Ryanair прогнозира силно възстановяване след рекордна годишна загуба

Нискобюджетната авиокомпания очаква близо 1 млрд. евро загуба

Между април и юни полетите на авиокомпанията вероятно ще бъде около 20-25% от предпандемичните нива.
Между април и юни полетите на авиокомпанията вероятно ще бъде около 20-25% от предпандемичните нива.    ©  Reuters
Между април и юни полетите на авиокомпанията вероятно ще бъде около 20-25% от предпандемичните нива.
Между април и юни полетите на авиокомпанията вероятно ще бъде около 20-25% от предпандемичните нива.    ©  Reuters

Ryanair очаква да отчете рекордни загуби от близо 1 млрд. евро през годината до 31 март, преди авиокомпанията да претърпи "драматично възстановяване" по-късно през 2021 г., благодарение на програмите за ваксинация срещу COVID-19, заяви главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри.

Ирландската нискотарифна авиокомпания, която е най-голямата в Европа, прогнозира загуби между 850 и 950 млн. евро през текущата финансова година - около пет пъти по-голяма сума от предишната рекордна загуба през 2009 г., съобщи Reuters. Но О'Лиъри успокои инвеститорите, че резервациите рязко ще се "завърнат", след като се увеличи доверието във ваксинацията в Европейския съюз.

"Уверен съм... че ще видим завръщане към относително голям брой пътувания през тези ключови юли, август, септември", добави той.

Между април и юни полетите на авиокомпанията вероятно ще бъде около 20-25% от предпандемичните нива. Очаква се повишаване до 50-70% между юли и септември в зависимост от успеха на програмата за ваксинация на Европейския съюз, смята О'Лиъри. Той прогнозира, че потенциалният трафик през зимата може да е около 75-100% от предишните нива. Според него авиокомпанията може да превози между 80 и 120 млн. пътници през следващата финансова година в сравнение със 150 млн. през годината преди COVID-19.

Надежда за бърз отскок

Ryanair се смята, че е една от авиокомпаниите, които са в състояние бързо да преодолеят кризата с COVID-19, благодарение на доброто си финансово състояние, липсата на полети на дълги разстояния и бизнес класа.

От компанията заявиха, че са разполагали с кешови резерви от 3.5 млрд. евро в края на декември при 4.5 млрд. евро в края на септември. О'Лиъри твърди, че в момента не вижда сценарий, при който тази година да се наложи Ryanair да привлече повече капитал.

Авиокомпанията ще се стреми бързо да се възползва от възможностите, създадени от отпадането на някои конкуренти, включително във Великобритания, Германия, Италия и Испания. "Готов съм за агресивно разширение през зимата на 2021 г., дори и при по-ниски цени на билетите", казва О'Лиъри.

Ограниченията заради COVID-19 намалиха броя на пътниците на Ryanair със 78% през последните три месеца на 2020 г., като доведоха компанията до загуба за третото тримесечие от 306 млн. евро. От Ryanair заявиха, че очакват първата си доставка на самолет Boeing 737 MAX през март. Поне 24 от 210-те поръчани самолета от този модел ще пристигнат за пиковия летен сезон. Моделът 737 MAX получи разрешение да се върне в небето, след като беше заземен през март 2019 г. след две смъртоносни катастрофи в Индонезия и Етиопия.

Ирландската бюджетна авиокомпания целогодишно извършва полети до Европа от летищата в Пловдив и София, където има и база, а през летния сезон и от Варна и Бургас.

Още от Капитал