Wizz Air осъди летище София и ГВА заради еднаквите такси на двата терминала

Wizz Air осъди летище София и ГВА заради еднаквите такси на двата терминала

Това е поредният съдебен спор, който се води заради начина на определяне на летищните такси

Калина Горанова
14234 прочитания

© Цветелина Белутова


Авиопревозвачът Wizz Air осъди летище София и Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) за еднаквия размер на таксите на стария и на новия терминал. Решението на Върховния административен съд по казуса е от 21 януари и е окончателно. То потвърждава решението на Административен съд - София, което изпращаше преписката на главен директор на ГВА за ново произнасяне по размера на таксите.

Проблемът за Wizz Air започна, след като в края на октомври 2016 г. таксите на двата терминала бяха изравнени, за да може Ryanair да се премести на новия терминал, след като летището отесня. Това създаде неравнопоставеност за авиокомпаниите, които останаха на стария терминал, предлагащ по-лоши условия. Така две поредни години Wizz Air обжалва размера на таксите - за 2017 и 2018 г.

Споровете по отношение на начина на определяне на летищните такси на аерогара София набъбват, като в момента трите авиокомпании, превозващи най-много пътници на летището, обжалват драстичното вдигане на таксите и за настоящата година. А "България ер" към момента успява да си спести плащането на десетки милиони летищни такси, печелейки делата срещу аерогарата.

Аргументите на държавата

Конкретният съдебен спор касае еднаквия размер "Такса пътници" за "Терминал 1" и "Терминал 2" за 2018 г. Според летището комфортът на двата терминала не обуславя диференциация, доколкото средствата, получавани от заплащането на таксата, се използвали за осигуряване безопасното достигане до конкретното въздухоплавателно средство. Казва се още, че не е необходимо да води разделно, по терминали, разходните елементи, включени в стойността на "такса пътници", и че такова задължение не следва от Методиката за определяне на летищните такси.

Летището обяснява по-високия размер на такса пътник на стария терминал през предходните години с изтегления заем, който за 2016 г. например е бил на стойност 10.3 млн. лв. А определените летищни такси не биха могли да доведат до дискриминация на пътниците, доколкото същите не влизат в нито един момент в правоотношения с тях.

ГВА подкрепя летището, като смята, че не съществува разпределение на амортизациите по терминали, както и че крайният извод за наличие на дискриминация по отношение на определените летищни такси е неправилен, тъй като в действителност пътниците и на двата терминала получават еднакъв обем от услуги. А различието в качеството е недоказано.

И какво смята съдът

От изслушването на вещото лице съдът установява, че "Летище София" в качеството си на летищен оператор не води отчетност по всеки елемент от методиката за размера на таксите, както и не разделя активите по терминали. Тази липса е довела до невъзможност да се съпоставят разходите, които се покриват от "такса пътници" за всеки от терминалите. Не са представени доказателства, от които да е видно отражението на тегления заем върху размера на таксите. А според съда е ноторно известен фактът на различното качество в услугите, предоставяни на "Терминал 1" и "Терминал 2", който представлява самостоятелно основание за диференциация. Летищният оператор е бил длъжен да определи диференцирани летищни такси и като не е сторил това, е постановил незаконосъобразен акт.

Според съда площта на един обект предопределя размера на разходите за обслужването му, голяма част от които и релевантни към определянето на "Такса пътници" - по-скъпа обща поддръжка и по-високи разходи за електроенергия, отопление, осветление, климатизация, водоснабдяване, озеленяване и други. По-големият размер на тези разходи на "Терминал 2" в сравнение с тези на "Терминал 1", както и липсата на разходи за амортизация на "Терминал 1" поради пълната му амортизация към датата на определянето на летищните такси водят до необходимост от диференцирано изчисляване на таксата. "Тези обстоятелства, а не наличието на повече обекти с търговско предназначение на територията на "Терминал 2", както твърди главният директор на ГД ГВА в своята касационна жалба, са определящи в случая", пише съдът.

Целта на така определената разходна система, смята съдът, е да се осигури тарифна система, която да е прозрачна, самостоятелно регулируема и която да позволява на летищния оператор да си възстановява реалните разходи. А ползвателите да плащат справедливи, недискриминационни такси за летищните услуги, като последните не са ориентирани към печалба.

Летищните такси се заплащат от авиокомпании, които са фактически задължените лица, но на практика разходите по тях се поемат от пътниците. Така анализът сочи, че има нарушение на принципа на недопускане на дискриминация. Или органът е следвало да определи размера на летищните такси за двата терминала поотделно. Като не е сторил това, управляващият летището орган е нарушил принципа за недопускане на дискриминация,

Авиопревозвачът Wizz Air осъди летище София и Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) за еднаквия размер на таксите на стария и на новия терминал. Решението на Върховния административен съд по казуса е от 21 януари и е окончателно. То потвърждава решението на Административен съд - София, което изпращаше преписката на главен директор на ГВА за ново произнасяне по размера на таксите.

Проблемът за Wizz Air започна, след като в края на октомври 2016 г. таксите на двата терминала бяха изравнени, за да може Ryanair да се премести на новия терминал, след като летището отесня. Това създаде неравнопоставеност за авиокомпаниите, които останаха на стария терминал, предлагащ по-лоши условия. Така две поредни години Wizz Air обжалва размера на таксите - за 2017 и 2018 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Май избраният за концесионер не бърза много да встъпи във владение на тази държавно ръководена БУТАФОРИЯ, наречена Летище София. А що се отнася до таксите - при такива мизерни и примитивни условия и на ДВАТА терминала, летището би трябвало да заплаща такса на авиокомпаниите, че въобще стъпват там.

  • 2
    cco01538589 avatar :-|
    Jordan Karamalakov

    А дали пътниците имат избор през кой терминал да преминат? И съответно колко да заплатят? А дали е възможно авиокомпаниите да си избират терминала и съответно каква такса да заплатят?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход