Милиарден стартъп с българско участие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Милиарден стартъп с българско участие

Михаил Стойчев и Георги Петров основават SMSBump през 2017 г.

Милиарден стартъп с българско участие

Американската Yotpo, която преди година купи българската SMSBump, получи инвестиция от 230 млн. долара

9882 прочитания

Михаил Стойчев и Георги Петров основават SMSBump през 2017 г.

© SMSbump


Темата накратко
  • Американската Yotpo получи инвестиция от 230 млн. долара.*
  • В началото на 2020 г. компанията придоби българския стартъп SMSBump в сделка за над 37 млн. долара.
  • Новата финансова инжекция ще бъде вложена и в двойно разрастване на офиса в София.

В света има общо 500 стартъп еднорози или бизнеси, оценени на над 1 млрд. долара. От този месец те се увеличават с още един, при това с българско участие. Американската компания Yotpo получи поредна инвестиция - солидната сума от 230 млн. долара, и вече е оценена на над 1.4 млрд. долара. В началото на миналата година тя придоби българския стартъп SMSBump, който разработва платформа за SMS маркетинг. Макар тогава стойността на сделката да не беше официално обявена, по информация на "Капитал" оценката беше над 37 млн. долара. Така софтуерното решение на българския екип стана част от голямата маркетинг платформа на Yotpo, насочена към електронни търговци, и е един от най-бързо развиващите се продукти в портфолиото им.

В клуба на еднорозите

Yotpo е основана през 2011 г. от Томер Тагрин и Омри Коен. Те разработват маркетинг платформа, която помага на електронните търговци да се отличат от засилващата се конкуренция в онлайн пространството. Решението предлага на брандовете възможности за събиране и представяне на мнения, оценки и ревюта, разработване на програми за лоялност и рекламни визуализации. През годините американската компания минава през редица инвестиционни рундове. През 2014 г. е първото й многомилионно финансиране, т.нар. Series A, в размер на 10.7 млн. долара.

Регулярното набиране на капитал позволява на бизнеса бързо да порасне. За целта Yotpo започва да се оглежда за стартиращи компании, които да придобие и да надгради технологичното си решение. Така в края на 2019 г. стига до българския стартъп SMSBump ("Ес Ем Ес Бъмп") и платформата им, през която електронни търговци могат да изпращат рекламни съобщения до потребителите си. След четири месеца преговори двете компании стигат до сделка и Yotpo придобива българския бизнес. Макар и неофициална, сумата от над 37 млн. долара беше платена в кеш и дял от Yotpo. Офисът на SMSBump в София остана и се превърна в R&D център за компанията.

В средата на 2020 г. Yotpo премина през поредния инвестиционен рунд, този път в размер на 75 млн. долара. Така общите вложения в компанията тогава се равняваха на 176 млн. долара и бизнесът беше на една стъпка от това да се превърне в новия американски еднорог.

SMSBump отчита 170% ръст в приходите през 2020 г. и е най-бързо развиващият се продукт от портфолиото на Yotpo.

Коронавирус кризата и засилената електронна търговия се отразяват благоприятно на бизнеса на Yotpo и към средата на 2020 г. прогнозите на компанията са годишният периодичен приход (ARR) да достигне 100 млн. долара. "Резултатите в електронната търговия тръгнаха нагоре още през март. Много клиенти преминаха към онлайн покупки в пандемията, което естествено доведе до ръст в потреблението на нашите услуги", коментира пред "Капитал" Георги Петров, съосновател на SMSBump.

Добрите резултати помагат за набирането на още капитал. В средата на март тази година Yotpo набира най-голямото финансиране до момента от 230 млн. долара. Това оценява компанията на над 1.4 млрд. долара и я превръща в стартъп еднорог. Инвестицията е водена от американския фонд Bessemer Venture Partners с портфейл от над 5 млрд. долара. В рунда участват още досегашните инвеститори ClalTech, Hanaco и Vertex Ventures, а сред новите партньори в компанията са Tiger Global. От Yotpo ще инвестират сумата в създаването на единна облачна маркетинг платформа, която да обединява всички услуги на компанията и разрастване на екипа.

Американската компания има над 400 служители и офиси в Ню Йорк, Бостън, Лондон, Тел Авив и България. Над 8 хил. са клиентите на Yotpo, сред които големи брандове като GoPro и модните Helly Hansen, Patagonia и Billabong.

Българският бизнес

Основаната през 2017 г. SMSBump от Михаил Стойчев и Георги Петров, освен че е третата най-голяма софтуерна сделка за българска компания, е и най-голямото придобиване на стартъп, в който е инвестирал български фонд за рискови инвестиции. За тригодишното си самостоятелно опериране компанията е получила общо 375 хил. евро инвестиции, една от бизнес ангел и 200 хил. евро от втория фонд за рискови инвестиции Eleven срещу 5.7% дял от компанията. Приходите на SMSBump за 2019 г. преди придобиването й са 7.5 млн. лв., а печалбата - 2.9 млн. лв.

Сега бизнесът поставя нов рекорд - за първи път българска компания е част от стартъп еднорог. Това ще даде възможност за развитие не само на решението на SMSBump, но и за разрастване на R&D екипа в България. Към момента платформата за SMS маркетинг се използва от над 90 хил. онлайн бранда. По думите на Георги Петров SMSBump отчита 170% ръст в приходите на годишна база и е най-бързо развиващият се продукт от портфолиото на Yotpo. "Основните фактори за растеж са синергията между клиентите на SMSBump и Yotpo след придобиването, както и бумът в електронната търговия", допълва той пред "Капитал".

Към момента в офиса на компанията в България работят 40 души. Новата финансова инжекция ще бъде насочена и към разрастване на екипа. "Предстои ни много интересна 2021 г., през която целим да разраснем офиса в София до 80 души, сред които технически роли като програмисти и разработчици, както и човешки ресурси, маркетинг и дизайн специалисти и други", коментира за медиите Михаил Стойчев.

*Текстът е публикуван в новия брой на "Капитал", който ще се разпространява на пазара от 20 март, с посочена сума на инвестицията 208 млн. долара. След редакционното приключване на броя официалната сума на инвестицията стана 230 млн. долара.

Темата накратко
  • Американската Yotpo получи инвестиция от 230 млн. долара.*
  • В началото на 2020 г. компанията придоби българския стартъп SMSBump в сделка за над 37 млн. долара.
  • Новата финансова инжекция ще бъде вложена и в двойно разрастване на офиса в София.

В света има общо 500 стартъп еднорози или бизнеси, оценени на над 1 млрд. долара. От този месец те се увеличават с още един, при това с българско участие. Американската компания Yotpo получи поредна инвестиция - солидната сума от 230 млн. долара, и вече е оценена на над 1.4 млрд. долара. В началото на миналата година тя придоби българския стартъп SMSBump, който разработва платформа за SMS маркетинг. Макар тогава стойността на сделката да не беше официално обявена, по информация на "Капитал" оценката беше над 37 млн. долара. Така софтуерното решение на българския екип стана част от голямата маркетинг платформа на Yotpo, насочена към електронни търговци, и е един от най-бързо развиващите се продукти в портфолиото им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.