиха редица негативни последици, вследствие на пандемията COVID-19. Необходимо е в случая да бъдат съобразени редица фактори и обстоятелства, които биха оказали непосредствено въздействие върху дейността в авиационния сектор. Съществен фактор е очакваният значителен спад на пътникопотока за 2021 г., както и намаляването на самолетодвиженията на летището", пише в мотивите на ведомството, което се ръководи от един от бившите директори на летището Христо Щерионов. Като се допълва, че никоя от страните не може да предостави взаимно достатъчно безспорни данни.

Новината за временното задържане на таксите беше потвърдена и от вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова след разговора й с министъра на външните работи на Унгария Петер Сиярто. По думите на вицепремиера унгарската авиокомпания Wizz Air има неоспорима роля и заслуга за популяризирането на България като целогодишна туристическа дестинация и за нарастването на входящия туризъм в страната ни.

Всички обжалват

Жалбите срещу повишаването на таксите са три. В жалбата на "България ер" до ГВА се посочва, че летище София не се е съобразило с препоръките на Международната асоциация за въздушен транспорт IATA, според които е изключително важно летищата да избягват увеличаване на разходите, за да запълнят недостига в бюджетите си, които зависят от нивата на трафика преди кризата. "Напротив, "Летище София" прави точно това, което не се препоръчва, а именно: не предприема никакви мерки да намали разходите си и/или да потърси допълнителни източници за финансиране и вместо това прехвърля своите необосновани и прекомерни нужди върху въздушните превозвачи, които и без това са изключително потърпевши", продължава текстът.

От Wizz Air и Ryanair обвиняват летищния оператор, че не е представил информация за специфичните разходи, включени в нея, като такава е била поискана изрично. Wizz Air смятат, че има неспазване на изискванията за разходоориентираност и прозрачност, като липсата на обосновка кара компанията да заключи, че летищният оператор въобще не поддържа детайлна база данни за разходите, включени в някои такси.

Летищните такси на летище София няма да се вдигат поне до изборите. Това става ясно от временното решение на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерство на транспорта. Според него таксите остават същите като предходната година, като това ще е докато се чака окончателното решение на ГВА.

Решението за вдигането на таксите беше подписано от изпълнителния директор Владимир Рапонджиев на 30 октомври. С него той съобщи на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. А срещу решението в ГВА бяха подадени жалби от трите най-големи клиенти на аерогарата - Wizz Air, Ryanair и "България ер". А от ирландската авиокомпания дори обявиха, че това може да ги принуди да преразгледат полетите си от София като дестинации и честоти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    А след изборите-рязко нагоре!

  • 2
    cco01538589 avatar :-|
    Jordan Karamalakov

    През 2020 година са реализирани 52% от полетите до България през 2019. Логично е летището да си поиска увеличаване на таксите. Логично, но е безумно да искаш това точно в този момент. Ако не е театър, разбира се.
    Надявам се са предоставили пълни доказателства, че са взели всички мерки да си ограничат максимално разходите ?!?

  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Очевидно Султанът в Банкя е размислил и е успял да измъдри временно решение, което не решава нищо, в типично негов стил.

  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    А концесионера кога влиза във владение? Това временно решение май си е доста постоянно. Не знам до колко е обвързващ ангажимента им да не вдигат таксите на новите мениджъри,


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал