За слузта на един охлюв
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За слузта на един охлюв

"Искаме да ни разпознават като фирма, която произвежда много качествена козметика с охлювена слуз, а не като ферма за добив на охлюви. Бизнес философията ни е не да продаваме суровина, а краен продукт с много добавена стойност", казва ръководителят "Глобално бизнес развитие и износ" на "Камко" Иво Драмов

За слузта на един охлюв

Козметичната компания "Камко" изнася продукти с ценната суровина от мекотелите на четири континента

2541 прочитания

"Искаме да ни разпознават като фирма, която произвежда много качествена козметика с охлювена слуз, а не като ферма за добив на охлюви. Бизнес философията ни е не да продаваме суровина, а краен продукт с много добавена стойност", казва ръководителят "Глобално бизнес развитие и износ" на "Камко" Иво Драмов

© Надежда Чипева


10 секунди са достатъчни на един сръчен работник да събере капчиците слуз от северноафриканския охлюв Helix Aspersa Maxima, и то без да го нарани. В охлювената ферма на козметичната компания "Камко" край Раковски живеят над 1 млн. от тези животинки. За тях се грижат само четирима работници: хранят ги, пазят ги от слънцето и от грабливите птици, приспиват ги през зимата и ги събуждат напролет. И така - до смъртта им след 3 години. Толкова живеят охлювите.

От уважение към труда на мекотелите в "Камко" отказват да ги дадат за деликатес в ресторантите на Франция или Италия. Впрочем това е и част от фирмената философия за кръгова икономика в козметиката - оставят мъртвите животинки в земята, където са се родили. Бизнесът на компанията е свързан преди всичко с експорт на козметика за страните от Европа, Азия, Африка и Австралия. Тя има портфолио от 550 продукта под марката Victoria Beauty, а в над 120 от тях влага охлювена слуз. През 2019 г. приходите на компанията са нараснали с 30% (виж таблицата), като очакванията са, че съвсем скоро годишните й обороти ще надхвърлят 12 млн. лв.

Автор: Капитал

Черупчестата ферма за красота

"Практиката да влагаме охлювена слуз в козметичните продукти не е нова за нас", разказва едноличният собственик и управител на фирмата Христо Драмов. В началото продуктите с марката Victoria Beauty се произвеждат с вносна суровина от Франция - купуват слуз и я влагат в козметиката. Преди около 10 години обаче е направена следващата крачка - изградена е първата българска ферма за биологично отглеждане на охлюви.

"Инвестицията не беше много голяма - около 100 хил. лв., като досега сме вложили в начинанието малко над 220 хил. лв.", коментира Христо Драмов. Допълнителните средства са за "родилно отделение" на собствени малки охлювчета. Така се зануляват разходите за вноса им. "В първия момент не акцентирахме върху възвращаемостта, а върху това, че ще имаме собствена суровинна база. Опитите ни показаха, че постигаме по-добро въздействие върху човешката кожа от слузта, която сами добиваме и сами обработваме", категоричен е собственикът на "Камко".

Суровина за вътрешни нужди

"Нямаме съвсем точен отговор колко слуз събираме годишно. Различно е. Зависи колко интензивно ще го правим, колко ще ни трябва. Но всяка година произвеждаме за наши нужди тонове слуз", обяснява Иво Драмов, ръководител направление "Глобално бизнес развитие и износ" на "Камко". Ценната суровина се събира в съдове и веднага се обработва. Когато за последен път компанията купува стабилизирана слуз от Франция, тя плаща доставката на цена 102,4 евро за килограм. Сега международните цени не са така важни, защото "Камко" не купува, но и не продава суровината си въпреки наличието на интерес. "Искаме да ни разпознават като фирма, която произвежда много качествена козметика с охлювена слуз, а не като ферма за добив на охлюви. Бизнес философията ни е не да продаваме суровина, а краен продукт с много добавена стойност", казва Иво Драмов.

Експертите от компанията обясняват, че в единица краен козметичен продукт се влага не повече от 10-20% охлювена слуз. И ако цената й е примерно 100 евро за килограм, то 50 грама от първите продукти кремове за лице, които се продават и до днес, струват в магазина 10-13 лв. "Това не дава прецизен икономически ориентир за това колко стойност добавяме в козметиката, но поне дава посоката", коментира Драмов.

Тайните на природата

Охлювената слуз съдържа много от познатите и използвани в козметиката вещества. Някои от основните са витамини, еластин, колаген, хиалуронова киселина, липиди, алантоин, гликолова киселина. Те влияят върху регенерацията, еластичността и хидратацията на кожата. Но охлювната слуз съдържа и много естествени вещества, които представляват естественият имунен отговор на охлюва към бактерии и вируси в средата като антимикробни пептиди и фитоантибиотици. В азиатски страни като Япония има практика в козметични салони местна порода големи охлюви да се поставят направо на кожата на клиента, за да пълзят по нея и да я покриват със слуз.

Историята познава и много опити по химичен път да бъде създадена същата формула, която има в натуралната охлювена слуз. Изкушението не подминава и технолозите на "Камко". "Знаехме основните съставки, знаехме пропорциите между тях и тествахме да ги смесим. Опитите ги направихме, но не успяхме да постигнем съвършенството на природното творение. Не мисля, че някой в света го е постигнал", заключва управителят на фирмата Христо Драмов.

10 секунди са достатъчни на един сръчен работник да събере капчиците слуз от северноафриканския охлюв Helix Aspersa Maxima, и то без да го нарани. В охлювената ферма на козметичната компания "Камко" край Раковски живеят над 1 млн. от тези животинки. За тях се грижат само четирима работници: хранят ги, пазят ги от слънцето и от грабливите птици, приспиват ги през зимата и ги събуждат напролет. И така - до смъртта им след 3 години. Толкова живеят охлювите.

От уважение към труда на мекотелите в "Камко" отказват да ги дадат за деликатес в ресторантите на Франция или Италия. Впрочем това е и част от фирмената философия за кръгова икономика в козметиката - оставят мъртвите животинки в земята, където са се родили. Бизнесът на компанията е свързан преди всичко с експорт на козметика за страните от Европа, Азия, Африка и Австралия. Тя има портфолио от 550 продукта под марката Victoria Beauty, а в над 120 от тях влага охлювена слуз. През 2019 г. приходите на компанията са нараснали с 30% (виж таблицата), като очакванията са, че съвсем скоро годишните й обороти ще надхвърлят 12 млн. лв.

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK