Автономната кола на Apple може да разтърси автомобилната индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автономната кола на Apple може да разтърси автомобилната индустрия

Apple вероятно ще се съсредоточи изцяло върху проектирането на автомобили, а производството ще възлага на други компании.

Автономната кола на Apple може да разтърси автомобилната индустрия

"Бизнес моделът на iPhone" ще промени традиционната вертикална интеграция в сектора

4323 прочитания

Apple вероятно ще се съсредоточи изцяло върху проектирането на автомобили, а производството ще възлага на други компании.

© Reuters


Глобалният лидер в областта на информационните технологии Apple е на път да пробие в автомобилния сектор. Американската компания планира да създаде самоуправляващи се електрически автомобили, които да се произвеждат от външни фирми, обвързани със споразумение, подобно на бизнес модела, използван при производството на iPhone, съобщава Financial Times.

Експертите смятат, че ако колата на Apple стане реалност, това силно би повлияло на конкуренцията в автомобилната индустрия. В САЩ компании като Velodyne Lidar, производител на сензори за разпознаване на светлина и нейната дисперсия (lidar), които действат като "очите" на самоуправляващите се автомобили, привлякоха вниманието на инвеститорите. В Китай инвеститорите се насочиха към Contemporary Amperex Technology, която е най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, и около други доставчици на компоненти, свързани с електромобилите.

Смяна на модела

Очаква се проектът за електромобил на Apple да окаже значително въздействие върху автомобилната индустрия. Използването на ноу-хау за разработване и производство на смартфони в проектирането на автомобили и хоризонталното разделение на производството са новост за сектора. Подходът на американската компания вероятно ще разклати съществуващия бизнес модел в автомобилната индустрия за вертикална интеграция, при който автомобилните производители участват в целия процес от проектирането до производството. Apple вероятно ще се съсредоточи изцяло върху проектирането на автомобили, а производството ще възлага на компании като Hon Hai Precision Industry, известен още като Foxconn. Както в случая с iPhone, от Apple се очаква да се отдаде на дизайнерската работа, включително и на разработването на технология за самоуправление.

Хоризонталното разделение на труда вече напредва в автомобилния сектор на Китай. Водещата китайска интернет компания Baidu, напредваща в развитието на технологията за самоуправление, обяви този месец, че ще произвежда електромобили с местния производител на автомобили Zhejiang Geely Holding Group. През ноември китайската компания за транспортни услуги Didi Chuxing Technology "разопакова" нов електромобил, разработен за целите на платформата. Didi Chuxing, с 550 млн. потребители по света, има за цел да пусне на пазара 1 млн. електромобили до 2025 г. BYD Auto, китайски производител на електрически автомобили, ще произведе превозните средства за Didi.

Кой ще участва в проекта

Magna International, водещ канадски доставчик на авточасти, се смята за главен кандидат за производството на колите на Apple. Тайванската Foxconn, която произвежда смартфоните на Apple, също има интерес към поръчката.

Проектът на Apple предизвика интерес и от производителите на автомобили. Hyundai Motor от Южна Корея заяви този месец, че е в началото на преговори с компанията за съвместно разработване на електромобили. Потенциална голяма поръчка за производство на автомобил Apple вероятно ще позволи на Hyundai да повиши степента на използване на капацитета си и да стабилизира печалбите.

Но проектът може да наруши превъзходството на автомобилните производители, които в момента са на върха в индустрията. Те може да се превърнат в "подизпълнители на Apple и да загубят оригиналността си", предупреди изпълнителен директор на японски автомобилен производител.

Докато азиатските компании се опитват да се възползват от проекта Apple Car, въпросът е дали японските производители са подготвени за него. Остава опасението, че японските компании ще загубят инициативата пред китайските и южнокорейските си конкуренти, както вече се случи при смартфоните и потребителската електроника.

Глобалният лидер в областта на информационните технологии Apple е на път да пробие в автомобилния сектор. Американската компания планира да създаде самоуправляващи се електрически автомобили, които да се произвеждат от външни фирми, обвързани със споразумение, подобно на бизнес модела, използван при производството на iPhone, съобщава Financial Times.

Експертите смятат, че ако колата на Apple стане реалност, това силно би повлияло на конкуренцията в автомобилната индустрия. В САЩ компании като Velodyne Lidar, производител на сензори за разпознаване на светлина и нейната дисперсия (lidar), които действат като "очите" на самоуправляващите се автомобили, привлякоха вниманието на инвеститорите. В Китай инвеститорите се насочиха към Contemporary Amperex Technology, която е най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, и около други доставчици на компоненти, свързани с електромобилите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    phs25641823 avatar :-P
    Антон Стойков

    А може и да не я разтърси....рибата е далеч в морето, а от Епъл още не си си събрали и такъмите....а експертите обсъждат вкуса на рибата...не експерти са те, а празнодумци! Ей така се градят пирамиди

  • 2
    abokado avatar :-|
    abokado

    Ех тази Ябълка, натиска се навсякъде! Започнаха да правят сериали като Нетфликс, сега пък електрически коли. Що не си подобряват телефона ами се бъркат, където не им е работа.

  • 3
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев

    От лакомия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK