Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Професия "Game Dev"

Какво се случи в гейм индустрията през последната година и какви са възможностите за обучение и развитие в България през 2021

Професия "Game Dev"
Професия "Game Dev"

И без пандемията от коронавирус, която затвори голяма част от обществото вкъщи и ни принуди да търсим алтернативни източници на забавление, възходът на гейминга през последните години е повече от забележителен. За последната година са регистрирани общо 211,9 милиона продадени видео игри. Особено впечатляващ е ръстът на разходите за дигитални игри, които са се увеличили с 12% на годишна база и вече достигат 127 милиарда долара за 2020 година. Логично, тези цифри водят и до сериозен инвестиционен интерес. През 2020 инвестициите в гейм индустрията възлизат на 33,6 милиарда долара.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

И без пандемията от коронавирус, която затвори голяма част от обществото вкъщи и ни принуди да търсим алтернативни източници на забавление, възходът на гейминга през последните години е повече от забележителен. За последната година са регистрирани общо 211,9 милиона продадени видео игри. Особено впечатляващ е ръстът на разходите за дигитални игри, които са се увеличили с 12% на годишна база и вече достигат 127 милиарда долара за 2020 година. Логично, тези цифри водят и до сериозен инвестиционен интерес. През 2020 инвестициите в гейм индустрията възлизат на 33,6 милиарда долара.

На фона на тези числа българският пазар може и да изглежда твърде малък и незначителен, но 2020 година беше белязана от две значими за индустрията в страната събития. Първото е свързано с българското студио Snapshot Games, което в края на годината беше придобито от огромния гейм конгломерат Embracer Group. Това отваря врати пред студиото да работи за множество нови международни проекти, така че в бъдеще очакваме много интересни новини от тях.

Второто събитие е свързано с Creative Assembly Sofia, част от SEGA, които след няколко успешни малки проекта успяха да си издействат самостоятелната реализация на продължението на хитовата поредица Total War - Troy. Само за първите 24 часа от пускането си играта е била свалена 7.5 млн. пъти.

Всъщност тази последна новина е показателна за развитието на цялата гейм индустрия в България. Все по-често местните студиа и офисите на чуждестранни компании излизат от своята второстепенна аутсорсинг роля и започват да изнасят самостоятелно цели проекти, които впоследствие се превръщат в международно признати заглавия. Примери в тази посока можем да открием както от независимите български студиа Haemimont Games, XS Software и Zariba Games, така и от софийските подразделения на гигантите от Gameloft и Ubisoft, като последните участват активно в създаването на последната Assassin's Creed Valhalla.

В действителност гейм индустрията в България се развива с такива темпове, че се оказва все по-трудно намирането на обучени и квалифицирани кадри. За разлика от други сектори, където също говорим за липса на специалисти, при гейм индустрията има една допълнителна особеност - в България тя отсъства почти изцяло от образователната система.

Основаната през 2019 година ARC Academy продължава да е все още едно от малкото места , където се предлага задълбочен и цялостен поглед върху гейм индустрията. Причината за това е, че повечето преподаватели са всъщност представители на най-големите гейм студиа в България. Именно този формат на преподаване, базиран на опита, дава нужния тласък на академията и за последните 3 години тя успява да обучи десетки млади таланти, много от които вече трупат своя собствен професионален опит в различни български студиа.

През настоящата учебна година ARC Academy предлага нови възможности на бъдещите си студенти. Основната програма "Game Dev" вече е двугодишна, а участниците в нея ще се запознаят с всеки аспект от създаването на една видео игра, както и с реалните позиции и процесите на работа в гейм студиата. През въвеждащата първа година основният фокус е върху ключови направления като гейм дизайн, изграждане на светове и персонажи, 3D моделиране и продуциране на игри. На база тези познания през втората година всеки един от студентите ще има възможност да се специализира в един от трите профила - Game Design, 2D Concept Art и 3D Modelling & Animation. Това отваря широко вратите на академията както за хора с математическо и техническо образование, така и за тези, завършили художествени и езикови училища.

Може би тук е мястото да споменем и ролята на Фондация "Америка за България", която не просто застава зад създаването на ARC Academy, но и осигурява иновативна възможност за финансиране на студентите. Всяка година фондацията ще покрива 20% от студентския заем на завършилите академията, избрали да продължат професионалния си път в България. По този начин в рамките на 5 години Фондация "Америка за България" ще покрие целия размер на финансираната такса, а за студентите ще остане да платят само лихвите по заема си. На сайта на академията има допълнителна информация както за условията на самото финансиране, така и за сроковете за записване в програмата "Game Dev".