Пазарът на автомобили: спирачка, газ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на автомобили: спирачка, газ

Пазарът на автомобили: спирачка, газ

Внесените нови и употребявани коли през 2020 г. са под 60 хиляди, или годишен спад с 40%

Константин Николов
9176 прочитания

© Надежда Чипева


Българският автопазар съвсем обяснимо беше силно ударен от коронавируса. Внесените нови и употребявани коли през 2020 г. са на близки до дъното си от финансовата криза 2009-2010, но все пак са около 5% над тези най-ниски нива. Надеждите са, че корона ударът ще е значително по-краткотраен от световната криза и възстановяването ще започне още тази година.

В числа 2020 г. отвсякъде би изглеждала в червено. Нето по българските пътища са се появили с 60 хил. повече МПС (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) и така общият им брой достига 3.81 млн. За сравнение - числото е било и над 4 милиона МПС през 2017 г., но явно много са извадени от употреба или са извън движение с неплатена "Гражданска отговорност". Броят на леките коли по българските пътища е нараснал с над 36 хиляди през миналата година.

Ако на пазара се погледне като брой сделки с внесени или препродадени в страната коли (тези със сменен или нов номер, които КАТ отчита като нови регистрации), тук минусът е голям - регистрирани са 241 хил., или с 20% по-малко от предходната година. При чисто новите сривът е по-силен - 34%.

В криза бюджетите на потребителите се свиват, а на пазара на нови автомобили лидерът Dacia предлага най-евтините модели в лекия и лекотоварния сегмент. Което обяснява и запазената водеща позиция на марката. Друга особеност на 2020 г. беше, че за разлика от финансовата криза през 2009 г. производителите не предприеха масови кампании с големи намаления, за да продадат колите си на склад. А и сега средната цена на автомобил е по-висока в сравнение с десетилетие по-рано, и то по много причини - по-големи инвестиции в нови технологии, екоизисквания, инфлация и т.н.

2020 г. бележи и дългоочаквания "крайъгълен камък" - за пръв път дизелът надминава бензина и при леките автомобили. С такъв двигател вече са 1.33 млн. коли спрямо 1.17 млн. на бензин. И, очаквано, тук не става дума за по-нови дизели - от новорегистрираните 241 хил. МПС през м.г. 66% са над 10 години. Тенденцията е обратна в повечето европейски държави, където дизеловите машини намаляват.

Друг "връх" на 2020 г. е рекордният дял на над 20-годишните МПС от всички - 44%. Ако към тях се добавят и тези между 15- и 20-годишна възраст, картината става още по-тъжна - общият дял достига 70%. И докато през 2019 г. оптимизмът се движеше около нарастването на автомобилите до 5 години, които тогава надхвърлиха 6.1%, сега броят им (и делът) спада - те са 225 хиляди, или 5.9% от всички МПС.

Така автомобилният пазар си остава измъчван от хроничните си трудности - все по-голям дял на старите (основно дизелови) автомобили, внос без особен контрол на същите тези стари машини, половинчати регулации и т.н. А корона кризата просто забави и без това мъчителното обновяване на българския автопарк с по-нови коли.

Новите коли: същите, но по-малко

Най-резкият срив през годината беше на пазара на нови автомобили - спад с 37% до 27 428 (категории M1 и N1). За последен път подобно ниво е достигнато през 2015 г. Според Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) България е втора сред страните от ЕС по понижение на продажбите на нови леки автомобили през 2020 г. По-голям е спадът само в Хърватия - с 43%, но пък там са продадени повече нови коли от България.

Според представители на бранша реалните данни за продажбите всъщност дори са още по-ниски, след като се отчете т.нар. реекспорт (регистрирани продажби тук, а впоследствие изнесени към други държави). Без него истинското ниво на пласираните нови автомобили през 2020 г. е около 22 хиляди, тоест около 20% надолу от отчетените продажби. При някои марки разликата надхвърля 40%.

Топ 5 при новите автомобили остават същите, макар и с далеч по-ниски продажби - Dacia, Renault, Skoda, Тoyota и Volkswagen (виж инфографиката). Dacia е лидер на пазара за поредна година, а моделът й Dokker е сред най-продаваните коли за годината. Причината е обяснима - достъпните като цена машини и добрите продажби на лекотоварни автомобили към корпоративния сектор - 1700 са точно в категорията N1 (лекотоварни). В същото време доброто представяне на румънската марка, която е част от Groupe Renault, за пръв път й отрежда място в топ 20 на марките с най-много автомобили в България. Донякъде символично, тя измества дългогодишния соцлидер ВАЗ със своите 49 000 коли.

Като задвижване продажбите на бензинови двигатели растат за сметка на дизеловите, но делът им все още е по-малък. Корпоративните продажби са продължили да движат пазара и през 2020 г., но съвсем разбираемо коронавирусът засегна много компании, а други направи по-предпазливи. Все пак според представители на сектора активни купувачи са останали куриерските фирми и телекомите.

За пръв път от години Пътна полиция пусна разбивка и на най-търсените модели от българския потребител. При новите автомобили най-продаваната коли за миналата година са Nissan Qashqai, Dacia Dokker и Renault Clio. Първият модел обаче е един от най-реекспортираните на пазара. При употребяваните не е изненада, че на първите две места са добрите стари Volkswagen Golf и Passat. Именно германската група има и най-много коли в националната пътна мрежа - над 472 хиляди, с близо 6 хиляди повече от 2019 г.

Повече газ и ток

Най-големият скок през миналата година е бил при автомобилите на газ. Броят им при леките коли е нараснал със 130 хиляди до малко над 300 000. Причината не е някакъв особен скок в търсенето, а нарасналите проверки на КАТ дали в талона е вписано такова задвижване, което доведе и до масови пререгистрации. За пръв път се вижда по-реална картина на този сегмент, който и цапа по-малко.

За сметка на това има реално повишение в броя на електрифицираните автомобили, каквато е тенденцията в цяла Европа. Хибридите и електромобилите бяха единствените със сериозен ръст на продажбите през миналата година на континента. България не е изключение, но е с далеч по-скромни показатели. Хибридните леки коли по българските пътища вече са над 10 500, с 37% повече от предишната година. Електромобилите пък са 1933 спрямо 1185 година по-рано. Голяма част от скока се дължи на повечето предлагани коли в платформата за споделена мобилност Spark. Според данните на НСИ през миналата година в България са били внесени над 1600 хибрида и 840 коли само на ток.

Вносът - надолу

Именно данните на НСИ за автомобилния внос дават някаква картина за пазара. Те включват нови и употребявани автомобили и през 2020 г. е най-слабият импорт от години - 58 хиляди автомобила спрямо 98 хиляди година по-рано, или с 40% надолу. По-големият дял е на коли втора ръка - 31 хиляди, но по-изненадващият факт е, че при употребяваните дизелът е повече от два пъти по-слабо представен (тоест внасян) от бензина. Което все пак може и да бележи някаква тенденция в бъдещото търсене.

Цените на употребявани коли в Европа по наблюдения на представители на сектора също растат (както и тези на новите) заради увеличени регулации в някои държави, както и след първоначалния бум през последните години в износа оттам заради т.нар. "Дизелгейт".

Очакванията са пазарът да се върне към растеж през тази година. Макар някои играчи в сектора да се надяват на възстановяване към нивата от 2019 г., повечето все пак считат, че подобен ръст е трудно постижим. Оптимизмът се дължи донякъде на продажбите през втората половина на миналата година. Но въпросителните са основно три - ефектът от сегашното, както и евентуални бъдещи затваряния, ваксинацията на населението, както и парламентарните избори през април. В период на такъв вот търсенето обикновено спада заради несигурност. Все пак в бранша и при употребяваните, и при новите коли се надяват 2020 г. бързо да бъде забравена.

Премиум сегментът

Според данните на Пътна полиция на пазара на нови премиум автомобили лидер остава BMW с 936 автомобила, следвана от Mercedes с 917 и Audi с 538. BMW са продали и 26 автомобила от тяхната електрифицирана серия i. При луксозните марки Ferrari и Lamborghini отново са наравно с по 4 продадени коли (по 5 през 2019 г.). Официално представените в България Porsche са пласирали 88 нови автомобила. Rolls-Royce има една регистрирана нова кола (2 през 2019 г.). Моделите на Tesla по българските пътища са с 50 повече, от които 9 са чисто нови.

Камионите

Кризата удари транспортния бранш, което ясно се вижда от продажбите на камиони (категория N3) - 1978 нови машини спрямо 3087 през 2019 г. и рекордните 3401 през 2018 г. Причините според представителите на сектора освен коронавируса са и приетият от ЕС пакет "Мобилност" и неясното бъдеще на тол системата. Лидери на пазара са DAF, следвани от Volvo и Renault Trucks. Стабилен обаче е останал пазарът на употребявани камиони с 4580 продадени машини спрямо 4204 през предишната година и 4720 през 2018 г.

Трудностите в производството

Изминалата година в индустрията ще бъде запомнена и със спрялото производство в първите месеци на избухването на пандемията. Само в ЕС са били засегнати близо 1.1 млн. работни места от общо 2.6 млн. директно заети в сектора. Според Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) производствените загуби се равняват на 3.6 млн. автомобила и около 100 млрд. евро само през първата половина на годината. Заради нарушените вериги за доставки имаше забавяне в доставката на различни модели, която продължава в някои сегменти и досега.

Спадът на продажбите ни е по-малък спрямо спада на целия пазар

Емил Гърнев, генерален мениджър на Renault и Dacia за България



2020 г. беше изключително предизвикателна за много сектори и компании по целия свят. Напълно очаквано беше пазарът на нови автомобили да срещне голям спад. Въпреки многобройните трудности, пред които Groupe Renault се изправи в глобален и локален план, компанията реализира целите, които бяха поставени предвид контекста на ситуацията. Спадът на продажбите на марките Renault и Dacia в България е по-малък спрямо спада на целия пазар на нови автомобили, което съответно ни донесе ръст в пазарния дял. През миналата година трябваше бързо да се адаптираме, да имаме готовност да бъдем гъвкави спрямо промяната в ситуацията и да открием нови канали за комуникация. Докато в повечето европейски пазари се налагаше пълна изолация, дилърствата ни в България не са затваряли дори и за ден, което неминуемо имаше позитивно влияние над резултатите ни. Въпреки това във всеки момент разглеждахме идеи и начини да бъдем максимално полезни на нашите клиенти. Забелязахме незабавния ръст в онлайн потреблението, обновихме някои от съществуващите ни и предложихме нови дигитални решения, за да съкратим стъпките, изискващи физически контакт, от пътя до покупка за клиентите ни. Разликите с кризата през 2019 г. са много. Докато тази през 2009 г. засегна най-вече финансовите институции, през 2020 г. именно иновативни продукти като този, който лансирахме с нашите партньори за Renault Leasing, предоставящ на клиентите 6-месечен гратисен период за старт на плащане на месечните вноски при сключване на лизингов договор за нов автомобил без допълнително олихвяване, помогнаха на много клиенти да се сдобият с нов автомобил, без да имат притеснения за ликвидността си. Въпреки че пандемията засегна много от представителите на малкия и средния бизнес, тя доведе и до нови възможности за растеж при спедиторските и куриерските фирми, както и в областта на телекомуникациите. Благодарение на разнообразното ни портфолио от клиенти тези нови възможности имаха позитивен ефект и върху нашите резултати.

Силно нарастващият SUV сегмент беше движещата сила на успеха ни

Маркус Татцер, изпълнителен директор на "Порше БГ" и "Порше интер ауто"



Изминалата 2020 г. предложи редица промени на всякакви нива. Това беше и шанс за проверка на гъвкавостта на компаниите. Теми като цифровизацията и устойчивостта станаха осезаеми. Първата реакция след затварянето беше намаляване на търсенето и продажбите, отразяващи несигурността на клиента за икономическо му състояние. След първоначалния стрес тази година върна повече клиенти към автомобилите - те трябва да разчитат повече на тях за ежедневните си задачи. Не е задължително да купуват нови коли, а тези, които вече притежават автомобили, разчитат повече на тях за безопасно придвижване. По същата причина пазарът на автомобили втора ръка се увеличи. Значението на автомобила се увеличи, балансирайки практическите нужди на хората. Автомобилите губят значението си като символ на статут и се превръщат в притежание, базирано на решение. Пандемията COVID-19 беше по-внезапна и радикална и повали цели индустрии спрямо предишната криза през 2009 г. За една нощ трябваше да намерите различни начини за комуникация с вашия клиент и да предоставите очакваната услуга в следпродажбено обслужване, което е от решаващо значение за мобилността на нашите клиенти и за тяхното доверие в марката. Силата на комуникация и силата на ориентираните към клиентите марки станаха видими. Дигиталните услуги се развиват със скорост, невиждана досега. Силно нарастващият SUV сегмент беше движещата сила на нашия успех. България е като много други пазари, на които SUV сегментът вече е над 50%, така че продължаваме да вярваме в големия потенциал. И двете марки - VW и Audi, имат много атрактивни модели в този сегмент, VW T-Roc и новият T-Cross разширяват портфолиото ни от SUV в по-малкия, Tiguan и Touareg са водещите ни SUV, които се гордеят с впечатляващи технологии, дизайн и шофиране. Доставките на Audi в SUV сегмента са още по-високи - около 70%. Разполагаме със силно портфолио, като започнем с Audi Q2, Q3 и по-високия SUV сегмент с Q5, SQ5, Q7, SQ7. Резултатите от продажбите на Audi Q8 и спортната версия RSQ8 бяха особено силни. Търсенето на електрически автомобили расте - 3% от обема на общите продажби са електрически автомобили. През тази година очакваме бавно да започнем връщането към нивата от 2019 г. Електрическата мобилност ще расте. Трудна ще е първата половина на годината заради пандемията и задаващите се парламентарни избори.

BMW е водещата премиум марка на българския пазар за последните 11 години

Александър Миланов, управител на "BMW Group България"



За BMW Group 2020 стартира с високи очаквания и изключително успешно, като различните географски региони попадаха в предизвикателствата, предизвикани от COVID пандемията, по различно време и с различна дълбочина - промени в потребителското търсене и поведение, затруднения в производствения процес и снабдяването, сериозни финансови предизвикателства. В края на тази година можем да кажем, че фирмата премина изключително успешно през този период на разнолики изпитания, успя да консолидира и подобри взаимоотношенията с клиентите и да разшири глобалното си пазарно присъствие, като запази за поредна година лидерството на пазара на премиум и луксозни автомобили. По наши данни BMW е водеща премиум марка на българския пазар през последните 11 години, а заедно с MINI BMW Group е водещият производител на премиум автомобили. Обемът на пазара в България се сви съществено, но най-важната промяна беше нарасналата потребност от комуникация със и обслужване на потребителите на продуктите на BMW и MINI във виртуалното пространство. По отношение на разликата между двете кризи - през 2020 г. светът и глобалната икономическа ситуация са различни от тези през 2009 г. Днес медицинската криза и съпътстващите я икономическа и социално-политическа криза засягат в различна степен всички икономически зони на света. Ликвидността във финансиращите институции е практически неограничена, финансовата система е в много по-добро здравословно състояние. Засегнати са платежоспособното търсене, доверието на потребителите и веригите за снабдяване и пласмент на готовата продукция. При автомобилните производители и в частност при BMW Group количеството на произведените автомобили беше значително понижено. Това води до частичен недостиг на готов продукт, но и до относителна стабилност в равнището на пазарните цени. Общото между двете кризи е, че те се отразяват по-силно в държави с нестабилна социално-политическа среда, както и на икономики, които се намират в процес на трансформация. Автомобилът продължава да бъде не само средство за персонална мобилност, но и все повече се утвърждава като начин за изразяване на философия, вкус и индивидуалност. За нас в BMW Group значителен растеж показаха хибридните и електрическите автомобили, както и автомобилите с изразен спортен характер и висока мощност. Според нас 2021 г. ще бъде не по-малко предизвикателна от изминалата година. Тя ще подложи на изпитание стратегията, правилността на планирането на ресурсите и пазарната стратегия, но ще даде възможност на фирмите да докажат своята креативност, технологичен потенциал и устойчивост.

Спадът до около 22 000 нови автомобила е шокиращ

Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби", "Мото-Пфое"



В последните години единственият надежден източник относно пазара на нови автомобили в България идва от МВР. За съжаление тенденцията част от производителите да изнасят навън, но да рапортуват като вътрешни продажби, се засилва, което обезсмисля самата идея за събираната от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) информация. Има марки, който са изнесли 69% от отчетените си продажби. Базиран на данните от МВР, пазарът за миналата година е около 22 000 нови автомобила - спадът е шокиращ. Тази тенденция започна още през 2019 г. и беше ускорена с пандемията. България изостава сериозно от случващото се в Европа, където електрифицираните и електрическите автомобили бележат бум. 2021 година ще бъде белязана от продължаващата пандемия през първите й месеци и предстоящи избори, но съм умерен оптимист за развитието на пазара. Ще ми се да вярвам, че тази година ще станем свидетели на така необходимата активна политика от страна на държавата по отношение на мобилността, в стимулиране на новите модерни автомобили и постепенно ограничаване на най-замърсяващите коли.

Българският автопазар съвсем обяснимо беше силно ударен от коронавируса. Внесените нови и употребявани коли през 2020 г. са на близки до дъното си от финансовата криза 2009-2010, но все пак са около 5% над тези най-ниски нива. Надеждите са, че корона ударът ще е значително по-краткотраен от световната криза и възстановяването ще започне още тази година.

В числа 2020 г. отвсякъде би изглеждала в червено. Нето по българските пътища са се появили с 60 хил. повече МПС (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) и така общият им брой достига 3.81 млн. За сравнение - числото е било и над 4 милиона МПС през 2017 г., но явно много са извадени от употреба или са извън движение с неплатена "Гражданска отговорност". Броят на леките коли по българските пътища е нараснал с над 36 хиляди през миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ivan_l avatar :-|
    ivan_ll

    Няма нищо изненадващо, неочаквано, нито пък лошо в тази статистика. Новите автомобили масово с директна инжекция и турбо са се доказали като капризни, шумни и неотзивчиви, след това имаме намалено производство заради короната, намалено качество за да наваксат с поръчките и за капак чувствително по-висока цена. Отделно вече всички знаят какви гробници се внасят на борсите и хората са все по-предпазливи, аз и още 6 човека, които познавам, се опарихме. За превеса на дизела е пряка функция на отърваването от дизела в по-богатите страни. Сега на пазара дизеларките са почти 2 ПЪТИ по-евтини от бензиновите варианти, само че с ремонтите след закупуване цената в най-добрият случай се изравнява, а даже твърде често задминава бензиновите. Не виждам смисъл от напъна да имаме повече чисто нови коли, който е мераклия все ще си купи, но с проблемите на новите модели дори не можеш да очакваш да са по-надеждни от 10 годишен автомобил с бензинов атмосферен двигател с индиректна инжекция.

  • 2
    mumi avatar :-|
    mumi

    И пазарът на автомобилите - нови и втора употреба, както и пазарът на имотите се характеризират с две особености: 1/ сделките намаляват, а 2/ цените растат. Нека икономистите кажат дали това е стагфлация?

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    20-годишните автомобили сега не са като 20-годишните автомобили преди 10 г.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.