Най-динамичните компании за горива: Пъстра петролна година

По-неочаквана дори от световната пандемия на COVID-19 беше заявката на държавата да влиза на пазара на горива

Най-динамичните компании за горива: Пъстра петролна година

Изминалата 2019 г. беше успешна за малките петролни компании с различен фокус

Калина Горанова
4578 прочитания

По-неочаквана дори от световната пандемия на COVID-19 беше заявката на държавата да влиза на пазара на горива

© Shutterstock


2019 година беше успешна и за големите, и за малките на пазара на горива. Те се радваха на лек възход и добри маржове. Едновременно с това 2019 г. беше наситена откъм събития и сблъсъци между ключови участници на пазара. В престрелката между фигури като лицето на Lukoil Валентин Златев, концесионера на пристанище Бургас Кирил Домусчиев и вносителя от "Инса ойл" Георги Самуилов беше сложен край на свръх амбициозните промени в специалния секторен закон, за които настояваха от години компаниите от Българска петролна и газова асоциация. И част от регулациите в крайна сметка бяха облекчени за по-малките участници на пазара.

2020 г. обаче донесе редица сътресения, като вторичните трусове от тях тепърва ще се усещат. Цената на петрола достигна рекордно ниски нива, като това ще изтрие вероятно милиарди от приходите на големите играчи на този пазар. Играчи смятат, че кризата ще промени и поведението на част от клиентите, като от това ще могат да спечелят обектите, които поддържат по-ниски цени.

По-неочаквана дори от световната пандемия на COVID-19 обаче беше заявката на държавата да влезе на пазара на горива. Това ще стане посредством преформатирането на част от държавния резерв, който вече като държавно предприятие ще стана мощен играч на едро и ще строи бензиностанции - стотина на брой.

Докато играчи на пазара смятат, че това се прави с цел пренареждане на пазара, което ще засегне основно досегашния пазарен лидер Lukoil, създаването на мастодонт, който не може да фалира, ще се субсидира в голяма степен от бюджета и ще гарантира възможно най-ниска цена за потребителите, няма как да не звучи плашещо за всички - и големи и по-малки.

В класацията "Гепард" и тази години основната част от представителите са компании, развиващи дейност на пазара на дребно с един или няколко обекта. Част от тях са започнали бизнеса си от пазара на превозите на товари или пътници и в класацията на най-динамичните компании в сектор горива има няколко разпознаваеми лица от сектор транспорт. Един популярен обект в Русе показва, че бизнесът с горивата не е само за големи, стига да си малко иновативен и да имаш доверието на клиентите си. А силно развитие бележат и няколко компании, развиващи дейност не толкова в полето на светлите горива, а при алтернативните като битум, въглища, метан.

Лидер в класацията на най-растящите средни и малки предприятия в сектор горива е разградската "Девон". За 2019 г. тя има ръст 271% и 14 млн. лв. приходи. Фирмата е собственост на Цанко Василев и Даяна Цанкова.

От автобуси към горива

Подгласникът в сектор горива е "Уни енерджи", която развива верига бензиностанции под бранда Avia. Компанията има ръст на приходите 194%, като те се увеличават от 1.4 на 4.3 млн. лв. Дружеството е собственост на Ивайло Константинов, бившият собственик и основател на най-голямата автобусна компания в страната "Юнион Ивкони". От години Константинов има намерение да навлезе по-активно на бизнеса с горива, като за 2020 г. се надява на ръст с 400%.

Това беше предшествано от голяма сделка на автобусния пазар през 2019 г., когато "Юнион Ивкони" се обедини с едни от големите си конкуренти "Етап Адресс" и "Груп плюс". Обединената компания стана лидер на пазара на автобусни превози. Операцията беше кредитирана от Българската банка за развитие, която отпусна 40 млн. евро. Формирането на новата най-голяма компания ще се случи през акционерното дружество "Транспект", съществуващо от края на 2017 г., с капитал 50 хил. лв. и към момента на сделката разделен по равно между Георги Атанасов, управител на "Юнион Ивкони", и Петър Господинов, по думите на останалите - финансист. При сделката Константинов обяви, че вижда себе си месеци по-късно да развива бизнес в сферата на горивата и по-специално в търговията им на дребно, и това явно се е случило.

"Уни енерджи" съществува от години. Компанията е с 505 хил. лв. капитал. Доскоро във фирмата Константинов има съдружник - Светлозар Любенов, но в края на септември 2020 г. той прехвърля дяловете си на Константинов, който има партньорство с швейцарския бранд Avia. Преди време Константинов заяви, че има около 20 терена и земеделски земи, както и намерения да развива голяма верига. Avia функционира на принципа на сдружение. "Уни енерджи" има дял в "Авиа България", в която участват още швейцарското Avia International и третият партньор - "ТТН комерс". Развитието на обектите е на принцип, близък до франчайзинга, като в страната има още няколко обекта под бранда.

Самият Константинов през дружеството си "Уни енерджи" до подписването на автобусната сделка е разполагал със собствен обект на столичния бул. "Данаил Николаев". Обектите вече са два, като втория е при Златна Панега, довършва се трети в центъра на Дупница, като очакванията са бензиностанциите да станат общо 5 до средата на 2021 г. "Работим усилено", казва Константинов и се надява на 400% ръст през годината.

Групата на големите

С най-големи приходи за 2019 г. в групата на най-растящите малки и средни предприятия е компанията на трета позиция "Бул макс газ". Софийската компания се занимава с доставка на битова газ. Дружеството е собственост на Людмил Петров и Стефан Кокудев и е с капитал 1 млн. лв.

Следващи по размер на приходите за 2019 г. - 26.7 млн. лв. и ръст 47%, са популярните бензиностанции в Бургас "Дега". Собственик на компанията е Христо Христов. Броят на служителите пък се увеличава от 65 на 83 души. Според доклада за дейността на компанията тя оперира 7 наети обекта, повечето от които са в Бургас, като има и в Слънчев бряг и Поморие. По-високите резултати за 2019 г. се дължат на по-големите обороти от основната дейност.

Следваща на база размер на приходите е още една компания с корени в транспортната дейност - пловдивската "ЕК Петрол". За 2019 г. тя има приходи 17.5 млн. лв. и ръст 44%. Това я нарежда на 17-а позиция. Фирмата е собственост на Костадин Филипов и на Елена Демирова. Костадин е син на един от двамата създатели на най-големия автомобилен превозвач на товари (ПИМК) Илиян Филипов.

Компанията е учредена през 2015 г. Създаването на петролна компания от превозвач не е изненада, като големите автомобилни фирми често разполагат със собствени бензиностанции, за да могат да отговорят на всички изисквания на законодателството в петролния сектор и да са по-независими от големите търговци на горива. Компанията има вече шест обекта: с. Граф Игнатиево, в Пловдив на ТИР паркинг Митница, с. Първенец, Хасково, Пазарджик и Асеновград. Казва за себе си, че има и около 2000 клиента. Предлага и доставки на светли горива за транспорт, отопление, селскостопанска техника, болници, производство с цистерни до клиента, като казва, че работи и в посока увеличаване на мрежата си от бензиностанции.

На ул. "Антим"

Един от най-интересните представители в тазгодишната класация "Гепард" се намира под номер 10. Това е дружеството "Реинлабс Русе" с приходи 10 млн. лв. и ръст 67%.

Приходите компанията прави благодарение на обекта си на ул. "Антим" в Русе. Той се радва на изключителна популярност в дунавския град, като често там се вият опашки. "Ръстът е от взаимодействието с клиентите, от доверието, което имат, и от осведомеността какво ни коства да работим", казва Венцислав Пенгезов от "Реинлабс Русе".

Преди 10 години обектът е закупен от "Петрол" и започва да се развива в иновативна посока, което дава конкурентно предимство на компанията. През 2016 г., пет-шест години след началото, обектът е оборудван с терминал за самообслужване на бензиностанцията. Това е модел в много държави от Западна Европа, като във Франция около 40% от пазара е на самообслужване, обясняват от компанията. В държави като България обаче все още не е много популярен, като клиентите очакват едновременно ниска цена и топ обслужване.

Терминалът се явява първият такъв на пазара на горива в страната, като е по оперативна програма "Конкурентоспособност". Системата за самообслужване позволява на клиента сам да си заплати горивото или други услуги, предлагани от търговския обект. Заплащането може да стане с карта или в брой. Машината връща ресто, издава фискален бон или фактура. Обектът е проектиран така, че обслужването да върви бързо, като маркучите са дълги. Терминалът елиминира един от основните проблеми - недостигът на персонал, като е позволил на обекта да работи и през нощта. Друг плюс е, че зареждането чрез терминал прави цената на горивото по-достъпна, а обекта - по-атрактивен. Или алтернатива на големите търговци съществува и тя може да е успешно бизнес начинание.

Битум, въглища, метан

През 2019 г. се наблюдава ръст на редица компании, които се занимават с по-малко популярни за широката общественост петролни или друг вид енергийни продукти. Пример за това е "Т - ойл България". Доставчикът на гориво за отопление и битум расте с 54%. Компанията е създадена през 2008 г. и е собственост на Тихомир Тодоров.

На четвърта позиция е "Екометан Враца" с ръст 100%. Компанията казва за себе си, че повече от 15 години се занимава с изграждането на компресорни метан станции, продажба и доставка на природен газ за промишлени и битови нужди. Компанията разполага с инфраструктура и собствена база, свързана с преноса и доставката на горива. В класацията има още една компанията в този подсектор - "Ида метан" от Стара Загора. В полето на въглищата развива бизнес "Ник мар плюс", която е под номер шест и расте с 95%.

2019 година беше успешна и за големите, и за малките на пазара на горива. Те се радваха на лек възход и добри маржове. Едновременно с това 2019 г. беше наситена откъм събития и сблъсъци между ключови участници на пазара. В престрелката между фигури като лицето на Lukoil Валентин Златев, концесионера на пристанище Бургас Кирил Домусчиев и вносителя от "Инса ойл" Георги Самуилов беше сложен край на свръх амбициозните промени в специалния секторен закон, за които настояваха от години компаниите от Българска петролна и газова асоциация. И част от регулациите в крайна сметка бяха облекчени за по-малките участници на пазара.

2020 г. обаче донесе редица сътресения, като вторичните трусове от тях тепърва ще се усещат. Цената на петрола достигна рекордно ниски нива, като това ще изтрие вероятно милиарди от приходите на големите играчи на този пазар. Играчи смятат, че кризата ще промени и поведението на част от клиентите, като от това ще могат да спечелят обектите, които поддържат по-ниски цени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход