КЗК: Ако доставчикът не харесва "Метро", има достатъчно алтернативи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК: Ако доставчикът не харесва "Метро", има достатъчно алтернативи

КЗК: Ако доставчикът не харесва "Метро", има достатъчно алтернативи

Регулаторът се произнася по жалба на "Акорд трейд" и не открива злоупотреба с пазарна сила от веригата

Мара Георгиева
6327 прочитания

© Цветелина Белутова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на "Метро кеш енд Кери България" с вносителя на храни "Акорд трейд". Накратко, доставчикът вижда проблем в такси на веригата, но регулаторът посочва, че има много други вериги като алтернатива.

Веригата през погледа на вносителя

Искането за образуването на производство е подадено от "Акорд трейд" - вносител и търговец на хранителни продукти (консервирани зеленчуци с марки D'aucy и Globus, маслиново масло Cirio Sita, шоколади Swiss Alps, бисквити Bonne maman, Jacobsens of Denmark, бонбони Maitre Truffout и др.). Фирмата работи с "Метро" от края на 2013 г. досега. През последните две години е отчитала оборот от 7-8 млн. лв.

"Акорд трейд" твърди, че "Метро" урежда търговските отношения с доставчиците си чрез рамково споразумение ("Общи условия") и "Търговски условия", в които се договарят в полза на търговеца разходи за реклама и бонус, изразен като процент върху оборота. Освен това се договаря логистична такса за транспортиране на доставките до магазините на "Метро". В полза на търговеца има и специфични условия като фиксирана отстъпка, отстъпка за всички продукти в промоционална активност, бонус в проценти за постигнат оборот без ДДС, заплащане на пряка и непряка реклама, неустойки.

Фирмата посочва още, че в период на ценово намаление размерът на неустойката за недоставени количества е в завишен процент от покупната цена на съответните стоки, а в случай че "Метро" използва алтернативен доставчик, за "Акорд трейд" възниква задължение да заплати евентуалната разлика в доставната цена. В искането до КЗК компанията твърди още, че включването в постоянния асортимент на веригата се извършва чрез еднократно или периодично заплащане на суми - за реклама на нов продукт; за реклама в специална брошура; допълнителни отстъпки от доставната цена под формата на бонус за реклама; ежегодни суми за допълнителни излагания на стока.

Между дружеството и търговската верига започват спорове (вече и съдебни) за начислени и прихванати задължения на "Акорд трейд" (за бонус върху оборота, логистични такси и реклама на захарни изделия), които според фирмата тя не дължи, тъй като са изчислени върху "неправилно определена база - процент върху редовна продажна цена, а не върху реалната фактурна цена, получена след корекция с кредитно известие".

"Акорд трейд" посочва още, че в промоционален период - 10 дни преди и 10 дни след него, компанията е задължена да доставя стоки с отстъпка от редовната цена независимо от цената, на която продава веригата, и че за такова изискване "няма икономическо основание". А резултатът от прилагането на тази клауза е "увеличаване на финансовата тежест за "Акорд трейд", намаление на приходите от продажба, невъзможност за компенсиране на това намаление, допълнителна печалба за търговската верига и липса на благоприятен ефект за потребителите".

Компанията посочва, че от август 2018 "Метро" спира фирмените заявки за доставка на 15 от 17 артикула захарни изделия, а от септември 2018 подава заявки само за един артикул. В същото време "Акорд трейд" вече е направила маркетингови инвестиции за допълнително позициониране на стоки. Това решение на веригата се е отразило върху приходите на доставчика, повишава логистичните му разходи и води до нереализиране на стока на склад.

Според "Акорд трейд" "начисляването на бонуси с неясен механизъм за определяне на основание и размер, необоснованото намаляване на заявките, неоснователното начисляване на неустойки при едностранни констатации за неизпълнени заявки, удържане на недоговорени суми за логистика и реклама и различното третиране спрямо други доставчици са в противоречие с добросъвестната търговска практика".

"Метро": Това е частен спор

В отговора си до КЗК "Метро" оспорва твърдението на "Акорд трейд", че асортиментът на веригата включва артикули, които се предлагат постоянно само в условията на промоция, и твърди, че не дели продуктите на постоянни или промоционални. Веригата посочва също, че е "невярно и недоказано" твърдението на доставчика, че включването на продукти в постоянния асортимент на веригата се извършва чрез еднократно заплащане на суми - за реклама на нов продукт, за реклама в специална брошура, допълнителни отстъпки от доставната цена под формата на бонус за реклама, ежегодни суми за допълнителни излагания на стоки и др. "Срещу всички изброени по-горе плащания на суми е налице съответна услуга, така например: реклама за нов продукт, реклама в специална брошура, бонус реклама, допълнителни излагания на стоки и т.н.", твърдят от веригата.

В становището се посочва още, че включването на продукти в постоянния асортимент на "Метро кеш енд кери България" става след внимателен анализ на нуждите на клиентите и състоянието на пазара и че всичко това изисква сериозни маркетингови усилия.

"Метро" заявява, че третира доставчиците си абсолютно равнопоставено. По отношение на изискването за доставните цени 10 дни преди и след промоционален период от веригата посочват, че тези действия имат чисто търговски характер и съответната икономическа логика, тъй като стоката следва да е налична преди началото на промоцията, за да бъде обозначена и подредена. А 10-дневните периоди след промоция "Метро" обяснява с факта, че по време на промоция се разпродават по-големи количества стоки, заредени на регулярни доставни цени, но продадени на промоционални. "В тези случаи, ако липсва тази договорка, "Метро кеш енд кери България" ЕООД би понесло неоправдани загуби", подчертава търговецът.

"Метро" твърди, че страните са договорили и прилагали метод за изчисляване на разходите за реклама на база фиксиран процент от цената на продуктите. И посочва, че няма договорно основание "Акорд трейд" да претендира веригата да изчислява сумата, необходима за реклама на продуктите, на база намалената доставна цена с отстъпката, която доставчикът предоставя по време на промоции.

Заради образувани съдебни дела търговската верига отбелязва, че е била изправена "пред несигурност в работата си" с "Акорд трейд" и е преценила, че е "в интерес и на двете страни да ограничи съвместната дейност до окончателно изясняване на споровете". От "Метро кеш енд кери България" посочват, че въпреки наличието на изброените съдебни спорове не е отправяно искане, нито са предприемани действия за прекратяване на споразуменията за търговски условия с "Акорд трейд" и че фирмата продължава да доставя определен асортимент от стоки в отдел "Основни храни".

В становището се отбелязва още, че "Акорд трейд" поддържа значително по-високи цени на доставяните стоки в сравнение с конкуренти и че веригата не може да ги продава извън промоционални активности, подкрепени от доставчика.

"Метро" смята, че в случая става въпрос за "чисто търговско-правен спор извън областта на конкурентното право".

КЗК: "Метро" не е единствен

Според КЗК пазарът, на който оперира "Метро кеш енд кери България", е с утвърдени участници като "Кауфланд", "Лидл", "Билла", "Максима" ("Т-маркет"), ЦБА, "Фантастико" и др. "Метро" заема трето място по приходи от продажби, печалба и рентабилност в периода 2017-2019 г. след "Кауфланд" и "Лидл". Налице е възможност за намиране на алтернативни търговски партньори, "Метро" не е определящ за конкурентоспособността на "Акорд трейд", обобщава регулаторът.

Проверката на антимонополния орган показва, че след намаляване на реализирания чрез "Метро" оборот в периода 2018-2019 г. "Акорд трейд" успешно пренасочва търговската си дейност към алтернативни купувачи. В същото време "Метро" не създава препятствия пред възможността на "Акорд трейд" да извършва конкурентна дейност.

Не съществуват и не са съществували законови, пазарни или икономически прегради пред доставчика да пренасочи дейността си към други търговци на дребно и едро, обобщава КЗК. Извършеният анализ дава основание категорично да се заключи, че "Метро" не притежава по-силна позиция при договаряне спрямо "Акорд трейд", е окончателното становище на комисията.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на "Метро кеш енд Кери България" с вносителя на храни "Акорд трейд". Накратко, доставчикът вижда проблем в такси на веригата, но регулаторът посочва, че има много други вериги като алтернатива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    И на другите места е все така. Работиш за чест и слава. Ако не щеш - продаваш само по складовете.

    Пълна подигравка е работата с веригите - всички рискове се прехвърлят на доставчиците, таксуват се за щяло и нещяло и биват лишавани от всякаква предвидимост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK