Големите вериги: още нови магазини и повече онлайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите вериги: още нови магазини и повече онлайн

Големите вериги: още нови магазини и повече онлайн

Мениджърите на 9 търговски компании за очакванията и инвестициите през 2021 г.

Мара Георгиева
9800 прочитания

© Надежда Чипева


Пандемия, дистанция, затворени магазини за нехранителни стоки. Първоначално паническо пазаруване и презапасяване с продукти. Проблеми с доставките и адаптиране към новите условия за бизнес. Силен ръст на онлайн продажбите. Спад на клиенти, очаквано намаление на обороти. Такава бе изминалата година за търговците на дребно в страната.

Каква точно беше 2020 и какви са очакванията за тази година сред мениджърите на топ вериги в страната, подредени по приходите им за 2019 г.?

Ето въпросите, които "Капитал" им зададе:

  • 1. Коя е най-голямата промяна за вашия бизнес заради корона кризата?
  • 2. Как завършвате 2020 като % ръст/спад в приходите и финансовия резултат? Какво планирате като приходи и печалба/загуба за 2021 г.?
  • 3. Колко магазина открихте през 2020? Ще попречи ли пандемията на инвестиционните планове на компанията - колко обекта планирате да отворите през 2021 и къде?
  • 4. Планирате ли други инвестиции - освен в обекти - през 2021, колко и в какво?
  • 5. Как се развиват онлайн продажбите, какъв дял от оборота заемат, каква е целта за 2021 г.? (Кога ще предложите онлайн продажби, за целия асортимент ли и за кои градове?)
  • 6. Какви промени в потребителското търсене в резултат на пандемията отчитате? Очаквате ли спад в платежоспособността на клиентите и с какъв процент?

Иван Чернев, председател на управителния съвет на "Кауфланд България":

През 2021 г. ще инвестираме над 120 млн. лева в нови обекти


1. Бяхме изправени пред резки промени и реорганизация на всички нива, трябваше да взимаме бързи и адекватни решения, да предвиждаме няколко хода напред в несигурна ситуация. За бизнес с мащаба на Kaufland това изискваше на първо място бърза и навременна реорганизация на основни процеси като доставка и логистика на стоки и осигуряване на безопасни условия за работа и пазаруване в контекста на COVID-19. Наложи се да преосмислим целия си вече начертан план за тази година, защото ритейлът, както всеки друг бизнес, също се среща със свитото потребление заради кризата. Но и възможност за интернет пазаруване в няколко града - онлайн продажби чрез нашите партньори от foodpanda.

2. Трудно е да правим прогнози предвид това, че времената са изключително непредвидими и зависят от много и различни фактори. Нашата фискална година започва на 1 март и приключва в края на февруари. Предстои да видим резултатите от празничния период, както и как ще се представим през първите два месеца на годината.

3. През 2020 г. инвестирахме над 120 млн. лв. в нашето развитие. Открихме 60-и магазин в страната и продължихме с модернизация на нашите хипермаркети тук. До края на финансовата година общо 12 от нашите вече съществуващи обекти ще бъдат обновени.

През 2021 г. планираме да развием мрежата ни с нови хипермаркети в редица градове в страната. Ще инвестираме над 120 млн. лв. в нови обекти и ще продължим да модернизираме вече съществуващи.

4. Ще продължим да инвестираме в нашия екип, в това да бъдем сигурно и безопасно място за работа и за пазаруване. Ще инвестираме в разрастването на нашите собствени национални марки продукти, във взаимоотношенията ни с българските производители. През 2021 г. ще увеличим с 30% броя на договорите за изкупване на продукция от земеделски производители.

5. Онлайн продажбите се развиват добре, с възходящ тренд, като се има предвид, че към момента предлагаме услугата само в 4 града. Започнахме с 500 артикула в началото на септември, в момента имаме 3000. През 2021 г. ще продължим да развиваме и разширяваме услугата.

6. Съвсем очаквано хората станаха по-предпазливи и внимателни в своя пазар, което се дължи основно на свития портфейл. Идват по-рядко, но пазаруват повече, като средната сметка при нас се качи с между 20% до 30% за съответния град. Спад в платежоспособността предвиждахме още от самото начало.
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България":

Планираме да открием поне 5 нови магазина, първи в Троян


1. COVID-19 доведе до цялостна промяна на потребителските навици в много аспекти - от честота на пазаруване, през продукти в кошницата до времеви диапазони на посещаване на магазина, липсата на туристи и др. Оттук следват всички останали промени съответно в планиране на асортимент, доставки, работни процеси, маркетинг комуникация и др.

2. За нас финансовата година приключва в края на февруари, публикуваме нашите отчети, които са одитирани, през юни. Надяваме се да успеем да изпълним плана си въпреки драстичния спад в броя на клиентите, който в пиковите моменти на кризата беше над 50%, а като цяло трайно през цялата година се задържа на -15%.

3. През календарната 2020 г. открихме 6 магазина, като започнахме през януари със стотния си обект. Сред тях е и този в гр. Раковски, където "Лидл" стъпва за първи път. При нас всички планирани инвестиции се преглеждат ежегодно. За следващата година планираме да открием поне 5 нови магазина, като се запазват основните дестинации - София и големите градове. Планираме и откриване на магазин в Троян.

4. Продължаваме курса на преустройства и модернизации, въпреки че "Лидл" е с най-младата магазинна мрежа, защото последни влязохме на българския пазар. Ще запазим темпа на модернизации и за следващата година, числото на магазините, в които сме планирали да направим различни по мащаб модернизации, ще бъде двуцифрено. Те ще варират от надграждане на интериор, модернизиране на оборудване, включително разширение на паркинги и много други.

5. Кризата COVID-19 доведе до това голяма част от потребителите да се ориентират към онлайн пазаруване, но при храните е изключително сериозна крачка. За да се разгърне в пълния си мащаб, включително складове, логистика, комуникация с клиенти и всичко необходимо, тази стъпка изисква не само сериозни инвестиции, но и изключително прецизна и сериозна подготовка, внимателно планиране и цялостна реорганизация на работните процеси. Затова трябва да сме абсолютно подготвени и да сме сигурни, че можем да гарантираме на клиентите същото качество, както в магазините ни.

6. Пандемията превърна потребителското поведение в доста променлива величина. След паниката в началото хората видимо се успокоиха, но за сметка на това се появиха икономическата несигурност и намалените доходи. Потребителите разредиха пазаруването си, фокусираха се върху най-необходимите продукти, ограничиха покупките на артикули във високия ценови сегмент, станаха още по-ценово ориентирани. Нашият сектор е вторичен, той е зависим от състоянието на индустрията и от общата вълна на безработицата - кога и в какъв мащаб ще се получи. Ще зависим и от развитието на туризма. Ако всички тези прогнози се сбъднат, веднага ще се види отражението върху покупателната активност на хората.
Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България":

За 2020 г. резултатите са малко по-ниски


1. Най-засегнати от кризата са основните ни групи клиенти като ресторанти, хотели и кетъринг бизнес. Тъй като техният бизнес беше или затворен, или работещ с ограничения, те загубиха значителна част от него, а оттам загуби и нашият.

2. 2020 г. ще донесе малко по-ниски резултати от предходната 2019-а по отношение на приходите и търговската печалба. Въпреки това ние балансираме разходите си, запазихме служителите си и успяхме да поддържаме стабилни приходите си.

3. Не сме откривали магазини през 2020 г. и не планираме откриването на нови през 2021 г.

4. Ще се опитаме да инвестираме в подобряване на услугите си към клиентите. В момента обсъждаме размера на инвестицията и търсим подкрепа за нея от централния ни офис. Към днешна дата не мога да посоча конкретна стойност.

5. Предлагаме онлайн продажби за нашите клиенти в ХоРеКа бранша и, както се предполага, приходите спаднаха в тази част от бизнеса ни. Също така обслужвахме и други клиенти, които имаха нужда от нашите услуги за доставки по време на пандемията, но това не е стратегически избор, а по-скоро услуга в посока сътрудничество. От друга страна, имаме онлайн оператори, които купуват от нас редовно. Имахме експоненциален ръст в тази част, но все още е малък в контекста на общия ни бизнес.

Няма да отидем в посока стратегически онлайн продажби директно към клиентите ни през 2021 г., но ще подобрим отношенията си с онлайн търговците, за да увеличим реализацията през техните канали.

6. Наблюдават се значителни промени. На първо място е стремежът към запасяване - нашите клиенти се опитват да трупат повече запаси у дома, за всеки случай. На второ място е промяната на консумацията - от заведенията към домовете. Резултатите от това са следните: единият е повишена консумация на храна у дома, а другият е готвенето и кулинарното изживяване в домашни условия. Много хора започнаха да опитват различни продукти или ястия, които не са готвили преди.

Мисля, че предстоят трудни дни пред нас. Много сектори са повлияни негативно, много хора са загубили работата си. Въпреки че един ден всичко ще се стабилизира, ще трябва да живеем с пораженията от пандемията.
Норберт Мисбрандт, изпълнителен директор на "Билла България":

Е-пазаруване - първо с партньор, до три години сами


1. Бяхме принудени да действаме бързо, за да се адаптираме към новата динамична обстановка, да сме много гъвкави, но заедно с това и много търпеливи. Преосмислихме начина на работа в централния си офис, давайки възможност за работа и в офиса, и от вкъщи. Бяхме изправени пред необходимостта от наемане на нови хора и разширяване на екипите.

2. Изпълнението на поставената цел за годишен оборот е истинско предизвикателство. Причината е, че хората много промениха начина си на живот - някои от тях работят изцяло от вкъщи, а друга част са загубили своята работа. В резултат средната сметка при пазаруване отдавна не е толкова висока. Тя приближава нивата отпреди година. За съжаление честотата на пазаруване не се подобрява със същите темпове, с които усещаме този спад. Потребителите са все по-чувствителни и премислят повече от всякога как да изразходват своя финансов ресурс.

3. Плановете ни за 2020 г. включваха откриването на седем нови обекта. С изключение на един от тях, чието отпадане не е в резултат от коронавируса, успяхме да се движим почти по план. Четири нови магазина отвориха, един от които - този в Дупница, първи в този град. Успяхме да реконструираме 10 обекта - включително първия, отворен в страната преди 20 години - този на столичния бул. "България".

През 2021 г., планираме откриването на 10 нови магазина, като не сме се насочили единствено към големи градове.

4. Основен фокус и през 2021 г. ще бъде инвестицията в нови обекти на територията на цялата страна. Ще концентрираме усилията си както върху органична експанзия, така и върху възможността за придобиване на други обекти. Ще инвестираме в разрастване на магазинната си мрежа, в модернизирането на по-старите ни супермаркети.

5. Онлайн продажбите се развиват с все по-бързи темпове. Гледаме напред към следваща стъпка към дигитализация и разработване на възможност, която да позволява на клиентите ни да пазаруват изцяло онлайн. Billa има много добре развит такъв собствен бизнес в Австрия и Германия, без партньорство с трети страни. В краткосрочен план смятаме да направим първа стъпка в тази посока чрез местно сътрудничество, чрез което да предложим онлайн покупки. Вече водим и някои преговори. Ще се стремим да осигурим услугата на клиенти на територията на цялата страна. В следващите три години пък сме си поставили за цел да работим за развитието на свой собствен модел на онлайн пазаруване, който ще менажираме самостоятелно.

6. Може би най-сериозната промяна е, че хората обръщат много по-голямо внимание на това, с което се хранят. Избират повече плодове, зеленчуци, свежо месо и млечни продукти. Що се отнася до платежоспособността на клиентите, смятам, че вече наблюдаваме спад в сравнение с очакванията, с които стартирахме 2020 г.
Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на "Фантастико":

Ще имаме два нови търговски обекта


1. Имахме пропускателни режими, днес спазваме "зелени коридори", мерките за дезинфекция са многократно завишени, служителите работят с предпазни средства и са разделени на екипи, осъществяваме всекидневните си дискусии и важните търговски разговори чрез видеоконферентни връзки, предлагаме онлайн поръчки и доставки до дома...

2. Към месец ноември се движим около миналогодишните нива на оборотите, като има лека положителна тенденция. По месеци картината е доста динамична. През 2021 г. продължаваме нашата инвестиционна програма, така че очакваме да продължи устойчивият ръст в продажбите ни.

3. През 2020 г. бяха открити два нови супермаркета - в "Манастирски ливади" и в Банкя. Размерът на общите инвестиции със собствен капитал е за около 34 млн. лв. За 2021 г. планираме откриването на мащабен търговско-развлекателен комплекс "Фантастико" в Перник, който е разположен върху 10 753 кв.м разгъната застроена площ и вече се строи. Закупихме и терен за нов супермаркет в Ботевград, в момента се прави проектирането и през 2021 г. ще започне изграждането и на този търговски обект. Планираме реновирането на 4 супермаркета. Изключително внимателни сме при вземането на решения за всяка инвестиция, тъй като всеки нов проект реализираме със собствени средства.

4. Ще продължим да инвестираме в нашия най-ценен капитал - хората. Непрекъснато провеждаме обучения, така че екипите на всички нива в компанията да работят по единни високи стандарти.

5. Делът на онлайн продажбите е все още много малък от общия обем продажби, но расте постоянно с бързи темпове. Онлайн продажбите през ноември са два пъти повече от продажбите през септември. Ние бяхме първата хранителна верига, която започна работа с foodpanda още през пролетта. В момента работим и с още един партньор за онлайн доставки - DelivMe. Възможно е в някакъв момент да създадем и собствена платформа за онлайн пазаруване, но това ще стане, когато сме сигурни, че можем да предоставим качествена услуга и като софтуерно решение, и като логистика.

6. Трайно намаля интересът към непакетирани продукти от витрините с обслужване - колбаси, салати, сладкарство, фурна и храна от кулинарните щандове. В същото време трайно увеличение на продажбите има при варива, замразени продукти, почистващи препарати. Хората посещават по-рядко супермаркетите, но пазаруват повече. Средно броят на клиентите е намалял с около 25%, но има увеличение на средната сметка. Данните за октомври например показват, че в сравнение със същия месец на миналата година средната сметка се е увеличила с 27%. Увеличиха се и картовите плащания.
Божидар Колев, съсобственик на веригите "Технополис" и "Практикер":

Ще инвестираме в търговски паркове


1. Потребителите, които идват в "Технополис" и "Практикер" са по-целенасочени, имат по-ясна представа какво търсят и какво точно искат да купят. Една от основните промени е увеличаването на онлайн покупките. В "Технополис" осезаемо се повиши търсенето в категориите, свързани с работата от вкъщи и с онлайн обучението. Това са лаптопи, компютри, монитори, периферия, копиращи и принтиращи устройства, рутери и др. Наблюдаваме ръст в търсенето на продукти за подобряване на комфорта в дома, уреди за кухнята и за почистване. Необходимостта да се ограничи излизането навън доведе до повече покупки на домашни фитнес уреди, както и на различни устройства за забавление в свободното време у дома - конзоли, игри, гейминг аксесоари.

Много хора, които останаха за по-дълго вкъщи, използваха времето да направят подобрения и ремонти по дома си, да се погрижат за градината или терасата си. В "Практикер" се повиши търсенето на продукти от почти всички категории, свързани с обновяването и декорацията на дома, както и на инструменти, които спомагат и улесняват тези дейности. Вследствие на корона кризата се развиха и изцяло нови категории като дезинфектанти, предпазни маски и шлемове.

2. През 2020 г. нямаме спад на приходите и финансовите резултати. Търсенето в изброените по-горе категории в голяма степен компенсира негативния ефект от кризата и спада в други продуктови групи. Много е трудно в момента да се предвидят финансови резултати за 2021 г. Възможно е да има минимален спад, но като цяло очакваме да задържим нивото от 2020 г.

3. През 2020 г. открихме два нови магазина "Практикер" - в Пазарджик и в Добрич. Напълно обновихме съществуващия "Практикер" в Плевен. За 2021 г. не планираме да прекратим или намалим инвестициите в развитието и разширяването на двете вериги, но на този етап е рано да посочим конкретните проекти.

4. Планираме нови инвестиции в развиването на търговски паркове около наши съществуващи магазини, където има възможност, както и в изграждането на нови търговски паркове. Това е бизнес, свързан с нашия, който носи допълнителен синергиен ефект както за нас, така и за нашите партньори в проектите. Във времена като сегашното, на пандемия, търговските паркове са добро място за пазаруване, тъй като са разположени на открито и нямат затворени общи части.

5. Работим усилено и инвестираме в развитието на онлайн канала, но не го правим за сметка на физическите магазини. И двата канала са важни за нас, защото повечето хора предпочитат да разгледат и тестват на живо продукта, особено когато става дума за по-скъпи покупки.

Онлайн продажбите се удвоиха през 2020 г. и заемат все по-голям дял от оборота на двете вериги. През следващата година ще продължим инвестициите и развитието на онлайн магазините на "Технополис" и "Практикер".

6. Корона кризата се отрази негативно на много бизнеси и съответно на финансовите възможности на хората, ангажирани в тях. Очакваме спад в платежоспособността на клиентите, но е трудно да се прогнозира в каква степен. От друга страна, необходимостта да останат повече време у дома мотивира много хора да инвестират в подобряване на домашната среда.
Петър Павлов, генерален директор на "Максима България" (Т мarket):

За 2020 г. имаме ръст в оборота от над 20%


1. Наложи се да взимаме още по-бързи решения без подготовка. За да осигурим безопасна среда за нашите клиенти и екипи, реорганизирахме работния процес на магазини, складове, производство и офис.

2. Тази година определено беше трудна, но въпреки това ще отчетем ръст от над 20% в нашите обороти, който се дължи в съществената си част на новооткритите магазини.

3. През 2020 открихме 7 нови обекта, от които три в Пловдив (там отвори и най-големият Т мarket в страната, с 1700 кв.м търговска зала). Отворихме магазин и в Елхово, Стара Загора, Нова Загора и един магазин в София, в "Люлин" 5. За 2021г. планираме да открием даже повече локации. Със сигурност експанзията е основен приоритет и догодина.

4. Планираме да увеличим съществено капацитета на нашите складове и логистика, което ще разшири възможностите ни за доставка до планираните нови обекти. Също така планираме и разширяване обхвата на онлайн магазина ни и влизане с тази услуга в още градове в страната.

5. Открихме своя онлайн магазин през април 2020 г. Към момента в него има над 5000 артикула и продължаваме всеки месец да ги увеличаваме. Освен това предлагаме и безплатна доставка. В момента от онлайн услугите ни могат да се възползват жителите на София и Пловдив, както и близките населени места до двата града. Поръчките в онлайн магазина растат ежедневно. Преизпълнихме първоначалните си планове за 2020 г. За следващата година развитието на онлайн магазина ни ще е приоритет, като целта е да заемем място в топ три на играчите на този пазар, както и активиране на услугата в още градове в България.

6. Очакванията ни са честотата на посещение в магазините да намалява, а потребителската кошницата да расте. Кризата определено оказва влияние върху потребителската кошница, но oчакваме пазарът да се стабилизира на нивата на четвъртото тримесечие на 2020 г.
Николаос Ифантидис, управител на IKEA за България:

Ще предложим 100% от нашия асортимент онлайн


1. Най-голямата промяна в нашия бизнес очевидно беше свързана с повишаването на онлайн потреблението. Адаптирахме много услуги, така че да са максимално полезни и удобни за клиентите ни в нова светлина - онлайн кандидатстване за стоков кредит, услугата за поръчване онлайн и получаване от физически обекти, дистанционно планиране на кухни и гардероби и пр.

2. Загубите, които очакваме да претърпим, не са по-големи от тези, които прогнозирахме при въвеждането на карантината през март. В процентно изражение прогнозираме под 9% спад в приходите. Що се отнася за следващата година, все още е трудно да оценим какъв ще бъде резултатът. Но във всички случаи представянето си ще мерим с едноцифрени числа.

3. През септември 2020 г. отворихме нов концептуален магазин във Варна в търговския център Delta Planet Mall. Планираме през 2021 г. да бъде открит и новият ни обект в Mall of Sofia. Той ще бъде разположен на площ от 1200 кв.м и ще предложи на посетителите бърз и удобен достъп в сърцето на града.

4. Плановете на нашата група компании Fourlis Group са за пет нови средни по големина магазина (с площ от 5000 до 12 000 кв.м) и десет малки (с площ от 1000 до 2000 кв.м) през следващите пет години в Гърция, Кипър и България.

5. Тази година се оказа основен двигател за промяна на онлайн продажбите. В края на 2020 г. отбелязваме 18% дял на онлайн продажбите, като основен приоритет за нас е през 2021 г. да запазим това равнище. Планираме да предложим 100% от нашия асортимент онлайн, част от който по оперативни причини днес не се предлага изцяло.

6. Потребителското търсене, разбира се, се влияе от предлагането. В едни ограничени условия и наложена социална дистанция съвсем естествено е клиентът да търси алтернативни начини за осъществяване на покупка.
Красимир Цонов, създател и изпълнителен директор на Sport Depot:

Започваме строителството на втори мегамагазин - също в София


1. Започнахме да обръщаме внимание на резултатите на всеки един магазин и тези, които бяха на границата като рентабилност, да ги затворим. Разбрахме, че има много неща, които могат да се вършат и без персонални срещи, а в онлайн пространството. Успяхме да изплатим бонуса за добрата работа на всички служители, както и коледен бонус.

2. Завършваме 2020 г. с ръст и на оборота, и на печалбата благодарение на много добрата връзка между магазини и интернет търговия.

3. През 2020 г. открихме един магазин във "Виа Парк Пловдив". Но затворихме 3 магазина - два в Бургас и един във Велико Търново. През 2021 г. сме планирали затварянето на поне 3 магазина, като със сигурност закриваме слабо представящия се магазин в "Парк Център София". Отваряме първия си Mega Store на бул. "Цариградско шосе" в столицата - 3000 кв.м, и започваме строителството на втория подобен магазин също в София - на бул. "Царица Йоана" в "Люлин".

4. Планираме инвестиции в нови марки.

5. Картината за 2020 г. е малко изкривена по отношение на продажбите на интернет магазина, тъй като не е ясно колко от направения оборот през интернет се дължи на затворени магазини. Така че и планирането за 2021 г. е много неясно предвид продължаващите затваряния. Стремим се онлайн оборотът да стигне 25% от общия, като плановете ни са да навлизаме в пазарите на Западна Европа. В онлайн магазина е качена цялата селекция, която имаме и в магазините.

6. Търсенето на спортни стоки се запазва в периода на пандемия, увеличение има в някои категории.

Пандемия, дистанция, затворени магазини за нехранителни стоки. Първоначално паническо пазаруване и презапасяване с продукти. Проблеми с доставките и адаптиране към новите условия за бизнес. Силен ръст на онлайн продажбите. Спад на клиенти, очаквано намаление на обороти. Такава бе изминалата година за търговците на дребно в страната.

Каква точно беше 2020 и какви са очакванията за тази година сред мениджърите на топ вериги в страната, подредени по приходите им за 2019 г.?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Арогантно е да не се предлагат онлайн доставки. Т МАРКЕТ заслужават адмирации, въпреки че онлайн доставките им и обслужването не са перфектни. Фуудпанда предлага най-добрата услуга, бързина и обслужване. При положение че Лидъл спят, Била какво чакат?

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    За мен BILLA е Номер 1. Имат най-добрата пекарна и топла витрина с ястия. А и чантичките не са лоши (и това го казва една стара чанта).

  • 3
    murttle avatar :-|
    murttle

    Бях приятно изненадана от онлайн услугата на Т Маркет. Погледнах от любопитство, защото нямам добър опит с физическите им магазини, но тук нещата са съвсем различни. Сайтът на онлайн магазина им е много добре направен, по-лесен за навигация от доста други, включително такива, които отдавна се занимават с доставка на храни като foodpanda или ebag. Асортиментът е добър, ясно обозначени и много промоции и акции, доставките са точни и продължават да са безплатни, до врата, проявяват гъвкавост, часовете се спазват, стоките са с очакваното качество, куриерите използват лични предпазни средства, плащаш на тях с карта или в брой. Мислех, че Кауфланд ще се справят по-добре, но на практика не се получи. Очаквам Билла също да предложи онлайн услуга, бих я ползвала, ако пренесат в нея добрите си практики.

  • 4
    bzm avatar :-P
    bzm

    До коментар [#3] от "murttle":

    A опитахте ли да купите нещо от T-MARKET? Ако не сте,направете го!

  • 5
    bzm avatar :-(
    bzm

    Лакомията на веригите е пословична и не си дават сметка, че ще търсят българина в Германия за да му продават. Държавата нехае, няма регулация и ще си хапе з@дника,но няма от къде да се намерят хора за елементарни дейности в страната.

  • 6
    murttle avatar :-|
    murttle

    До коментар [#4] от "bzm":

    Правя го всяка седмица от януари досега. Не всичко от предлагания асортимент ми харесва, но има достатъчен избор, за да избегна излишното влизане в магазини. Системата на Т Маркет е добра, досега само една грешка имаха и я поправиха веднага. Най-удобно ми е, че може да се избира ден и час за доставката, а тя е безплатна. Засега продължавам да ползвам тяхната услуга. Поръчвала съм също от Фуудпанда/Кауфланд – неудобно търсене в сайта, беден асортимент, платена доставка. На ebag системата е добра, но цените са по-високи и липсват някои производители, които харесвам. Няколко пъти съм поръчвала т.нар. фермерски продукти от производители, там пък е пълна трагедия – и като срокове за доставка, и като асортимент, а и качеството е меко казано прехвалено. Това е общо взето опитът ми с доставки на хранителни продукти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.