Декларацията за поверителност на Apple рита Facebook там, където боли

Решението вероятно ще навреди на Facebook, на Google и на широк спектър от други рекламно-технологични бизнеси

Декларацията за поверителност на Apple рита Facebook там, където боли

Производителят на iPhone се противопоставя на своите съседи от Силициевата долина, които са зависими от рекламата

The Economist
5042 прочитания

Решението вероятно ще навреди на Facebook, на Google и на широк спектър от други рекламно-технологични бизнеси

© Shutterstock


Рядко се случва един технологичен гигант да критикува друг, както Apple критикува Facebook. "Какви са последствията от приоритизирането на конспиративните теории и подбудите към насилие само заради високото им ниво на ангажираност", попита шефът на Apple Тим Кук в реч на 28 януари. "Социалната дилема", казва той, "не трябва да бъде допусната да се превърне в социална катастрофа". Има предвид Facebook, но не го назовава. Миналата година платформата се оплака от представянето й в хитовия документален филм на Netflix "The Social Dilemma".

Какво се променя

Предупреждението на Кук е отговор на атаките на Facebook срещу предстоящата мярка за прозрачност на Apple при проследяване на приложения. Изскачащ прозорец на Apple скоро ще започне да пита потребителите на последните версии на операционната система iOS дали искат известни платформи като Facebook да следят дигиталната им активност в апликации и уебсайтове на други компании. Очаква се много потребители да откажат. Решението вероятно ще навреди на Facebook, на Google и на широк спектър от други рекламно-технологични бизнеси.

Заради коректния гняв от морална гледна точка на Кук е лесно да забравим как в началото Apple разреши проследяването на реклами. В началото на новия век разработчици и рекламодатели се научават да използват нейните "уникални идентификатори на устройства", за да следят потребителите в интернет. Тези UDID, както са наричани накратко, бяха постоянно прикрепени към всеки iPhone или iPad и улесняваха следенето на онлайн активността на потребителите.

След това през 2010 г. възникна фурор около поверителността на Apple и Google. Две години по-късно Apple отговори, като забрани разработчиците на приложения да използват UDID. В продължение на няколко месеца рекламодателите едва успяват да проследяват клиентите си.

Изскачащ прозорец на Apple скоро ще започне да пита потребителите дали искат Facebook да следи дигиталната им активност в сайтове на други компании.

Шестата версия на iOS представи нов, не толкова натрапчив инструмент, наречен "идентификатори за рекламодатели". За разлика от UDID те могат да бъдат блокирани и не идентифицират лично потребителите; всички събрани данни се обобщават, преди да бъдат използвани. Но въпреки това те позволяват проследяване, което е включено по подразбиране на iPhone и неудобно да бъде изключено. По това време целта на Apple беше да помогне на разработчиците на приложения да печелят приходи от iOS.

Важната поверителност

Сега за Apple поверителността е по-важна от всякога. Преди четири години компанията спря да проследява потребителите на уеб браузъра Safari. Google също обяви плановете си да премахне проследяващите "бисквитки" на трети лица от браузъра си Chrome до 2022 г. Представители на рекламната индустрия смятат за странно, че идентификаторите на рекламодатели все още са наоколо. Миналата година някои представители на мобилната рекламна индустрия смятаха, че Apple ще ги убие. Чрез прозрачността при проследяване поне някои потребители вероятно ще позволят на бисквитките да останат.

Въпреки това Facebook се бори усилено. През декември социалната мрежа публикува реклами в пресата, в които твърди, че промените на Apple ще навредят на малкия бизнес. При обявяване на финансовите резултати на Facebook на 27 януари шефът й Марк Зукърбърг обясни как компанията му дава инструменти за таргетирана реклама на малки фирми, които в миналото са могли да използват само три големи компании. Това затвърди предупрежденията на други рекламни технологии за завръщане на света към "стратегия на пушката", където за пореден път половината реклами се губят, но никой не знае коя половина. Освен това Facebook спори, че Apple се опитва да промени бизнес модела в интернет от такъв, който се поддържа главно от реклами, в такъв, за който се плаща повече. В този смисъл позицията на Apple по отношение на поверителността не е алтруистична, а самообслужваща.

Кампанията на Facebook срещу Apple може да надхвърли публичните предупреждения. През изминалия месец се появиха слухове, че компанията на Зукърбърг може да осъди производителя на iPhone заради предполагаемо преференциално таргетиране на собствените си приложения в App Store, като в същото време налага ограничения на разработчици от трети страни като Facebook. App Store на Apple вече се проверява от американското Министерство на правосъдието и надзорния орган за конкуренцията на Европейския съюз.

Разбира се, оплакванията на Facebook не са съвсем без личен интерес. Тя може да иска да премести вниманието от антитръстовите дела, срещу които е изправена. И компанията вероятно ще понесе удар върху приходите в резултат на действията на Apple. В края на януари тя обяви последните промени в iOS за насрещен вятър за рекламния й бизнес през тази година.

Повечето хора биха приветствали предложението за сигурност на Apple. Но способността й да го наложи в индустрията подчерта силата й по начин, който може да не й бъде полезен. Що се отнася до Facebook, задачата му сега е да измисли собствен изскачащ прозорец и да уверява хората, че проследяването на реклами е безвредно - трудна задача дори и за най-талантливите създатели на реклами.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Рядко се случва един технологичен гигант да критикува друг, както Apple критикува Facebook. "Какви са последствията от приоритизирането на конспиративните теории и подбудите към насилие само заради високото им ниво на ангажираност", попита шефът на Apple Тим Кук в реч на 28 януари. "Социалната дилема", казва той, "не трябва да бъде допусната да се превърне в социална катастрофа". Има предвид Facebook, но не го назовава. Миналата година платформата се оплака от представянето й в хитовия документален филм на Netflix "The Social Dilemma".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    esstrella avatar :-|
    Velina Tomova

    Статията е толкова зле преведена, че по-добре да я бяхте оставили на английски, поне да не се мъчим с изречения като "Разбира се, оплакванията на Facebook не са съвсем без личен интерес". Толкова сте свалили нивото, че ме е срам.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал