Къде изчезнаха морските контейнери

Цените на превоз с контейнери се повишиха в пъти. Те се оказаха дефицитна стока, за която се борят клиентите

По редица пристанищa в Европа и САЩ се стигна до задръствания и блокиране на контейнери, като държави като Великобритания влязоха във втори локдаун
По редица пристанищa в Европа и САЩ се стигна до задръствания и блокиране на контейнери, като държави като Великобритания влязоха във втори локдаун
По редица пристанищa в Европа и САЩ се стигна до задръствания и блокиране на контейнери, като държави като Великобритания влязоха във втори локдаун    ©  Reuters
По редица пристанищa в Европа и САЩ се стигна до задръствания и блокиране на контейнери, като държави като Великобритания влязоха във втори локдаун    ©  Reuters
Темата накратко
  • Цените на превоз с контейнери се повишиха в пъти преди китайската Нова година.
  • Контейнерите се оказаха дефицитна стока, за която се борят клиентите.
  • Част от спедиторите обвиняват за това силно концентрирания пазар на контейнерните линии.

Годината е 4719, поне по китайското летоброене. Започва на 12 февруари и ще бъде под знака на бика. За глобалната търговия обаче и тя се очертава да мине под знака на COVID-19, който има своите противоречиви отражения върху морския транспорт.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    harrypotter avatar :-|
    Nikolay Tsvetkov

    Работата е там, че корабоплавателните съюзи, търсещи икономии на мащаба, започнаха да използват свръхголеми контейнерни кораби, като си мислеха, че по този начин ще максимизират печалбата и транспорта на стоки.

    Обаче хипотезата за "по-големи плавателни съдове -- по-евтина единична цена на контейнер" се оказа невярна, защото зависи от ефективната експлоатация на точките за разтоварване. А свръхголемите товарни кораби изсипват наведнъж гигантски товари в пристанищата, като по този начин им претоварват капацитета и ги задръстват, което води до драстичен спад в ефективността им. От там става и едно бавене и чакане на празен ход и загуба на много време и пари. От там и се оскъпява всичко, губи се надеждност за доставките и се развалят глобални вериги за доставка.

    А тъй като стоките от Китай имат по-голям приоритет, отколкото стоките за Китай, е по-изгодно да се зареди пълен извоз от Китай и да се посвети ценното време в пристанищата само за разтоварване, преди изпращане на корабите директно обратно в Китай със само частично оползотворен капацитет (често пъти наполовина празни) по време на обратното пътуване (има деликатна баланс относно това колко време е прекарано в пристанището спрямо това колко стоки да бъдат натоварени при пътуването до Китай).

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал