Половината от бизнеса на полската верига за обувки ССС вече е онлайн
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Половината от бизнеса на полската верига за обувки ССС вече е онлайн

През октомври 2019 г. ССС открива своя 16-и магазин в страната.

Половината от бизнеса на полската верига за обувки ССС вече е онлайн

Компанията, позната тук и със сайта obuvki.bg, свива физическите си магазини до 500-600 кв.м. Амбициозната експанзия в Германия завърши с фалит

Боряна Генчева
3394 прочитания

През октомври 2019 г. ССС открива своя 16-и магазин в страната.


Бързото преориентиране към онлайн търговия помогна на полската ССС Group да премине почти незасегната през пандемичната 2020 г. Компанията, която е пазарен лидер в сектора на обувките в Централна и Източна Европа, завършва финансова 2020/2021 г. с едва 3% спад в приходите до 5.6 млрд. злоти (1.25 млрд. евро). Ръстът на онлайн търговията обаче е 71% на годишна база и през 2020 г. от нея вече идват 48% от бизнеса на групата. Само през последната четвърт на миналата година делът й достига 55%. Е-продажбите почти изцяло компенсират спада на физическите магазини.

CCC Group присъства в 30 държави към края на януари 2021 г., сред които и България. В 22 от тях групата има стационарни магазини - 1029 с обща площ 685 хил. кв.м. В други 17 страни е само онлайн. ССС има общо 70 онлайн платформи в цяла Европа: eobuwie.pl, ccc.eu, Modivo, DeeZee, Gino Rossi. В България нейна е obuvki.bg.

"По отношение на електронната търговия ние сме като самолетоносач от най-висок клас, който има различни самолети на борда и по този начин е в състояние гъвкаво и ефективно да изпълнява всяка задача", казва Марчин Чичерски, председател на управителния съвет на CCC Group в интервю за Business Insider, Полша. По отношение на класическите обекти групата вероятно си е взела поуки от неуспеха на амбициозната й експанзия на немския пазар (виж надолу).

Полската верига за обувки и чанти ССС влиза на българския пазар през 2014 г. и е представена в страната от дружеството "ССС обувки България". За 2019 г. то има приходи от 17.8 млн. лева при 14 млн. лева година по-рано. Това го поставя на 27-а позиция сред модните ритейлъри в секторната класация на "Капитал" "Регал 100". Печалбата му също нараства - от 63 хил. лева на 297 хил. лева. През 2019 г. в страната беше отворен 16-ият магазин CCC. В момента веригата има 17 магазина, от които седем в София, два в Пловдив, а останалите - в още осем града. Българското дружество е собственик и на сайта obuvki.bg, който е лидер в електронните продажби на обувки с над 400 предлагани марки.

Завой в е-посока

Седмица след първия полски локдаун през март миналата година CCC създава екип за управление на кризи. Този щаб взема ключовото решение "лостът" да се премести от стационарни продажби към електронна търговия, обяснява Чичерски в същото интервю. Затварянето на физическите магазини е сринало акциите на компанията от над 100 полски злоти през февруари до 25 злоти в средата на март. (1 PLN = 0.22 евро).

"По време на икономическото затваряне само електронната търговия има шанс да избута тази лодка, да й даде вятър в платната, за да достигне безопасно пристанище." Това беше ясното послание, което отправихме към служителите, добавя Чичерски. Мениджмънтът полага усилия да ги успокои, че масови съкращения няма да има и че магазините ще продължат да бъдат важна част от екосистемата на продажби.

Преместват всички налични стоки в складовете за електронна търговия. Решават да ускорят излизането онлайн на пазари, планирани за малко по-късно.

"По време на икономическото затваряне само електронната търговия има шанс да избута тази лодка, да й даде вятъра в платната, за да достигне безопасно пристанище."

Марчин Чичерски, председател на управителния съвет на CCC Group

Късене-старт, бързо наваксване

Марчин Чичерски признава, че CCC се е "включила с известно закъснение в състезанието по дигитализация", но после наваксва бързо. През 2015 г. компанията изобщо отсъства от картата на е-търговията. Забавена е от остарелите си и немащабируеми IT системи. После мениджмънтът взема ключовото решение да обнови цялата IT архитектура. Това е скъпо и рисково - защото, когато се действа бързо, обикновено има смущения в доставките, но се оказва ефективно. Така че ССС в голяма степен е подготвена за сегашната онлайн офанзива. От 2018 г. насам компанията е инвестирала над 1 млрд. полски злоти (223 млн. евро) в продукти, електронна търговия, автоматизация, иновации в логистиката и обслужване на клиенти.

Преди пет години CCC "поглъща" сайта eobuwie и го разработва дотолкова, че приходите му се увеличават 15 пъти. Сега той е основен двигател на електронната търговия на групата. Преди три години придобива сайта за обувки DeeZee и постига с него четирикратен ръст. Пуска нов сайт за облекло - Modivo, който определя като изключително успешен. Разработва решения като esize.me (технология на виртуално 3D сканиране на ходилата - бел.авт.) и приложението CCC, което за година и половина е изтеглено от 3.5 млн. клиенти.

Сега има 35 магазина в ключови агломерации, от които е в състояние да направи доставка до дома на клиента в рамките на 60-90 минути след онлайн поръчката.

Физическите магазини и е-светът

CCC започна да отваря и т.нар. хибридни магазина eobuwie и засега има 30. В тях персоналът помага на клиентите, в това число и на възрастни хора, да свикнат с технологиите - показват им процеса, продуктовото портфолио и как се прави поръчка онлайн.

През ускорена трансформация преминават и физическите магазини. В тях се поставят таблети и скенери esize.me. "Някои клиенти се подготвят за онлайн покупки, но ги финализират в стационарен магазин. Други посещават магазина, за да се опознаят стоките, но завършват процеса на онлайн покупка. В CCC се опитваме да свържем тези два свята и така разбираме омниканалния модел", казва Чичерски. Докато инвестира в технологии и дигитализация, компанията редуцира търговските площи до 500-600 кв.м. Плановете са до юни тази година повечето магазини и складове да бъдат свързани в единна цифрова система. Това ще позволи при ново затваряне магазините да се превърнат в логистични "центрове" за изпращане или получаване на стоки.

CCC преговаря с инвеститори за миноритарен дял в сайта си eobuwie.

Търси се партньор в е-търговията

"Изправени сме пред по-нататъшно мащабиране на бизнеса с електронна търговия. Планираме да пуснем минимум 10 платформи за продажба до края на първото полугодие на 2021 г. Околната среда е благоприятна за растеж в онлайн зоната. Излизаме и на нови пазари, включително до Хърватия, България и Гърция (от българския офис отказаха коментар - бел.авт.). Ще представим марката Modivo в Украйна и eobuwie в Словения. Сега добавянето на повече платформи за електронна търговия е относително по-лесно, отколкото преди няколко години", казва Чичерски.

През 2020 г. от CCC обявиха, че търсят миноритарен инвеститор в сайта си eobuwie. "Групата се нуждае от партньор с ноу-хау в електронната търговия, тъй като се насочва към онлайн продажби, докато традиционните магазини са блокирани от анти-COVID мерките", казаха от компанията тогава.

Според източници на Reuters сред кандидати са японската SoftBank Group, фондовете за дялово участие Cinven, Advent и Mid Europa Partners. Първоначално заявените намерения на CCC са да приключи продажбата през първото тримесечие на тази година. Очакванията са новият партньор да инвестира около 500 млн. злоти (113.5 млн. евро) в eobuwie.

"ССС Германия" е в процедура по фалит

Полската верига за обувки CCC имаше големи планове за Германия. Те могат да се смятат за неуспешни след спада на продажбите, предизвикан от корона кризата. Дружеството, което в Германия е собственост на Hamm Reno (HR Group), фалира в страната, пише Immobilien Zeitung през септември.

"CCC Германия" е отделно юридическо лице, регистрирано от полския производител на обувки. В края на 2018 г. то става собственост на Hamm Reno, вторият най-голям търговец на обувки в Германия след Deichmann. В замяна ССС придобива 30% от акциите на Hamm Reno. Прехвърлянето им е съпътствано с уговорката немският партньор да поеме преструктурирането на "CCC Германия".

Планове за преструктуриране

Експерти, цитирани от Immobilien Zeitung, коментират, че предизвикателството пред дружеството идва от "големите търговски площи с преобладаващо високи наеми". Целта на HR Group е да намали размера на клоновата мрежа и да се направи оперирането по-евтино. През април 2019 г. компанията обявява, че иска да запази 40 от 76 магазина на CCC и да ги премести в Reno.

"Държавните мерки за затваряне в битката срещу пандемия завариха "CCC Германия" в средата на процес на преструктуриране. Процесът започна през 2019 г. и се очакваше в хода му в магазините на ССС да бъдат разработени и внедрени жизнеспособни икономически решения", коментира Петер М. Волф, управляващ директор на CCC Germany GmbH, по-късно.

Плановете са изпълнени само частично. През септември "CCC Германия" управлява 65 магазина, разделени наполовина между марките Reno и CCC, в които работят 470 души.

Процедура по несъстоятелност

В средата на септември "CCC Германия" подава молба до Окръжния съд в Оснабрюк за откриване на производство по несъстоятелност при самоуправление. След това компанията разполага с два месеца, за да "проведе дискусии с бизнес партньори за възможни вноски за преструктуриране", преди да се реши дали производството за несъстоятелност да бъде открито, или дружеството може да бъде преструктурирано без този инструмент. През декември е открито производство по несъстоятелност, както съобщава германският fashionnetwork.com. "Дори и с инструментите на закона за несъстоятелността сценарият за продължаване дейността на "CCC Германия" за съжаление не е осъществим, тъй като нашите бизнес партньори са изправени пред сходни предизвикателства, както никога досега", обява ръководството в писмо до служителите.

Компанията затваря 48 от обектите в Германия, които по това време вече са намалели до 59. Обявява финални разпродажби, за да ускори разпродаването на наличности. Запазва като аутлети шест клона - в Хамбург, Есен, Оберхаузен, Висбаден и Рауенберг, с намеренията те да останат отворени най-късно до края на март 2021 г. За останалите локации се преговаря със стратегически инвеститор, пише fashionnetwork.com.

Германия вече не е посочена като чуждестранен пазар на корпоративния уебсайт на CCC в Полша. А HR Group декларира, че няма да бъде засегната от искането за несъстоятелност на "CCC Германия".

Бързото преориентиране към онлайн търговия помогна на полската ССС Group да премине почти незасегната през пандемичната 2020 г. Компанията, която е пазарен лидер в сектора на обувките в Централна и Източна Европа, завършва финансова 2020/2021 г. с едва 3% спад в приходите до 5.6 млрд. злоти (1.25 млрд. евро). Ръстът на онлайн търговията обаче е 71% на годишна база и през 2020 г. от нея вече идват 48% от бизнеса на групата. Само през последната четвърт на миналата година делът й достига 55%. Е-продажбите почти изцяло компенсират спада на физическите магазини.

CCC Group присъства в 30 държави към края на януари 2021 г., сред които и България. В 22 от тях групата има стационарни магазини - 1029 с обща площ 685 хил. кв.м. В други 17 страни е само онлайн. ССС има общо 70 онлайн платформи в цяла Европа: eobuwie.pl, ccc.eu, Modivo, DeeZee, Gino Rossi. В България нейна е obuvki.bg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK