Апокалипсисът на книжния пазар не се състоя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Апокалипсисът на книжния пазар не се състоя

Апокалипсисът на книжния пазар не се състоя

Очакването за криза в издателската активност не се потвърждава в България и западните държави

2618 прочитания

© Цветелина Белутова


Георги Александров е преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация, специалност "Книгоиздаване"

В България все още няма официална статистика за пазарната реализация на книгите. Затова никога няма да стане ясно какви са били реалните продажби на книжния пазар през пандемичната 2020 г. Необичайната година ще се запомни с временната мярка за намаление на ДДС върху книгите, с призивите на гилдията към читателите да купуват книги и с големите ценови отстъпки. Ще се запомнят и апокалиптичните твърдения за спад на книгоиздателския бизнес някъде между 30% и 70%.

Статистиката за българското книгоиздаване се съдържа в

Два официални източника

но те показват какво и колко се издава, а не какво и колко се продава. Единият е бюлетинът "Книгоиздаване и печат" на Националния статистически институт. Изданието му за 2020 г. ще се появи идния септември.

Другият източник е ежегодната справка на Националната агенцията за ISBN. Тя съдържа информация за книгите, получили Международния стандартен книжен номер ISBN, и за издателите, които са го заявили. Какво показва най-новото издание "Книги и издатели в системата ISBN за 2020 г.", публикувано в края на януари?

Очакването за криза в издателската активност не се потвърждава. Дори по един от показателите е отбелязан рекорд. През миналата година в системата ISBN са се регистрирали най-много нови издатели - 257. По останалите показатели наистина има отстъпление от 2019 г., но с незначителен процент. С 5% по-малко са издателствата, заявили ISBN, но броят им - 1396, е на втора позиция за деветте години, откакто Националната агенция за ISBN огласява тази статистика. Общото количество на изданията, получили ISBN, спада с едва 4%.

Времето на предположенията отминава, идва време за равносметка. Тревожни прогнози за книжната индустрия доминираха и в международния информационен поток, но най-вече през пролетната вълна на пандемията. От лятото пазарните сондажи започнаха да изпращат

Обнадеждаващи сигнали

Статистическата агенция NPD BookScan, която събира и обработва информация от англоезичните пазари, наскоро оповести изненадваща новина от Съединените щати. В годината на пандемията американците са купили най-много книги за всички времена. Пазарната реализация на печатните книги от 751 милиона екземпляра нараства с 8.2% спрямо 2019 г. При електронните книги растежът е още по-голям: 12.6% със скок от 170 на 191 милиона продадени копия. Така 2020 г. поставя рекорд в продажбите на печатни и електронни книги - общо 942 милиона. Увеличават се и платените изтегляния от интернет на аудиокниги, при това с най-голямо процентно изражение - 17%.

Добри новини идват и от Великобритания, въпреки че през 2020 г. книжарниците там са затворени за близо три месеца. Приходите от продажби на печатни книги са с 5.5% повече, отколкото през 2019 г., и достигат 1.76 милиарда паунда. В пандемичната ситуация расте и интересът към електронните книги и аудиокнигите. Продажбите им от 199 милиона паунда към края на юни 2020 г. са по-високи с 23% спрямо същия период на предходната година.

"Тези числа доказват издръжливата природа на книгите във всичките им формати", споделя пред Guardian председателят на Асоциацията на издателите Стифън Лотинга.

Окуражителна е статистиката за 2020 г. и за книжния пазар в Италия, една от страните, изпитала най-тежките последици от пандемията. С продажби за 1.544 милиарда евро търговското потребление на книги нараства с 2.4% в сравнение с 2019 г. Растеж има при всички медийни формати - минимален при печатните книги (0.3%), но значителeн при електронните книги (37%) и аудиокнигите (94%). През миналата година италианците купуват 104.5 милиона книги, с 2.9% повече от 2019 г. Решаващо е увеличението на онлайн продажбите. Делът им скача на 43% през 2020 г. Помага и правителственото решение книгата да се причисли към стоките от първа необходимост и книжарниците да останат отворени през есенната обща карантина.

Във Франция книгите не получават този привилегирован статут. Книжарниците са затворени и през втората вълна на пандемията, без да могат да се възползват от коледния период. Това е една от причините френският книжен пазар да отбележи спад в приходите от продажби, макар и с минималните 2%.

Съпоставката с 2019 г. не говори за дълбока криза и на най-големия европейски книжен пазар. Според Асоциацията на германските издатели и книготърговци приходите от продажби през 2020 г. намаляват с 2.3% в основните търговски канали за физическа и онлайн търговия. По-осезаем е спадът на продажбите в книжарниците - 8.7%, но както във Франция, те остават затворени и през двете вълни на пандемията.

Времевото отстояние от 2020 г. е прекалено кратко, за да се направи обстойна оценка на влиянието на пандемията върху книжния пазар. Очертават се обаче поне

Три тенденции

увеличение на онлайн продажбите, подем на дигиталните формати, устойчив интерес към печатните книги. В ход е и една видима промяна - издателският маркетинг се пренася трайно във виртуалната среда.

Макар да е оспорвано, книгата успешно доказа, че е "стока от първа необходимост". Актуалният въпрос е друг: пагубна или благодатна е пандемията за книжната индустрия. Отговорът е в числата. Поне там, където ги има.

Георги Александров е преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация, специалност "Книгоиздаване"

В България все още няма официална статистика за пазарната реализация на книгите. Затова никога няма да стане ясно какви са били реалните продажби на книжния пазар през пандемичната 2020 г. Необичайната година ще се запомни с временната мярка за намаление на ДДС върху книгите, с призивите на гилдията към читателите да купуват книги и с големите ценови отстъпки. Ще се запомнят и апокалиптичните твърдения за спад на книгоиздателския бизнес някъде между 30% и 70%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK