Глобалният недостиг на чипове ще струва поне 60 млрд. долара на автоиндустрията

IHS Markit очаква през първото тримесечие да бъдат произведени 672 хил. автомобила по-малко

Автомобилните производители се борят, за да си осигурят доставки на чипове, за които е нужно дълго време за изпълнение поради тяхната сложност
Автомобилните производители се борят, за да си осигурят доставки на чипове, за които е нужно дълго време за изпълнение поради тяхната сложност    ©  Reuters
Автомобилните производители се борят, за да си осигурят доставки на чипове, за които е нужно дълго време за изпълнение поради тяхната сложност
Автомобилните производители се борят, за да си осигурят доставки на чипове, за които е нужно дълго време за изпълнение поради тяхната сложност    ©  Reuters

Очаква се автомобилните производители по целия свят да се лишат от милиарди долари печалба тази година поради недостиг на чипове - ситуация, която се очаква да се влоши, докато компаниите се борят за доставки на критичните в момента части.

Консултантската компания AlixPartners очаква липсата на чипове да намали приходите на автомобилния сектор с 60.6 млрд. долара тази година. Тази консервативна оценка включва цялата верига на доставки - от дилъри и производители на автомобили до големи доставчици от първи ред и техните по-малки партньори, според Дан Хърш, управляващ директор на компанията. Той обяснява, че по цялата верига на доставки всеки пропуска част от приходите. Въздействието може да е равно на 10% от глобалното търсене през тази година.

General Motors очаква, че недостигът на чипове ще намали приходите й с 1.5 до 2 млрд. долара тази година. Ford Motor заяви, че ситуацията може да понижи печалбата й с 1 млрд. до 2.5 млрд. долара през 2021 г. Honda Motor и Nissan Motor заедно очакват да продадат 250 хил. автомобила по-малко до март поради недостига.

Все по-важни

Чиповете са изключително важни компоненти за новите превозни средства - за части като сервоуправление и спирачки, както и за информационно-развлекателните системи. В зависимост от превозното средство и възможностите му, експертите обясняват, че в един автомобил може да има стотици чипове. По-скъпите модели с усъвършенствани системи за безопасност имат много различни видове чипове.

"Не мога да си представя наистина някой да бъде пощаден", казва Хърш пред CNBC. Според него ситуацията може да доведе до надпревара между компании, индустрии и дори държави за доставки на чипове, които се използват в ежедневната потребителска електроника. Досега само Toyota Motor обяви, че разполага със запас от чипове за четири месеца и не очаква веднага глобалният недостиг да удари производството й.

Финансовият директор на Tesla Закари Къркхорн заяви пред инвеститорите по време на представянето на тримесечните резултати през миналия месец, че недостигът, както и капацитетът на пристанищата "може да окаже временно влияние" върху автомобилния производител. Компанията официално заяви, че ефектът от недостига е "все още неизвестен", като признава, че липсата на части може да повлияе на производството.

Автомобилните производители се борят, за да си осигурят доставки на чипове, за които е нужно дълго време за изпълнение поради тяхната сложност.

Недостигът е далеч надолу по веригата на доставки, което води до ефект върху цялата мрежа. Някои производители на автомобили като GM и Ford потвърдиха за планове да сглобяват частично моделите и да ги складират, докато не осигурят нужните чипове. Други заявиха, че може да се опитат да купят от по-малки доставчици, като скъсят част от веригата.

Изследователската компания IHS Markit очаква през първото тримесечие на 2021 г. да бъдат произведени 672 хил. автомобила по-малко поради недостиг на полупроводници, включително 250 хил. на най-големия пазар на автомобили в света, Китай. Въпреки че големите доставчици на полупроводници като Taiwan Semiconductor Manufacturing и United Microelectronics обявиха инвестиционни планове за увеличаване на производствения капацитет, IHS твърди, че краткосрочният недостиг няма да бъде преодолян.

Един от най-засегнатите автомобилни производители е Ford. Миналата седмица компанията беше принудена да намали значително производството на пикапа си F-150, което е изключително важно за печалбата й. Ford заяви, че работи в тясно сътрудничество със своите доставчици на чипове, които до голяма степен са уникални за пикапа и не могат да бъдат заменени с тези от по-евтините автомобили.

Конкурентът GM временно спря производството в три завода за автомобили и кросоувъри в Северна Америка най-малко до средата на март. Целта е да се даде приоритет на производството на по-печелившите пикапи и джипове.

Как се стигна дотук

Световната автомобилна индустрия е изключително сложна система от търговци, производители на автомобили и доставчици. Последната група включва по-големи доставчици като Robert Bosch и Continental, които ĸyпyвaт чипoвeтe зa cвoитe пpoдyĸти oт пo-мaлĸи пpoизвoдитeли ĸaтo NХР Ѕеmісоnduсtоrѕ и Rеnеѕаѕ. Проблем в която и да било част на веригата се отразява въpxy цялaтa индycтpия.

Πpoблeмът започва в нaчaлoтo нa вepигaтa, ĸoятo вĸлючвa т.нap. пoдлoжĸи - тънĸи плacтини oт пoлyпpoвoдниĸoв мaтepиaл, ĸoитo ca необходими зa пpoизвoдcтвoтo нa интeгpaлни cxeми и дpyги. Cлeд пpoизвoдcтвoтo нa чипa тoй се пocтaвя в мoдyли зa cиcтeми ĸaтo ĸopмилнaтa, cпиpaчнaтa и дpyги. От създаването на чиповете до монтирането им в превозното средство са необходими 26 седмици, казва Хау Тай-Танг, оперативен директор на Ford.

Недостигът на чипове е от началото на миналата година, когато пандемията предизвика спиране на заводите за сглобяване на автомобили. Тъй като те бяха затворени, доставчиците на подложки и чипове пренасочиха частите към други сектори като потребителската електроника, за които не се очакваше да бъдат толкова сериозно засегнати от ограниченията. Като се добавят 26 седмици, както обяснява Тай-Танг, достигаме до втората половина на минaлaтa гoдинa и нaчaлoтo нa тaзи, ĸoгaтo aвтoмoбилнитe компании зaпoчнaxa дa yceщaт нeдocтиг.

Но търсенето на нови превозни средства беше по-устойчиво от очакваното по време на блокадите, така че индустрията се възстанови много по-бързо, отколкото бяха очакванията. Въпреки това доставчиците на чипове продължиха да захранват други сектори и сега се опитват да се справят с търсенето от автомобилната индустрия.