Къде изчезнаха морските контейнери
Цените на превоз с контейнери се повишиха в пъти. Те се оказаха дефицитна стока, за която се борят клиентите


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
- Цените на превоз с контейнери се повишиха в пъти преди китайската Нова година.
- Контейнерите се оказаха дефицитна стока, за която се борят клиентите.
- Част от спедиторите обвиняват за това силно концентрирания пазар на контейнерните линии.
Годината е 4719, поне по китайското летоброене. Започва на 12 февруари и ще бъде под знака на бика. За глобалната търговия обаче и тя се очертава да мине под знака на COVID-19, който има своите противоречиви отражения върху морския транспорт.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
1 коментар
Работата е там, че корабоплавателните съюзи, търсещи икономии на мащаба, започнаха да използват свръхголеми контейнерни кораби, като си мислеха, че по този начин ще максимизират печалбата и транспорта на стоки.
Обаче хипотезата за "по-големи плавателни съдове -- по-евтина единична цена на контейнер" се оказа невярна, защото зависи от ефективната експлоатация на точките за разтоварване. А свръхголемите товарни кораби изсипват наведнъж гигантски товари в пристанищата, като по този начин им претоварват капацитета и ги задръстват, което води до драстичен спад в ефективността им. От там става и едно бавене и чакане на празен ход и загуба на много време и пари. От там и се оскъпява всичко, губи се надеждност за доставките и се развалят глобални вериги за доставка.
А тъй като стоките от Китай имат по-голям приоритет, отколкото стоките за Китай, е по-изгодно да се зареди пълен извоз от Китай и да се посвети ценното време в пристанищата само за разтоварване, преди изпращане на корабите директно обратно в Китай със само частично оползотворен капацитет (често пъти наполовина празни) по време на обратното пътуване (има деликатна баланс относно това колко време е прекарано в пристанището спрямо това колко стоки да бъдат натоварени при пътуването до Китай).
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход