Мегасливането на Fiat Chrysler с PSA може да е изгряваща звезда в автомобилната индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мегасливането на Fiat Chrysler с PSA може да е изгряваща звезда в автомобилната индустрия

Reuters

Мегасливането на Fiat Chrysler с PSA може да е изгряваща звезда в автомобилната индустрия

Шефът на новата фирма - Карлос Таварес, има много работа за вършене, за да поддържа звездната си репутация

The Economist
5261 прочитания

Reuters

© Reuters


Fiat chrysler automobiles (FCA), италианско-американският автомобилен производител, и PSA Group, френският собственик на Citroën и Peugeot, не обичат да разсъждават твърде много върху споделеното си минало. Когато през 1978 г. PSA придоби Chrysler Europe за 1 долар, компанията се сдоби с няколко затруднени британски и френски марки коли и куп дългове. Бизнес връзката се срина няколко години по-късно с края на Talbot, марката, създадена от тези автомобилни отпадъци.

На 4 януари акционери и от двете фирми гласуваха да дадат нов шанс на идеята за коопериране, като одобриха мегасливането, договорено през 2019 г. Този път надеждите изглеждат по-големи. Името на комбинираната нова компания - Stellantis, произлиза от латинския и означава "озарява със звезди".

Удар от пандемията

За съжаление звездният прах липсва в индустрия, която заедно с много други претърпя поражения по време на пандемията. Но създаването на петия по големина автомобилен производител в света по произведени превозни средства (виж графиката) е на път да се справи с ефектите от COVID-19 и да се ориентира в другите трудности, пред които е изправен автомобилният бизнес.

Пандемията обърна в обратна посока индустрия, която вече вървеше назад заради спада в търсенето от страна на Китай. Годишните продажби в световен мащаб са паднали от 94 млн. броя през 2017 г. до 90 млн. през 2019 г. Коронавирусът е намалил продажбите с 15% през 2020 г. до 76.5 млн., според IHS Markit.

Погледнато от по-добрата страна, очаква се рязко възстановяване тази година. Знаците са обнадеждаващи. Месечните продажби в Китай са надвишили миналогодишните през втората половина на 2020 г. General Motors води възстановяването на американското автомобилостроене, като продажбите на компанията са се увеличили с 5% през четвъртото тримесечие на годишна база. А електрическите автомобили процъфтяват, помагайки на Tesla да изпълни предпандемичната прогноза на Илън Мъск за доставката на 500 хил. автомобила през 2020 г.

Въпреки възстановяването индустрията вероятно няма да се върне към размерите си от 2019 г. преди 2023 г. Какво означава това за Stellantis (чийто най-голям акционер, Exor, е собственик на компанията - майка на The Economist)?

Размерът ще позволи на компанията да разпредели разходите за новите технологии. Спестяванията, които се прогнозира да бъдат около 5 млрд. евро годишно, са по-важни от всякога сега, когато индустрията започва да се възстановява. Паричните резерви ще бъдат увеличени след решението на инвеститорите на FCA от септември, с което приеха намаление на специалния дивидент почти наполовина, до 2.9 млрд. евро.

Задачите пред мениджмънта

Stellantis също разполага и с Карлос Таварес. Той вече спаси две губещи компании: PSA, чийто ръководил е от 2014 г., а след това и Opel, придобит от General Motors през 2017 г. Задачата на Таварес в момента е да възроди марката Fiat, която е зависима от Европа и е била гладна за инвестиции след сливането с Chrysler през 2014 г. Само застаряващият модел 500 supermini се продава добре.

Сдържаността и на Таварес, и на Серджо Маркионе, покойният шеф на FCA, да се впуснат стремглаво в електрификацията също може да се окаже разумна. Други производители на автомобили наляха пари в електрически автомобили, които не се продават добре. Сега, когато електромобилите стават все по-популярни, плановете на Stellantis, включително новите намерения на PSA за електрически превозни средства до 2023 г., имат повече шансове за успех.

Сделката също така дава възможност за рестарт на стратегията, смятат от банката Jefferies. Фирмите са силни в регионален план - PSA в Европа и FCA в Америка, но им липсва глобално влияние. Нито една от тях няма голямо присъствие в Китай. И в индустрия, където "сложност" вече е мръсна дума, Stellantis ще притежава 15 марки. Единадесетте марки на Volkswagen се смятат за тромави.

Таварес трябва да превърне Jeep в световна машина за печалба, каквито са Audi и Porsche за Volkswagen, и да реши какво да прави по отношение на по-слабо представящите се премиум марки. Maserati и Alfa Romeo минаха през множество рестартирания, но останаха периферни. DS е печеливша марка, но има малко присъствие извън Франция.

Шефът на Stellantis трябва да преодолее и сблъсъците на култури, довели до краха на много сливания в автомобилната индустрия. Маркионе накара FCA да работи чрез силата на личността и ширината на Атлантическия океан, която му позволи да държи дъщерните дружества на една ръка разстояние. Таварес не разполага с този лукс или с харизмата на Маркионе. Но неговият звезден опит показва, че той притежава характера, за да осъществи целта си.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Fiat chrysler automobiles (FCA), италианско-американският автомобилен производител, и PSA Group, френският собственик на Citroën и Peugeot, не обичат да разсъждават твърде много върху споделеното си минало. Когато през 1978 г. PSA придоби Chrysler Europe за 1 долар, компанията се сдоби с няколко затруднени британски и френски марки коли и куп дългове. Бизнес връзката се срина няколко години по-късно с края на Talbot, марката, създадена от тези автомобилни отпадъци.

На 4 януари акционери и от двете фирми гласуваха да дадат нов шанс на идеята за коопериране, като одобриха мегасливането, договорено през 2019 г. Този път надеждите изглеждат по-големи. Името на комбинираната нова компания - Stellantis, произлиза от латинския и означава "озарява със звезди".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    deaf avatar :-|
    deaf

    Не мога да видя смисъл в такива сливания...

  • 2
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#1] от "deaf":

    Намаляват разходите, при същите печалби..

  • 3
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#2] от "simChо":

    Как и кои разходи ще намалят? Ще съкратят шефа на Фиат и шефа на PSA ще заеме и неговото място ли? Казвайте?

  • 4
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#3] от "deaf":

    Май дълго трябва да ти се обяснява ..
    Ще намалят разходите за платформите ..

    Пример мога да ти дам с "Нисан-Рено-Мицубиши" и два бренда на "Рено" :
    "Дачия" и "Лада" и един бренд на "Нисан" - "Датсун"..

    "Дачия" и "Лада" са основно на платформа В0..
    Eто за кои модели е таа платформа:

    Nissan-Renault
    The B-segment B platform was jointly developed by Nissan and Renault.[2] As of 2010, the next generation of this platform has been renamed V platform.

    Nissan Cube
    Nissan Micra (K12)
    Renault Captur
    Renault Clio III
    Renault Clio IV[3]
    Renault Modus
    Nissan Bluebird Sylphy (G11)
    Nissan Livina (L10/L11)
    Nissan Note (E11)
    Nissan NV200
    Nissan Tiida/Versa (C11)
    Nissan Wingroad (Y12)
    Nissan Juke/Infiniti ESQ[4][5]
    Renault/Dacia B0 platform
    A version with long wheelbase, named B0 platform,[6] and developed by Renault/Dacia.

    Dacia Logan
    Dacia Sandero
    Dacia Duster (HS)
    Dacia Duster II (HM)
    Renault Arkana (Russia)
    Renault Captur/Kaptur (Global Access)
    Nissan Kicks (P16)[7]
    The B0 platform used by AvtoVAZ for:

    Lada XRAY
    Lada Largus[8]
    The B0 platform used by Mahindra & Mahindra for:

    Mahindra Verito Vibe
    Dacia M0 platform

    Разходоте за платформата СА ПЛАТЕНИ ВЕДНЪЖ!
    А на нейна база яко се правят най-различни модели..

    В момента така е и с новите платформи ..
    Всичко в бюджетен сегмент - цялата "Лада", "Дачия", "Датсун-Индия" e на D и C платформите на "Нисан"-"Рено"..

    Двигателите са всички са на база на 4М серията.. примерно "Лада Ларгус" е с 1.6 Renault K4M 1.6 ..

    Правят се на две места - във Валядолид и в Русия - и разходите са намалени, заради огромната серийност..

    Сега разбра ли??

  • 5
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#3] от "deaf" До коментар [#2] от "simChо":

    Как и кои разходи ще намалят?:

    Основно за разработка и производство!
    В момента например "Опел" е на платформите на ПСГ..

    Opel/Vauxhall към 2024 ще имат само 2 платформи. И двете на PSA — CMP и EMP2...

    Ще се пести на кола 700 евро!

  • 6
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#5] от "simChо":

    Струва ми се глупаво. И икономията незначителна. Като съществува голям риск любителите на Опел (като мен) да се откажат от него,точно заради набутването на колите с чужди на Опел чарколяци.

  • 7
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#6] от "deaf":

    До коментар [#5] от "simChо":

    Струва ми се глупаво. И икономията незначителна. Като съществува голям риск любителите на Опел (като мен) да се откажат от него,точно заради набутването на колите с чужди на Опел чарколяци.
    ---------------
    Ми така е в света ..

    "Лада", "Дачия", "Рено" , "Нисан" / "Ситроен", "Опел", "Пежо" /"Фиат" "Джип", "Алфа Ромео" .. са си една и съща кола!

    На еднаква платформа , се слагат едни и същи двигатели ..

    Напр "Тойота айго" и "Пежо" и "Ситроен С1" си е една кола, от един ковейр, с различни пластмасови калници само ..

    А до 700 евро на кола, при обща стандартизация, на мене ми се вижда ОК..

    П.П
    "Опел" отдавна нямат оригинални техни разработки и всичко им е на чужди платформи ..

  • 8
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    До коментар [#5] от "simChо":

    Струва ми се глупаво.
    ---------------
    "Тойота айго" и "Пежо" и "Ситроен С1" си е една кола, от един конвейр, с различни пластмасови калници само ..

    Глупаво е, когато хора КУПУВАТ ЕДНА КОЛА с различни цени !

    Тя често е от един конвейр .. само пластмасите и огледалата различни - ама теа купуват по-скъпия бренд?????

    Народе ???????

  • 9
    woh30700054 avatar :-|
    woh30700054

    До коментар [#6] от "deaf":

    "Струва ми се глупаво".. струва ми се, че си най-големия глупак, щом смяташ 700 евро по-малко на кола при продадени 2млн. бройки е малко. Спри да се излагаш и се връщай в бгмама.

  • 10
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#9] от "woh30700054":

    Тогава защо сливанията на други компании се провалиха?
    "Стратегията" всичко да е еднакво,(например в хладилниците),ще се провали. Тогава ще се види кой е глупакът.

    П.П.

    А ти какво търсиш в бг-мама?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.