Рупърт Мърдок подготвя предаването на контрола над медийната си империя

Рупърт Мърдок подготвя предаването на контрола над медийната си империя

Магнатът стана на 90 години, а инвеститори и наследници са готови за битката за бъдещето на компанията

The Economist
5981 прочитания

© Reuters


Празнуването на рожден ден по време на пандемия е мрачно преживяване дори за милиардерите. Но партито за 90-ия рожден ден на Рупърт Мърдок, което той отпразнува на 11 март, трябваше да е поне по-малко стресиращо от това за 80-ата му годишнина. Тогава британски детективи нахлуха в дъщерно дружество на компанията му News Corporation, четвъртата по големина медийна група в света по онова време, в търсене на доказателства, че нейни журналисти са хаквали телефони и са подкупвали полицаи. Няколко осъдителни присъди по-късно и след затварянето на 168-годишното издание News of the World Мърдок беше привлечен да се обяснява пред британско парламентарно разследване, като той после нарече деня "най-смиреният в живота ми".

Десетилетие след почти настъпилия колапс на неговата империя цялостната картина изглежда по-оптимистично за родения в Австралия магнат. Скандалът с пробивите на телефоните отмина. Най-добрите активи в колекцията му бяха продадени на Disney на пазарния връх. Fox News е най-популярният кабелен канал в Америка (както и най-презираният). И след постигнат преврат през февруари Мърдок принуди технологичните гиганти да плащат за поставянето на линкове към неговото съдържание. "Той разполага с парите. Има и огромно количество политическа власт. Притежава всичко", казва Клеър Ендърс, медиен наблюдател ветеран. Но картината започна да се замъглява в момент, когато Мърдок се готви да предаде управлението, кабелната телевизия се намира в ускорен спад, а задаващ се правен проблем може да се окаже дори по-тежък от аферата с хакване на телефоните. Продължава и темата за наследниците - дългогодишна сага, която конкурентната телевизионна мрежа НВО предизвикателно превърна в сериал. Мърдок все още е онази сила, която държи в едно могъщ търговски и политически проект. Но без него той може и да не остане непокътнат.
Предизвикалото смирението на Мърдок изживяване заради хакерската афера всъщност се оказа благословия. То принуди Мърдок да раздели News Corporation на две, като постави доходоносните телевизионни и филмови активи в 21st Century Fox (който анализаторите нарекоха "Добрата корпорация"). Скандалните вестници бяха поставени под карантина в News Corp (наречена "Боклучавата корпорация"). Тъй като компаниите бяха модернизирани и властта се прехвърли към синовете на Мърдок - Лаклан и Джеймс, инвеститорите се върнаха. И в най-смелия си ход през 2019 г. големият медиен консолидатор осъзна, че е време да стане плячка, а не хищник, и продаде по-голямата част от филмовия и телевизионен бизнес на 21st Century Fox на Disney за 71 млрд. долара. Ендърс и нейни колеги изчисляват, че от 2011 г. насам размерът на семейния фонд на семейство Мърдок, който държи близо 40% от акциите с право на глас в двете компании, е нараснала над шест пъти. Следващата глава ще е по-трудна. Да започнем с Fox, по-голямата компания с пазарна капитализация от 24 млрд. долара. Пандемията ускори продължилия десетилетие спад на американските кабелна телевизии. През миналата година абонаментите за тези услуги са спаднали със 7.3% до нива, невиждани от близо 30 години. Fox, чиято брутна оперативна печалба през последната финансова година беше 2.8 млрд. долара, беше изолирана от тази тенденция заради фокуса си върху новините и спорта, които компаниите за стрийминг все още не са грабнали. Но нещо се промени. Докато преди време акциите на Fox се търгуваха над тези на двата кабелни конкурента ViacomCBS и Discovery, сега те са на нива от почти 30% спад (виж графика 1). Една от причините е, че стрийминг компаниите се насочиха към спорта. Amazon вече покрива Националната футболна лига и се твърди, че търси ексклузивни права за някои мачове по американски футбол. Лигите искат да достигнат до младите фенове, а не могат да ги получат през кабелната телевизия, където две трети от зрителите са над 50 години. Така че кабелните компании прехвърлят спорта към собствените си стрийминг услуги. Disney има ESPN +; Comcast обяви през януари, че ще затвори своята NBC Sports Network и ще прехвърли програмите към новата си услуга Peacock. Медийният анализатор Майкъл Нейтънсън отбелязва, че без стрийминг платформа за спорт Fox се превръща в аутсайдер.
Fox News, където Fox постигна около 80% от печалбата си през миналата година, има проблеми от друг вид. Близката връзка на телевизията с Белия дом на Доналд Тръмп генерира рекордни рейтинги, но отблъсна рекламодатели и някои инвеститори. "Искате да видите всяка компания, в която държите акции, да се държи етично", казва един голям акционер. Fox е "в тази сива зона в момента. Тя е защитима, но далеч по-малко, отколкото преди". Smartmatic, компания за изборен софтуер, съди групата за 2.7 млрд. долара за излъчването на нелепи твърдения, че е подправила президентските избори. (Fox твърди, че ще оспорва иска, който според тях е "без стойност".) Сумата може да надхвърли плащанията по случая с телефонното хакерство. Fox ограничи подкрепата си за Тръмп, но така зрителите започнаха да се оттеглят към новосъздадените десни новинарски канали като Newsmax и One America News. Fox News остава най-гледаният кабелен канал в праймтайма. Но зрителската аудитория през февруари е намаляла с 30% на годишна база, докато тази на конкурентите CNN и MSNBC нараства съответно с 61% и 23%. Бивш изпълнителен директор на Fox отбелязва, че подобно на Републиканската партия на Тръмп, Fox News е попаднал в капана на "суперобслужване" на свръхконсервативно малцинство от аудиторията си. И сега рискува да го загуби, без да привлича по-малко крайните зрители. По ирония на съдбата "Боклучавата корпорация" се представя по-добре. Вестниците в Америка, Великобритания и Австралия осигуряват най-голямата част от приходите на компанията, следвани от австралийската платена телевизия и издателската къща HarperCollins (виж графика 2). Но нов голям принос за печалбите носи мажоритарният дял в REA Group и в Move, две компании за онлайн реклама на имоти. Цената на акциите на News Corp почти се е утроила от дъното през миналия април, до голяма степен благодарение на скока на акциите на REA.
Подобно на Fox вестниците трябваше да се справят с глобалното преминаване на рекламата онлайн. Преди десет години компаниите от Мърдок общо бяха третият по големина продавач на реклами в света, казва Брайън Визър от GroupM, най-голямата медиа агенция. Сега те са извън първите десет. Но вестниците са по-напред в цифровия преход от Fox. Онлайн абонаментите представляват 75% от общите в Wall Street Journal; дори New York Post, работещ вечно на загуба таблоид, отчете скромна печалба през последното тримесечие на 2020 г. Чрез сключена неотдавна сделка с Google технологичният гигант ще плаща на News Corp за съдържание в резултат на закон, приет от австралийското правителство, който вестниците на News Corp подкрепиха. "Условията за търговия със съдържание се променят фундаментално", заяви на 4 март Робърт Томсън, изпълнителен директор на News Corp. И все пак с пазарна капитализация под 15 млрд. долара News Corp струва по-малко от сбора на еклектичните си части. Томсън настоява, че компанията е поела "курс на опростяване", след като е продала активи като онлайн образователния бизнес Amplify и платформата за видеореклами Unruly. Много анализатори смятат, че тя трябва да отиде още по-далеч и да отдели новинарския бизнес от този за недвижими имоти. В момента инвеститорите, търсещи растеж, са привлечени от портфейла от имоти, но отблъснати от наследените новинарски марки, докато инвеститорите, търсещи стойност, харесват вестниците, но не и недвижимите имоти.

Някои наблюдатели виждат смисъл и в разбиването на Fox. Нейтънсън твърди, че групата трябва да продаде своите телевизионни активи и спортни канали, които пазарът, изглежда, подценява. Може би дори Fox News може да бъде отделена, ако бъде намерен купувач: марката е толкова противоречива, че е почти непродаваема, смята Ендърс. Пълното изкупуване на Fox с дълг може да генерира годишна възвращаемост на инвестицията от около 25% за пет години, изчислява инвестиционната банка Morgan Stanley.

Най-голямата пречка за преструктурирането на портфолиото на двете компании може да бъде самият Мърдок. Когато властта в крайна сметка бъде предадена, "разпадът ще набере скорост", вярва Брайън Хан от брокерската компания Morningstar. Но ще бъде ли готово следващото поколение да раздели империята? И кой от тях ще управлява?

И синът спечели Лаклан вече е главен изпълнителен директор на Fox и съпредседател на News Corp. Във Fox той заложи на Tubi, видео стрийминг услуга с показване на реклами, компании за спортни залагания и Credible Labs, агенция за кредитен рейтинг. Нито една от тези фирми не е очевидно допълнение към основния бизнес с новини. Хора в компанията смятат, че той не би искал да съкрати наследените активи. И по-специално в Австралия, където "има много история, от която [Лаклан] се чувства част", казва бивш изпълнителен директор на News Corp. "Не изглежда разумен", Лаклан има "звезди в очите" и иска да изгради семейната империя обратно чрез придобивания, смята един неодобряващ акционер (който също така се дразни на скорошната покупка от Лаклан на най-скъпата къща в Лос Анджелис).
Но Лаклан може и да не получи онова, което иска. След смъртта на Рупърт контролът върху семейния фонд ще премине към четирите му най-големи деца. Джеймс, който подаде оставка от борда на News Corp през миналата година и сега не поддържа много дълбоки отношения с баща си и брат си, ясно изрази неодобрението си от дясната редакционна линия на компаниите и, изглежда, не е привързан към семейния бизнес. Елизабет предупреди за опасностите от "печалба без кауза" в медиите. Заедно с по-голямата им полусестра Прудънс, която стои извън светлината на прожекторите, те биха могли да променят хода и на двата бизнеса.

Би било заслужено, ако бъдещето на фирмите се определяше не само от търговската логика, но и от семейната политика. Активите в играта са както политически, така и икономически. Целта на империята Мърдок винаги е била да владее, както и да печели пари. "За какво служи Fox News", пита бивш изпълнителен директор. "Разпалване на съпротивата." Самите Fox и News Corp. може да се изправят пред съпротива в собствения си заден двор.

Празнуването на рожден ден по време на пандемия е мрачно преживяване дори за милиардерите. Но партито за 90-ия рожден ден на Рупърт Мърдок, което той отпразнува на 11 март, трябваше да е поне по-малко стресиращо от това за 80-ата му годишнина. Тогава британски детективи нахлуха в дъщерно дружество на компанията му News Corporation, четвъртата по големина медийна група в света по онова време, в търсене на доказателства, че нейни журналисти са хаквали телефони и са подкупвали полицаи. Няколко осъдителни присъди по-късно и след затварянето на 168-годишното издание News of the World Мърдок беше привлечен да се обяснява пред британско парламентарно разследване, като той после нарече деня "най-смиреният в живота ми".

Десетилетие след почти настъпилия колапс на неговата империя цялостната картина изглежда по-оптимистично за родения в Австралия магнат. Скандалът с пробивите на телефоните отмина. Най-добрите активи в колекцията му бяха продадени на Disney на пазарния връх. Fox News е най-популярният кабелен канал в Америка (както и най-презираният). И след постигнат преврат през февруари Мърдок принуди технологичните гиганти да плащат за поставянето на линкове към неговото съдържание. "Той разполага с парите. Има и огромно количество политическа власт. Притежава всичко", казва Клеър Ендърс, медиен наблюдател ветеран.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход