MBA по време на COVID-19
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

MBA по време на COVID-19

MBA по време на COVID-19

Заплашена от изчезване, образователната степен се завръща по-силна след пандемията

The Economist
3127 прочитания

© Shutterstock


Едиел Пинкър, заместник-декан на Yale School of Management, настръхва при предположението, че MBA програмата, отдавна считана за стъпало към корпоративния успех, е станала по-малко значима след кризата от COVID-19. Традиционната двегодишна степен на образование остава жизненоважна, настоява той. "Смятате ли, че проблемите, които пандемията създава за обществото и икономиката, са тясно специализирани проблеми или пък са сложни проблеми, които обхващат различни сектори и дисциплини?"

Думите му щяха да прозвучат странно преди година. Тогава MBA започна да губи популярността си. С процъфтяването на световната икономика мнозина прецениха, че алтернативните разходи за тази скъпа образователна степен (таксите в най-добрите училища са по 100 хил. долара или повече годишно) не си заслужават. Някои училища не можеха да покрият разходите си. През 2019 г. University of Illinois обяви, че ще прекрати редовната си MBA програма. Десетки други училища направиха същото през последните години.

Сигурно защитата на MBA от страна на г-н Пинкър изглежда дори още по-странна в новата пандемична реалност? Точно обратното. "Учениците се задържаха, а училищата се намесиха", казва Сангет Чоуфла, ръководител на The Graduate Management Admission Council (GMAC). Последното годишно глобално проучване на GMAC, в което участват над 300 бизнес училища, установи, че кандидатите за 66% от програмите са се увеличили. Дали COVID-19 спаси MBA?

Първоначално вирусът изглеждаше смъртоносен. Лекциите преминаха онлайн, упражненията в екип се провеждаха при социална дистанция и пътуванията с учебна цел в чужбина бяха отменени. Това намали стойността на MBA изживяването, което "е значително подобрено с възможността за разширяване и диверсификация на професионалната мрежа от контакти чрез лични срещи", казва Скот де Рю, декан на University of Michigan's Ross School of Business. Ограниченията заради COVID-19 нарушават това, което Илиян Михов, декан на INSEAD, френското училище с кампуси във Фонтенбло, Сингапур и Абу Даби, нарича "хоризонтално обучение" - работа в екипи или обсъждане на днешните уроци на кафе. Зловещо е, че най-популярният MBA курс в INSAED през миналата година е бил "Психологически проблеми в управлението". "[Липсва ми] да общувам и да се забавлявам", оплаква се студент от New York University's Stern School of Business. Columbia Business School е дисциплинирало 70 ученици, които са нарушили правилата при COVID-19 за социализиране, като са пътували до Търкс и Кайкос за есенната ваканция.

Някои студенти, ядосани заради социалната изолация и онлайн образованието, поискаха парите им да бъдат възстановени. Много чужденци, дойна крава за западните училища, останаха настрана. Чоуфла посочва "динамиката с еднопосочен полет": ужасяващи истории за ученици, изгонени от общежитията и задържани по време на завръщането им у дома, отблъскват много азиатци от американските училища.

Полза за Европа и Азия

Загубата на Америка се оказа печалба за Европа. С повече директни връзки с Азия, London Business School, HEC Paris и други водещи европейски училища отчетоха нарастване на кандидатите. Някои азиатски училища също се възползваха. Те оставиха вратите си отворени за чуждестранни студенти благодарение на по-доброто справяне с пандемията в техните страни. През март Hong Kong University Business School (HKUBS) отбеляза нарастване на заявленията от Северна Америка и Европа. Повечето кандидатури са били на студенти, които са се стремили към MBA степен на Запад, но са избрали Азия в последния момент, казва Сачин Типнис от HKUBS. Спомените за SARS епидемията от 2003 г. подтикнаха HKUBS да се задейства от рано. Бързото обработване на заявленията за визи и преместването на класовете в по-големи зали за лекции позволиха на 90-95% от студентите да присъстват лично.

Пътуванията и визовите усложнения засилиха кандидатурите в местните училища. През 2020 г. кандидатите от континента за образование в China Europe International Business School (CEIBS), най-високо оцененото бизнес училище в Шанхай, нараснаха с 30%. Желанието да останат на местна почва се движи от две неща, обяснява Динг Юан, декан на CEIBS. Първата е китайската икономика, която нарасна миналата година, докато други се свиха. Това направи Америка и Европа по-малко привлекателна дестинация като цяло за амбициозните мениджъри. Второто е усещането, че след Тръмп Западът е по-малко приветлив за китайците.

Най-изненадващо от всичко предвид ситуацията е, че американските училища, изглежда, се подготвят за успешна 2021 г. След няколко години отказване на кандидатури MIT Sloan School of Management, Columbia Business School, Wharton School of the University of Pennsylvania и други водещи американски програми сега отчитат двуцифрен ръст. "Приехме най-големия целодневен MBA клас досега", гордо заяви Мадхав Раджан, декан на University of Chicago Booth School of Business.

Адаптиране

Кандидатурите за MBA обикновено се увеличават по време на рецесии, когато по-слабият пазар на труда означава по-ниски потенциално пропуснати заплати. Но бизнес училищата заслужават признание за адаптирането на своите бизнес модели - както техните преподаватели проповядват на студентите си. Мнозина отложиха началото на семестъра, предложиха щедри стипендии, отмениха изискванията за изпитите и либерализираха политиките за отлагане. Harvard Business School разреши на приетите студенти да отложат обучението си с една или две години. GMAC смята, че отлаганията в световен мащаб са се увеличили с около 3% до 7%.

Училищата също така подобриха онлайн обучението, увеличиха гъвкавите си образователни степени и интегрираха дигиталното обучение в основните MBA курсове. Противно на мнението, че са "гигантски убийци", казва Виджай Говиндараджан от Dartmouth College's Tuck School of Business, дигиталните технологии могат да помогнат на най-доброто училище "да гарантира, че неговата позлатена MBA програма блести още по-силно".

Ross School използва инструменти, подобни на предложенията на Netflix, за да създаде "персонализирани преживявания за лидерство и кариера" за учениците. И за облекчение на завършилите "вербовчиците" се завръщат. Проучване на GMAC на фирми, които наемат кадри от бизнес училища, установи, че 89% от тях са възнамерявали да наемат притежатели на степен MBA през 2021 г. спрямо 77% през миналата година.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Едиел Пинкър, заместник-декан на Yale School of Management, настръхва при предположението, че MBA програмата, отдавна считана за стъпало към корпоративния успех, е станала по-малко значима след кризата от COVID-19. Традиционната двегодишна степен на образование остава жизненоважна, настоява той. "Смятате ли, че проблемите, които пандемията създава за обществото и икономиката, са тясно специализирани проблеми или пък са сложни проблеми, които обхващат различни сектори и дисциплини?"

Думите му щяха да прозвучат странно преди година. Тогава MBA започна да губи популярността си. С процъфтяването на световната икономика мнозина прецениха, че алтернативните разходи за тази скъпа образователна степен (таксите в най-добрите училища са по 100 хил. долара или повече годишно) не си заслужават. Някои училища не можеха да покрият разходите си. През 2019 г. University of Illinois обяви, че ще прекрати редовната си MBA програма. Десетки други училища направиха същото през последните години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.